Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brix waarde tijdens koude lagering  (gelezen 2036 keer)

Offline ThaLokster

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Een dag niet gebrouwen, is een dag niet geleefd
Brix waarde tijdens koude lagering
« Gepost op: 15-11-2017 08:23 u »
Goedemorgen,

Gisterenavond een sample genomen tijdens nagisting/koude lagering op 8 graden celcius wat een Brix waarde opleverde van circa 8.8. Het sample heeft vannacht in de open lucht gelegen en nu in de ochtend op kamer temperatuur van circa 20 graden celcius. Als ik nu de Brix waarde bekijk is deze 8 :weetniet:. Is dit een normaal verschijnsel? Normaliter is het toch zo dat metingen op hogere temperaturen een hogere waarde opleveren? Welke waarde moet ik nu aanhouden?

Zie jullie reacties graag tegemoet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
Re: Brix waarde tijdens koude lagering
« Reactie #1 Gepost op: 15-11-2017 08:44 u »
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.... zou er vergisting gebeurd zijn vannacht?

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #2 Gepost op: 15-11-2017 08:46 u »
Zou het ook niet gewoon kunnen zijn dat er koude krimp heeft opgetreden? Kleiner volume bij een lagere temperatuur -> hoeveelheid suiker per volume wordt dus groter -> Hogere brix waarde bij 8 graden. Andersom -> water zet uit bij verwarmen/opwarming -> minder suiker per volume -> lagere Brix waarde bij 20 graden.
Een refractometer zou hiervoor wel moeten corrigeren..
Of inderdaad gewoon vergisting  ;)

Offline ThaLokster

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 15-11-2017 09:31 u »
Dank voor de reacties. Begon al aan mezelf te twijfelen  :o, maar vergisting lijkt me niet in de rede liggen. Koude lagering is gestart bij geen activiteit meer in waterslot. De waarde 8.8 correspondeert bovendien met geschatte eind sg van 1.017. Brix meter heeft ook ATC... En in minder dan 8 uur dan nog bijna een punt Brix eraf snoepen... Ik vind het maar raar  ???.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 15-11-2017 13:35 u »
Hoe heb je beide samples genomen? 

Offline ThaLokster

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 15-11-2017 18:56 u »
Hoe heb je beide samples genomen?
Eerst klein beetje met hevel in een bakje, pipetje en druppel op brixmeter... Dat bakje heeft dus een nacht in open lucht gestaan...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 15-11-2017 19:52 u »
Ok dat verklaart misschien eea. met een open bakje in de lucht zal er alcohol verdampen en zowel de alcohol als de restsuiker in je bier geven samen opgeteld de gemeten brix waarde. Als er nu alcohol verdampt dan wordt de bijdrage van de alcohol aan de brix waarde minder, dus neemt de brix waarde af. Alcohol verdampt veel makkelijker dan water dus zal de brix verhoging door verdampen van water niet opwegen tegen de brixafname door verdamping van alcohol.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 15-11-2017 22:05 u »
Eerst klein beetje met hevel in een bakje, pipetje en druppel op brixmeter... Dat bakje heeft dus een nacht in open lucht gestaan...

Altijd meteen meten. Een infectie is zo opgelopen.

Overigens ondervind ik vaak dat de Brix-waarde een klein beetje oploopt tijdens de nagisting. Uit een artikel verschenen in Brauwelt heb ik begrepen dat dit komt door het vrijkomen van glycogeen uit gistcellen tijdens de nagisting. Het verschijnsel zie ik vooral als er veel gist is geŽnt.

Offline ThaLokster

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 15-11-2017 22:25 u »
Dank voor de reacties,

Voor de duidelijkheid: ik heb meteen gemeten. Was vanochtend gewoon benieuwd hoe de waarde toen zou zijn...

Ja, ik heb genoeg gist geŽnt... Niet abnormaal veel. Circa 300 mio terwijl BrouwHulp aangaf dat ik circa 310 mio nodig zou hebben, netjes in het groen dus...

Het verhaal van verdamping klinkt mij plausibel in de oren!

Gewoon Brix waarde 8.8 aanhouden dus.  ;)

Offline ThaLokster

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 16-11-2017 07:38 u »
Dank voor de reacties,

Voor de duidelijkheid: ik heb meteen gemeten. Was vanochtend gewoon benieuwd hoe de waarde toen zou zijn...

Ja, ik heb genoeg gist geŽnt... Niet abnormaal veel. Circa 300 mio terwijl BrouwHulp aangaf dat ik circa 310 mio nodig zou hebben, netjes in het groen dus...

Het verhaal van verdamping klinkt mij plausibel in de oren!

Gewoon Brix waarde 8.8 aanhouden dus.  ;)
Uit pure nieuwsgierigheid vanochtend weer dezelfde sample gemeten (24 uur later, nog steeds in open lucht) en wat schetst mijn verbazing: waarde weer terug naar 8.8! Schiet mij maar lek...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 16-11-2017 08:33 u »
Dan is verdamping waarschijnlijk niet de oorzaak (zou je eerst moeten onderzoeken hoeveel dat werkelijk is), maar onbewuste menging met water (afspoelen pipet en daana niet geheel droog een sample opzuigen, of refractometerglaasje niet droog na reinigen, of gewoon verkeerd afgelezen) 8.8 lijkt me de juiste waarde omdat je die nu 2 x hebt gemeten.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 16-11-2017 08:46 u »

Offline ThaLokster

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 16-11-2017 08:53 u »
Dan is verdamping waarschijnlijk niet de oorzaak (zou je eerst moeten onderzoeken hoeveel dat werkelijk is), maar onbewuste menging met water (afspoelen pipet en daana niet geheel droog een sample opzuigen, of refractometerglaasje niet droog na reinigen, of gewoon verkeerd afgelezen) 8.8 lijkt me de juiste waarde omdat je die nu 2 x hebt gemeten.
Dat is het bijzondere Hans, ik ben een type van check, doublecheck EN tripelcheck... Mompelt verder nog iets van luchtdruk, tijdelijke depressie, invloed van El Nino... Nou ja, 8.8 is het en mooi "on Target"

Offline ThaLokster

• Junior lid
  • **

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #14 Gepost op: 16-11-2017 12:30 u »
Het beschreven verschijnsel heb ik al diverse keren geconstateerd. Ook in die orde van grootte. Ik heb daarvan geleerd dat ik mijn etiketjes (met alcohol percentage erop) pas maak als er gebotteld is.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #15 Gepost op: 16-11-2017 13:59 u »
Wat ik van dit soort metingen geleerd heb is het eind SG altijd met de hydrometer te bepalen.

Tags: