Goedkope Chinese pH meter

Gestart door hansHalberstadt, 05-11-2017 16:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: davyd op 14-11-2017  10:31 uDat wordt dan wel in het beste geval zeer incidenteel bewijs zonder veel extrapolatiemogelijkheid want die rotdingen staan er om bekend zo betrouwbaar te zijn als de builenpest in een bubbelbad.
Ja n=1 is zeker niet statistisch verantwoord, maar wel voldoende om te kunnen bepalen of het ding niet voldoet. als hij wel voldoet zouden anderen hem ook eens uit kunnen proberen. Als hij niet voldoet stopt het al gelijk.

davyd

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2017  10:37 uJa n=1 is zeker niet statistisch verantwoord, maar wel voldoende om te kunnen bepalen of het ding niet voldoet. als hij wel voldoet zouden anderen hem ook eens uit kunnen proberen. Als hij niet voldoet stopt het al gelijk.
Ik wil er anders wel een opsturen die niet voldoet ;)

hansHalberstadt

Citaat van: davyd op 14-11-2017  11:19 uIk wil er anders wel een opsturen die niet voldoet ;)
lijkt me goed idee. Dan kan ik wel proberen te analyseren of het in de electronica zit of in de sensor.

remolen


davyd

Dat is de prijs die Conrad aanrekent aan domme Nederlanders. In Belgie heb ik - ook bij Conrad -  90 euro betaald.

davyd

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2017  11:33 ulijkt me goed idee. Dan kan ik wel proberen te analyseren of het in de electronica zit of in de sensor.

Ligt al wel een paar jaar in een doos zonder KCl bescherming. Indien je hem wil stuur me dan je adres.

tdp

Citaat van: davyd op 14-11-2017  12:00 uDat is de prijs die Conrad aanrekent aan domme Nederlanders. In Belgie heb ik - ook bij Conrad -  90 euro betaald.

Valt mee hoor, dit is de normale prijs, die andere was ISO gekeurd of iets dergelijks.

hansHalberstadt

Citaat van: davyd op 14-11-2017  12:01 uLigt al wel een paar jaar in een doos zonder KCl bescherming. Indien je hem wil stuur me dan je adres.
Dan is de uitkomst ook niet representatief, immers een paar jaar zonder bescherming is is al bijna zeker stuk daardoor alleen al. Heeft dan ook niet veel zin om hier naar te kijken. Heb je hem ooit wel gebruikt?

davyd

Geprobeerd om te kalibreren. Toen dat niet lukte in de krochten van het hellegat gesmeten.

Eric v B

Citaat van: davyd op 14-11-2017  14:08 uGeprobeerd om te kalibreren. Toen dat niet lukte in de krochten van het hellegat gesmeten.
Naast een uitgedroogde sensor dus ook nog val (smijt) schade!  :neenee:

davyd

Dat was een geboutadeerde uitspraak.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2017  08:55 uHet doel is om om na te gaan of dit spul inderdaad goedkope rotzooi is, dus die conclusie wil ik graag achteraf trekken indien van toepassing ipv vooraf zonder onderbouwing.

Het is jammer dat je niet naast de deur woont. Maar ik zou weer eens bij langs kunnen komen om de meter te vergelijken met mijn Extech meter. Ook ik ben heel benieuwd naar de meetresultaten van deze goedkope meter. Het grote voordeel van deze meter is dat het kalibreren heel eenvoudig gaat. Bij mijn oude goedkope meters was dat altijd een heel gedoe.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-11-2017  22:19 uHet is jammer dat je niet naast de deur woont. Maar ik zou weer eens bij langs kunnen komen om de meter te vergelijken met mijn Extech meter. Ook ik ben heel benieuwd naar de meetresultaten van deze goedkope meter. Het grote voordeel van deze meter is dat het kalibreren heel eenvoudig gaat. Bij mijn oude goedkope meters was dat altijd een heel gedoe.
Mocht je in de buurt zijn dan kunnen we het altijd combineren. Vanavond nog even gekeken naar de KCl en  vergeleken met pH papier. Hoewel het pH papier weinig resolutie heeft (0-14 pH) geeft het bij wat opgelost KCL toch geen waarde van 10. Mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat de pH meter naast gevoelig voor H+ ook gevoelig voor zouten en dan zou je een zoutconcentratie kunnen verwarren met pH. Dat zou dan betekenen dat je aan de pH=10 geen waarde mag hechten en als je ervan uit mag gaan dat er in wort van pH=5.4 relatief veel H+ zit tov zouten dat de pH toch nog nauwkeurig genoeg weergegeven kan worden.
Maar feitelijk wil je een pH elektrode die alleen gevoelig is voor pH natuurlijk.
Of dit werkelijk zo is kun je alleen nagaan door vergelijking met een goede pH elektrode.
   

Jacques

Veel vertrouwen in de pH-papiertjes heb ik niet.

Als het goed is werkt de meter alleen op de H+ concentratie en hebben opgeloste zouten geen invloed. Je wilt immers altijd de pH weten van een waterige oplossing waarin zouten zijn opgelost.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-11-2017  22:46 uVeel vertrouwen in de pH-papiertjes heb ik niet.

Als het goed is werkt de meter alleen op de H+ concentratie en hebben opgeloste zouten geen invloed. Je wilt immers altijd de pH weten van een waterige oplossing waarin zouten zijn opgelost.
Dat hangt er denk ik vanaf hoe de elektrode is geconstrueerd. Natuurlijk wil je alleen dat H+ invloed heeft, dus selectiviteit alleen voor zuur en niet voor zout. Toch maar een keer vergelijken met een 'referentie' pH meter. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2017  22:50 uDat hangt er denk ik vanaf hoe de elektrode is geconstrueerd. Natuurlijk wil je alleen dat H+ invloed heeft, dus selectiviteit alleen voor zuur en niet voor zout.

Als een pH-meter gevoelig is voor opgeloste zouten heb je helemaal niets aan. En is er geen enkele gebruiker tevreden. Zo'n product zet je niet op de markt, ook al is hij heel goedkoop. Je hebt dan alleen ontevreden klanten.

Oscar

Citaat van: remolen op 14-11-2017  11:51 u€ 222,64  :nut: :nut: :nut: :nut: :nut: :nut: :nut:

Ja dat zag ik ook, maar met een beetje zoeken staat ie ook voor € 95,-.  Nog vrij duur, want destijds heb ik 'm voor € 67,- gekocht (inclusief verzenden).  Maar ondanks de prijs blijft het een top kwaliteit pH meter!

bjorri

Mijn exemplaar is ook binnen. De kalibratie vloeistof nog niet. Bij Jubbenga een verse kilo KCl gekocht en dop van de meter volgegoten met verzadigde oplossing. Ook hier liep de meter gelijk op richting tien of zelfs hoger. Tot de kalibratie vloeistof er is ga ik hem niet gebruiken.

Wat ook opviel is dat er ruimte is voor twee batterijen op elkaar. Gezien ie op drie volt werkt neem ik aan dat 1 batterij voldoende is. Erg degelijk lijkt het allemaal niet maar anders meet ik helemaal niet en gok ik maar een beetje. Dus als deze min of meer doet wat ie beloofd is het al een verbetering.

hansHalberstadt

Citaat van: bjorri op 22-11-2017  11:52 uMijn exemplaar is ook binnen. De kalibratie vloeistof nog niet. Bij Jubbenga een verse kilo KCl gekocht en dop van de meter volgegoten met verzadigde oplossing. Ook hier liep de meter gelijk op richting tien of zelfs hoger. Tot de kalibratie vloeistof er is ga ik hem niet gebruiken.

Wat ook opviel is dat er ruimte is voor twee batterijen op elkaar. Gezien ie op drie volt werkt neem ik aan dat 1 batterij voldoende is. Erg degelijk lijkt het allemaal niet maar anders meet ik helemaal niet en gok ik maar een beetje. Dus als deze min of meer doet wat ie beloofd is het al een verbetering.
Er moet een CR2032 lithium batterijtje in van 3.6 V. Je zou eigenlijk de KCL oplossing moeten meten met een goede pH meter. Het vermoeden is dat het ding ook reageert op bepaalde zouten, maar of dat echt zo is kun je alleen zien door vergelijking met een goede pH meter.

hansHalberstadt

Vandaag zag ik dat in alle buffers een waas dreef, leek net watten. zal dus waarschijnlijk iets in groeien. Betekent dit dat je een bufferoplossing maar zeer beperkt kunt bewaren? Ik kan het natuurlijk filteren, dan is het weer helder, maar de vraag is of ik dan nog de juiste pH van de bufferoplossing heb.
 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2017  14:30 uVandaag zag ik dat in alle buffers een waas dreef, leek net watten. zal dus waarschijnlijk iets in groeien. Betekent dit dat je een bufferoplossing maar zeer beperkt kunt bewaren? Ik kan het natuurlijk filteren, dan is het weer helder, maar de vraag is of ik dan nog de juiste pH van de bufferoplossing heb.

Bijzonder. Dat heb ik nog nooit gezien in de buffers die ik gebruik.

Het lijkt mij dat je nieuwe buffers moet aanmaken. Gebruik daarvoor gedestilleerd water. En maak de flessen waarin je buffers bewaard goed schoon.

William

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2017  14:30 uVandaag zag ik dat in alle buffers een waas dreef, leek net watten. zal dus waarschijnlijk iets in groeien. Betekent dit dat je een bufferoplossing maar zeer beperkt kunt bewaren? Ik kan het natuurlijk filteren, dan is het weer helder, maar de vraag is of ik dan nog de juiste pH van de bufferoplossing heb.

De elektrode nooit rechtstreeks in de voorraadfles met buffer stoppen. Hierdoor kunnen er suikers die nog op de elektrode zitten in de buffer komen en dan kan het snel bederven. Voor ijken altijd een klein beetje buffer in een klein glaasje doen en na ijken weggooien, dus niet teruggooien in de voorraadpot.

Jacques

Citaat van: William op 10-12-2017  21:17 uDe elektrode nooit rechtstreeks in de voorraadfles met buffer stoppen. Hierdoor kunnen er suikers die nog op de elektrode zitten in de buffer komen en dan kan het snel bederven. Voor ijken altijd een klein beetje buffer in een klein glaasje doen en na ijken weggooien, dus niet teruggooien in de voorraadpot.

Inderdaad. Nooit de vloeistof die je gebruikt voor het ijken teruggieten. Maar ik vermoed dat dit niet het geval is. In ieder geval heb ik Hans hierop gewezen toen ik de nodige weken geleden bij hem op bezoek was.

hansHalberstadt

Was inderdaad niet het geval. De elektrode is niet in contact geweest met de ijkvloeistof. IJkvloeistof giet ik in het meetdopje en daarna weg. Water waar ik de ijkvloeistof mee heb gemaakt heb ik gekookt vooraf, maar het geheel is nooit steriel natuurlijk.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2017  22:22 uWater waar ik de ijkvloeistof mee heb gemaakt heb ik gekookt vooraf, maar het geheel is nooit steriel natuurlijk.

Beter is gedestilleerd of demi-water te gebruiken. Dan heb je geen mineralen die met de zouten van je buffer kunnen reageren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.