Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: 050 brouwt  (gelezen 1597 keer)

Offline ir. Auditor

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
050 brouwt
« Gepost op: 03-11-2017 07:40 u »
Ik kwam deze online tegen, heb me ook al aangemeld.
https://www.050brouwt.nl/

Winnen zal er wel niet in zitten, brouw nog maar een jaartje en moet nog veel leren.
Hopelijk kondigen ze wel snel de bierstijl aan, wellicht kan ik dan nog even een oefenbatch maken om een recept te testen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Niels B.

• Super lid
  • Land: nl
Re: 050 brouwt
« Reactie #1 Gepost op: 06-11-2017 19:14 u »
Geen bier tijdens het brouwen :o

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 06-11-2017 21:51 u »
Leuk initiatief.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #3 Gepost op: 08-11-2017 07:03 u »
Best prijzig je moet ook je ingrediŽnten zelf meenemen en 25 euro betalen. Ik pas alhoewel mijn forumnaam anders doet vermoeden.

Offline Tjardo

• Senior lid
  • Proost!
« Reactie #4 Gepost op: 08-11-2017 07:28 u »
binnen 30 dagen brouwen en proeven?

Offline TeVeHa

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #5 Gepost op: 08-11-2017 09:05 u »
binnen 30 dagen brouwen en proeven?

Ja dat vind ik best snel, dan is ie toch nog niet op z'n best, anderzijds is het voor iedereen gelijk.

Offline remolen

• Vol lid
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
« Reactie #6 Gepost op: 08-11-2017 11:04 u »
Hoe gaan ze dat doen met vergisting? Spul mee naar huis achterin de auto? Klots klots...
Of zullen daar klimaatkasten staan voor alle 25? Dan moet je dr ook steeds naar toe voor overhevelen etc.. bottelen.
Lijkt me lastig brouwen op locatie.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #7 Gepost op: 08-11-2017 14:01 u »
Niet realistisch, hier is denk ik niet goed over nagedacht.

Offline ir. Auditor

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 08-11-2017 23:05 u »
De vragen over vergisten en de tijd tussen brouwen en proeven heb ik ze ook gesteld.
De datum van het proeven gaan ze mogelijk veranderen. Want ze zagen dat probleem ook wel, dat gaat afhangen van de soort bier die ze kiezen.
Voor het vervoeren hebben ze een ruimte die op 20 graden blijft.
Daarnaast kun je op afspraak bij je bier om te koudhoppen en bottelen.

Offline jaapz

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #9 Gepost op: 09-11-2017 08:53 u »
Vind het een leuk idee, ga zelf niet meedoen omdat mijn brouwinstallatie niet te vervoeren is (hint: het is mijn keuken).
Ik vraag me af of de proefdag open is voor iedereen? Bij Bax altijd leuk om even een biertje te drinken natuurlijk.

Offline remolen

• Vol lid
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
« Reactie #10 Gepost op: 09-11-2017 12:37 u »
De vragen over vergisten en de tijd tussen brouwen en proeven heb ik ze ook gesteld.
De datum van het proeven gaan ze mogelijk veranderen. Want ze zagen dat probleem ook wel, dat gaat afhangen van de soort bier die ze kiezen.
Voor het vervoeren hebben ze een ruimte die op 20 graden blijft.
Daarnaast kun je op afspraak bij je bier om te koudhoppen en bottelen.
Had je gebeld of een mail gestuurd? Ik heb nl een mail gestuurd en nog geen antwoord... na 2 dagen.

20 graden bier :) . Wordt het in elk geval geen pilsener. Bottelen op afspraak. Overhevelen na de hoofdgisting dan? Koud lageren zit er dan dus niet in.  Jammer.

Offline ir. Auditor

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 11-11-2017 14:53 u »
Had je gebeld of een mail gestuurd? Ik heb nl een mail gestuurd en nog geen antwoord... na 2 dagen.

20 graden bier :) . Wordt het in elk geval geen pilsener. Bottelen op afspraak. Overhevelen na de hoofdgisting dan? Koud lageren zit er dan dus niet in.  Jammer.

