De telers doen wat aan het hoptekort

Gestart door Jacques, 10-11-2017 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Ik zag net dankzij mijn abonnement op Brauwelt dat de Amerikaanse hopboeren druk doende zijn het oppervlak met hop uit te breiden. Het gaat daarbij om substantiële uitbreidingen. Cascade is de hop die het meest wordt geteeld gevolgd door Centennial.

Zie http://www.brauweltinternational.com/pdf/BRAUWELT_International_hopsteiner_04_2017.pdf

Serge VL

Maar spijtig genoeg alleen in de US,
Als je de hop prijzen van dit oogstjaar in Europa bekijkt, met de gilde betalen we nu ongeveer € 17/kg tov vorig jaar € 8/kg (ten gevolge van de slechte oogst -30%!!) en dan de vooruitzichten van contractuele hoeveelheid die gereserveerd is zal er een schaarste blijven maar dan vooral wat bederft de Europese hoppen.

http://www.barthhaasgroup.com/images/mediacenter/downloads/pdfs/412/barthbericht20162017en.pdf

Dus houd je kunt je aan een stevige prijsstijging voor de hop oogst van 2017 verwachten voor de Europese traditionele hoppen in de hobbybrouwwinkels!

Herman

Ach ja prijsverhogingen worden gewoon gemakkelijk doorgevoerd. Zodra de prijzen lager worden, zien we dat als hobbybrouwers maar matig terug.

Brambo

Ik koop nu al 3 jaar op rij bij een Belgische hopboer (hoppecruyt) en deze prijzen zijn al 3 jaar hetzelfde. Stuk goedkoper dan de gekende brouwwinkels en ook een mooi aanbod.
Rechtstreeks van de boer naar de brouwer.
Dit jaar ga ik enkel maar werken met deze hop en laat ik Amerika links liggen  :D

Jacques

Gisterenavond was hopprofessor Dennis de Keukeleire te gast bij De Roerstok. Het was een interessante lezing die hij gaf met veel humor. De hele tijd heeft zo'n 80 man (en vrouw) aan zijn lippen gehangen.

Ook hij wees op het feit dat in de VS steeds meer hop geteeld wordt. In België zie je dat na vele jaren nu ineens het oppervlak aan hopteelt niet afneemt maar weer toeneemt. Dit gebeurt in het hopgebied Poperingen, maar ook rond Aalst waar de hopteelt nagenoeg verdwenen was.
Anders dan in andere landen is men niet bezig met het ontwikkelen van nieuwe hoprassen en verbouwd men Amerikaanse hoprassen. Interessant was dat hij ons er op wees dat "terroir" (= het samenspel bodemgesteldheid en klimaat) een zeer grote invloed heeft op de lavour/smaak van de hop. De Belgische Cascade is bijvoorbeeld veel minder citrusfruitig dan de Amerikaanse. Daar staat tegenover dat andere hopsmaken meer aanwezig zijn. Ongetwijfeld zal dit ook zijn met de Cascade die in een tuin geteeld wordt.








Op het einde van de avond samen een zeer recent hoppig bier van mij gedronken. Hij vond het erg lekker. Uiteraard was ik daarmee zeer vereerd.

EBC

Citaat van: Jacques op 11-11-2017  11:18 uGisterenavond was hopprofessor Dennis de Keukeleire te gast bij De Roerstok.

Altijd leuk een lezing van Dennis de Keukelaere.

Citaat van: Jacques op 11-11-2017  11:18 uInteressant was dat hij ons er op wees dat "terroir" (= het samenspel bodemgesteldheid en klimaat) een zeer grote invloed heeft op de lavour/smaak van de hop. De Belgische Cascade is bijvoorbeeld veel minder citrusfruitig dan de Amerikaanse. Daar staat tegenover dat andere hopsmaken meer aanwezig zijn. Ongetwijfeld zal dit ook zijn met de Cascade die in een tuin geteeld wordt.

Maar een goede Belgische Cascade is beter dan een slechte Amerikaanse. Helaas worden hier bij ons in Europa door de leveranciers de hoppen eerder ingekocht op prijs dan op kwaliteit. We krijgen zo altijd de minste kwaliteit. En dat is, zeker in mindere jaren zoals 2015, goed te merken geweest.
De beste Amerikaanse hoppen koop je zelf aldaar. Of via via.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.