Komt dit goed met de qaudrupel

Gestart door Enos, 09-11-2017 23:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Zal het goed komen of ben ik te ongeduldig.
Ik heb op 30 oktober de quadrupel op fles gezet.
De begin SG was 1088 en eind SG was 1014 heb 7 gram suiker per liter toegevoegd voor het bottelen.
Ik weet het ben nog maar 9 dagen verder maar ik dacht kijk ff hoe het gaat.
Maar het bier zat nog totaal geen leven in, de fles siste ook niks bij het openen.
Komt dit wel goed of had ik bottelgist moeten gebruiken.
Heb voor de hoofdvergisting 1762 Belgian Abbey ll  gebruikt.

Hay

Hier is al veel over geschreven en er zijn ook net zoveel meningen over.
Naar alle waarschijnlijkheid gaat het uiteindelijk wel goed komen maar geduld en er vanuit gaande dat je de flessen warm heb gezet.
Ik heb een dag later dan jij een soort van quadrupel gebotteld met een begin sg van 1083 en daar zit nu 2.5 bar druk op.
Maar ik gebruik bij dergelijke bieren dan ook standaard een paar gram bottelgist.
Ik denk dat je nu alleen nog maar geduld kan hebben af en toe schudden en warm zetten.

Enos

Ik heb hem op 19 a 20 graden staan. Is dat warm genoeg?

Hay

Ik heb ze ook altijd op 20 graden staan.

Martijn0172

Zelfde gist, zelfde hoeveelheid bottelsuiker, ongeveer zelfde start en eind SG. Op 24 oktober gebotteld en staat nu bij 24 ºC. Ook hier komt de hergisting slecht op gang. Ik zie wat activiteit door gist in de fles. Koolzuur is nog erg laag. Ik heb geduld en zal wel goed komen. Volgende keer ga ik wel bottelgist gebruiken. Hay, welke gebruik jij?

Hay

Ik gebruik altijd dezelfde gist als die waar ik de hoofdvergisting mee doe.
In dit geval was dat de nothingham.
Als ik na het brouwen de gist toevoeg bewaar ik altijd een paar gram en die voeg ik gehydrateert toe bij het bottelen.

Jacques

Citaat van: Enos op 09-11-2017  23:23 uZal het goed komen of ben ik te ongeduldig.
Ik heb op 30 oktober de quadrupel op fles gezet.
De begin SG was 1088 en eind SG was 1014 heb 7 gram suiker per liter toegevoegd voor het bottelen.
Ik weet het ben nog maar 9 dagen verder maar ik dacht kijk ff hoe het gaat.
Maar het bier zat nog totaal geen leven in, de fles siste ook niks bij het openen.
Komt dit wel goed of had ik bottelgist moeten gebruiken.
Heb voor de hoofdvergisting 1762 Belgian Abbey ll  gebruikt.

Gaat goed komen. Wel inderdaad warmer wegzetten. In veel commerciële wordt gebruik gemaakt van een warme kamer voor de hergisting op de fles. Deze heeft meestal een temperatuur van 24 à 25 ºC.

Bottelgist is zelden of nooit nodig als je niet te lang wacht met het bottelen nadat de vergisting is afgerond. Je schrijft niet wanneer je gebrouwen hebt en of je het bier nog een tijd hebt laten staan bij kamertemperatuur om het te laten uitgisten. Hoe je het bier laat staan en hoe hoger de temperatuur tijdens de nagisting hoe meer de gist uitput (lees inteert op zijn glycogeen voorraad) des te moeizamer de hergisting verloopt.

Enos

Citaat van: Jacques op 10-11-2017  00:04 uGaat goed komen. Wel inderdaad warmer wegzetten. In veel commerciële wordt gebruik gemaakt van een warme kamer voor de hergisting op de fles. Deze heeft meestal een temperatuur van 24 à 25 ºC.

Bottelgist is zelden of nooit nodig als je niet te lang wacht met het bottelen nadat de vergisting is afgerond. Je schrijft niet wanneer je gebrouwen hebt en of je het bier nog een tijd hebt laten staan bij kamertemperatuur om het te laten uitgisten. Hoe je het bier laat staan en hoe hoger de temperatuur tijdens de nagisting hoe meer de gist uitput (lees inteert op zijn glycogeen voorraad) des te moeizamer de hergisting verloopt.
Ok ik ga de themp ff opschroeven naar 24 graden

Eric v B

Citaat van: Enos op 10-11-2017  00:27 uOk ik ga de themp ff opschroeven naar 24 graden
Ik heb een zelfde gevalletje gehad met een Quadrupel  maar met een andere gist. Geen bottelgist gebruikt wel in de hergistingsperiode een keer of 4 alle flesjes even geschud. Het heeft volgens mij een week of 4 geduurd maar nu zit er voldoende koolzuur op.
Dus niet alleen temp. omhoog maar ook schudden!

Juindorper

Naar aanleiding van dit topic het eerste flesje quadrupel uitgeprobeerd gebrouwen met deze gist gebotteld op 1 nov eveneens met 7 g/l bottelsuiker.
Dit bier had een begin SG van 1102 (eind 1009) en heeft zonder gebruik van bottelgist al een stevige schuimkraag.
De flessen staan gewoon in de huiskamer met temperatuurschommelingen tussen dag en nacht dus wat er bij jou fout gaat snap ik niet zo goed.
Ik moet hier wel bij opmerken dat ik de gist heb opgekweekt uit een flesje Roquefort i.p.v. de Wyeast.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.