Vreemde bitterheid achter in de mond

Gestart door DJF3, 03-11-2017 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DJF3

Hi,

Mijn eerste brouwsel!

Recept: https://www.twortwat.nl/recepten?id=272
Heb mij keurig aan het recept gehouden en alles netjes gedesinfecteerd, ook de nieuw-in-doos flesjes.
Brouw SG: 1075, SG voor lageren: 1008, SG bij bottelen: 1000
Bij het bottelen kreeg ik hoop. Het smaakte al erg goed.

2 weken verder: toch even proberen. Een flesje open...
Geur: niet sterk maar ook niet slecht
Smaak: WHOAAHH.. (vertrokken gezicht). Het bier heeft een vreemde harde bitterheid "achter in de mond" (verhemelte).

Toch nog maar een slok, en nog een, *yuck* en nog een. Nee.. Geen verschil.

Aan de binnenkant van de fles zie ik wel spikkeltjes die niet meteen wegspoelen als ik de fles een beetje schuin houdt.

Is hier iets over te zeggen?



SanderH

Citaat van: DJF3 op 03-11-2017  16:19 uHi,

Mijn eerste brouwsel!

Recept: https://www.twortwat.nl/recepten?id=272
Heb mij keurig aan het recept gehouden en alles netjes gedesinfecteerd, ook de nieuw-in-doos flesjes.
Brouw SG: 1075, SG voor lageren: 1008, SG bij bottelen: 1000
Bij het bottelen kreeg ik hoop. Het smaakte al erg goed.

2 weken verder: toch even proberen. Een flesje open...
Geur: niet sterk maar ook niet slecht
Smaak: WHOAAHH.. (vertrokken gezicht). Het bier heeft een vreemde harde bitterheid "achter in de mond" (verhemelte).

Toch nog maar een slok, en nog een, *yuck* en nog een. Nee.. Geen verschil.

Aan de binnenkant van de fles zie ik wel spikkeltjes die niet meteen wegspoelen als ik de fles een beetje schuin houdt.

Is hier iets over te zeggen?


Ik heb dit bier ook gebrouwen, tijdens de club brouwdag/mijn verjaardag. Kan nu niet zeggen dat die een harde bitterheid heeft, zeker niet met die hop soorten qua alfazuur en hoeveelheid. Hoe ver is ie door vergist? Uit mijn hoofd is die van mij tot 1002 gegaan.

DJF3

Citaat van: SanderH op 03-11-2017  16:24 uIk heb dit bier ook gemaakt, tijdens de club brouwdag/mijn verjaardag. Kan nu niet zeggen dat die een harde bitterheid heeft, zeker niet met die hop soorten qua alfazuur en hoeveelheid. Hoe ver is ie door vergist? Uit mijn hoofd is die van mij tot 1002 gegaan.

Brouwen: 1075
Lageren: 1008
Bottelen: 1000

Bij de eerste vergisting heb ik het gistingsvat netjes van 20 graden naar 27 graden gebracht, iedere dag 1 graad hoger.
Daarna 3 dagen op 28 graden gevolgd door 2 weken lageren op 5 graden.

SanderH

Citaat van: DJF3 op 03-11-2017  16:31 uBrouwen: 1075
Lageren: 1008
Bottelen: 1000

Bij de eerste vergisting heb ik het gistingsvat netjes van 20 graden naar 27 graden gebracht, iedere dag 1 graad hoger.
Daarna 3 dagen op 28 graden gevolgd door 2 weken lageren op 5 graden.

Zitten die spikkeltjes in alle flessen?

davyd

Die 1.000 einddensiteit is wel erg laag, zelfs voor een saison, en zeker als je op 1.075 bent begonnen. Dat zou kunnen wijzen op een infectie. Ook abnormale harde bitterheid kan daardoor veroorzaakt worden. En die spikkeltjes mogen daar ook niet zijn :) In ieder geval wijst de ondrinkbaarheid op zware brouwfouten. Best eens laten checken door iemand die een infectie kan herkennen.

DJF3


DJF3

Citaat van: SanderH op 03-11-2017  16:35 uZitten die spikkeltjes in alle flessen?

In alle flessen

William

Dat lage eind sg kan prima zeker met suiker in de stort.

De Belle Saison heeft volgens mij die hoge temperaturen niet echt nodig hoewel dat niet de bitterheid direct verklaard.

Heb je die nieuwe flesjes nog schoongemaakt?

Loser

Zou het niet aan het brouwwater kunnen liggen?
Bitterheid kan versterkt worden door te veel Sulfaten of hoog kalk gehalte.

Heb je gebrouwen met water uit je kraan/streek? Heb je de pH verlaagd?

EBC

Recept lijkt niet in balans. Brouwen doe je niet op de kalender maar op wat je meet en ziet en proeft.

1,010 voor Belle Saison (BS) is veel te hoog. BS gaat terug tot 1,000 of lager. Het recept gaat na een aantal dagen koelen. Na 10 dagen naar 5 °C, ik weet niet wie dat bedacht heeft, maar slim is het niet. Zeker niet met BS, dat is vragen om problemen. BS heeft langer nodig.
Kooktijd is erg lang,maar dat maakt verder niet veel uit.

Sowieso is die 28 °C veel te hoog. BS doet het prima bij normale bovengistingstemperaturen, dat is max 20 °C. Vooruit, ga door tot 24 °C, maar bij meer krijg je de standaard gistingsbijproductenproblemen. Niet doen!

De idee dat saisons hoger in °C mogen komt enkel van de gist van Dupont. Die gist is een heel speciaal geval, en zeker geen norm voor andere gisten. Daarnaast kan je als amateur de situatie van Dupont toch niet nabootsen, dus probeer het beter niet.

Die bitterheid is het gevolg van 39 IBU. Dat is fors bitter voor een droog bier. Niks vreemds mee. Gebruik volgende keer minder hop. Ik weet niet met welke formule die 39 IBU berekend is.
BS zakt slechts langzaam uit. Indien het bier nog gisttroebel is, dan geeft BS een vervelende bitterheid. Laat het nog wat langer klaren.

Die spikkeltjes zijn gist afzettingen op het glas, veroorzaakt door de hergisting op fles. FF ronddraaien en ze zullen loskomen en bezinken. Heeft te doen met statische elektriciteit en zo.

Laat het nog eens een paar weken staan, en proef dan nog eens. Geduld is een schone zaak.




lier

Je hebt toch niet per abuis je waterontharder bij laten staan, dat geeft ook een vreemd bittere smaak aan je bier als die ionenomzetting niet gecorrigeerd wordt

davyd

Kan iemand mij uitleggen hoe bier bij het bottelen goed smaakt, en twee weken later ondrinkbaar is geworden?

lier


Fermon

Citaat van: EBC op 03-11-2017  22:29 uLaat het nog eens een paar weken staan, en proef dan nog eens. Geduld is een schone zaak.

Inderdaad geduld, ik heb ook bieren gehad die na een paar weken op de fles niet echt lekker waren. Na een paar maand was het lekker bier.

Oxhead

Citaat van: davyd op 04-11-2017  09:20 uKan iemand mij uitleggen hoe bier bij het bottelen goed smaakt, en twee weken later ondrinkbaar is geworden?
Restant van het schoonmaakmiddel in de flessen? Zijn de flessen goed nagespoeld met schoon water?

De afzetting op de zijkant in de fles is zo te zien gewoon gist dus dat zakt uiteindelijk wel uit.
Proef over een paar weken nog eens.

Jacques

Citaat van: davyd op 03-11-2017  17:10 uDie 1.000 einddensiteit is wel erg laag, zelfs voor een saison, en zeker als je op 1.075 bent begonnen. Dat zou kunnen wijzen op een infectie. Ook abnormale harde bitterheid kan daardoor veroorzaakt worden. En die spikkeltjes mogen daar ook niet zijn :) In ieder geval wijst de ondrinkbaarheid op zware brouwfouten. Best eens laten checken door iemand die een infectie kan herkennen.

Niets aan de had. Zelfs normaal te noemen.
Een saisongist kan zeker als er suiker is gebruikt makkelijk onder de 1000 komen. Je hebt dan absoluut geen infectie te pakken.
Die stipjes zijn ook heel gebruikelijk. Ik zie ze heel regelmatig tijdens de hergisting op de fles.


Verder ben ik EBC eens dat de beleving van de bitterheid ook afhankelijk is van je eind SG. Bij een droog bier (eind SG 1000) als een saison komt een bitterheid van 39 IBU veel harder over dan bij een bier met een eind SG van bijvoorbeeld 1015.

Ook mijn advies aan DJF3 is laat het bier een tijdje staan en geniet er van. Met de tijd neemt neemt de bitterheid af.

davyd

Citaat van: Jacques op 05-11-2017  13:46 uNiets aan de had. Zelfs normaal te noemen.
Een saisongist kan zeker als er suiker is gebruikt makkelijk onder de 1000 komen. Je hebt dan absoluut geen infectie te pakken.
Die stipjes zijn ook heel gebruikelijk. Ik zie ze heel regelmatig tijdens de hergisting op de fles.


Verder ben ik EBC eens dat de beleving van de bitterheid ook afhankelijk is van je eind SG. Bij een droog bier (eind SG 1000) als een saison komt een bitterheid van 39 IBU veel harder over dan bij een bier met een eind SG van bijvoorbeeld 1015.

Ook mijn advies aan DJF3 is laat het bier een tijdje staan en geniet er van. Met de tijd neemt neemt de bitterheid af.
De essentie is wel dat het bier bij het bottelen goed smaakte. Ofwel is er dus een zwaar negatieve evolutie ofwel een totaal verkeerde inschatting van de smaak op één of meer momenten.

Jacques

Citaat van: davyd op 05-11-2017  13:52 uDe essentie is wel dat het bier bij het bottelen goed smaakte. Ofwel is er dus een zwaar negatieve evolutie ofwel een totaal verkeerde inschatting van de smaak op één of meer momenten.

Het meest voor de hand liggend is dat bij het uitschenken van het bier gist mee gekomen is. Zeker kort na de hergisting komt er makkelijk gist mee. Bitterstoffen die zich hechten aan gist kunnen een harde en drogende bitterheid geven. Na een tijdje plakt de gist beter aan de bodem en met een beetje opletten blijft de gist achter in de fles. Dit kan bij sommige bieren een wereld van verschil maken.

davyd

Van lekker naar ondrinkbaar omwille van wat bottelgist? Ik ben blij dat ik keg.

Jacques

Citaat van: davyd op 05-11-2017  15:01 uVan lekker naar ondrinkbaar omwille van wat bottelgist? Ik ben blij dat ik keg.

Dat ondrinkbare is een een interpretatie van jouw kant... DJF3 heeft het over een vreemde harde bitterheid.

De foto die geplaatst is laat gistvlokjes zien die langs de wand van de fles omhoog kuipen. (Nogmaals, dit is niets bijzonders.
Het kan haast niet anders dan dat deze gist meegeschonken is.

davyd

Citaat van: Jacques op 05-11-2017  22:14 uDat ondrinkbare is een een interpretatie van jouw kant... DJF3 heeft het over een vreemde harde bitterheid.

Inderdaad, verkeerd gelezen, het was niet "ondrinkbaar" maar gewoon "yuck", wat betekent: "informal exclamation used to express strong distaste or disgust."

DJF3

Allereerst mijn complimenten voor deze interessante discussie en ondersteuning.

Citaat van: Loser op 03-11-2017  22:24 uZou het niet aan het brouwwater kunnen liggen?
Bitterheid kan versterkt worden door te veel Sulfaten of hoog kalk gehalte.

Heb je gebrouwen met water uit je kraan/streek? Heb je de pH verlaagd?

Hetzelfde water is op hetzelfde moment door 2 andere brouwers gebruikt voor soortgelijke recepten. (Met tot nu toe een fantastisch resultaat)


Citaat van: Oxhead op 05-11-2017  11:15 uRestant van het schoonmaakmiddel in de flessen? Zijn de flessen goed nagespoeld met schoon water?

Flessen: nieuw gekocht en met een goedje van een vriend schoongemaakt + omgespoeld. Daarna met chemipro oxi schoongemaakt en omgespoeld + uitlekken op een (tevens schone) droogboom. Deze laatste schoonmaak was een paar uur voor het bottelen.


Over 1.5 week (dus 4 weken na het bottelen) ga ik nog een flesje proberen. Ik zal jullie op de hoogte houden

stiaanke

Zijn er dezelfde hoeveelheden hop gebruikt of zijn deze omgerekend naar de alfa-waarden van de gebruikte hop?
De alfa-waarden van de hop in het recept zijn redelijk laag voor Saaz en St. Goldings.
Meestal liggen deze rond 3%.


HermanH

Ik had vroeger ook steeds een harde bitterheid in mijn bieren, (waarschijnlijke) reden, een grote hardheid van ons leidingwater. Nu ik met demi-water brouw en brouwzouten gebruik zijn mijn bieren fel verbeterd om niet te zeggen, sommige zijn super...! ( >:D) Mede door een paar brouwmaten die mij op weg geholpen hebben in deze materie... :proost2:

DJF3

UPDATE : 2 weken later, nieuwe poging en wat schetst mijn verbazing?

Die harde bitterheid achter in de mond is bijna weg. Er zit nog wel een vreemd smaakje aan, maar niet meer zo sterk als 2 weken geleden...

 :groots: ER IS HOOP  :groots:


davyd

Citaat van: DJF3 op 17-11-2017  13:12 u:groots: ER IS HOOP  :groots:

Dat of je smaakpapillen zijn afgestorven door in contact te zijn geweest met die bitterheid. Altijd een theoretische mogelijkheid ;)

Jacques

Citaat van: DJF3 op 17-11-2017  13:12 uUPDATE : 2 weken later, nieuwe poging en wat schetst mijn verbazing?

Die harde bitterheid achter in de mond is bijna weg. Er zit nog wel een vreemd smaakje aan, maar niet meer zo sterk als 2 weken geleden...

 :groots: ER IS HOOP  :groots:

Ik neem aan dat het bier ook helderder is uitgeschonken...

PrinsHeerlijk

Dan zal het vermoedelijk de gistbitterheid zijn geweest van de hergisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.