Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Goedkope Chinese pH meter  (gelezen 3893 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Goedkope Chinese pH meter
« Reactie #50 Gepost op: 10-12-2017 22:26 u »
Bijzonder. Dat heb ik nog nooit gezien in de buffers die ik gebruik.

Het lijkt mij dat je nieuwe buffers moet aanmaken. Gebruik daarvoor gedestilleerd water. En maak de flessen waarin je buffers bewaard goed schoon.
Gebruik jij ook die Chinese bufferzakjes? Misschien is het water uit de luchtontvochtiger niet zuiver genoeg? (wel gekookt vooraf)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 10-12-2017 23:11 u »
Gebruik jij ook die Chinese bufferzakjes? Misschien is het water uit de luchtontvochtiger niet zuiver genoeg? (wel gekookt vooraf)

Ja. Ik heb deze vergeleken met andere buffers en daar zit geen verschil tussen. Hier in huis hebben we ook een condensdroger maar het water daarvan gebruik ik niet. Ook niet omdat er vaak een licht geparfumeerd geurtje aan zit.

Offline davyd

• Senior lid
  • Land: 00
  • De tofste brouwers zitten in het Praatcafé
« Reactie #52 Gepost op: 11-12-2017 09:23 u »
Het is misschien allemaal wel leuk voor de sport, maar voor het overige lijkt mij dat Chinees spul even betrouwbaar als het vals gebit van Trump bij de laudatio van een fascistoide 80 jarige sheriff uit Texas.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #53 Gepost op: 11-12-2017 13:17 u »
Ja. Ik heb deze vergeleken met andere buffers en daar zit geen verschil tussen. Hier in huis hebben we ook een condensdroger maar het water daarvan gebruik ik niet. Ook niet omdat er vaak een licht geparfumeerd geurtje aan zit.
ik weet nu niet of het aan de zakjes ligt of aan het water.
ik kan nu 2 dingen doen:
-gedestileerd water nemen en hopen dat het daaraan lag
-als extra maatregel de buffers invriezen en ontdooien voordat ik ze gebruik

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 11-12-2017 17:12 u »
ik weet nu niet of het aan de zakjes ligt of aan het water.
ik kan nu 2 dingen doen:
-gedestileerd water nemen en hopen dat het daaraan lag
-als extra maatregel de buffers invriezen en ontdooien voordat ik ze gebruik

Buffers invriezen lijkt mij niet zo'n goed idee. Het is handiger slechts een gedeelte van het poeder op te lossen en het poeder vochtvrij te bewaren. Voor het afwegen heb je een nauwkeurige weegschaal nodig.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #55 Gepost op: 11-12-2017 22:51 u »
Buffers invriezen lijkt mij niet zo'n goed idee. Het is handiger slechts een gedeelte van het poeder op te lossen en het poeder vochtvrij te bewaren. Voor het afwegen heb je een nauwkeurige weegschaal nodig.

Waarom zou invriezen niet werken. Het zijn toch gewoon zouten en zuren, zuurresten? Die vriezen toch niet stuk?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 11-12-2017 23:04 u »
Waarom zou invriezen niet werken. Het zijn toch gewoon zouten en zuren, zuurresten? Die vriezen toch niet stuk?

Het lijkt mij gewoon niet handig. Het neemt ruimte in in je vriezer. En je moet het ook steeds volledig laten ontdooien en op temperatuur brengen. De zouten moeten allemaal in oplossing zijn. Verder kalibreer je bij kamertemperatuur en niet een paar graden boven nul.
Een kleine oplossing maken die je meteen kunt gebruiken is praktischer.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 11-12-2017 23:07 u »
Lijkt me een kwestie van een keer goed uitkienen hoe lang het ontdooien duurt. (mijn vriezer is groot genoeg  :) )
Maar blijft vreemd dat niemand anders dit heeft. Misschien is toch het water het probleem?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 11-12-2017 23:15 u »
Maar blijft vreemd dat niemand anders dit heeft. Misschien is toch het water het probleem?

Het lijkt mij dat je inderdaad daarmee moet beginnen. Het is jammer dat je niet in de buurt van België woont want daar kost demiwater heel weinig. Iets van een € 1 voor 5 liter.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #59 Gepost op: 12-12-2017 09:01 u »
Het lijkt mij dat je inderdaad daarmee moet beginnen. Het is jammer dat je niet in de buurt van België woont want daar kost demiwater heel weinig. Iets van een € 1 voor 5 liter.
Dat flesje water maakt niet zoveel uit, maar vooral het feit dat ik weer weken moet wachten op levering van nieuwe buffers uit China, (mocht het weer fout met het laatste setje poeder wat ik nog heb) gaan is vervelend.

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #60 Gepost op: 12-12-2017 15:08 u »
Wellicht duurder dan de chinese, maar ik heb deze bij Conrad gekocht: https://www.conrad.nl/nl/greisinger-gak-1400-werk-en-kalibratieset-102966.html?sc.ref=Search%20Results

Ik vind het ideaal en de kleur van de capsules maakt het ook zo lekker herkenbaar.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #61 Gepost op: 12-12-2017 16:05 u »
Wellicht duurder dan de chinese, maar ik heb deze bij Conrad gekocht:
Dat is nu net het vervelende voor de Chinese pH meter heb je nodig calibratieoplossing van 4, 6.86 en 9.18
 dus met 4, 6 en 10 gaat hij 6 kalibreren als zijnde 6.86 en 10 als zijnde 9.18 en krijg je dus een foute kalibratie.

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #62 Gepost op: 12-12-2017 16:52 u »
Dat is nu net het vervelende voor de Chinese pH meter heb je nodig calibratieoplossing van 4, 6.86 en 9.18
 dus met 4, 6 en 10 gaat hij 6 kalibreren als zijnde 6.86 en 10 als zijnde 9.18 en krijg je dus een foute kalibratie.

Ja, dan houdt het op! Maar ben er zelf toch nog erg blij mee, ook met de pH meter bij Conrad vandaan, dezelfde als Jacques heeft. Is een stuk duurder, maar ik vind het de investering zeker waard.

Blijft wel leuk om te lezen over je experimenten Hans!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #63 Gepost op: 12-12-2017 21:44 u »

Je hebt in feite alleen de buffers 4.01 en 6.96. Daarmee zit je binnen het bereik dt gebruikelijk is bij het brouwen van bier.

Een buffer 6.86 kun je ook in Nederland bestellen. Zie http://www.watertesten.nl/index.php?item=_-ijkvloeistoffen-_-buffers&action=page&group_id=29&lang=nl
En verder is het handig wat zakjes met buffers op voorraad te hebben. Die kun je nu al bestellen...

Tags: