Karamel in bier

Gestart door franklu, 02-11-2017 18:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

franklu

Dag allen,

Binnenkort wil ik een karamel fudge stout gaan maken. Nu heb ik wat twijfels over het verwerken van de karamel fudge in het bier.

Normale karamel fudge wordt gemaakt met melk/slagroom, boter en suiker. Echter vraag ik mij af of dit goed zou gaan.

Daarom zou voor mij een alternatief zijn om wellicht karamel proberen te maken van melksuiker/lactose (met of zonder boter). Heeft iemand hier aanbevelingen/ervaring mee? De karamel fudge wil ik toevoegen aan het eind van het koken/, wanneer de normale suiker ook toegevoegd wordt.

Bedankt!

BrouwMark

Hallo,

Het lijkt mij onverstandig om vet aan je bier toe te voegen. Dat sloopt je schuimkraag en geeft stukjes als het koud is. Niet doen!

Je idee om melksuiker te gebruiken: omdat dat niet vergistbaar is? Het lijkt me dat je dan met een hoeveelheid 'fudge' die je goed kunt proeven ook heel erg veel zoetigheid in je bier hebt.

Je kunt wel een karamel produceren met bruine suiker en magere melk (0% vet), maar ik weet niet wat dit in je bier gaat doen.

 :degroeten:

Mark.

beermenke

Karamel is toch vrij eenvoudig te maken? Thermometer die boven de 100 graden kan en voorzichtig zijn. Ik heb hem diverse keren gemaakt en in een dubbel gebruikt. Ik vind hem wel lekker.

franklu

Klopt dat je deze makkelijk kan maken met suiker en water.

Ik vraag mij alleen af of de karamel smaak dan wel goed naar voren komt in het bier?

Daarnaast leek mij melksuiker wel handig, ook vanwege juist de melk component in een karamel fudge. Of denken jullie dat het laatste weinig zal uitmaken? Melksuiker is namelijk wel een relatief duur product.

Wolter

Heb het een paar maanden geleden tijdens de nagisting gebruikt. De karamel zorgt voor een behoorlijke vergistingsactiviteit. Geur komt er wel in maar de smaak is niet bijzonder. Geeft in ieder geval weinig tot geen zoetigheid. Er zat wel room in de karamel maar dat is voor het schuim niet negatief geweest.

Barreltje

Tja... Hoe zou Kees dat gedaan hebben?
Misschien toch gewoon fudge toegevoegd, of toch karamel...

Ben benieuwd naar je resultaat en hoe je dit gaat aanpakken. Succes!

 :proost: :proost: :proost:

breda82

Gebruikt Kees geen aroma's? Zie je wel vaker bij dit soort fantasie bieren, omnipollo iemand?

seed7

Je kunt kandijsiroop maken en inderdaad melksuiker voor het aanzoeten. Om het romige te simuleren kun je een heel 'dik' bier maken door meteen heel hoog in te maischen, ~72°C, waardoor je een lage vergistingsgraad haalt en b.v Windsor gist gebruiken. Ook kun je nog een deel van het wort inkoken tot stroop.

Ingo

Jacques

Citaat van: Wolter op 02-11-2017  23:41 uHeb het een paar maanden geleden tijdens de nagisting gebruikt. De karamel zorgt voor een behoorlijke vergistingsactiviteit. Geur komt er wel in maar de smaak is niet bijzonder. Geeft in ieder geval weinig tot geen zoetigheid. Er zat wel room in de karamel maar dat is voor het schuim niet negatief geweest.

Mijn ervaring is ook dat je minder bang hoeft te zijn voor een verminderde schuimhoudbaarheid als er een beperkte hoeveelheid vettige stoffen in je wort zit voor de vergisting. Ook in mout zit vet! Dit wordt vaak vergeten...
Gistcellen hebben zelfs vetzuren nodig voor de opbouw van hun celwanden.

Zie http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.1984.tb04282.x/pdf
en http://www.agraria.com.br/extranet/arquivos/agromalte_arquivo/utilizacao_de_acidos_graxos_pela_levedura_-_ing.pdf

BrouwMark

Room (±30% vet) lijkt mij inderdaad een stuk beter te werken dan boter (±90%+ vet). Die laatste zou ik echt niet doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.