[BrouwHulp] Motorolie

Gestart door HarryL, 07-11-2017 21:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HarryL

Ik zat eens in BrouwHulp te kijken, toen kwam ik het recept "motorolie" tegen.
Ik wil deze wel eens gaan brouwen, maar ik was benieuwd of iemand hier deze al eens heeft gebrouwen en hoe die geworden is.
Ik ben zelf niet zo van de stout, maar wil hem wel graag proberen.

breda82

Ben ik ook wel benieuwd naar, is het een kloon van brouwerij de moersleutel? De motorolie 10 van die brouwerij vind ik echt een toppertje.

Oscar

Citaat van: breda82 op 07-11-2017  23:42 uis het een kloon van brouwerij de moersleutel?

Dat lijkt mij sterk...

bierinjisp

Misschien leuk voor de niet BrouwHulp gebruikers om het recept hier eens te plaatsen?

HarryL

Hierbij:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptMotorolie
Brouwdatum
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume22,7 l
Begin SG1,111 SG
Berekende kleur (Morey)229 EBC
Berekende bitterheid (Rager)94 IBU
Brouwzaalrendement77,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
29,40 lWater uit Water
8,74 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,30 kgPale mout. HalcyonThomas Fawcett and Sons5 EBC67,3 %
1,13 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC10,4 %
1,13 kgChocolademoutThomas Fawcett and Sons1000 EBC10,4 %
0,90 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC8,3 %
0,39 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC3,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65,0 °C1 min.90 min.2,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
74,0 gNorthern Brewerbellen6,5%90 min.52,5 IBU
57,0 gNorthern Brewerbellen6,5%30 min.20,6 IBU
57,0 gGoldings - E.K.bellen5,0%15 min.8,3 IBU
28,0 gNorthern Brewerbellen6,5%15 min.5,3 IBU
85,0 gGoldings - E.K.bellen5,0%3 min.7,7 IBU
57,0 gGoldings - E.K.bellen4,8%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Irish Ale (1084)bovengist


pippakillinova

Waar brouw je mee en wat is de capaciteit?
77% brouwzaalrendement lijkt me hoe dan ook te hoog voor een amateurbrouwer (gezien hoog begin sg en eenstapsmaisch).
Ik adviseer je in ieder geval te spoelen met water van (85-90 ºC ) om de zaak vloeibaar te houden en zoveel mogelijk suikers mee te krijgen.

HarryL

Citaat van: pippakillinova op 08-11-2017  11:10 uWaar brouw je mee en wat is de capaciteit?
77% brouwzaalrendement lijkt me hoe dan ook te hoog voor een amateurbrouwer (gezien hoog begin sg en eenstapsmaisch).
Ik adviseer je in ieder geval te spoelen met water van (85-90 ºC ) om de zaak vloeibaar te houden en zoveel mogelijk suikers mee te krijgen.

Ik ben nog beginnende, ik wil in batches van 15 á 20 liter gaan brouwen.
Daarom vroeg ik ook of iemand deze al eens gemaakt heeft.

Dank je voor je tip qua spoelen, deze zet ik zeker in mijn notities.

pippakillinova

Ik heb wel eens een soortgelijke RIS gebrouwen. EBC 300, dus veel donkere mouten. Begin SG 1123.
Brouwzaalrendement was 43%...

Als je nog nooit gebrouwen hebt kun je beter met wat eenvoudigers beginnen. Beter voor de motivatie en je zelfvertrouwen en zo.
Een SMASH kan ook erg lekker zijn is mijn ervaring.

 :brouwen:

HarryL

Citaat van: pippakillinova op 08-11-2017  11:56 uIk heb wel eens een soortgelijke RIS gemaakt. EBC 300, dus veel donkere mouten. Begin sg 1123.
Brouwzaalrendement was 43%...

Als je nog nooit gebrouwen hebt kun je beter met wat eenvoudigers beginnen. Beter voor de motivatie en je zelfvertrouwen en zo.
Een SMASH kan ook erg lekker zijn is mijn ervaring.

 :brouwen:
Recept tips zijn ook welkom ;) :proost2:

William

Met 10% choco1000 en 10% geroosterde gerst lijkt me deze niet te drinken. Er moeten meer caramouten in met waarde 120, 200, 400 om wat gelaagdheid in smaak te creeeren. Nu is ie te gebrand.

Ik denk dat deze in BrouwHulp staat als testrecept en niet als geslaagd recept.

Anton

Hij is bedacht en gebrouwen door forumlid Albertus en ik vond hem verschrikkelijk eh.. lekker.

HarryL

Denk dat ik deze dan maar oversla in de toekomst haha!

seed7

Citaat van: pippakillinova op 08-11-2017  11:10 u77% brouwzaalrendement lijkt me hoe dan ook te hoog voor een amateurbrouwer

Brouwzaalrendement in BrouwHulp is niet de klassieke berekening maar de "brouwzaal yield", het rendement tov de potentieel maximum opbrengst. 80% is normaal gesproken probleemloos haalbaar, maar niet met dit SG eerder 70-72%. Het is zaak de conversie goed te volgen en voorbereid zijn op het schroten van wat extra pale/pils mout als het niet wil converteren.

Ook zal de vergistingsgraad door de hoeveelheid donkere mouten lager uitvallen.

Als je bang bent voor te veel gebrand vervang dan de chocolate door de zelfde hoeveelheid pale chocolate of zelfs brown malt.

Het nut van de tarwe ontgaat me geheel, pale voor pakken.

Ingo

William

Citaat van: Anton op 08-11-2017  12:56 uHij is bedacht en gebrouwen door forumlid Albertus en ik vond hem verschrikkelijk eh.. lekker.

Citaat van: William op 08-11-2017  12:50 uMet 10% choco1000 en 10% geroosterde gerst lijkt me deze niet te drinken. Er moeten meer caramouten in met waarde 120, 200, 400 om wat gelaagdheid in smaak te creeeren. Nu is ie te gebrand.

Ik trek mijn opmerking in... maar stiekem lijkt ie me te straf.  :)

Citaat van: seed7 op 08-11-2017  13:08 uAls je bang bent voor te veel gebrand vervang dan de chocolate door de zelfde hoeveelheid pale chocolate of zelfs brown malt.

Dan zou ik het aandurven. En dan nog mooi met Engelse mouten ook.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.