Filteren/Spoelen HERMS

Gestart door Heterman, 06-11-2017 09:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heterman

Hallo Allemaal,

Afgelopen zondag weer een Cascade Tripel gemaakt met onze HERMS.

Waar wij elke keer een beetje tegen aan lopen is dat wij na het filteren/spoelen behoorlijk onder het benodigde sg zitten.
Ik vraag me af of wij het spoelen op de verkeerde manier doen.

Nu spoelen we met spoelwater van 80 graden. De kraan naar het kookvat zetten we niet helemaal open zodat het in een mooi tempo in de kookketel loopt. Proces duur ongeveer een kwartier a 20 minuten (30 liter).
De pomp zetten we af en toe aan zodat de MLT vol loopt. Pomp pompt sneller dan de afloopt in het kookvat.

Moeten wij het langzamer doen?
Moeten we een weerstand op de pomp zetten of de kraan knijpen zodat deze minder snel pompt?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Knobby

Ik heb niet echt ervaring met HERMS, maar te snel spoelen kan inderdaad voor een lager rendement zorgen.
Heb je je rendement al eens uitgerekend? Wie weet is er niets mis met de installatie maar is jullie verwachting niet realistisch?
Als je alle gegevens van je vorige brouwesels in BrouwHulp invoert dan rekent die het rendement uit. Het gemiddelde rendement van je voorgaande brouwsels is een goeie indicatie.

springerke

Bij mij duurt het spoelen 1 h om 27 L in de kookketel te krijgen
Voor mij is 20 min veel te rap, het duurt al 10 min voor er heldere wort komt waar mee ik tevreden ben.

ciesvandekwis

Spoelen doe ik met water van 90-95°, wel correct aanzuren tot 5,2! Fijner schroten evt?
Zeker met een Herms mag rendement geen al te groot probleem zijn door het rondpompen.

beermenke

Als ik alle spoelwater heb toegevoegd en men mout staat nog net onder water dan doe ik de kraan dicht en het spoelwater laat ik een kwartiertje staan zodat het de suikers kan opnemen. Daarna gewoon aftappen en naar kookketel

Jacques

Citaat van: springerke op 06-11-2017  10:09 uBij mij duurt het spoelen 1 h om 27 L in de kookketel te krijgen
Voor mij is 20 min veel te rap, het duurt al 10 min voor er heldere wort komt waar mee ik tevreden ben.

Een uur spoelen voor 27 liter is extreem lang. Dat mag best korter. Het wort hoeft niet kraakhelder te zijn voor je het gaat opvangen. Licht troebele wort bevat meer voedingstoffen voor de gist (eiwitten en vetzuren). Binnen 30 minuten kun je makkelijk klaar zijn met filteren. Zeker als je spoelwater gebruikt van 94 ºC en het spoelwater aanzuurt zoals ciesvandekwis ook al schrijft.

lier

Scroot je niet te fijn, dat heb ik ook gehad met mijn grainfather ik was onderhand sneller klaar met maischen dan met spoelen.
Nu ik grover schroot ben ik met een kwartiertje klaar.
Wel altijd mooie rendementen gehaald trouwens :P

Heterman

Thnx allemaal voor de tips.

Denk dat we wat heter gaan spoelen en nog iets langzamer. Even kijken wat dit voor een effect heeft.
Als dat niet wil lukken kunnen we nog wat aan het schroten doen.

Bedankt!

beermenke

Ik laat mijn binnenpan in een aparte emmer uitlekken en voeg dit in de 1e helft van t koken nog toe

Jaap W

Het spoelen duurt bij mij ongeveer 30/40 minuten. Dat gaat dan om 30 liter. wort. Ik laat het wort langzaam uit de maischketel lopen en zodra ik het mout zie in de maischketel gaat de kraan dicht en pomp ik een hoeveelheid spoelwater in de maischketel, tot de mout weer goed onder water staat. Mijn spoelwater is zo rond de 78 ºC. Dit laat ik dan ongeveer 5 minuten staan en dan laat ik het weer aflopen, tot het mout weer zichtbaar wordt en herhaal de stap hiervoor genoemd tot het benodigde spoelwater is verbruikt.  Ik gebruik een zelf gebouwde HERMS installatie. Na het koken pomp ik het door een filter in het gistingsvat. Ik heb nu 2 keer 30 liter bier gebrouwen en had beide keren een redelijk hoog begin SG nl. 1060 met een eind SG 1006 en een begin SG van 1057 met ook een eind SG van 1006.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.