Stout met banaan dmv weizen gist

Gestart door RoyB, 03-11-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoyB

Ha leden,

Ik wil een poging wagen om een stout te brouwen waar bananen smaak in terugkomt.

Ik zit er aan te denken om tussen de 22-24 ºC te vergisten met een gist die veel banaan geeft.
Daarvoor kan ik de WLP300 of WB06 kiezen als korrel of Wyeast 3068 als vloeibaar gebruiken, als ik informatie elders op het forum moet geloven.

 Ik vraag me wel af of dit niet een heel vreemd bier gaat geven... Iemand enig idee? Andere suggesties?

TymonK

Gewoon proberen, gaaf idee! De WB06 geeft bij mij niet zoveel banaan. Dan beter de 3068 of een korrelgist van MJ (weet nr niet uit mijn hoofd)

Haagse Wouter

Ik denk dat je die banaan gewoon niet gaat proeven.
Een typische stoutsmaakt overheerst die banaan compleet.

Knobby

Zoals Tymon al zegt is de wb-06 niet zo'n goeie keuze volgens mij.
Die Wyeast is wel prima.
Als je een beetje suiker (glucose of kristalsuiker) in de stort hebt maakt de gist beter banaan aan. Ik gok dat 5% al genoeg is.

pippakillinova

Citaat van: Haagse Wouter op 03-11-2017  14:18 uIk denk dat je die banaan gewoon niet gaat proeven.
Een typische stoutsmaakt overheerst die banaan compleet.

Dat lijkt mij ook. Dan moet al je banaan aroma aan de gang om daar tegenop te kunnen.

RoyB

Citaat van: Knobby op 03-11-2017  14:20 uAls je een beetje suiker (glucose of kristalsuiker) in de stort hebt maakt de gist beter banaan aan. Ik gok dat 5% al genoeg is.

Geweldig advies, dank!

Citaat van: pippakillinova op 03-11-2017  17:10 uDat lijkt mij ook. Dan moet al je banaan aroma aan de gang om daar tegenop te kunnen.

Liever niet, ik houd niet van bier waaraan kunstmatig aroma wordt toegevoegd. Ik zal eens kijken of ik op de een of andere manier kan zorgen dat de smaak nog steeds voorop blijft, wellicht door een moutstort samen te stellen wat niet al te heftig van smaak is.

Oscar

Citaat van: RoyB op 03-11-2017  13:33 uIk wil een poging wagen om een stout te brouwen waar bananen smaak in terugkomt.

Maak dan een stout met 40% Tarwe in de stort en gebruik een mooie wiezengist  :brouwen:  een dikke vette wheat-stout  :brouwen:

Brouwers

Citaat van: Oscar op 04-11-2017  13:33 uMaak dan een stout met 40% Tarwe in de stort en gebruik een mooie wiezengist  :brouwen:  een dikke vette wheat-stout  :brouwen:
Schwarz-weizen :brouwen:

Knobby

Citaat van: RoyB op 04-11-2017  12:49 uLiever niet, ik houd niet van bier waaraan kunstmatig aroma wordt toegevoegd. Ik zal eens kijken of ik op de een of andere manier kan zorgen dat de smaak nog steeds voorop blijft, wellicht door een moutstort samen te stellen wat niet al te heftig van smaak is.
Dan zou ik rustig aandoen met de gebrande/zwarte mout

RoyB

Ik heb nu het volgende recept:
https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/562703/choco-banana-split-wheat-stout

Ik heb gekozen voor de toevoeging van lactose en vanille om zo een banana sorbet effect te creeeren.
Ik doe een tweestaps maisch van 62 en 65 graden, ik wil zoveel mogelijk van de suikers uit de mouten vergisten, zodat het bier ondanks de toevoeging van de lactose niet tergend zoet wordt.
Verder heb ik gekozen voor Magnum hop, omdat ik denk dat de enige effecten die we van hop willen in dit bier de bitterheid moet zijn.

Enige twijfel heb ik over de 5% chocolate wheat. Is dit teveel? Gaat dit de banaan wegdrukken?

Comments & critics zijn erg welkom!

Title: Choco Banana Split Wheat Stout
Author: Roy Brondgeest

Brew Method: All Grain
Style Name: Sweet Stout
Boil Time: 60 min
Batch Size: 14 liters (fermentor volume)
Boil Size: 16 liters
Boil Gravity: 1.054
Efficiency: 64% (brew house)

STATS:
Original Gravity: 1.074
Final Gravity: 1.020
ABV (standard): 7.02%
IBU (tinseth): 35.74
SRM (daniels): 31.79

FERMENTABLES:
2 kg - American - Pale Ale (40.4%)
1.5 kg - Belgian - Wheat (30.3%)
0.5 kg - American - karamel / Crystal 120L (10.1%)
0.25 kg - German - Chocolate Wheat (5.1%)
0.2 kg - Belgian - Special B (4%)

0.25 kg - Lactose (Milk Sugar) - (late addition)  (5.1%)
0.25 kg - Crystal Sugar - (late addition)  (5.1%)

HOPS:
15 g - Magnum, Type: Leaf/Whole, AA: 15, Use: Boil for 60 min, IBU: 35.74

MASH GUIDELINES:
1) Temp: 62 C, Time: 0 min, Amount: 17 L
2) Infusion, Temp: 65 C, Time: 20 min, Amount: 17 L
3) Infusion, Temp: 75 C, Time: 55 min, Amount: 17 L, mash-out
4) Sparge, Temp: 80 C, Time: 60 min, Amount: 21 L
Starting Mash Thickness: 3.4 L/kg

OTHER INGREDIENTS:
1 each - vanilla beans, Time: 5 min, Type: Spice, Use: Boil

YEAST:
Wyeast - Weihenstephan Weizen 3068
Starter: No
Form: Liquid
Attenuation (avg): 75%
Flocculation: Low
Optimum Temp: 17.78 - 23.89 C
Fermentation Temp: 22 C
Pitch Rate: 0.5 (M cells / ml / deg P)

Knobby

Onvergistbare suikers zijn niet zoet. Ik denk dat je zo een bier overhoudt met bijna geen body. Gewoon 1-stap 68 graden maischen.
Je hebt erg weinig ibu's daardoor zal je bier sowieso wel wat zoet eindigen. Ik zou wel naar minimum ibu van 55 gaan als je ook nog lactose toevoegt.
250 gram lactose is echt veeeel te veel!
Lekker weg laten in eerste instantie en bij bottelen proeven hoeveel lactose je nog moet toevoegen om de gewenste smaak te behalen.

Verder lijkt me dit best een interessant recept. Hou ons op de hoogte hoe het uitpakt!

Oscar

Citaat van: Brouwers op 04-11-2017  13:45 uSchwarz-weizen :brouwen:

Al reeds eens gebrouwen. Zeker niet verkeerd... :brouwen:

Oxhead

Dat wordt een lekkere dunkles weizenbock.  ;)

Oscar

Citaat van: Oxhead op 05-11-2017  11:31 udunkles weizenbock.  ;)

Imperial Black weizen  :brouwen:

Haagse Wouter


Herman

Naar mijn ervaring dien je de 3068 het wort te laten vergisten bij ca 18-19 ºC, dat geeft een mooi Weizen karakter. Veel mensen vergisten deze gist te hoog. Dat is een vergissing. Ik heb deze tip ooit gelezen en heb sindsdien betere Weizens gebrouwen. Dus voor jouw beoogde effect lijkt me dit ook het beste advies.

RoyB

Citaat van: Knobby op 04-11-2017  18:19 u250 gram lactose is echt veeeel te veel!
Lekker weg laten in eerste instantie en bij bottelen proeven hoeveel lactose je nog moet toevoegen om de gewenste smaak te behalen.

Verder lijkt me dit best een interessant recept. Hou ons op de hoogte hoe het uitpakt!

Bedaankt, zo gaan we het aanpakken!
Ik zal het recept aanpassen naderhand. Heb je enig "gut feeling" hoeveel lactose er nodig zal zijn?

Citaat van: Herman op 05-11-2017  23:51 uNaar mijn ervaring dien je de 3068 het wort te laten vergisten bij ca 18-19 ºC, dat geeft een mooi Weizen karakter. Veel mensen vergisten deze gist te hoog. Dat is een vergissing. Ik heb deze tip ooit gelezen en heb sindsdien betere Weizens gebrouwen. Dus voor jouw beoogde effect lijkt me dit ook het beste advies.

Met een hogere temperatuur krijgen we wel meer banaan, of niet? Wat is precies het effect van de temperatuur op 19 ºC houden in tegenstelling tot wat hoger, wordt het dan niet te clean?
Ik wil wel echt die banaan zoveel mogelijk naar voren halen...

Herman

Citaat van: RoyB op 06-11-2017  08:55 uMet een hogere temperatuur krijgen we wel meer banaan, of niet? Wat is precies het effect van de temperatuur op 19C houden in tegenstelling tot wat hoger, wordt het dan niet te clean?
Ik wil wel echt die banaan zoveel mogelijk naar voren halen...
Mijn ervaring is dat lager beter is dan hoog.

CiteerIn general more esters at higher temperatures. The temperature influence on the formation of isoamyl acetate (banana) is not entirely clear. Short fermentation times at high temperatures reduce the banana flavor. Large amounts of fusel alcohols etc. reduce the banana flavor as well. Formation of 4VG (clove) is largely independent of temperature.
Bron: http://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/

Benlaro

Vroeger een keer in Burundi geweest en Rwanda, daar maken ze ook bananenbier, maar dan op een heel andere wijze, zie bijgaande link.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bananenbier

RoyB

Bedankt allemaal! Ik ga hem a.s. zondag brouwen. Ik zal tzt laten weten hoe het bier uiteindelijk is geworden..

Remind me over een twee tal maanden in dit topic als ik dat vergeet!

Citaat van: Herman op 06-11-2017  09:13 uMijn ervaring is dat lager beter is dan hoog.
Bron: http://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/

Dit is echt een top link Herman! Heel nuttig...

Henielma

Citaat van: RoyB op 09-11-2017  15:15 uDit is echt een top link Herman! Heel nuttig..

Inderdaad, bedankt Herman

RoyB

Dit is uiteindelijk na 3 maanden rijpen een best leuke, aparte stout geworden.
Volle body en veel mondgevoel, zacht zoetig aroma maar toch ook iets te veel donkere mouten want koffiebitters zijn behoorlijk aanwezig op de tong. Ik ben ook aan het experimenteren met toevoegen van smaakstoffen. Ik heb aan een flesje van dit bier uiteindelijk blueberry en kwark aroma toegevoegd. De zoete aroma hiervan neemt de koffiebitters gedeeltelijk weg en maken dit een fantastische blueberry cheesecake stout.

Ik kon helaas niets waarnemen van de banaan aroma uit het gist.

Ik ga over een paar maanden, als hij 9 maanden ligt, nogmaals proeven (zonder aromas.)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.