Ik had gemaild en heb dit als antwoord op mijn vragen gekregen + wat antwoorden op vragen van andere deelnemers.

Citaat
Zijn er eisen aan de hoeveelheid bier die je brouwt?
Nee, daar zijn geen directe eisen voor. 10 of 20 liter is beide prima. Heb je echt een afwijkende
hoeveelheid dan kun je ons altijd even een mailtje sturen.
Kan/mag ik gebruik maken van een campingfornuis op propaan bij jullie binnen?
Ja. Er is genoeg ventilatie en we verwachten dat meer mensen op gas zullen gaan brouwen.
Waar gaat het bier vergisten en gebeurt dit op kamertemperatuur?
Het bier wordt bij ons vergist. Het komt in een aparte ruimte die standaard op 20 graden wordt
gehouden.
Is het mogelijk om het bier tijdens het vergisten over te hevelen?
Op afspraak hebben alle brouwers gewoon toegang tot hun bier. Er kan dus inderdaad overgeheveld
of gebotteld worden.
Kan ik tijdens het gisteren bij mijn bier om te koudhoppen?
Ook dit kan zeker op afspraak.
Moeten wij zelf zorgen voor flessen en doppen?
Nee, dat hoeft niet. Vanuit Baxbier wordt er voor flessen, doppen en dozen gezorgd.
Hoe gaat het bottelen in zijn werk? Is dit op een vast moment tussendoor?
We gaan een aantal afvulsessies inplannen waaruit de brouwers kunnen kiezen wat hen het beste uit
komt.
Is de proeverij/prijsuitreiking 4 weken na de brouwdag niet wat snel?
Klopt. Daar zijn wij nog hard over aan het nadenken. Mede afhankelijk van het type bier (wordt
binnenkort bekend gemaakt) gaan we kijken of dit mogelijk is of anders iets later ingepland gaat
worden.
Wat gebeurt er met het gebrouwen bier na afloop van de prijsuitreiking?
Het gebrouwen bier is eigendom van de brouwer. Het mag dus gewoon mee naar huis genomen
worden.
Mag ik met meerdere mensen samen brouwen in een team?
In overleg is het mogelijk om met zijn tweeŽn of drieŽn samen te brouwen. Dit moet wťl van tevoren
bekend zijn, in verband met de ruimte. 25 brouwers of 75 brouwers in een ruimte is namelijk een
groot verschil.
Welk type bier gaan we brouwen?
Dat is nog hťťl even geheimÖ

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #12 Gepost op: 11-11-2017 16:05 u »
Ik vind het wel een gaaf initiatief! Jammer dat ik niet meer in Groningen woon..

Het enige grote nadeel lijkt de vergistingsruimte. Omgevingstemperatuur op 20 betekent zomaar een paar graden hoger wort tijdens de hoofdvergisting. Ik hoop daarom voor de brouwers dat de stijl saison wordt  :biersmile:

Offline jandebehanger

• Boven 10 berichten
  • *
  • BIAB brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 11-11-2017 17:46 u »
Op zich een leuk initiatief, echter voor mij als Assenaar wel wat moeilijk, omdat ik vind dat mijn gistend en rijpend bier dagelijk gecontroleerd moet worden.
Ach bovendien rij die dag mee met de ICW Heren veld in Emmen.

Offline ir. Auditor

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 11-11-2017 20:01 u »
Ik voel me een slechte brouwer in dat geval, als de hoofdvergisting afgelopen is en na eventueel dry hoppen of overhevelen kijk ik niet meer om naar mijn bier tot ik ga bottelen. En vaak heb ik het toch veel te druk met werk en staat het bottelmoment al weken vast.

Offline ir. Auditor

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 15-11-2017 21:07 u »
De bierstijl is bekend gemaakt. We moeten oud Gronings Kluun bier gaan brouwen. En wat ook nieuw is, ze leveren de standaard ingedienten aan, welke je met 2 eigen ingredienten mag uitbereiden. Ik ben benieuwd. Ga maar eens wat onderzoek naar Kluun bier doen.

Tags: