Goedkope Chinese pH meter

Gestart door hansHalberstadt, 05-11-2017 16:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-12-2017  21:02 uBijzonder. Dat heb ik nog nooit gezien in de buffers die ik gebruik.

Het lijkt mij dat je nieuwe buffers moet aanmaken. Gebruik daarvoor gedestilleerd water. En maak de flessen waarin je buffers bewaard goed schoon.
Gebruik jij ook die Chinese bufferzakjes? Misschien is het water uit de luchtontvochtiger niet zuiver genoeg? (wel gekookt vooraf)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2017  22:26 uGebruik jij ook die Chinese bufferzakjes? Misschien is het water uit de luchtontvochtiger niet zuiver genoeg? (wel gekookt vooraf)

Ja. Ik heb deze vergeleken met andere buffers en daar zit geen verschil tussen. Hier in huis hebben we ook een condensdroger maar het water daarvan gebruik ik niet. Ook niet omdat er vaak een licht geparfumeerd geurtje aan zit.

davyd

Het is misschien allemaal wel leuk voor de sport, maar voor het overige lijkt mij dat Chinees spul even betrouwbaar als het vals gebit van Trump bij de laudatio van een fascistoide 80 jarige sheriff uit Texas.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-12-2017  23:11 uJa. Ik heb deze vergeleken met andere buffers en daar zit geen verschil tussen. Hier in huis hebben we ook een condensdroger maar het water daarvan gebruik ik niet. Ook niet omdat er vaak een licht geparfumeerd geurtje aan zit.
ik weet nu niet of het aan de zakjes ligt of aan het water.
ik kan nu 2 dingen doen:
-gedestileerd water nemen en hopen dat het daaraan lag
-als extra maatregel de buffers invriezen en ontdooien voordat ik ze gebruik


Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-12-2017  13:17 uik weet nu niet of het aan de zakjes ligt of aan het water.
ik kan nu 2 dingen doen:
-gedestileerd water nemen en hopen dat het daaraan lag
-als extra maatregel de buffers invriezen en ontdooien voordat ik ze gebruik

Buffers invriezen lijkt mij niet zo'n goed idee. Het is handiger slechts een gedeelte van het poeder op te lossen en het poeder vochtvrij te bewaren. Voor het afwegen heb je een nauwkeurige weegschaal nodig.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-12-2017  17:12 uBuffers invriezen lijkt mij niet zo'n goed idee. Het is handiger slechts een gedeelte van het poeder op te lossen en het poeder vochtvrij te bewaren. Voor het afwegen heb je een nauwkeurige weegschaal nodig.

Waarom zou invriezen niet werken. Het zijn toch gewoon zouten en zuren, zuurresten? Die vriezen toch niet stuk?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-12-2017  22:51 uWaarom zou invriezen niet werken. Het zijn toch gewoon zouten en zuren, zuurresten? Die vriezen toch niet stuk?

Het lijkt mij gewoon niet handig. Het neemt ruimte in in je vriezer. En je moet het ook steeds volledig laten ontdooien en op temperatuur brengen. De zouten moeten allemaal in oplossing zijn. Verder kalibreer je bij kamertemperatuur en niet een paar graden boven nul.
Een kleine oplossing maken die je meteen kunt gebruiken is praktischer.

hansHalberstadt

Lijkt me een kwestie van een keer goed uitkienen hoe lang het ontdooien duurt. (mijn vriezer is groot genoeg  :) )
Maar blijft vreemd dat niemand anders dit heeft. Misschien is toch het water het probleem?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-12-2017  23:07 uMaar blijft vreemd dat niemand anders dit heeft. Misschien is toch het water het probleem?

Het lijkt mij dat je inderdaad daarmee moet beginnen. Het is jammer dat je niet in de buurt van België woont want daar kost demiwater heel weinig. Iets van een € 1 voor 5 liter.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-12-2017  23:15 uHet lijkt mij dat je inderdaad daarmee moet beginnen. Het is jammer dat je niet in de buurt van België woont want daar kost demiwater heel weinig. Iets van een € 1 voor 5 liter.
Dat flesje water maakt niet zoveel uit, maar vooral het feit dat ik weer weken moet wachten op levering van nieuwe buffers uit China, (mocht het weer fout met het laatste setje poeder wat ik nog heb) gaan is vervelend.

SanderH

Wellicht duurder dan de chinese, maar ik heb deze bij Conrad gekocht: https://www.conrad.nl/nl/greisinger-gak-1400-werk-en-kalibratieset-102966.html?sc.ref=Search%20Results

Ik vind het ideaal en de kleur van de capsules maakt het ook zo lekker herkenbaar.

hansHalberstadt

Citaat van: SanderH op 12-12-2017  15:08 uWellicht duurder dan de chinese, maar ik heb deze bij Conrad gekocht:
Dat is nu net het vervelende voor de Chinese pH meter heb je nodig calibratieoplossing van 4, 6.86 en 9.18
 dus met 4, 6 en 10 gaat hij 6 kalibreren als zijnde 6.86 en 10 als zijnde 9.18 en krijg je dus een foute kalibratie.

SanderH

Citaat van: hansHalberstadt op 12-12-2017  16:05 uDat is nu net het vervelende voor de Chinese pH meter heb je nodig calibratieoplossing van 4, 6.86 en 9.18
 dus met 4, 6 en 10 gaat hij 6 kalibreren als zijnde 6.86 en 10 als zijnde 9.18 en krijg je dus een foute kalibratie.

Ja, dan houdt het op! Maar ben er zelf toch nog erg blij mee, ook met de pH meter bij Conrad vandaan, dezelfde als Jacques heeft. Is een stuk duurder, maar ik vind het de investering zeker waard.

Blijft wel leuk om te lezen over je experimenten Hans!

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-12-2017  16:05 uDat is nu net het vervelende voor de Chinese pH meter heb je nodig calibratieoplossing van 4, 6.86 en 9.18
 dus met 4, 6 en 10 gaat hij 6 kalibreren als zijnde 6.86 en 10 als zijnde 9.18 en krijg je dus een foute kalibratie.

Je hebt in feite alleen de buffers 4.01 en 6.96. Daarmee zit je binnen het bereik dt gebruikelijk is bij het brouwen van bier.

Een buffer 6.86 kun je ook in Nederland bestellen. Zie http://www.watertesten.nl/index.php?item=_-ijkvloeistoffen-_-buffers&action=page&group_id=29&lang=nl
En verder is het handig wat zakjes met buffers op voorraad te hebben. Die kun je nu al bestellen...

hansHalberstadt

Vanavond weer eens gemeten na een half jaar niet gebruikt te hebben. Eerst gemeten zonder te kalibreren: (bufferoplossingev had ik ingevroren dus eerst ontdooit)
 4.01 oplossing geeft 4.25
6.86 oplossing geeft 6.97
9.18 oplossing geeft 9.29

Na kalibreren en half uur later nog een keer  meten:

 4.01 oplossing geeft 3.98
6.86 oplossing geeft 6.79
9.18 oplossing geeft 9.14

waardes waren binnen 20 seconden stabiel.

PS de pH meter was bewaard met 3 molair Kcl oplossing die ik ooit had aangezuurd tot pH=7.

hansHalberstadt

Maar hoe weet ik nu zeker dat hij ook wort goed meet en daarbij niet ook andere effecten meemeet dan pH? Je kalibreert het ding immers waarbij je alle eventuele problemen ook mee kalibreert.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 26-08-2018  23:37 uPS de pH meter was bewaard met 3 molair Kcl oplossing die ik ooit had aangezuurd tot pH=7.

Waarom aangezuurd?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:   Nergens voor nodig...

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 27-08-2018  07:29 uWaarom aangezuurd?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:   Nergens voor nodig...
Omdat deze eerst een pH van 10 had en dat leek me vrij veel. Baat het niet dan schaadt het niet.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 26-08-2018  23:42 uMaar hoe weet ik nu zeker dat hij ook wort goed meet en daarbij niet ook andere effecten meemeet dan pH? Je kalibreert het ding immers waarbij je alle eventuele problemen ook mee kalibreert.

Je kunt dit controleren met een andere gekalibreerde pH-meter.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 27-08-2018  08:18 uOmdat deze eerst een pH van 10 had en dat leek me vrij veel.

De pH van je bewaarvloeistof is compleet onbelangrijk (lijkt mij). En als dat 10 is, dan is het zo. 3-4 M is een flinke concentratie.  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-08-2018  20:49 uJe kunt dit controleren met een andere gekalibreerde pH-meter.
Dat is natuurlijk het punt. En ook niemand in de buurt die er een heeft. Of kan ik simpel een bepaalde sterkte oplossing maken van bv citroenzuur met pH=5.5 bijvoorbeeld of buffer via zuur en loog? Ik heb ook fosforzuur van 80% en ik heb natronloog korrels. Die kan ik allemaal redelijk nauwkeurig doseren.
 

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 27-08-2018  21:47 uDat is natuurlijk het punt. En ook niemand in de buurt die er een heeft. Of kan ik simpel een bepaalde sterkte oplossing maken van bv citroenzuur met pH=5.5 bijvoorbeeld of buffer via zuur en loog? Ik heb ook fosforzuur van 80% en ik heb natronloog korrels. Die kan ik allemaal redelijk nauwkeurig doseren.
 
pH 14: natronloogoplossing van 1 mol/l; pH 13: natronloogoplossing of kaliloogoplossing van 0,1 mol/l pH 11,5; huishoud ammonia (verdunde ammonia) pH 10,5; zeepsop pH 9,5; bleekwater pH 8,5; zeewater, darmsap (iets verhoogde pH door gal) pH 7,5; eieren pH 7,4; menselijk bloed pH 7; zuiver, gedestilleerd water (neutraal) pH 6,7; melk pH 6,5; speeksel pH 6; natuurlijke regen; urine pH 5; licht zure regen pH 4,5; tomaten, druiven pH 4; zure regen, tomatensap pH 3; consumptieazijn, bier, wijn, zuurkool pH 2,8; cola pH 2; maagzuur, citroensap pH 1; zwavelzuur (accuzuur) pH 0; zoutzuur (1 mol/l), zwavelzuur (1 N).

hansHalberstadt

Dat lijkt me toch allemaal niet heel reproduceerbaar. dus als ik met mijn pH meter wort aanzuur tot 5.4 dan weet ik nog steeds niet of het klopt want hoe weet ik dat het ding alleen reageert op zuur en niet op andere stoffen. Hoe selectief is zo'n goedkope pH elektrode? ik kan het hooguit vergelijken met pH papier, maar dan kan ik net zo goed alleen pH papier gebruiken.

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 28-08-2018  13:19 uDat lijkt me toch allemaal niet heel reproduceerbaar. dus als ik met mijn pH meter wort aanzuur tot 5.4 dan weet ik nog steeds niet of het klopt want hoe weet ik dat het ding alleen reageert op zuur en niet op andere stoffen. Hoe selectief is zo'n goedkope pH elektrode? ik kan het hooguit vergelijken met pH papier, maar dan kan ik net zo goed alleen pH papier gebruiken.
Misschien dat deze link je helpt. https://www.deltaohm.nl/home/pH-meetprincipe-en-faq/amp


Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 28-08-2018  15:35 uMisschien dat deze link je helpt.
https://www.deltaohm.nl/home/pH-meetprincipe-en-faq/amp

Als ik klik op de link krijg ik:
U bent hier:  Delta OHM Benelux B.V.  »  Pagina niet gevonden
Pagina niet gevonden

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.