Goedkope Chinese pH meter

Gestart door hansHalberstadt, 05-11-2017 16:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Vandaag deze pH meter in gebruik genomen:
https://www.ebay.nl/itm/New-Professional-Pen-Type-pH-Meter-Water-Quality-Monitor-With-LCD-Backlight-S0Q4-/172480797960?hash=item2828a81d08:g:4-UAAOSwopRYc3LB
mbt apart bestelde buffers (4.01, 6.86, 9.18) het ding geijkt. Tevens de bewaaroplossing (KCl 3 molair) gemaakt
voor kalibratie gaf de 4.01 buffer al een redelijk goed resultaat ca 4.3. na kalibratie bij pH=4.01 gaf de buffer 9.18 een afwijking van ca 0.5 pH. Na ijking met 9.18 oplossing en daarna nog een keer bij 4.01 oplossing gaven de buffers de volgende pH waardes
buffer9.18=>9.32
buffer6.86=>6.74
buffer4.11=>3.93
KCl oplossing 3 molair =>10.92 (klopt dat? Ik dacht altijd dat K+ en Cl- geen invloed hadden op pH?)



hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 05-11-2017  16:05 uVandaag deze pH meter in gebruik genomen:
https://www.ebay.nl/itm/New-Professional-Pen-Type-pH-Meter-Water-Quality-Monitor-With-LCD-Backlight-S0Q4-/172480797960?hash=item2828a81d08:g:4-UAAOSwopRYc3LB
mbt apart bestelde buffers (4.01, 6.86, 9.18) het ding geijkt. Tevens de bewaaroplossing (KCl 3 molair) gemaakt
voor kalibratie gaf de 4.01 buffer al een redelijk goed resultaat ca 4.3. na kalibratie bij pH=4.01 gaf de buffer 9.18 een afwijking van ca 0.5 pH. Na ijking met 9.18 oplossing en daarna nog een keer bij 4.01 oplossing gaven de buffers de volgende pH waardes
buffer9.18=>9.32
buffer6.86=>6.74
buffer4.11=>3.93
KCl oplossing 3 molair =>10.92 (klopt dat ?, ik dacht altijd dat K+ en Cl- geen invloed hadden op pH?)



Kees elders op het forum dat KCl een pH van 7 hoort te hebben. (lijkt logisch). Blijkbaar is mijn KCl verontreinigd met iets wat basisch is. is het nu voor de levensduur verstandig om de KCl oplossing aan te zuren tot pH=7 i.o.d. ?

bjorri

Meter en buffers besteld. Dank voor de tip. Maar hoe kom ik aan KCL en hoe maak je daar een 3 molair oplossing van? In een volgend leven zal ik beter opletten met scheikunde.

Eric v B

Citaat van: bjorri op 07-11-2017  15:45 uMeter en buffers besteld. Dank voor de tip. Maar hoe kom ik aan KCL en hoe maak je daar een 3 molair oplossing van? In een volgend leven zal ik beter opletten met scheikunde.
Of bijles vragen aan Goom...

ciesvandekwis

Volgens mij is die KCl oplossing gewoon een verzadigde oplossing? Maw: als je er meer KCl in doet, kristalliseert die. KCl zit bvb in gewoon strooizout (tegen ijs).

davyd

Citaat van: bjorri op 07-11-2017  15:45 uMeter en buffers besteld. Dank voor de tip. Maar hoe kom ik aan KCL en hoe maak je daar een 3 molair oplossing van? In een volgend leven zal ik beter opletten met scheikunde.

Hier bijvoorbeeld: https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hulpstoffen-bierbereiding/brouwzouten/d/kaliumchloride-100-g?gaCategory=search

Ik doe er gewoon een shitload in. Dat komt ongeveer overeen met een 3 molair oplossing.

hansHalberstadt

Citaat van: bjorri op 07-11-2017  15:45 uMeter en buffers besteld. Dank voor de tip. Maar hoe kom ik aan KCL en hoe maak je daar een 3 molair oplossing van? In een volgend leven zal ik beter opletten met scheikunde.
Even googelen:
Om een 3 molair oplossing te maken moet in 1 liter 3 mol KCL oplossen. De molmassa van KCl is 74,5 gram/Mol, K=39 en Cl=35,5, oftewel je moet 223,5 gram in een liter oplossen. In 100 ml dus 22,35 gram. De hoeveelheid kijkt niet echt super nauw, dus ongeveer deze hoeveelheid. Liefst gedemineraliseerd (gedestilleerd) water. Voor 4 mol oplossing pas je de hoeveelheden eenvoudig aan.

Kaliumchloride is een zout dat eenvoudig verkrijgbaar is, eventueel op bestelling bij de apotheker


Ik had het ooit een keer besteld. stond bij mij al 10 jaar in de kast.

bjorri

OK heren, bedankt. Ik zal de volgende keer mee bestellen of ergens anders zien te krijgen. de prijzen lopen nogal uiteen. Strooizout heb ik nog wel maar daar zit antiklonter in en er staat duidelijk op dat het niet voor consumptie is. Die bewaar ik dus maar voor buiten tijdens een echte winter.

Lange1985

De 3 molair KCl-oplossing is alleen bedoeld als bewaarvloeistof om te voorkomen dat de elektrode uitdroogt als deze niet gebruikt wordt. Deze wordt in het lab normaal gesproken zelf aangemaakt (al zal het ook kant en klaar te krijgen zijn). en inderdaad 1 molair is 1 mol per liter, oftewel de molmassa in grammen per liter.

Let er in ieder geval op dat de elektrode goed schoon is gespoeld voordat deze weer de KCl in gaat en het reservoirtje vol zit, bij twijfel of uitkristallisatie gewoon even schoonmaken en vervangen.


hansHalberstadt

Citaat van: bjorri op 07-11-2017  18:18 uOK heren, bedankt. Ik zal de volgende keer mee bestellen of ergens anders zien te krijgen. de prijzen lopen nogal uiteen. Strooizout heb ik nog wel maar daar zit antiklonter in en er staat duidelijk op dat het niet voor consumptie is. Die bewaar ik dus maar voor buiten tijdens een echte winter.
Strooizout is NaCl en geen KCl of in ieder geval niet zuiver.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 05-11-2017  16:11 uBlijkbaar is mijn KCl verontreinigd met iets wat basisch is. is het nu voor de levensduur verstandig om de KCl oplossing aan te zuren tot pH=7 i.o.d. ?

Tot nu toe geen antwoord op gekregen. Met het idee 'baadt het niet dan schaadt het niet' de KCL aangezuurd met (heel klein beetje) fosforzuur tot op dit moment pH=6.2. Daar bewaar ik nu de electrode in. Zou mooi zijn als iemand kan onderbouwen waarom dit goed of slecht zou zijn.

davyd

Middelbare school scheikunde + een beetje boerenverstand: KCl is een vaste stof, heeft geen pH, en verandert de pH van een oplossing niet. Mogelijke logische conclusies:

1. het oplosmiddel is verontreinigd.
2. de KCl is verontreinigd.
3. de pH meter werkt niet correct.  Mijn vorige pH meter is stuk gegaan: kon gekalibreerd worden (4 en 7), en mat desondanks verkeerde waardes in het wort.

[EDIT] 8 euro voor een pH meter? Dan krijg je wat je betaalt: heel weinig. [/EDIT]

hansHalberstadt

Citaat van: davyd op 13-11-2017  11:51 uMiddelbare school scheikunde + een beetje boerenverstand: KCl is een vaste stof, heeft geen pH, en verandert de pH van een oplossing niet. Mogelijke logische conclusies:

1. het oplosmiddel is verontreinigd.
2. de KCl is verontreinigd.
3. de pH meter werkt niet correct.  Mijn vorige pH meter is stuk gegaan: kon gekalibreerd worden ,en mat desondanks verkeerde waardes in het wort.

[EDIT] 8 euro voor een pH meter? Dan krijg je wat je betaalt: heel weinig. [/EDIT]
Dit is een testcase om ervaring op te doen voor het forum met goedkope pH meter, dus juist om die vraag te beantwoorden wat je krijgt voor wat je betaalt. Voorlopig doet hij het prima met kalibratie oplossingen (4 en 6.9 en 9.2),  dus conclusie is inderdaad dat de KCl verontreinigd moet zijn met iets basisch. (Zo ver ging mijn kennis van scheikunde inderdaad al). Ik gebruik (gekookt) water uit de luchtontvochtiger, zou zich moeten gedragen als gedestilleerd water.

Maar dat beantwoord nog niet de vraag of het zin heeft om de pH van de KCL omlaag te brengen.   

davyd

Het kan theoretisch nog altijd dat de meter verkeerd is. Heb je geverifieerd met een goede (dure) meter?

davyd

Mijn eerste pH meter, goedkoop spul, kreeg ik niet gekalibreerd. Mijn tweede pH meter, flink duurder, kreeg op een mooie dag kuren: werd netjes gekalibreerd op 4 en 9 pH, gaf aan dat mijn wort flink zuurder was dan wat Bru'nwater voorspelde, en bleef het wort te zuur vinden ondanks toevoeging van kilo's (grapje) natriumbicarbonaat. Gevolg: wort en pH meter samen weggegooid.

lier

Ik heb ook zo'n ding gehad, tip haal de batterijen er uit als je hem niet gebruikt, bij mij zijn de batterijen na de 3e keer gebruik leeg gelopen en is de pH-meter overleden.

hansHalberstadt

Helaas heb ik geen duurdere pH meter beschikbaar. Mbt de batterijen, zal ik even in de gaten houden. ik kan wel vergelijken met gewoon pH papier

davyd

De bewaarvloeistof van mijn pH meter heeft een pH van rond de 4.40.
Demi-water heeft een pH van 7.
KCl (Brouwland) 3M heeft een pH van 5.6.

En een vraagje: welke stof kan in minimale hoeveelheden (want het gaat over vervuiling van de KCl) die KCl oplossing naar 10 pH brengen?

Lange1985

Citaat van: davyd op 13-11-2017  21:19 uDe bewaarvloeistof van mijn pH meter heeft een pH van rond de 4.40
Demi-water heeft een pH van 7.
KCl (Brouwland) 3M heeft een pH van 5.6.

En een vraagje: welke stof kan in minimale hoeveelheden (want het gaat over vervuiling van de KCl) die KCl oplossing naar 10 brengen?
Naar pH 10? Waarom zou je dat willen? De pH van je bewaarvloeistof doet er niet toe. Zoals de naam doet vermoeden bewaar je alleen je electrode er in. Voor het meten/kalibreren even schoonspoelen en indien nodig droog deppen (en natuurlijk weer schoon in de vloeistof wegzetten). De bewaarvloeistof zelf zul je bij twijfel moeten vervangen, dan kun je ook het bakje of whatever waar het in zit schoonmaken.
Als je vage dingen hebt met kalibreren kan het ook zijn dat je ijkvloeistoffen te lang open zijn; dit zijn meestal (fosfaat)buffers met een kleurindicator en de microbiologie is er gek op!

davyd

Misschien even deze draad lezen.

hansHalberstadt

Citaat van: Lange1985 op 13-11-2017  22:07 uNaar pH 10? Waarom zou je dat willen?
Eigelijk wi ik dat ook niet, maar de KCl die ik heb staan en eigenlijk nooit als brouwzout heb gebruikt (ooit gekocht als zijnde chemisch zuiver 20 jaar terug en bedoeld als brouwzout) kon ik nu mooi gebruiken als bewaarvloeistof, maar na aanlengen met gedestilleerd water (uit de luchtontvochtiger) bleek de pH ca 10 te zijn. Toen vroeg ik me af hoe dat zou kunnen, immers ik verwachtte een pH rond de 7. 


hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 14-11-2017  01:02 uGoedkope Chinese rotzooi...

Koop gewoon kwaliteit:

https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-pH-100-atc-digitale-pH-meter-pH-100-atc-1240753.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=EAIaIQobChMIwLLSmuG81wIVx5UbCh3rbAXZEAQYAyABEgIqH_D_BwE&tid=933408237_47274677940_pla-563111404992_pla-1240753&WT.srch=1
Het doel is om om na te gaan of dit spul inderdaad goedkope rotzooi is, dus die conclusie wil ik graag achteraf trekken indien van toepassing ipv vooraf zonder onderbouwing. 

HarryL

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2017  08:55 uHet doel is om om na te gaan of dit spul inderdaad goedkope rotzooi is, dus die conclusie wil ik graag achteraf trekken indien van toepassing ipv vooraf zonder onderbouwing.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, het kan veel geld schelen :)
Bestel met regelmaat wel dingen in China, maar dit zijn wel dingen die je liever goed hebt.

davyd

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2017  08:55 uHet doel is om om na te gaan of dit spul inderdaad goedkope rotzooi is, dus die conclusie wil ik graag achteraf trekken indien van toepassing ipv vooraf zonder onderbouwing.

Dat wordt dan wel in het beste geval zeer incidenteel bewijs zonder veel extrapolatiemogelijkheid want die rotdingen staan er om bekend zo betrouwbaar te zijn als de builenpest in een bubbelbad.

hansHalberstadt

Citaat van: davyd op 14-11-2017  10:31 uDat wordt dan wel in het beste geval zeer incidenteel bewijs zonder veel extrapolatiemogelijkheid want die rotdingen staan er om bekend zo betrouwbaar te zijn als de builenpest in een bubbelbad.
Ja n=1 is zeker niet statistisch verantwoord, maar wel voldoende om te kunnen bepalen of het ding niet voldoet. als hij wel voldoet zouden anderen hem ook eens uit kunnen proberen. Als hij niet voldoet stopt het al gelijk.

davyd

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2017  10:37 uJa n=1 is zeker niet statistisch verantwoord, maar wel voldoende om te kunnen bepalen of het ding niet voldoet. als hij wel voldoet zouden anderen hem ook eens uit kunnen proberen. Als hij niet voldoet stopt het al gelijk.
Ik wil er anders wel een opsturen die niet voldoet ;)

hansHalberstadt

Citaat van: davyd op 14-11-2017  11:19 uIk wil er anders wel een opsturen die niet voldoet ;)
lijkt me goed idee. Dan kan ik wel proberen te analyseren of het in de electronica zit of in de sensor.

remolen


davyd

Dat is de prijs die Conrad aanrekent aan domme Nederlanders. In Belgie heb ik - ook bij Conrad -  90 euro betaald.

davyd

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2017  11:33 ulijkt me goed idee. Dan kan ik wel proberen te analyseren of het in de electronica zit of in de sensor.

Ligt al wel een paar jaar in een doos zonder KCl bescherming. Indien je hem wil stuur me dan je adres.

tdp

Citaat van: davyd op 14-11-2017  12:00 uDat is de prijs die Conrad aanrekent aan domme Nederlanders. In Belgie heb ik - ook bij Conrad -  90 euro betaald.

Valt mee hoor, dit is de normale prijs, die andere was ISO gekeurd of iets dergelijks.

hansHalberstadt

Citaat van: davyd op 14-11-2017  12:01 uLigt al wel een paar jaar in een doos zonder KCl bescherming. Indien je hem wil stuur me dan je adres.
Dan is de uitkomst ook niet representatief, immers een paar jaar zonder bescherming is is al bijna zeker stuk daardoor alleen al. Heeft dan ook niet veel zin om hier naar te kijken. Heb je hem ooit wel gebruikt?

davyd

Geprobeerd om te kalibreren. Toen dat niet lukte in de krochten van het hellegat gesmeten.

Eric v B

Citaat van: davyd op 14-11-2017  14:08 uGeprobeerd om te kalibreren. Toen dat niet lukte in de krochten van het hellegat gesmeten.
Naast een uitgedroogde sensor dus ook nog val (smijt) schade!  :neenee:

davyd

Dat was een geboutadeerde uitspraak.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2017  08:55 uHet doel is om om na te gaan of dit spul inderdaad goedkope rotzooi is, dus die conclusie wil ik graag achteraf trekken indien van toepassing ipv vooraf zonder onderbouwing.

Het is jammer dat je niet naast de deur woont. Maar ik zou weer eens bij langs kunnen komen om de meter te vergelijken met mijn Extech meter. Ook ik ben heel benieuwd naar de meetresultaten van deze goedkope meter. Het grote voordeel van deze meter is dat het kalibreren heel eenvoudig gaat. Bij mijn oude goedkope meters was dat altijd een heel gedoe.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-11-2017  22:19 uHet is jammer dat je niet naast de deur woont. Maar ik zou weer eens bij langs kunnen komen om de meter te vergelijken met mijn Extech meter. Ook ik ben heel benieuwd naar de meetresultaten van deze goedkope meter. Het grote voordeel van deze meter is dat het kalibreren heel eenvoudig gaat. Bij mijn oude goedkope meters was dat altijd een heel gedoe.
Mocht je in de buurt zijn dan kunnen we het altijd combineren. Vanavond nog even gekeken naar de KCl en  vergeleken met pH papier. Hoewel het pH papier weinig resolutie heeft (0-14 pH) geeft het bij wat opgelost KCL toch geen waarde van 10. Mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat de pH meter naast gevoelig voor H+ ook gevoelig voor zouten en dan zou je een zoutconcentratie kunnen verwarren met pH. Dat zou dan betekenen dat je aan de pH=10 geen waarde mag hechten en als je ervan uit mag gaan dat er in wort van pH=5.4 relatief veel H+ zit tov zouten dat de pH toch nog nauwkeurig genoeg weergegeven kan worden.
Maar feitelijk wil je een pH elektrode die alleen gevoelig is voor pH natuurlijk.
Of dit werkelijk zo is kun je alleen nagaan door vergelijking met een goede pH elektrode.
   

Jacques

Veel vertrouwen in de pH-papiertjes heb ik niet.

Als het goed is werkt de meter alleen op de H+ concentratie en hebben opgeloste zouten geen invloed. Je wilt immers altijd de pH weten van een waterige oplossing waarin zouten zijn opgelost.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-11-2017  22:46 uVeel vertrouwen in de pH-papiertjes heb ik niet.

Als het goed is werkt de meter alleen op de H+ concentratie en hebben opgeloste zouten geen invloed. Je wilt immers altijd de pH weten van een waterige oplossing waarin zouten zijn opgelost.
Dat hangt er denk ik vanaf hoe de elektrode is geconstrueerd. Natuurlijk wil je alleen dat H+ invloed heeft, dus selectiviteit alleen voor zuur en niet voor zout. Toch maar een keer vergelijken met een 'referentie' pH meter. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2017  22:50 uDat hangt er denk ik vanaf hoe de elektrode is geconstrueerd. Natuurlijk wil je alleen dat H+ invloed heeft, dus selectiviteit alleen voor zuur en niet voor zout.

Als een pH-meter gevoelig is voor opgeloste zouten heb je helemaal niets aan. En is er geen enkele gebruiker tevreden. Zo'n product zet je niet op de markt, ook al is hij heel goedkoop. Je hebt dan alleen ontevreden klanten.

Oscar

Citaat van: remolen op 14-11-2017  11:51 u€ 222,64  :nut: :nut: :nut: :nut: :nut: :nut: :nut:

Ja dat zag ik ook, maar met een beetje zoeken staat ie ook voor € 95,-.  Nog vrij duur, want destijds heb ik 'm voor € 67,- gekocht (inclusief verzenden).  Maar ondanks de prijs blijft het een top kwaliteit pH meter!

bjorri

Mijn exemplaar is ook binnen. De kalibratie vloeistof nog niet. Bij Jubbenga een verse kilo KCl gekocht en dop van de meter volgegoten met verzadigde oplossing. Ook hier liep de meter gelijk op richting tien of zelfs hoger. Tot de kalibratie vloeistof er is ga ik hem niet gebruiken.

Wat ook opviel is dat er ruimte is voor twee batterijen op elkaar. Gezien ie op drie volt werkt neem ik aan dat 1 batterij voldoende is. Erg degelijk lijkt het allemaal niet maar anders meet ik helemaal niet en gok ik maar een beetje. Dus als deze min of meer doet wat ie beloofd is het al een verbetering.

hansHalberstadt

Citaat van: bjorri op 22-11-2017  11:52 uMijn exemplaar is ook binnen. De kalibratie vloeistof nog niet. Bij Jubbenga een verse kilo KCl gekocht en dop van de meter volgegoten met verzadigde oplossing. Ook hier liep de meter gelijk op richting tien of zelfs hoger. Tot de kalibratie vloeistof er is ga ik hem niet gebruiken.

Wat ook opviel is dat er ruimte is voor twee batterijen op elkaar. Gezien ie op drie volt werkt neem ik aan dat 1 batterij voldoende is. Erg degelijk lijkt het allemaal niet maar anders meet ik helemaal niet en gok ik maar een beetje. Dus als deze min of meer doet wat ie beloofd is het al een verbetering.
Er moet een CR2032 lithium batterijtje in van 3.6 V. Je zou eigenlijk de KCL oplossing moeten meten met een goede pH meter. Het vermoeden is dat het ding ook reageert op bepaalde zouten, maar of dat echt zo is kun je alleen zien door vergelijking met een goede pH meter.

hansHalberstadt

Vandaag zag ik dat in alle buffers een waas dreef, leek net watten. zal dus waarschijnlijk iets in groeien. Betekent dit dat je een bufferoplossing maar zeer beperkt kunt bewaren? Ik kan het natuurlijk filteren, dan is het weer helder, maar de vraag is of ik dan nog de juiste pH van de bufferoplossing heb.
 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2017  14:30 uVandaag zag ik dat in alle buffers een waas dreef, leek net watten. zal dus waarschijnlijk iets in groeien. Betekent dit dat je een bufferoplossing maar zeer beperkt kunt bewaren? Ik kan het natuurlijk filteren, dan is het weer helder, maar de vraag is of ik dan nog de juiste pH van de bufferoplossing heb.

Bijzonder. Dat heb ik nog nooit gezien in de buffers die ik gebruik.

Het lijkt mij dat je nieuwe buffers moet aanmaken. Gebruik daarvoor gedestilleerd water. En maak de flessen waarin je buffers bewaard goed schoon.

William

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2017  14:30 uVandaag zag ik dat in alle buffers een waas dreef, leek net watten. zal dus waarschijnlijk iets in groeien. Betekent dit dat je een bufferoplossing maar zeer beperkt kunt bewaren? Ik kan het natuurlijk filteren, dan is het weer helder, maar de vraag is of ik dan nog de juiste pH van de bufferoplossing heb.

De elektrode nooit rechtstreeks in de voorraadfles met buffer stoppen. Hierdoor kunnen er suikers die nog op de elektrode zitten in de buffer komen en dan kan het snel bederven. Voor ijken altijd een klein beetje buffer in een klein glaasje doen en na ijken weggooien, dus niet teruggooien in de voorraadpot.

Jacques

Citaat van: William op 10-12-2017  21:17 uDe elektrode nooit rechtstreeks in de voorraadfles met buffer stoppen. Hierdoor kunnen er suikers die nog op de elektrode zitten in de buffer komen en dan kan het snel bederven. Voor ijken altijd een klein beetje buffer in een klein glaasje doen en na ijken weggooien, dus niet teruggooien in de voorraadpot.

Inderdaad. Nooit de vloeistof die je gebruikt voor het ijken teruggieten. Maar ik vermoed dat dit niet het geval is. In ieder geval heb ik Hans hierop gewezen toen ik de nodige weken geleden bij hem op bezoek was.

hansHalberstadt

Was inderdaad niet het geval. De elektrode is niet in contact geweest met de ijkvloeistof. IJkvloeistof giet ik in het meetdopje en daarna weg. Water waar ik de ijkvloeistof mee heb gemaakt heb ik gekookt vooraf, maar het geheel is nooit steriel natuurlijk.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2017  22:22 uWater waar ik de ijkvloeistof mee heb gemaakt heb ik gekookt vooraf, maar het geheel is nooit steriel natuurlijk.

Beter is gedestilleerd of demi-water te gebruiken. Dan heb je geen mineralen die met de zouten van je buffer kunnen reageren.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-12-2017  21:02 uBijzonder. Dat heb ik nog nooit gezien in de buffers die ik gebruik.

Het lijkt mij dat je nieuwe buffers moet aanmaken. Gebruik daarvoor gedestilleerd water. En maak de flessen waarin je buffers bewaard goed schoon.
Gebruik jij ook die Chinese bufferzakjes? Misschien is het water uit de luchtontvochtiger niet zuiver genoeg? (wel gekookt vooraf)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2017  22:26 uGebruik jij ook die Chinese bufferzakjes? Misschien is het water uit de luchtontvochtiger niet zuiver genoeg? (wel gekookt vooraf)

Ja. Ik heb deze vergeleken met andere buffers en daar zit geen verschil tussen. Hier in huis hebben we ook een condensdroger maar het water daarvan gebruik ik niet. Ook niet omdat er vaak een licht geparfumeerd geurtje aan zit.

davyd

Het is misschien allemaal wel leuk voor de sport, maar voor het overige lijkt mij dat Chinees spul even betrouwbaar als het vals gebit van Trump bij de laudatio van een fascistoide 80 jarige sheriff uit Texas.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-12-2017  23:11 uJa. Ik heb deze vergeleken met andere buffers en daar zit geen verschil tussen. Hier in huis hebben we ook een condensdroger maar het water daarvan gebruik ik niet. Ook niet omdat er vaak een licht geparfumeerd geurtje aan zit.
ik weet nu niet of het aan de zakjes ligt of aan het water.
ik kan nu 2 dingen doen:
-gedestileerd water nemen en hopen dat het daaraan lag
-als extra maatregel de buffers invriezen en ontdooien voordat ik ze gebruik


Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-12-2017  13:17 uik weet nu niet of het aan de zakjes ligt of aan het water.
ik kan nu 2 dingen doen:
-gedestileerd water nemen en hopen dat het daaraan lag
-als extra maatregel de buffers invriezen en ontdooien voordat ik ze gebruik

Buffers invriezen lijkt mij niet zo'n goed idee. Het is handiger slechts een gedeelte van het poeder op te lossen en het poeder vochtvrij te bewaren. Voor het afwegen heb je een nauwkeurige weegschaal nodig.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-12-2017  17:12 uBuffers invriezen lijkt mij niet zo'n goed idee. Het is handiger slechts een gedeelte van het poeder op te lossen en het poeder vochtvrij te bewaren. Voor het afwegen heb je een nauwkeurige weegschaal nodig.

Waarom zou invriezen niet werken. Het zijn toch gewoon zouten en zuren, zuurresten? Die vriezen toch niet stuk?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-12-2017  22:51 uWaarom zou invriezen niet werken. Het zijn toch gewoon zouten en zuren, zuurresten? Die vriezen toch niet stuk?

Het lijkt mij gewoon niet handig. Het neemt ruimte in in je vriezer. En je moet het ook steeds volledig laten ontdooien en op temperatuur brengen. De zouten moeten allemaal in oplossing zijn. Verder kalibreer je bij kamertemperatuur en niet een paar graden boven nul.
Een kleine oplossing maken die je meteen kunt gebruiken is praktischer.

hansHalberstadt

Lijkt me een kwestie van een keer goed uitkienen hoe lang het ontdooien duurt. (mijn vriezer is groot genoeg  :) )
Maar blijft vreemd dat niemand anders dit heeft. Misschien is toch het water het probleem?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-12-2017  23:07 uMaar blijft vreemd dat niemand anders dit heeft. Misschien is toch het water het probleem?

Het lijkt mij dat je inderdaad daarmee moet beginnen. Het is jammer dat je niet in de buurt van België woont want daar kost demiwater heel weinig. Iets van een € 1 voor 5 liter.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-12-2017  23:15 uHet lijkt mij dat je inderdaad daarmee moet beginnen. Het is jammer dat je niet in de buurt van België woont want daar kost demiwater heel weinig. Iets van een € 1 voor 5 liter.
Dat flesje water maakt niet zoveel uit, maar vooral het feit dat ik weer weken moet wachten op levering van nieuwe buffers uit China, (mocht het weer fout met het laatste setje poeder wat ik nog heb) gaan is vervelend.

SanderH

Wellicht duurder dan de chinese, maar ik heb deze bij Conrad gekocht: https://www.conrad.nl/nl/greisinger-gak-1400-werk-en-kalibratieset-102966.html?sc.ref=Search%20Results

Ik vind het ideaal en de kleur van de capsules maakt het ook zo lekker herkenbaar.

hansHalberstadt

Citaat van: SanderH op 12-12-2017  15:08 uWellicht duurder dan de chinese, maar ik heb deze bij Conrad gekocht:
Dat is nu net het vervelende voor de Chinese pH meter heb je nodig calibratieoplossing van 4, 6.86 en 9.18
 dus met 4, 6 en 10 gaat hij 6 kalibreren als zijnde 6.86 en 10 als zijnde 9.18 en krijg je dus een foute kalibratie.

SanderH

Citaat van: hansHalberstadt op 12-12-2017  16:05 uDat is nu net het vervelende voor de Chinese pH meter heb je nodig calibratieoplossing van 4, 6.86 en 9.18
 dus met 4, 6 en 10 gaat hij 6 kalibreren als zijnde 6.86 en 10 als zijnde 9.18 en krijg je dus een foute kalibratie.

Ja, dan houdt het op! Maar ben er zelf toch nog erg blij mee, ook met de pH meter bij Conrad vandaan, dezelfde als Jacques heeft. Is een stuk duurder, maar ik vind het de investering zeker waard.

Blijft wel leuk om te lezen over je experimenten Hans!

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-12-2017  16:05 uDat is nu net het vervelende voor de Chinese pH meter heb je nodig calibratieoplossing van 4, 6.86 en 9.18
 dus met 4, 6 en 10 gaat hij 6 kalibreren als zijnde 6.86 en 10 als zijnde 9.18 en krijg je dus een foute kalibratie.

Je hebt in feite alleen de buffers 4.01 en 6.96. Daarmee zit je binnen het bereik dt gebruikelijk is bij het brouwen van bier.

Een buffer 6.86 kun je ook in Nederland bestellen. Zie http://www.watertesten.nl/index.php?item=_-ijkvloeistoffen-_-buffers&action=page&group_id=29&lang=nl
En verder is het handig wat zakjes met buffers op voorraad te hebben. Die kun je nu al bestellen...

hansHalberstadt

Vanavond weer eens gemeten na een half jaar niet gebruikt te hebben. Eerst gemeten zonder te kalibreren: (bufferoplossingev had ik ingevroren dus eerst ontdooit)
 4.01 oplossing geeft 4.25
6.86 oplossing geeft 6.97
9.18 oplossing geeft 9.29

Na kalibreren en half uur later nog een keer  meten:

 4.01 oplossing geeft 3.98
6.86 oplossing geeft 6.79
9.18 oplossing geeft 9.14

waardes waren binnen 20 seconden stabiel.

PS de pH meter was bewaard met 3 molair Kcl oplossing die ik ooit had aangezuurd tot pH=7.

hansHalberstadt

Maar hoe weet ik nu zeker dat hij ook wort goed meet en daarbij niet ook andere effecten meemeet dan pH? Je kalibreert het ding immers waarbij je alle eventuele problemen ook mee kalibreert.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 26-08-2018  23:37 uPS de pH meter was bewaard met 3 molair Kcl oplossing die ik ooit had aangezuurd tot pH=7.

Waarom aangezuurd?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:   Nergens voor nodig...

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 27-08-2018  07:29 uWaarom aangezuurd?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:   Nergens voor nodig...
Omdat deze eerst een pH van 10 had en dat leek me vrij veel. Baat het niet dan schaadt het niet.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 26-08-2018  23:42 uMaar hoe weet ik nu zeker dat hij ook wort goed meet en daarbij niet ook andere effecten meemeet dan pH? Je kalibreert het ding immers waarbij je alle eventuele problemen ook mee kalibreert.

Je kunt dit controleren met een andere gekalibreerde pH-meter.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 27-08-2018  08:18 uOmdat deze eerst een pH van 10 had en dat leek me vrij veel.

De pH van je bewaarvloeistof is compleet onbelangrijk (lijkt mij). En als dat 10 is, dan is het zo. 3-4 M is een flinke concentratie.  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-08-2018  20:49 uJe kunt dit controleren met een andere gekalibreerde pH-meter.
Dat is natuurlijk het punt. En ook niemand in de buurt die er een heeft. Of kan ik simpel een bepaalde sterkte oplossing maken van bv citroenzuur met pH=5.5 bijvoorbeeld of buffer via zuur en loog? Ik heb ook fosforzuur van 80% en ik heb natronloog korrels. Die kan ik allemaal redelijk nauwkeurig doseren.
 

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 27-08-2018  21:47 uDat is natuurlijk het punt. En ook niemand in de buurt die er een heeft. Of kan ik simpel een bepaalde sterkte oplossing maken van bv citroenzuur met pH=5.5 bijvoorbeeld of buffer via zuur en loog? Ik heb ook fosforzuur van 80% en ik heb natronloog korrels. Die kan ik allemaal redelijk nauwkeurig doseren.
 
pH 14: natronloogoplossing van 1 mol/l; pH 13: natronloogoplossing of kaliloogoplossing van 0,1 mol/l pH 11,5; huishoud ammonia (verdunde ammonia) pH 10,5; zeepsop pH 9,5; bleekwater pH 8,5; zeewater, darmsap (iets verhoogde pH door gal) pH 7,5; eieren pH 7,4; menselijk bloed pH 7; zuiver, gedestilleerd water (neutraal) pH 6,7; melk pH 6,5; speeksel pH 6; natuurlijke regen; urine pH 5; licht zure regen pH 4,5; tomaten, druiven pH 4; zure regen, tomatensap pH 3; consumptieazijn, bier, wijn, zuurkool pH 2,8; cola pH 2; maagzuur, citroensap pH 1; zwavelzuur (accuzuur) pH 0; zoutzuur (1 mol/l), zwavelzuur (1 N).

hansHalberstadt

Dat lijkt me toch allemaal niet heel reproduceerbaar. dus als ik met mijn pH meter wort aanzuur tot 5.4 dan weet ik nog steeds niet of het klopt want hoe weet ik dat het ding alleen reageert op zuur en niet op andere stoffen. Hoe selectief is zo'n goedkope pH elektrode? ik kan het hooguit vergelijken met pH papier, maar dan kan ik net zo goed alleen pH papier gebruiken.

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 28-08-2018  13:19 uDat lijkt me toch allemaal niet heel reproduceerbaar. dus als ik met mijn pH meter wort aanzuur tot 5.4 dan weet ik nog steeds niet of het klopt want hoe weet ik dat het ding alleen reageert op zuur en niet op andere stoffen. Hoe selectief is zo'n goedkope pH elektrode? ik kan het hooguit vergelijken met pH papier, maar dan kan ik net zo goed alleen pH papier gebruiken.
Misschien dat deze link je helpt. https://www.deltaohm.nl/home/pH-meetprincipe-en-faq/amp


Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 28-08-2018  15:35 uMisschien dat deze link je helpt.
https://www.deltaohm.nl/home/pH-meetprincipe-en-faq/amp

Als ik klik op de link krijg ik:
U bent hier:  Delta OHM Benelux B.V.  »  Pagina niet gevonden
Pagina niet gevonden

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 28-08-2018  21:23 uAls ik klik op de link krijg ik:
U bent hier:  Delta OHM Benelux B.V.  »  Pagina niet gevonden
Pagina niet gevonden
Helaas! De link werkt wel vanuit een browser niet vanaf het forum.

hansHalberstadt

Als ik de text copieer en in een browser plak werkt het ook niet.

emiel1

De autocorrect van het forum maakt de link kapot. de hoofdletter h in pH moet een kleine zijn

hansHalberstadt

Citaat van: emiel1 op 29-08-2018  09:49 uDe autocorrect van het forum maakt de link kapot. de hoofdletter h in pH moet een kleine zijn
ah, trouwsoftware dus.

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 28-08-2018  15:35 uMisschien dat deze link je helpt."https://www.deltaohm.nl/home/pH-meetprincipe-en-faq/amp"


"https://www.deltaohm.nl/home/pH-meetprincipe-en-faq/amp"
die link legt de werking uit van een glaselektrode van een 'goede' pH meter.
Vraag is of er in de goedkope chinese pH meters ook zo'n glaselektrode zit of een goedkoper alternatief en wat daar dan de evt consequenties van zijn

emiel1

Citaat van: hansHalberstadt op 29-08-2018  10:57 uah, trouwsoftware dus.
Alleen valt deze niet aan te passen...

hansHalberstadt

Kun je die autocorrect niet uitzetten met een of andere inline commando
 zoiets als /autocorract off "https://www.deltaohm.nl/home/pH-meetprincipe-en-faq/amp"  /autocorract on

Anders wordt het wel een hele grote puinhoop als ook allerlei links wijzigen.

hansHalberstadt

Er komt een nieuw woord bij in de Nederlandse dikke vandale wat op dit forum ontstaan is:

trouwsoftware: software welke poogt het leven voor de gebruiker te vergemakkelijken, maar vanwege de overmatige 'slimheid' de gebruiker in onvoorziene problemen brengt. 

hansHalberstadt

Gisteren weer eens mijn Chinese pH meter uit dit topic van stal gehaald. Na bijna 2 jaar in de vriezer te hebben gelegen heb ik de bufferoplossingen van 4.01 en 6.86 even in de magnetron laten ontdooien. Dat is met een half minuutje geregeld. Als je het goed uitkient en stopt als de laatste ijsrestjes nog zichtbaar zijn dan komt de ijkvloeistof er mooi op kamertemperatuur uit. Dat gedoe met die buffers was voor mij de belangrijkste complicatie. Ze zijn niet lang houdbaar dus zou je dan bij elk brouwsel weer nieuwe buffers moeten maken. Dat lijkt me veel te omslachtig, maar deze methode met invriezen en magnetron is voor mij een prima oplossing.

Na 2 jaar was het batterijtje nog goed. Na kalibreren had ik een oplossing gemaakt van appelsap met wat bicarbonaat om een soort buffer te maken en zat dan op pH net onder de 6. Die daarna aangezuurd met fosforzuur titreren tot pH=5.3 en die oplossing ook gemeten met pH stripjes. die gaven ca pH=5.5 aan, dus redelijk ik de buurt. Toen wat low salt toegevoegd en opgelost, ca half theelepeltje op 100 ml. dat zou voor de pH niet uit mogen maken want Kalium, natrium en chloride zijn niet actief als zuurbase. pH was na wat te fluctueren na een half minuutje weer 5.3. Dat bevestigde dat gevoeligheid voor parasitaire stoffen geen grote rol spelen.

Ik heb er nu wel genoeg vertrouwen in om hem te testen met een echt beslag (en pH papier ter vergelijking)
   

Erwin Warners

Citaat van: Oscar op 14-11-2017  01:02 uGoedkope Chinese rotzooi...

Koop gewoon kwaliteit:

https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-pH-100-atc-digitale-pH-meter-pH-100-atc-1240753.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=EAIaIQobChMIwLLSmuG81wIVx5UbCh3rbAXZEAQYAyABEgIqH_D_BwE&tid=933408237_47274677940_pla-563111404992_pla-1240753&WT.srch=1

Zo denk ik ook altijd maar het ging in mijn geval niet op deze keer.
Deze leek mij ook wel wat alleen toen ik hem thuis had bleek hij niet goed te functioneren en is hij gelijk retour gegaan. Andere aangeschaft omdat het vertrouwen toch wat weg was.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-04-2020  10:07 uDat gedoe met die buffers was voor mij de belangrijkste complicatie. Ze zijn niet lang houdbaar dus zou je dan bij elk brouwsel weer nieuwe buffers moeten maken. Dat lijkt me veel te omslachtig, maar deze methode met invriezen en magnetron is voor mij een prima oplossing.

Waarom denk je dat pH-buffers zo kort houdbaar zijn?
Of brouw je maar 1 keer per jaar  :)


Ik heb wel eens buffers met elkaar vergeleken van verschillende leeftijd. Daar zat nagenoeg geen verschil tussen. Wel is het belangrijk dat je nooit buffevloeistof dat je gebruikt hebt bij het kalibreren teruggiet. Op die manier voorkom je verontreinigingen in je buffer.

Overigens is de buffer pH 10 gevoeliger voor koolzuurgas opname waardoor deze eerder verloopt dan buffer pH 4 en 7.
Een oplossing kan zijn om kleiner oplossingen te maken. Het poeder waarmee je een buffer maakt kun je makkelijk afwegen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-04-2020  17:46 uWaarom denk je dat pH-buffers zo kort houdbaar zijn?
Of brouw je maar 1 keer per jaar  :)

Ik brouw meestal eens in 2 maanden. Ik had de eerste keer een buffer gemaakt met water wat ik eerst had gekookt om het kiemvrij te krijgen, inclusief het flesje waar het in moest komen, maar na een maand of zo zaten er schimmeldraden in, vandaar dat ik het nu maar invries. kan het zijn dat die zakjes met bufferzout verontreinigd waren? Ik giet ook geen buffer na gebruik terug in het flesje.
 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-04-2020  22:53 uIk brouw meestal eens in 2 maanden. Ik had de eerste keer een buffer gemaakt met water wat ik eerst had gekookt om het kiemvrij te krijgen, inclusief het flesje waar het in moest komen, maar na een maand of zo zaten er schimmeldraden in, vandaar dat ik het nu maar invries. kan het zijn dat die zakjes met bufferzout verontreinigd waren? Ik giet ook geen buffer na gebruik terug in het flesje.

Gebruik gedestilleerd water zoals aanbevolen wordt. Daar zitten geen mineralen of micro-organismen in.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-04-2020  22:59 uGebruik gedestilleerd water zoals aanbevolen wordt. Daar zitten geen mineralen of micro-organismen in.
Hoe lang kun je een buffer op die manier bewaren?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-04-2020  23:04 uHoe lang kun je een buffer op die manier bewaren?

Minstens 6 maanden. Voorwaarde is wel dat de fles waarin de oplossing zit goed afgesloten is.

hansHalberstadt

Vandaag een proefbrouwseltje gemaakt van 3 liter voor een Weizen met Schneider gist. 280 g pilsmout, 280 g tsrwemout, 13 IBU (400 mg CO2 extract 37%)
2 liter maischwater, 2 liter spoelwater, 800mg calcium chloride, leidingwater Groesbeek.
Chinese pH meter gekalibeerd bij 4.01 en 6.86
Na toevoegen maischwater een mout en 44 graden, pH=5.7
Na toevoegen Calcium chloride pH=5.4
Na 10 minuten verwarmen naar 52 graden en aanzuren met 30% fosforzuur 0.2 ml pH 5.34.
+0.2 ml fosforzuur 0.2 ml pH 5.21 bij 52 graden. Monster afkoelen naar 20 graden => pH 5.5.
Na 15 minuten verwarmen naar 63 graden. pH 5.04 bij 53 graden. Monster afkoelen naar 20 graden pH=5.4
pH strip geeft pH 5.6.
30 minuten op 72 graden, 10 min 80 graden, dan spoelen.
kraanwater pH 6.5
Aanzuren met 0.5 ml 30% fosforzuur pH 5.6

Opvallend was dat de pH met ca 0.3 punten toeneemt bij afkoelen sample van 60 naar 20 graden.

Duidelijk voordeel tov pH strips is dat je tijdens het aanzuren continue kunt meten, dus heel goed zuur doseren mogelijk. Met het voordeel dat ik de ijkvloeistof kan invriezen en paar minuutjes ontdooien in de magnetron heeft pH peter voor mij nu meer voordelen dan pH papier.

De Chinese pH meter lijkt voldoende voor dit doel.

Erwin Warners

Citaat van: hansHalberstadt op 19-04-2020  18:43 uheeft pH peter voor mij nu meer voordelen dan pH papier.

pH meter lijkt me sowieso handiger dan dat geklungel met pH papiertjes. Heb ze 1x gebruikt en daarna gelijk een meter aangeschaft.

hansHalberstadt

Weer een update van de pH-meter uit het openingsbericht. Nieuw batterijtje erin gedaan (stond op nog maar 3V). Batterijspanning heeft nauwelijks invloed op de aangegeven pH. dat is een goed teken want betekent dat de elektronica niet zo gevoelig is voor voedingsspanning van je batterij.
Eerst de 3 buffers gemeten ongekalibreerd (na 2 jaar ongebruikt in de kast gelegen met 3 molair kalium chloride, helaas was het water verdampt, dus alleen nog maar zoutkristallen in de pH-meter):
Buffer 9.18 geeft aan 9.23
Daarna spoelen met water en dan volgende buffer
Buffer 6.86 geeft aan 7.74 na enkele minuten
Daarna spoelen met water en dan volgende buffer
Buffer 4.01 geeft aan 4.00 na enkele minuten
Daarna nog een keer
Spoelen met water en dan volgende buffer
Buffer 6.86 geeft nu aan 6,60 na enkele minuten

Daarna de 6.86 kalibreren:
3 buffers geven nu alles drie vrijwel de bufferwaarde na 3-5 minuten wachten.
Flink zwenken geeft wel een sneller bereiken van de eindwaarde.vanavond ga ik nog een keer meten zonder kalibratie.
 

hansHalberstadt

Gisteravond nogmaals gemeten zonder kalibratie:
Spoelen met water en dan volgende buffer.
Buffer 6.86 geeft aan 6.90 na enkele minuten stabiel.
Daarna spoelen met water en dan volgende buffer.
Buffer 4.01 geeft aan 3.96 na enkele minuten stabiel.
Daarna spoelen met water en dan volgende buffer.
Buffer 9.18 geeft aan 8.90 na enkele minuten stabiel.

El Pastor Belga (MaJa)

Is meer dan goed genoeg denk ik maar...

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 06-01-2023  18:26 uIs meer dan goed genoeg denk ik maar...

Dat denk ik ook. Zeker ook omdat de waarden boven 7 niet voorkomen bij het brouwproces.
Het is in ieder geval veel nauwkeuriger dan werken met pH-papiertjes.

hansHalberstadt

Ik heb nu misschien een handige manier gevonden om met die goedkope dingetjes toch slim en nauwkeurig de pH in te stellen van je beslag, zonder de noodzaak om het ding iedere keer te hoeven kalibreren.

Er zijn in principe 2 manieren om de pH te meten:
1) je neemt een goed gekalibreerde pH-meter en meet simpelweg de pH van je monster
2) je neemt een niet gekalibreerde pH-meter en meet eerst de pH van een referentieoplossing met de waarde die je wilt maken (in ons geval dus een referentieoplossing met pH=5.2). Je leest de pH-waarde af die de pH-meter aangeeft nadat die stabiel is. stel dat je dan bv 5.5 meet. Dan weet je dus dat 5.5 overeen komt met de echte pH=5.2. vervolgens zuur je je beslag aan met de pH-meter tot een gemeten pH van 5.5. dan is de echte pH dus 5.2.

Methode 2 heeft als voordeel dat je elke pH-meter kunt gebruiken die niet eens gekalibreerd hoeft te zijn omdat de kalibratie immers is gedaan met de ijkvloeistof van pH=5.2 het enige wat je dus doet, is de pH van je beslag gelijk maken aan de pH van je ijkvloeistof.

pH-meters werken met het principe dat je pH via de sensor een elektrische spanning geeft volgens een bepaald verband, bv spanning =a x pH +b die spanning lees je dan feitelijk af met een voltmeter als onderdeel van de pH-meter. Dus zolang er maar een verband is tussen pH en de afgelezen waarde kun je altijd je beslag instellen op de pH van je ijkvloeistof.
Voor pH van 5.2 kun je een ijkvloeistof maken bestaande uit azijnzuur (bv schoonmaakazijn) waarbij je net zolang verdunde natronloog bijmengt tot je pH gelijk is aan bv 5.2 (= de pH die je wit maken). Dat heet een buffer oplossing en de pH daarvan wordt bepaald door de verhouding zuur (azijnzuur) en geconjugeerde base (acetaat).

Om die oplossing te maken kun je 2 dingen doen:
1) je neemt eenmalig een gekalibreerde pH-meter en mengt net zolang totdat je pH=5.2 hebt.
2) Je berekent uitgaande van een bekende concentratie azijnzuur hoeveel gram natronloog je moet toevoegen.

De verhouding azijn/acetaat bepaalt de pH. Het leuke is dus dat je de oplossing mag verdunnen met water zonder dat de verhouding wijzigt dus ook de pH blijft dan vrijwel hetzelfde.

Door extra azijn toe te voegen zakt de pH en door natronloog toe te voegen wordt azijnzuur omgezet in acetaat en stijgt de pH. Je kun zo een pH ijkvloeistof maken met een pH tussen ca 3.5 en 5.5 (evt 6) en dus het gebied afdekken wat we gebruiken bij het brouwen   
    acetaatbuffer1.gif
als de verhouding te groot wordt dan is de oplossing te gevoelig voor verstoringen om nog nauwkeurig te zijn, dat gebeurt dus bij pH onder de 3.5 of boven de 5.5 .

Theo Mol

Citaat van: hansHalberstadt op 07-01-2023  00:48 uDe verhouding azijn/acetaat bepaalt de pH. Het leuke is dus dat je de oplossing mag verdunnen met water zonder dat de verhouding wijzigt dus ook de pH blijft dan vrijwel hetzelfde.
Verrassend, ik ben geen pH-deskundige en ik zie dit met grote ogen aan.
Als ik je goed begrijp, kun je dus met een kleine hoeveelheid van deze oplossing een grote hoeveelheid ijkvloeistof maken. Zijn daar nog grenzen aan, maw. kan het ook te slap of te sterk worden om bruikbaar te zijn?

hansHalberstadt

Het hangt samen met de vergelijking van Henderson-Hasselbalch:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Buffer_(scheikunde)
De pH wordt daarin bepaald door de verhouding van concentraties van het zuur (bv azijnzuur) en de bijbehorende (geconjugeerde) base (bv acetaat= zuur waar een H+ ion van is afgesplitst)
 als je de buffer dus 2 x verdunt dan worden beide concentraties de helft en blijft de verhouding (dus dus de pH bepaalt) hetzelfde.
Punt is alleen dat toevoeging van andere stoffen die zich als zuur of base kunnen gedragen, het zuur kunnen omzetten naar zijn geconjugeerde base of omgekeerd en dan verandert de verhouding dus wel. Hoe minder concentratie er is hoe meer je dan de verhouding gaat verstoren. Dat effect heet dan buffercapaciteit. Als je dan je pH-meter na een meting dan in een te sterk verdunde bufferoplossing zet dan ga je daarmee de pH van de bufferoplossing veranderen en dat is dan de grens waarbij het fout gaat. 
 
 

Davester

Heb zojuist een pH meter gekocht bij Unibrew, maar die had geen opslag-vloeistof, was ook niet echt nodig dacht hij, maar in de beschrijving staat dat je hem juist met die vloeistof moet opstarten.
Kan dat eventueel ook gewoon met kraanwater, en dan met de 2 bufferzakjes calibreren?

hansHalberstadt

Voor zover ik weet wordt altijd aangeraden om een pH meter te bewaren in een oplossing van 1 molair kalium chloride omdat anders de elektrode sneller einde levensduur is.   
voor gebruik moet je hem zeker calibreren, dus die 2 zakjes daarvoor gebruiken. beste is dan demiwater of gedestileerd water daarvoor nemen en daar die zakje in oplossen in de voorgeschreven verhouding (omdat gewoon water ook bv carbonaat bevat die je buffer gaat belasten. zou moeten kunnen met gewoon water omdat een buffer immers als doel heeft om dezelfde pH te houden bij een kleine verontreiniging met andere stoffen), maar beter om zuiver waterr te nemen.

Davester

Citaat van: hansHalberstadt op 22-09-2023  17:34 uVoor zover ik weet wordt altijd aangeraden om een pH meter te bewaren in een oplossing van 1 molair kalium chloride omdat anders de elektrode sneller einde levensduur is.   
voor gebruik moet je hem zeker calibreren, dus die 2 zakjes daarvoor gebruiken. beste is dan demiwater of gedestileerd water daarvoor nemen en daar die zakje in oplossen in de voorgeschreven verhouding (omdat gewoon water ook bv carbonaat bevat die je buffer gaat belasten. zou moeten kunnen met gewoon water omdat een buffer immers als doel heeft om dezelfde pH te houden bij een kleine verontreiniging met andere stoffen), maar beter om zuiver waterr te nemen.
thanks Hans, dan ga ik dat zo doen en hem morgen niet gebruiken,   maar pas bij een volgend brouwsel.

Jacques

Citaat van: Davester op 22-09-2023  16:55 uKan dat eventueel ook gewoon met kraanwater, en dan met de 2 bufferzakjes kalibreren?

Wat voor bufferzakjes zijn dat? Is dat een poeder die je moet oplossen, of zit er vloeistof in de zakjes?

Bewaarvloeistof kun je relatief makkelijk zelf maken. Je hebt daarvoor een nauwkeurige weegschaal (op 0,1 g nauwkeurig), kaliunchloride (KCl) en gedestilleerd water. Kaliumchloride kun je kopen bij onze leveranciers.

Zet een bekertje op de weegschaal.
Zet de weegschaal aan. Als het goed is komt deze op 0,0 te staan. Als dat niet het geval is moet je even op de tarra knop drukken.
Weeg 22,5 g kaliumchloride af.
Laat het bekertje op de weegschaal staan.
Voeg 77,5 gram gedestillerd water toe totdat het totale gewicht 100 g is.
Los de kalimchloride op door met een roerstaafje in het bekertje te roeren.
Giet de oplossing in een klein flesje.

Je hebt zo een 3M kaliumchloride oplossing die je gebruikt voor het bewaren van een elektrode van een pH-meter.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-09-2023  22:43 uBewaarvloeistof kun je relatief makkelijk zelf maken. Je hebt daarvoor een nauwkeurige weegschaal (op 0,1 g nauwkeurig), kaliunchloride (KCl) en gedestilleerd water. Kaliumchloride kun je kopen bij onze leveranciers.
Kan iemand het waarom aangeven (met onderbouwing) van het bewaren van de elektrode in KCl? Waarom specifiek KCl en bv geen NACl en waarom 3 molair en geen 2.5 of 1 bijvoorbeeld?
Wel goed om dat een keer helder op een rijtje te hebben.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-09-2023  09:47 uKan iemand het waarom aangeven (met onderbouwing) van het bewaren van de elektrode in KCl? Waarom specifiek KCl en bv geen NACl en waarom 3 molair en geen 2.5 of 1 bijvoorbeeld?
Wel goed om dat een keer helder op een rijtje te hebben.

Het korte antwoord: omdat dit ook aan de binnenkant van de elektrode zit.
Het langere antwoord: https://www.drinksplanet.com/why-we-are-keeping-pH-electrode-in-3m-kcl-how-pH-electrode-is-made-if-an...-84314.html

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-09-2023  12:02 uHet korte antwoord: omdat dit ook aan de binnenkant van de elektrode zit.
Het langere antwoord: https://www.drinksplanet.com/why-we-are-keeping-pH-electrode-in-3m-kcl-how-pH-electrode-is-made-if-an...-84314.html

Blijkbaar zit er ook 3M KCl in de elektrode zelf. Dus vandaar dat ze diezelfde oplossing gebruiken om hem in te bewaren. Maar er staat niet wat er gebeurd als je bv 2 of 1 M neemt. Iemand zegt dat het is omdat KCl door het glas heen kan lekken, maar ik vraag me af of dat klopt want voor zover ik weet kan alleen H+ door het glas heen omdat dat klein genoeg is. Dus ik denk dat het meer een manier is om naar het meest logische toe te redeneren, namelijk dat je de concentraties binnen en buiten gelijk maakt. Dan weet je in ieder geval zeker dat er niets heen en weer kan van binnen naar buiten. Maar of dat dan gebeurt als je bijvoorbeeld 1M neemt, is onduidelijk, maar hoef je dan niet over na te denken. 

Wijbrouwers

Citaat van: Davester op 22-09-2023  16:55 uHeb zojuist een pH meter gekocht bij Unibrew, maar die had geen opslag-vloeistof, was ook niet echt nodig dacht hij, maar in de beschrijving staat dat je hem juist met die vloeistof moet opstarten.
Kan dat eventueel ook gewoon met kraanwater, en dan met de 2 bufferzakjes calibreren?
Wat gek, wij hebben ook de pH-meter bij Unibrew gekocht (begin van het jaar ergens) en daar zat netjes opslagvloeistof bij en calibratievloeistof.

hansHalberstadt

Citaat van: Wijbrouwers op 25-09-2023  23:54 uWat gek, wij hebben ook de pH-meter bij Unibrew gekocht (begin van het jaar ergens) en daar zat netjes opslagvloeistof bij en calibratievloeistof.
Misschien even aangeven welke? Ze hebben er meerdere.

Wijbrouwers

Citaat van: hansHalberstadt op 26-09-2023  00:06 uMisschien even aangeven welke? Ze hebben er meerdere.

Aah, dat is natuurlijk ook zo. Wij hebben de Milwaukee 55 PRO.

hansHalberstadt


Davester

Citaat van: Wijbrouwers op 26-09-2023  10:20 uAah, dat is natuurlijk ook zo. Wij hebben de Milwaukee 55 PRO.
Die heb ik ook gekocht, de kalibratievloeistof zit erbij, de opslagvloeistof waarmee je hem ook moet opstarten niet, was ook niet nodig volgens die man, maar goed, kan gebeuren.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 07-01-2023  00:48 uVoor pH van 5.2 kun je een ijkvloeistof maken bestaande uit azijnzuur (bv schoonmaakazijn) waarbij je net zolang verdunde natronloog bijmengt tot je pH gelijk is aan bv 5.2 (= de pH die je wit maken). Dat heet een buffer oplossing en de pH daarvan wordt bepaald door de verhouding zuur (azijnzuur) en geconjugeerde base (acetaat).

Vandaag nog een keer wat pH=5.2 ijkvloeistof gemaakt
Mathcad - azijnbuffer.pdf
en de meter die ik een jaar geleden had geijkt gaf nog steeds pH=5.22 aan. Een 2e pH-meter voor het aquarium gekocht  https://fritskuiper.nl/product/superfish-digi-test-pH/ was nog niet gekalibreerd, maar gaf ook netjes 5.25 aan. De 2e pH-meter was nog vrij nieuw en bereikte binnen een par seconde de eindwaarde terwijl mijn oudere pH-meter daar een have minuut over deed. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-12-2023  22:03 uterwijl mijn oudere pH-meter daar een have minuut over deed

Maak je de elektrode van de pH-meter wel eens schoon met Enzybrew 10, Biotex of een sterk zuur? Na verloop van tijd komt er een aanslag die de werking belemmert.

hansHalberstadt

nog niet gedaan. tot nu toe ook pas een keer of 4 gebruikt met wort.

Schanulleke

Het glasmembraan raakt vervuilt. Vroeger deden we dat met chloorbleek, water en vervolgens 10% fosforzuur. Je raakt dan de meeste organische en anorganische troep kwijt.

Snelbier

Bij Snelbier nu 2 jaar zo'n Ali/Bol.com-zwembadmeter á €10 in gebruik, kerstcadeautje.
pH wordt ~3x per jaar getest, blijft op 0,1 nauwkeurig. Voor mij goed genoeg.
Helaas géén ATC (temperatuur-correctie), dus atijd koelen naar ~20'C..

Voor werk (process-operator) moet ik regelmatig pH meten op professionele ge-ijkte meters.
Natuurlijk prik ik daar de mijne om de 3-4 maanden naast, en het gekke ding blijft gewoon goed, acceptabel.
ZONDER verdere calibratie. Dat is 2jr geleden na aankoop eenmalig gedaan.

Onderhoud?  :weetniet: Na elke meting even de meet-kop onder de kraan, afdrogen met wc-papiertje, klaar is Klara.
Ervaringen kunnen verschillen, maar ik zou hem zo weer kopen.
Proost, Snelbier.

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 24-12-2023  09:55 uBij Snelbier nu 2 jaar zo'n Ali/Bol.com-zwembadmeter á €10 in gebruik, kerstcadeautje.
pH wordt ~3x per jaar getest, blijft op 0,1 nauwkeurig. Voor mij goed genoeg.


Voor werk (process-operator) moet ik regelmatig pH meten op professionele ge-ijkte meters.
Matuurlijk prik ik daar de mijne om de 3-4 maanden naast, en het gekke ding blijft gewoon goed, acceptabel.
ZONDER verdere calibratie. Dat is 2jr geleden na aankoop eenmalig gedaan.

Onderhoud?  :weetniet: Na elke meting even de meet-kop onder de kraan, afdrogen met wc-papiertje, klaar is Klara.
Ervaringen kunnen verschillen, maar ik zou hem zo weer kopen.
Proost, Snelbier.
Dat klinkt goed. ook handig als je het ding even op je werk kunt vergelijken. Dat scheelt weer een koop geklooi met die zakjes bufferzouten. wat ik dus nu doe is eenmaal een buffer maken met pH=5.2 en dat is dan mijn referentie.bij het brouwen zuur ik dan aan tot de meter hetzelfde aangeeft als de bufferoplossing. Het maakt dan niet meer uit of de meter gecalibreerd is of niet. maar als hij binnen 0.1 pH goed blijft dan is zelfs dat niet meer nodig.

Ik zou er overigens wel bewaarvloeistof in doen 3 molair kalium chloride. dat zit ook in de elektrode en zorgt er dan voor dat de elektrode inwendig niet verandert.

Rinus

aan Snelbier; welk type meter is dat die je gebruikt?

Scooby228


brouwerwaldonk

Goedkope pH meters zijn altijd meters die je na korte tijd moet weggooien omdat ze niet meer juist of helemaal niet meer werken.
Dus ook hier goedkoop is dure koop. Ben zelf ook zo begonnen
Mijn derde meter koste een veelvoud van alle vorige samen en die heb ik nog altijd.

hansHalberstadt

Citaat van: Scooby228 op 24-12-2023  11:08 uZijn deze pH meters te calibreren met standaard buffers van pH=4 en pH=7 of moet je per se de bijgeleverde poedertjes gebruiken?
die dingen kijken bij het calibreren of je in de buurt zit van een van de 3 voorgeprogrammeerde punten 4.01, 6.86 of 9.18 en gaan er dan vanuit dat je de buffer met die waarde gebruikt. Dus als je een buffer van 7.00 gebruikt dan geeft de refractometer daarna 6.86 aan als het in werkelijkheid 7.00 is. en tussen 4 en 7 gaat hij dan lineair interpoleren vermoed ik. Dus ja je kunt beter de bijgeleverde poedertjes gebruiken. Maar die kun je makkelijk verkrijgen.   

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-12-2023  11:13 uGoedkope pH meters zijn altijd meters die je na korte tijd moet weggooien omdat ze niet meer juist of helemaal niet meer werken.
Dus ook hier goedkoop is dure koop. Ben zelf ook zo begonnen
Mijn derde meter koste een veelvoud van alle vorige samen en die heb ik nog altijd.
maar hoe controleer je of jouw dure meter nog goed is? 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-12-2023  23:11 uMaak je de elektrode van de pH-meter wel eens schoon met Enzybrew 10, Biotex of een sterk zuur? Na verloop van tijd komt er een aanslag die de werking belemmert.

Vanmorgen schoongemaakt met wasmiddel met enzymen en daarna nog met 5% zoutzuur. Voor die behandeling gaf mijn 5.2 referentieoplossing ook 5.2, maar na het schoonmaken was het maar 5.0, dus lijkt door de schoonmaakactie verlopen.
Wat ook opviel, is dat na de schoonmaakactie met zuur en daarna de 5.2 buffer de waarde maar heel langzaam opliep naar 5.2 duurde minuten voor hij in de buurt kwam. Daarna met wat verdunde natronloog gemeten. Toen ging hij snel naar 11 en daarna met pH=5.2 oplossing redelijk snel naar 5.0 Daarna gekalibreerd en gelijk ook de andere pH-meter van superfisch gekalibreerd. Die van superfisch (witte) was daarna goed en gaf mooi 5.2 met de 5.2 azijnzuurbuffer en reageerde ook snel. Zelfde herhaald voor mijn andere pH meter ( de groene waar het topic ooit mee startte). Die was na kalibratie niet nauwkeurig meer bij 6.81 toen ik hem had gekalibreerd met 4 en 9.18. Daarna nogmaals met 6.86 gekalibreerd, maar in beide gevallen was de 5.2 oplossing maar 5.0 volgens de pH-meter. Ook de 4.86 was na kalibratie een kwartiertje later ook weer 0.1 pH afgeweken. Ik vertrouw deze dus niet meer omdat de andere wel goed bleek na kalibratie.

goom

Citaat van: hansHalberstadt op 24-12-2023  11:47 uDie dingen kijken bij het kalibreren of je in de buurt zit van een van de 3 voorgeprogrammeerde punten 4.01, 6.86 of 9.18 en gaan er dan vanuit dat je de buffer met die waarde gebruikt. Dus als je een buffer van 7.00 gebruikt dan geeft de refractometer daarna 6.86 aan als het in werkelijkheid 7.00 is. En tussen 4 en 7 gaat hij dan lineair interpoleren, vermoed ik. Dus ja, je kunt beter de bijgeleverde poedertjes gebruiken. Maar die kun je makkelijk verkrijgen.   
Refractometer? Moet dat niet pH-meter zijn?

Een pH elektrode wordt in een professioneel lab om de zoveel tijd in de 1 M HCL gezet om de elektrode weer te activeren.

hansHalberstadt

Citaat van: goom op 24-12-2023  15:00 uEen pH elektrode wordt in een professioneel lab om de zoveel tijd in de 1 M HCL gezet om de elektrode weer te activeren.
Weet je ook wat die HCl met de elektrode doet?

Snelbier


hansHalberstadt

Citaat van: goom op 24-12-2023  15:00 uRefractometer? Moet dat niet pH-meter zijn?

Ja pH-meter.

ExPeteriment

Citaat van: Snelbier op 24-12-2023  09:55 uBij Snelbier nu 2 jaar zo'n Ali/Bol.com-zwembadmeter á €10 in gebruik, kerstcadeautje.
pH wordt ~3x per jaar getest, blijft op 0,1 nauwkeurig. Voor mij goed genoeg.
Helaas géén ATC (temperatuur-correctie), dus atijd koelen naar ~20'C..

Voor werk (process-operator) moet ik regelmatig pH meten op professionele ge-ijkte meters.
Matuurlijk prik ik daar de mijne om de 3-4 maanden naast, en het gekke ding blijft gewoon goed, acceptabel.
ZONDER verdere calibratie. Dat is 2jr geleden na aankoop eenmalig gedaan.

Onderhoud?  :weetniet: Na elke meting even de meet-kop onder de kraan, afdrogen met wc-papiertje, klaar is Klara.
Ervaringen kunnen verschillen, maar ik zou hem zo weer kopen.
Proost, Snelbier.
Hier dezelfde ervaringen, ik heb hem denk ik al 4 jaar en sla hem gewoon droog op. Hiervoor had ik een dure met ATC, die gaf al snel de geest met jo-jo getallen. Dan, eerst maar even koelen au bain marie. Is niet waterdicht, maar daar is rekening mee te houden.

goom

Oei goede vraag.... is wel erg lang geleden voor mij.... maar als ik het mij goed herinner zorgt het dat de spanning die gemeten wordt beter is....
Maar nogmaals ik weet het niet zeker meer.

El Pastor Belga (MaJa)

Zorgt ervoor dat de elektrode niet uitdroogt en het evenwicht bewaard(zelfde potentiaal) tss de HCL 3 mol in de elektrode en deze die we gebruiken als bewaarvloeistof. De elektrode heeft zo een langere levensduur.

hansHalberstadt

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 25-12-2023  19:07 uZorgt ervoor dat de elektrode niet uitdroogt en het evenwicht bewaard(zelfde potentiaal) tss de HCL 3 mol in de elektrode en deze die we gebruiken als bewaarvloeistof. De elektrode heeft zo een langere levensduur.
Lijkt mij ook het beste. Daarom snap ik niet dat de gebruiksaanwijzing van sommige pH-meters adviseert om de elektrode droog op te bergen. Enige reden die ik kan bedenken is dat dat voor hen gunstig is, omdat ze dan meer pH-meters verkopen.

Scooby228

Ik ga er ook 1 proberen. Voor 6 euro besteld  ;D  en dan zit er nog een geleidbaarheidsmeter en pH papier bij.  Ik ben benieuwd.  Ik heb pH buffers van 4 en 7 waarmee ik hem kan testen (niet kalibreren).
https://www.amazon.nl/dp/B0BXPDFPD6/ref=pe_28126711_487805961_TE_item

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 23-12-2023  22:03 uVandaag nog een keer wat pH=5.2 ijkvloeistof gemaakt
Mathcad - azijnbuffer.pdf
en de meter die ik een jaar geleden had geijkt gaf nog steeds pH=5.22 aan. Een 2e pH-meter voor het aquarium gekocht  https://fritskuiper.nl/product/superfish-digi-test-pH/ was nog niet gekalibreerd, maar gaf ook netjes 5.25 aan. De 2e pH-meter was nog vrij nieuw en bereikte binnen een par seconde de eindwaarde terwijl mijn oudere pH-meter daar een have minuut over deed.
Ik ga morgen die van superfish kopen https://www.petsplace.nl/superfish-digi-test-pH-testen-8715897337192-pps?sqr=pH+meter
Petsplace zit bij ons in het dorp. Degene die ik geleend had bleek goed te werken, snel en nauwkeurig.


goom

Citaat van: hansHalberstadt op 26-12-2023  11:41 uIk ga morgen die van superfish kopen https://www.petsplace.nl/superfish-digi-test-pH-testen-8715897337192-pps?sqr=pH+meter
Petsplace zit bij ons in het dorp. Degene die ik geleend had bleek goed te werken, snel en nauwkeurig.


Klinkt goed.

Hierbij wat meer info over pH-meters. Er is nog veel meer over te vertellen, maar deze sites geven aardig wat inzicht.

https://aquainfo.nl/de-werking-van-een-pH-electrode/

https://www.jumo.nl/web/services/faq/pH


hansHalberstadt

Dank voor de links. De 2e link werkt echter niet.

goom

Jammer... maar op de sie van JUMO staat er wel wat van

Rinus

Ook die van 6 Euro besteld, geen geld om eens mee te spelen... Bedankt voor de tip!

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 23-12-2023  22:03 uVandaag nog een keer wat pH=5.2 ijkvloeistof gemaakt
Mathcad - azijnbuffer.pdf
en de meter die ik een jaar geleden had geijkt gaf nog steeds pH=5.22 aan. Een 2e pH-meter voor het aquarium gekocht  https://fritskuiper.nl/product/superfish-digi-test-pH/ was nog niet gekalibreerd, maar gaf ook netjes 5.25 aan. De 2e pH-meter was nog vrij nieuw en bereikte binnen een par seconde de eindwaarde terwijl mijn oudere pH-meter daar een have minuut over deed.
De methode met 5.2 pH buffer bevalt me eigenlijk prima. Omdat de oplossing de referentie is voor de gewenste pH maakt het niet uit of de pH-meter nu wel of niet gekalibreerd is. En dat terwijl je de goedkope pH-metertjes steeds moet kalibreren.  En die azijnzuurbuffer kun je zo maken met stofjes uit de supermarkt of drogist. Ziet iemand een nadeel van deze methode? Vandaag aan het brouwen. De pH-meter geeft met 5.3 vloeistof een pH van 5.48. Dus ik heb nu de pH van het beslag getuned op pH=5.6 om pH 5.4 te krijgen. Daarvoor had ik 15 ml melkzuur 30% nodig op 10 kg mout en 46 Liter maischwater waar al 5 gram calciumchloride aan was toegevoegd. 

thepsych

Citaat van: hansHalberstadt op 24-12-2023  13:33 uVanmorgen schoongemaakt met wasmiddel met enzymen en daarna nog met 5% zoutzuur. Voor die behandeling gaf mijn 5.2 referentieoplossing ook 5.2, maar na het schoonmaken was het maar 5.0, dus lijkt door de schoonmaakactie verlopen.
Wat ook opviel, is dat na de schoonmaakactie met zuur en daarna de 5.2 buffer de waarde maar heel langzaam opliep naar 5.2 duurde minuten voor hij in de buurt kwam. Daarna met wat verdunde natronloog gemeten. Toen ging hij snel naar 11 en daarna met pH=5.2 oplossing redelijk snel naar 5.0 Daarna gekalibreerd en gelijk ook de andere pH-meter van superfisch gekalibreerd. Die van superfisch (witte) was daarna goed en gaf mooi 5.2 met de 5.2 azijnzuurbuffer en reageerde ook snel. Zelfde herhaald voor mijn andere pH meter ( de groene waar het topic ooit mee startte). Die was na kalibratie niet nauwkeurig meer bij 6.81 toen ik hem had gekalibreerd met 4 en 9.18. Daarna nogmaals met 6.86 gekalibreerd, maar in beide gevallen was de 5.2 oplossing maar 5.0 volgens de pH-meter. Ook de 4.86 was na kalibratie een kwartiertje later ook weer 0.1 pH afgeweken. Ik vertrouw deze dus niet meer omdat de andere wel goed bleek na kalibratie.
Ik ben telkens in de weer met die goedkope dingen van AliExpress. Ook een wat duurdere van 15 euro geprobeerd, maar deed het niet per se beter en was eerder trager en de eerste van 15 euri's werkte vrij snel niet meer.
Ik lees dat bij zo'n elektrode gevuld met vloeistof er ook vloeistof uit die elektrode verdwijnt waardoor je die ook moet bijvullen bij sommige pH-meters. Zie het artikel https://aquainfo.nl/de-werking-van-een-pH-electrode/. Geen kwaliteit, maar gaf toch wel iets meer inzicht. In het algemeen zijn veel meters na een aantal jaren in de regel niet meer bruikbaar, misschien afhankelijk van het onderhoud/bewaarvloeistof. Hans heeft deels geluk, maar de hele oude deed het toch niet meer! Ik lees ook dat hete wort erg slecht is en zie ook dat de temperatuur wel verschil maakt ondanks ATC!. Ik wil nog steeds geen meter van 100 euro kopen omdat ik vrees dat dat ding het ook na een jaar of wat begeeft.
Maar mijn vraag is wel hoe slecht het is om zo'n eiwitrijke wort vloeistof te meten, hoe slecht is dat voor de elektrode? En dan kom ik bij mijn andere vraag: wat is het kleine gaatje naast het glazen balletje dat een soort poreuze doorgang heeft/lijkt te hebben? Hoe relevant is dat voor de meting en wat gebeurt er als je dat vies maakt met wort? En als dit iets relevants is, krijg je het wel schoon met een enzymreinigingsmiddel/natronloog? Overigens denk ik dat je die gele meters van Ali zeker een cm of 4-5 in de vloeistof moet stoppen, ongeveer de diepte van het afschermdopje. Mee eens?

Schanulleke

Misschien hebben jullie hier iets aan.

thepsych

Mooi artikel. Ik vrees dat meten van wort wel een probleem geeft met de junction. Ga eens proberen te reinigen met chloor en alcohol. Zoutzuur als ik het nog heb!

Schanulleke

Als je chloor en zoutzuur mengt, worden je longen ook gelijk gereinigd. Niet doen dus, er ontstaat chloorgas.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.