Cafeïne in bier

Gestart door Martijn0172, 08-11-2017 07:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Een vraag waar ik het antwoord niet zo snel op kon vinden maar ik vroeg me af hoeveel cafeïne er nog merkbaar zit in koffiebieren. De rede dat ik dit vraag is omdat ik gisteren halverwege de avond een Stout+Moedig dronk van brouwerij De 7 Deugden en maar gewoon niet in slaap kwam, vergelijkbaar met wanneer ik na 20u in de avond nog een kop koffie drink. Alhoewel ik koffie er lekker vind ben ik nogal gevoelig voor cafeine, wellicht had ik gewoon meer moeten drinken  >:D

Ik ging er eigenlijk vanuit dat de hoeveelheid koffie verwaarloosbaar was, maar wellicht ligt dit ook aan de manier van bereiden? Het etiket spreekt over vers gebrande koffiebonen. Iemand die hier iets zinnigs op kan zeggen of een interresante link heeft. Het staat namelijk zelf ook wel op te planning om eens iets met koffie in mijn eigen brouwsels te doen

pippakillinova

Coffeïne kan volgens mij prima in bier bestaan. En ik herken dit effect wel van verschillende koffiebieren.
Mijn theorie is dat je lichaam slaperigheid verwacht na inname van alcohol. Maar door de aanwezigheid van cafeïne wordt het effect van de alcohol (deels) teniet gedaan.
Je lichaam voelt zich 'voor de gek gehouden' en uiteindelijk zal het 'narcose-effect' van alcohol dus uitblijven.

Maar omdat ik dit weet, kan het bij mij ook onbewuste anticipatie zijn... De concentratie coffeïne in het bier zal immers erg laag zijn.
Helaas weet ik hier te weinig van en ben ik ook erg benieuwd of iemand iets zinnigs kan zeggen over de feitelijke concentraties.

hansHalberstadt

Ik zou verwachten dat de hoeveelheid caffeine evenredig is met de hoeveelheid bonen per liter. Koffie is veel sterker geconcentreerd, dus zou ik niet verwachten dat er veel cafeïne in dit bier zit.

William

Bij mijn koffiebieren gebruikte ik een (koud) extract van 100 gram koffie op 5 liter en dan zat de koffie er goed in.
Bij een kopje koffie wordt dacht ik iets van 55 gram per liter gebruikt dus zo'n 275 gram per 5 liter.

BartC

Ik heb altijd mooie resultaten als ik 2 gram per liter gebrande koffiebonen toevoeg per liter bier na de vergisting. Dit geeft een mooie koffiesmaak en bijhorend aroma. Een soort koudhoppen maar dan met koffiebonen.

Grtz
Bart


Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 08-11-2017  07:46 uEen vraag waar ik het antwoord niet zo snel op kon vinden maar ik vroeg me af hoeveel cafeïne er nog merkbaar zit in koffiebieren. De rede dat ik dit vraag is omdat ik gisteren halverwege de avond een Stout+Moedig dronk van brouwerij De 7 Deugden en maar gewoon niet in slaap kwam, vergelijkbaar met wanneer ik na 20u in de avond nog een kop koffie drink. Alhoewel ik koffie er lekker vind ben ik nogal gevoelig voor cafeine, wellicht had ik gewoon meer moeten drinken  >:D

Ik ging er eigenlijk vanuit dat de hoeveelheid koffie verwaarloosbaar was, maar wellicht ligt dit ook aan de manier van bereiden? Het etiket spreekt over vers gebrande koffiebonen. Iemand die hier iets zinnigs op kan zeggen of een interresante link heeft. Het staat namelijk zelf ook wel op te planning om eens iets met koffie in mijn eigen brouwsels te doen

Een tijd geleden heb ik een koffiestout gebrouwen. En ook ik merk dat dit van invloed is op mijn slaapgedrag wanneer ik die relatief kort voor het naar bed gaan drink.

Martijn0172

Een kopje senseo merk ik al in de avond, dit is dus 7,5 gram koffie. Als 100 gram koffie een goed gemiddeld is per 5 liter dan betekent dit ongeveer 6,7 gram koffie in een flesje. Dan is het dus niet vreemd als je enigzins gevoelig bent voor cafeïne dat dit een effect heeft. Als er 2 gram per liter wordt gebruikt is dit natuurlijk te verwaarlozen. Het zal dus liggen aan het gebruikte recept

Een placebo effect is het bij mij niet geweest, want ik realiseerde met het vanmorgen pas.

William

Kan ook te maken hebben met koolzuur. Cafeine is een basisch molecuul. Koolzuur zou de beschikbaarheid wel eens kunnen versterken.

Lange1985

Citaat van: William op 08-11-2017  22:19 uKan ook te maken hebben met koolzuur. Cafeine is een basisch molecuul. Koolzuur zou de beschikbaarheid wel eens kunnen versterken.
Bij basen en zuren heb je te maken met de zuur- of baseconstante (PKa), eigenlijk de pH waarbij 50% van de moleculen is gesplitst en 50% niet (dit proces heet dissociatie). Hoe verder van de pH van deze waarde ligt hoe meer moleculen er gesplitst zijn of juist niet, afhankelijk van welke kant je op gaat.

Een bier is over het algemeen zuur, daarom zullen basen vrijwel volledig gedissocieerd zijn.
Zwakke zuren daarintegen zullen deels als molecuul bestaan en deels als ionrest en los proton (voorbeeld azijnzuur en acetaat-ion) afhankelijk van hoe dicht de pH en PKa bij elkar liggen.

Stel dat je van een bier dus de pH flink gaat verhogen, dan worden de zuurmoleculen nagenoeg compleet gedissocieerd en zijn juist de basische moleculen niet gescheiden.

Algemeen kun je dus stellen dat basische moleculen, zoals caffeine, bij een lagere (zure) pH een betere oplosbaarheid hebben. Los hiervan spelen natuurlijk ook oplosbaarheids-evenwichten m.b.t. (exctractie)temperatuur, polariteit van stoffen en de samenstelling van het medium (in een 5% ethanol-oplossing zoals bier zullen al meer apolaire stoffen oplossen dan in puur water).

William

Citaat van: Lange1985 op 08-11-2017  23:02 uAlgemeen kun je dus stellen dat basische moleculen, zoals caffeine, bij een lagere (zure) pH een betere oplosbaarheid hebben. Los hiervan spelen natuurlijk ook oplosbaarheids-evenwichten m.b.t. (exctractie)temperatuur, polariteit van stoffen en de samenstelling van het medium (in een 5% ethanol-oplossing zoals bier zullen al meer apolaire stoffen oplossen dan in puur water).

Zo is dat. ;)  Daarnaast wordt CO2 (weliswaar onder superkritische condities) gebruikt om koffie cafeine-arm/vrij te maken. Allemaal redenen dat koffie in bier een wat heftiger cafeine-effect geeft dan een equivalente kop koffie (afgezien van dat een kopje koffie maar zo'n 200 ml en bier toch als snel 300 ml is).

Lange1985

Citaat van: William op 09-11-2017  11:18 uZo is dat. ;)  Daarnaast wordt CO2 (weliswaar onder superkritische condities) gebruikt om koffie cafeine-arm/vrij te maken. Allemaal redenen dat koffie in bier een wat heftiger cafeine-effect geeft dan een equivalente kop koffie (afgezien van dat een kopje koffie maar zo'n 200 ml en bier toch als snel 300 ml is).
Dat staat hier weer los van, dat heeft te maken met polariteit en het benutten van het feit dat een superkritische vloeistof unieke eigenschappen heeft van zowel vloeistof als gas. (en omdat in het verleden stoffen als n-hexaan en dichloormethaan werden gebruikt). Omdat er geen water bij dat process aanwezig is is er ook geen zuur.

Om nog een beetje on topic te blijven; dit is het zelfde effect dat je gebruikt om een extract te maken in wodka o.i.d.) hoe hoger het percentage van ethanol of een ander oplosmiddel, des te beter de oplosbaarheid wordt van apolaire stoffen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.