Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Goedkope Chinese pH meter  (gelezen 12520 keer)

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij “Ram”
Re: Goedkope Chinese pH meter
« Reactie #75 Gepost op: 28-08-2018 23:58 u »
Als ik klik op de link krijg ik:
U bent hier:  Delta OHM Benelux B.V.  »  Pagina niet gevonden
Pagina niet gevonden
Helaas! De link werkt wel vanuit een browser niet vanaf het forum.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #76 Gepost op: 29-08-2018 09:36 u »
Als ik de text copieer en in een browser plak werkt het ook niet.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #77 Gepost op: 29-08-2018 09:49 u »
De autocorrect van het forum maakt de link kapot. de hoofdletter h in pH moet een kleine zijn

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #78 Gepost op: 29-08-2018 10:57 u »
De autocorrect van het forum maakt de link kapot. de hoofdletter h in pH moet een kleine zijn
ah, trouwsoftware dus.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #79 Gepost op: 29-08-2018 10:58 u »
Misschien dat deze link je helpt."https://www.deltaohm.nl/home/pH-meetprincipe-en-faq/amp"

"https://www.deltaohm.nl/home/pH-meetprincipe-en-faq/amp"
die link legt de werking uit van een glaselektrode van een 'goede' pH meter.
Vraag is of er in de goedkope chinese pH meters ook zo'n glaselektrode zit of een goedkoper alternatief en wat daar dan de evt consequenties van zijn

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #80 Gepost op: 29-08-2018 11:14 u »
ah, trouwsoftware dus.
Alleen valt deze niet aan te passen...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #81 Gepost op: 29-08-2018 11:15 u »
Kun je die autocorrect niet uitzetten met een of andere inline commando
 zoiets als /autocorract off "https://www.deltaohm.nl/home/pH-meetprincipe-en-faq/amp"  /autocorract on

Anders wordt het wel een hele grote puinhoop als ook allerlei links wijzigen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #82 Gepost op: 29-08-2018 13:06 u »
Er komt een nieuw woord bij in de Nederlandse dikke vandale wat op dit forum ontstaan is:

trouwsoftware: software welke poogt het leven voor de gebruiker te vergemakkelijken, maar vanwege de overmatige 'slimheid' de gebruiker in onvoorziene problemen brengt. 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #83 Gepost op: 12-04-2020 10:07 u »
Gisteren weer eens mijn Chinese pH meter uit dit topic van stal gehaald. Na bijna 2 jaar in de vriezer te hebben gelegen heb ik de bufferoplossingen van 4.01 en 6.86 even in de magnetron laten ontdooien. Dat is met een half minuutje geregeld. Als je het goed uitkient en stopt als de laatste ijsrestjes nog zichtbaar zijn dan komt de ijkvloeistof er mooi op kamertemperatuur uit. Dat gedoe met die buffers was voor mij de belangrijkste complicatie. Ze zijn niet lang houdbaar dus zou je dan bij elk brouwsel weer nieuwe buffers moeten maken. Dat lijkt me veel te omslachtig, maar deze methode met invriezen en magnetron is voor mij een prima oplossing.

Na 2 jaar was het batterijtje nog goed. Na kalibreren had ik een oplossing gemaakt van appelsap met wat bicarbonaat om een soort buffer te maken en zat dan op pH net onder de 6. Die daarna aangezuurd met fosforzuur titreren tot pH=5.3 en die oplossing ook gemeten met pH stripjes. die gaven ca pH=5.5 aan, dus redelijk ik de buurt. Toen wat low salt toegevoegd en opgelost, ca half theelepeltje op 100 ml. dat zou voor de pH niet uit mogen maken want Kalium, natrium en chloride zijn niet actief als zuurbase. pH was na wat te fluctueren na een half minuutje weer 5.3. Dat bevestigde dat gevoeligheid voor parasitaire stoffen geen grote rol spelen.

Ik heb er nu wel genoeg vertrouwen in om hem te testen met een echt beslag (en pH papier ter vergelijking)

Offline Erwin Warners

• Senior lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #84 Gepost op: 12-04-2020 10:16 u »
Goedkope Chinese rotzooi...

Koop gewoon kwaliteit:

https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-pH-100-atc-digitale-pH-meter-pH-100-atc-1240753.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=EAIaIQobChMIwLLSmuG81wIVx5UbCh3rbAXZEAQYAyABEgIqH_D_BwE&tid=933408237_47274677940_pla-563111404992_pla-1240753&WT.srch=1

Zo denk ik ook altijd maar het ging in mijn geval niet op deze keer.
Deze leek mij ook wel wat alleen toen ik hem thuis had bleek hij niet goed te functioneren en is hij gelijk retour gegaan. Andere aangeschaft omdat het vertrouwen toch wat weg was.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #85 Gepost op: 12-04-2020 17:46 u »
Dat gedoe met die buffers was voor mij de belangrijkste complicatie. Ze zijn niet lang houdbaar dus zou je dan bij elk brouwsel weer nieuwe buffers moeten maken. Dat lijkt me veel te omslachtig, maar deze methode met invriezen en magnetron is voor mij een prima oplossing.

Waarom denk je dat pH-buffers zo kort houdbaar zijn?
Of brouw je maar 1 keer per jaar  :)

Ik heb wel eens buffers met elkaar vergeleken van verschillende leeftijd. Daar zat nagenoeg geen verschil tussen. Wel is het belangrijk dat je nooit buffevloeistof dat je gebruikt hebt bij het kalibreren teruggiet. Op die manier voorkom je verontreinigingen in je buffer.

Overigens is de buffer pH 10 gevoeliger voor koolzuurgas opname waardoor deze eerder verloopt dan buffer pH 4 en 7.
Een oplossing kan zijn om kleiner oplossingen te maken. Het poeder waarmee je een buffer maakt kun je makkelijk afwegen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #86 Gepost op: 12-04-2020 22:53 u »
Waarom denk je dat pH-buffers zo kort houdbaar zijn?
Of brouw je maar 1 keer per jaar  :)

Ik brouw meestal eens in 2 maanden. Ik had de eerste keer een buffer gemaakt met water wat ik eerst had gekookt om het kiemvrij te krijgen, inclusief het flesje waar het in moest komen, maar na een maand of zo zaten er schimmeldraden in, vandaar dat ik het nu maar invries. kan het zijn dat die zakjes met bufferzout verontreinigd waren? Ik giet ook geen buffer na gebruik terug in het flesje.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #87 Gepost op: 12-04-2020 22:59 u »
Ik brouw meestal eens in 2 maanden. Ik had de eerste keer een buffer gemaakt met water wat ik eerst had gekookt om het kiemvrij te krijgen, inclusief het flesje waar het in moest komen, maar na een maand of zo zaten er schimmeldraden in, vandaar dat ik het nu maar invries. kan het zijn dat die zakjes met bufferzout verontreinigd waren? Ik giet ook geen buffer na gebruik terug in het flesje.

Gebruik gedestilleerd water zoals aanbevolen wordt. Daar zitten geen mineralen of micro-organismen in.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #88 Gepost op: 12-04-2020 23:04 u »
Gebruik gedestilleerd water zoals aanbevolen wordt. Daar zitten geen mineralen of micro-organismen in.
Hoe lang kun je een buffer op die manier bewaren?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #89 Gepost op: 12-04-2020 23:15 u »
Hoe lang kun je een buffer op die manier bewaren?

Minstens 6 maanden. Voorwaarde is wel dat de fles waarin de oplossing zit goed afgesloten is.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #90 Gepost op: 19-04-2020 18:43 u »
Vandaag een proefbrouwseltje gemaakt van 3 liter voor een Weizen met Schneider gist. 280 g pilsmout, 280 g tsrwemout, 13 IBU (400 mg CO2 extract 37%)
2 liter maischwater, 2 liter spoelwater, 800mg calcium chloride, leidingwater Groesbeek.
Chinese pH meter gekalibeerd bij 4.01 en 6.86
Na toevoegen maischwater een mout en 44 graden, pH=5.7
Na toevoegen Calcium chloride pH=5.4
Na 10 minuten verwarmen naar 52 graden en aanzuren met 30% fosforzuur 0.2 ml pH 5.34.
+0.2 ml fosforzuur 0.2 ml pH 5.21 bij 52 graden. Monster afkoelen naar 20 graden => pH 5.5.
Na 15 minuten verwarmen naar 63 graden. pH 5.04 bij 53 graden. Monster afkoelen naar 20 graden pH=5.4
pH strip geeft pH 5.6.
30 minuten op 72 graden, 10 min 80 graden, dan spoelen.
kraanwater pH 6.5
Aanzuren met 0.5 ml 30% fosforzuur pH 5.6

Opvallend was dat de pH met ca 0.3 punten toeneemt bij afkoelen sample van 60 naar 20 graden.

Duidelijk voordeel tov pH strips is dat je tijdens het aanzuren continue kunt meten, dus heel goed zuur doseren mogelijk. Met het voordeel dat ik de ijkvloeistof kan invriezen en paar minuutjes ontdooien in de magnetron heeft pH peter voor mij nu meer voordelen dan pH papier.

De Chinese pH meter lijkt voldoende voor dit doel.

Offline Erwin Warners

• Senior lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #91 Gepost op: 20-04-2020 17:51 u »
heeft pH peter voor mij nu meer voordelen dan pH papier.

pH meter lijkt me sowieso handiger dan dat geklungel met pH papiertjes. Heb ze 1x gebruikt en daarna gelijk een meter aangeschaft.

Tags: