050 brouwt

Gestart door ir. Auditor, 03-11-2017 07:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

Ik kwam deze online tegen, heb me ook al aangemeld.
https://www.050brouwt.nl/

Winnen zal er wel niet in zitten, brouw nog maar een jaartje en moet nog veel leren.
Hopelijk kondigen ze wel snel de bierstijl aan, wellicht kan ik dan nog even een oefenbatch maken om een recept te testen.

Niels B.

Geen bier tijdens het brouwen :o

lier

Leuk initiatief.

Adbrouwt

Best prijzig je moet ook je ingrediënten zelf meenemen en 25 euro betalen. Ik pas alhoewel mijn forumnaam anders doet vermoeden.

Tjardo

binnen 30 dagen brouwen en proeven?

TeVeHa

Citaat van: Tjardo op 08-11-2017  07:28 ubinnen 30 dagen brouwen en proeven?

Ja dat vind ik best snel, dan is ie toch nog niet op z'n best, anderzijds is het voor iedereen gelijk.

remolen

Hoe gaan ze dat doen met vergisting? Spul mee naar huis achterin de auto? Klots klots...
Of zullen daar klimaatkasten staan voor alle 25? Dan moet je dr ook steeds naar toe voor overhevelen etc.. bottelen.
Lijkt me lastig brouwen op locatie.

mbroek

Niet realistisch, hier is denk ik niet goed over nagedacht.

ir. Auditor

De vragen over vergisten en de tijd tussen brouwen en proeven heb ik ze ook gesteld.
De datum van het proeven gaan ze mogelijk veranderen. Want ze zagen dat probleem ook wel, dat gaat afhangen van de soort bier die ze kiezen.
Voor het vervoeren hebben ze een ruimte die op 20 graden blijft.
Daarnaast kun je op afspraak bij je bier om te koudhoppen en bottelen.

jaapz

Vind het een leuk idee, ga zelf niet meedoen omdat mijn brouwinstallatie niet te vervoeren is (hint: het is mijn keuken).
Ik vraag me af of de proefdag open is voor iedereen? Bij Bax altijd leuk om even een biertje te drinken natuurlijk.

remolen

Citaat van: ir. Auditor op 08-11-2017  23:05 uDe vragen over vergisten en de tijd tussen brouwen en proeven heb ik ze ook gesteld.
De datum van het proeven gaan ze mogelijk veranderen. Want ze zagen dat probleem ook wel, dat gaat afhangen van de soort bier die ze kiezen.
Voor het vervoeren hebben ze een ruimte die op 20 graden blijft.
Daarnaast kun je op afspraak bij je bier om te koudhoppen en bottelen.
Had je gebeld of een mail gestuurd? Ik heb nl een mail gestuurd en nog geen antwoord... na 2 dagen.

20 graden bier :) . Wordt het in elk geval geen pilsener. Bottelen op afspraak. Overhevelen na de hoofdgisting dan? Koud lageren zit er dan dus niet in.  Jammer.


ir. Auditor

Citaat van: remolen op 09-11-2017  12:37 uHad je gebeld of een mail gestuurd? Ik heb nl een mail gestuurd en nog geen antwoord... na 2 dagen.

20 graden bier :) . Wordt het in elk geval geen pilsener. Bottelen op afspraak. Overhevelen na de hoofdgisting dan? Koud lageren zit er dan dus niet in.  Jammer.

Ik had gemaild en heb dit als antwoord op mijn vragen gekregen + wat antwoorden op vragen van andere deelnemers.

CiteerZijn er eisen aan de hoeveelheid bier die je brouwt?
Nee, daar zijn geen directe eisen voor. 10 of 20 liter is beide prima. Heb je echt een afwijkende
hoeveelheid dan kun je ons altijd even een mailtje sturen.
Kan/mag ik gebruik maken van een campingfornuis op propaan bij jullie binnen?
Ja. Er is genoeg ventilatie en we verwachten dat meer mensen op gas zullen gaan brouwen.
Waar gaat het bier vergisten en gebeurt dit op kamertemperatuur?
Het bier wordt bij ons vergist. Het komt in een aparte ruimte die standaard op 20 graden wordt
gehouden.
Is het mogelijk om het bier tijdens het vergisten over te hevelen?
Op afspraak hebben alle brouwers gewoon toegang tot hun bier. Er kan dus inderdaad overgeheveld
of gebotteld worden.
Kan ik tijdens het gisteren bij mijn bier om te koudhoppen?
Ook dit kan zeker op afspraak.
Moeten wij zelf zorgen voor flessen en doppen?
Nee, dat hoeft niet. Vanuit Baxbier wordt er voor flessen, doppen en dozen gezorgd.
Hoe gaat het bottelen in zijn werk? Is dit op een vast moment tussendoor?
We gaan een aantal afvulsessies inplannen waaruit de brouwers kunnen kiezen wat hen het beste uit
komt.
Is de proeverij/prijsuitreiking 4 weken na de brouwdag niet wat snel?
Klopt. Daar zijn wij nog hard over aan het nadenken. Mede afhankelijk van het type bier (wordt
binnenkort bekend gemaakt) gaan we kijken of dit mogelijk is of anders iets later ingepland gaat
worden.
Wat gebeurt er met het gebrouwen bier na afloop van de prijsuitreiking?
Het gebrouwen bier is eigendom van de brouwer. Het mag dus gewoon mee naar huis genomen
worden.
Mag ik met meerdere mensen samen brouwen in een team?
In overleg is het mogelijk om met zijn tweeën of drieën samen te brouwen. Dit moet wél van tevoren
bekend zijn, in verband met de ruimte. 25 brouwers of 75 brouwers in een ruimte is namelijk een
groot verschil.
Welk type bier gaan we brouwen?
Dat is nog héél even geheim...

TymonK

Ik vind het wel een gaaf initiatief! Jammer dat ik niet meer in Groningen woon..

Het enige grote nadeel lijkt de vergistingsruimte. Omgevingstemperatuur op 20 betekent zomaar een paar graden hoger wort tijdens de hoofdvergisting. Ik hoop daarom voor de brouwers dat de stijl saison wordt  :biersmile:

Heuvinger brouwerij

Op zich een leuk initiatief, echter voor mij als Assenaar wel wat moeilijk, omdat ik vind dat mijn gistend en rijpend bier dagelijk gecontroleerd moet worden.
Ach bovendien rij die dag mee met de ICW Heren veld in Emmen.

ir. Auditor

Ik voel me een slechte brouwer in dat geval, als de hoofdvergisting afgelopen is en na eventueel dry hoppen of overhevelen kijk ik niet meer om naar mijn bier tot ik ga bottelen. En vaak heb ik het toch veel te druk met werk en staat het bottelmoment al weken vast.

ir. Auditor

De bierstijl is bekend gemaakt. We moeten oud Gronings Kluun bier gaan brouwen. En wat ook nieuw is, ze leveren de standaard ingedienten aan, welke je met 2 eigen ingredienten mag uitbereiden. Ik ben benieuwd. Ga maar eens wat onderzoek naar Kluun bier doen.

ir. Auditor

Erg leuke dag gehad gisteren.
Er hebben 6 teams meegedaan. Om 10.00 begon de dag met een woordje van Jeroen Bax, een van de oprichters van Bax bier. Daarna kon iedereen aan de slag met de aanwezige ingredienten en zelf meegenomen ingredienten.

Het doel was dus om Kluin bier te brouwen, een oud streekbier, waar weinig informatie over te vinden is, behalve dat het veel haver bevat, donker, zoet en hoppig is.

4 teams hadden een automatische brouwketel mee, 1 team had 2 pannen op een gasbrander en een hevelfilter. Ik en een vriend hadden 1 pan voor een BIAB biertje.

Maischen ging erg vlot. We hebben even getwijfeld over de temperatuur, normaal maisch ik BIAB altijd single step, warm het water op tot 72, zak met graan er in, doorroeren, en dan is de temperatuur meestal rond de 67 graden. Waar ik hem dan een uur op vast houd. Vervolgens uitmaischen op 78 graden en klaar.
Maar met de haver (36% in ons stort) had iedereen het over op een veel lagere temperatuur inmaischen. Zelf heb ik nog niet eerder met haver gebrouwen, dus had er eigenlijk niet over nagedacht om anders te gaan maischen.
Vervolgens toch maar even gaan googlen. De enige reden die ik kon vinden was dat de lage temperatuur bij haver nodig is om te voorkomen dat je filter vastloopt. Maar met BIAB verwachte ik daar geen probleem. We hebben dus toch gewoon op 67 gemaischt.

Doordat we minder stappen hadden, een iets kleiner volume (12Liter) waren we vrij snel klaar met maischen.
Daarna heb ik nog wel 3L spoelwater toegevoegd om wat meer volume te hebben en alles uit het graan te halen.

Koken ging vlot, tot mijn elektrische kookplaat er mee stopte. Ik had de beveiliging er uitgehaald omdat hij steeds te vroeg afsloeg en de kook niet rollend hield. Helaas is de plaat er mee gestopt. Gelukkig had ik een reserve campingfornuis en een gasfles in de auto liggen. Daarmee hield ik de kook mooi rollend en is ons bier gered.

Als "geheime" ingredienten hebben we er Perle hop in gedaan op 15 en 5 minuten. Ook hebben we bij de 5 minuten hop 3.5 gram gluhweinkruiden gedaan (met 1 kruidnageltje), op 10L bier in het vat.

Onze moutstort bestond voor uit: 36% gemoute haver, 36% pilsmout, 11% aroma mout, 11% cara ruby, 6% zwarte mout.

Binnenkort overhevelen, bottelen en dan in februari proeven :)




jaapz

Mooi dat je ons up to date houd! Volgens mij is de lage temperatuur met maischen alleen aan te bevelen als je ongemoute granen gebruikt (dus bijv havervlokken) om beta-glucanase af te breken. Ik zie dat jij gewoon gemoute haver hebt gebruikt dus dat is daar geen probleem mee. Sterker nog de grote kafjes van de haver helpen juist heel goed het filterbed doorlopend te houden, ze zijn bijna net zo stevig als rijstkafjes wat wel eens aanbevolen word om door je graan te gooien voor een beter filterbed.

Niet dat jij heel veel moet nadenken over je filterbed, met BIAB. Ik doe zelf MIAB en heb sinds ik die brew bag heb geen gezeik meer gehad met vastgelopen filterbed, erg fijn.

Hebben ze op de dag zelf nog gezegd of kluun vaak ongemout of gemoute haver bevatte? Het boek wat ik hierover heb heeft in zijn voorbeeldrecept ongemoute haver staan, maar heeft dat verder niet echt onderbouwd. In het historische recept waar hij dat op gebaseerd staat, staat "Gerst" en "Haver", zonder aan te geven of beide vermout zijn of niet, dus ik zou eerder denken dat het beide om gemoute granen gaat.

Op hoeveel IBU en hoeveel EBC ben je verder uitgekomen? Ik ben eigenlijk wel gewoon benieuwd naar je complete recept :)

Jaap W

ik ben ook wel erg benieuwd naar het volledige recept.  Bv. Welke hop soort is er door de organisatie beschikbaar gesteld (merk en % alfazuur), hoelang koken, wat is de beslag dikte (hoeveel water/kg.mout), welke ingredienten werden nog meer verstrekt? :brouwen: :biersmile: :proost:

remolen

Ook ik (en mijn zoon) hebben bij Baxbier een erg leuke dag gehad.
Voor de mensen die er niet waren. Het is voor volgend jaar zeker een aanrader. De lunch was heerlijk! Het samen zijn met andere brouwers en elkaar verhalen vertellen elkaars bier proeven! (helaas was ik zelf biertjes vergeten mee te nemen)  Ik heb zeker belang bij een paar recepten van de collega brouwers. Deze recepten hoop ik binnenkort vai de mail te ontvangen.

Wat betreft mijn eigen kluinbier ging het niet geheel volgens plan. Na het maischen duidelijk een te lage sg en daarom nog even door gegaan op 67 graden. Het SG liep niet verder op dus maar uitgemaisched.
Aan het eind van de brouwdag een brouwsel in de gistemmer van sg 1.064 in plaats van 1.092 en een volume van 24 liter in plaats van 18. haha.. Waar zal ik toch die rekenfout gemaakt hebben.

Het is heel anders op een plek te brouwen waar je normaal niet staat. 6 liter water te veel is toch wel een mega rekenfout.

Het wort wat in de emmer zat had wel een interessante smaak. Ik denk zelfs dat er een lekker bier uit komt. Alleen niet zoals gepland met 8.8%

Groet Rene

ir. Auditor

Ik heb mijn brouwlaptop niet bij de hand, dus kan mijn recept nu niet delen, zal ik later deze week doen.

Zo uit mijn hoofd waren de volgende mouten beschikbaar, wellicht ben ik er een vergeten:
CHÂTEAU PILSEN
CHÂTEAU MUNICH
CHÂTEAU BISCUIT
CHÂTEAU CARA RUBY
CHÂTEAU AROME
CHÂTEAU BLACK

Verder was er gemoute haver, en haver vlokken, weet niet meer welke precies.

Als bitterhop was er Galena, er was ook een aromahop beschikbaar, maar daar heb ik niet naar geluisterd :D ik had al mijn eigen hop in gedachten.
Ik wilde graag een Duitse aromahop om het biertje een wat "lokaler" karakter te geven.
Daarnaast leek de minty, en kruidig mij goed uitkomen bij een donker, zoet, haverbier.

Als tweede geheime ingredient heb ik gluhwein kruiden gebruikt. Omdat Kluinbier vroeger gebruikt werd om "Warmbier" te maken, ook met dergelijke kruiden. Het leek ons daarom een goed idee om al een paar gram kruiden met de aromahop mee te koken.

Gist was verplicht s-04.

remolen

Rookmout was er ook.

ir. Auditor

Gisteren de tweede plaats gewonnen.
Belangrijkste kritiekpunt: te weinig CO2.
Binnenkort ga ik hem nog eens brouwen, en dan zorgen voor meer CO2

jaapz

Gefeliciteerd! Wat was je uiteindelijke recept?

PDGRRR

Citaat van: ir. Auditor op 03-11-2017  07:40 uIk kwam deze online tegen, heb me ook al aangemeld.
https://www.050brouwt.nl/

Winnen zal er wel niet in zitten, brouw nog maar een jaartje en moet nog veel leren.
Hopelijk kondigen ze wel snel de bierstijl aan, wellicht kan ik dan nog even een oefenbatch maken om een recept te testen.

Citaat van: ir. Auditor op 19-02-2018  10:47 uGisteren de tweede plaats gewonnen.
Belangrijkste kritiekpunt: te weinig CO2.
Binnenkort ga ik hem nog eens brouwen, en dan zorgen voor meer CO2

Hahaha! Gefeliciteerd!  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.