1081 -> 1030 met US-05?

Gestart door Twan84, 01-11-2017 15:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Twan84

Vorige week woensdag een IPA gebrouwen met een SG van 1081.
30 min. 62 ºC -> 30 min 72 ºC
Om 18:00 uur zat het in het gistvat met 1,5 zakje US-05.
's Morgens belletjes om de 4 seconde. Volgende dag om de 10 seconde en 's avonds nog maar om de 2 minuten. Het SG was toen 1032. Ik heb hem nog even de kans gegeven maar gister (5 dagen na start vergisting) overgeheveld om te lageren.

Het verwachte eind SG was 1018. Ik weet dat ik dat niet hoef te halen maar als het over 10 dagen nog steeds rond de 1030 zit kan ik dan wel gaan bottelen zonder risico?
Ik proef geen diacetyl of vieze smaak. Geur is ook erg aangenaam. Ik proef wellicht iets van looizuur maar dat zou ook van de sinaasappelschil (alleen whirlpool) kunnen zijn.

pippakillinova

Het is een relatief zwaar bier. Ik zou nog even rustig afwachten. Als het sg gedurende 4 dagen niet meer daalt, zou je kunnen bottelen.

Haagse Wouter

Vind het wel aan de hoge kant met US-05.

Hoeveel liter was het? Als je gist perfect is dan is de hoeveelheid die je gebruikt hebt genoeg voor circa 25 L bier.

JanEric

Heb je toevallig met een refractometer gemeten? (...)

HuygenMeester

Gehydrateerd en zuurstof toegevoegd? Mijn ervaring is dat de US05 prima vergist tot onder de 1015.
 :degroeten:

Twan84

De gist was vers
Ik heb belucht met een pompje en het wort in het vat laten kletteren
Het was 18 liter
Gemeten met een hydrometer (ik zou het met een refractometer kunnen nameten, gaat dat verschil opleveren als het juist berekend wordt?)
Ik heb een vergistingskast op 20 ºC

EBC

Kan je kast ook koelen?
In 1 dag naar 1032, dat is een hele snelle daling, die eigenlijk enkel bij hoge temperatuur plaatsvindt. De gist heeft vast veel warmte geproduceerd. Misschien wel zoveel, dat hij ermee gestopt is. Meet je de temperatuur van het gistend wort? Tot welke temperatuur heb je gekoeld na koken?

Je hebt niet gehydrateerd denk ik? Dat betekent dat je eigenlijk maar ongeveer 0,75 zakje hebt toegevoegd.

Korrelgist beter niet beluchten indien je de juiste hoeveelheid toevoegt. Je oxideert enkel je bier, de gist heeft het niet nodig.

Overhevelen is -voordat het bier is uitgegist- altijd een slecht idee. Nu ben je veel gist kwijt, die je nog zo nodig hebt.
(Straks, na de pH en hydratatie experimenten van Jacques, gaan we allemaal weer stoppen met overhevelen, dat is zo mijn voorspelling  ;D)

Tja voor nu zit je met een niet uitgegist bier. Ik zou geduld hebben, misschien nog wat gehydrateerde gist toevoegen, die je vervolgens stapsgewijs opstart/vermeerderd met wat van het jonge bier. Als je een paar liter gistend wort hebt, voeg je dat bij je gistvat. En als het niet helpt, dan heb je pech gehad.

Maisch de volgende keer langer tussen 60-70 en korter boven 70. Je wilt altijd een zo goed mogelijk vergistbaar wort hebben. De boven 70 doe je eigenlijk enkel om meer rendement te halen, maar dat effect is maar beperkt. Volheid (zoetheid) in je bier regel je best met de gistsoort, niet met het maischschema, dat is enkel labo-theorie, als het ooit al iets was.

Dat looizuur zal wel van de hop zijn? Het is toch een IPA.

Succes.

Twan84

Gist is gehydrateerd op de manier zoals het op deze website staat uit gelegd. Mijn gistkast is een oude koelkast die inderdaad ook koelt. Ik heb een paar keer gekeken tijdens de grootste activiteit en de temperatuur was toen onder de 21 graden. (gemeten aan de buitenkant van de rvs gistvat.)

Ik laat het nog 10 dagen staan en zal het dan nog een keer meten. Ook houd ik het experiment van Jacques in de gaten :)

Jacques

Citaat van: Twan84 op 01-11-2017  15:34 uVorige week woensdag een IPA gebrouwen met een SG van 1081.
30 min. 62 ºC -> 30 min 72 ºC
Om 18:00 uur zat het in het gistvat met 1,5 zakje US-05.
's Morgens belletjes om de 4 seconde. Volgende dag om de 10 seconde en 's avonds nog maar om de 2 minuten. Het SG was toen 1032. Ik heb hem nog even de kans gegeven maar gister (5 dagen na start vergisting) overgeheveld om te lageren.

Het verwachte eind SG was 1018. Ik weet dat ik dat niet hoef te halen maar als het over 10 dagen nog steeds rond de 1030 zit kan ik dan wel gaan bottelen zonder risico?
Ik proef geen diacetyl of vieze smaak. Geur is ook erg aangenaam. Ik proef wellicht iets van looizuur maar dat zou ook van de sinaasappelschil (alleen whirlpool) kunnen zijn.

Had je veel caramout in de stort?
Hoe zag je maischschema er uit?

Overigens maakt wel of niet hydrateren niet zo veel uit voor het SG waar je uiteindelijk op uit komt. Wel gaat de vergisting sneller.

EBC

Citaat van: Jacques op 02-11-2017  23:04 uHad je veel caramout in de stort?
Hoe zag je maischschema er uit?

Overigens maakt wel of niet hydrateren niet zo veel uit voor het SG waar je uiteindelijk op uit komt. Wel gaat de vergisting sneller.

Eens kijken wat je huidige experiment daarover geeft... hydrateren betekent dat je meer gist ent, en dat heeft volgens jouw experimenten een hogere vergistingsgraad tot gevolg. Toch?

Jacques

Citaat van: EBC op 02-11-2017  23:11 uEens kijken wat je huidige experiment daarover geeft... hydrateren betekent dat je meer gist ent, en dat heeft volgens jouw experimenten een hogere vergistingsgraad tot gevolg. Toch?

Dat is een te voorbarige conclusie. Feit is dat de vergisting sneller verloopt. Bij de flessen die feitelijk al uitgegist zijn (C3) is geen verschil in vergistingsgraad vastgesteld met gebruik van mijn refractometer. Ook is duidelijk dat de hoeveelheid gist dat je ent een grotere invloed heeft dan wel of niet hydrateren. Om dit topic niet te vervuilen vraag ik om deze discussie te voeren in het topic over de test die dus nog steeds gaande is. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35282.msg532964.html#msg532964

Twan84

Citaat van: Jacques op 02-11-2017  23:04 uHad je veel caramout in de stort?
Hoe zag je maischschema er uit?

5,9% Crystal 150. Verder alleen Palemout.

BrouwHulp Recept uitdraai

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
10,50 lWater uit Reek, Nederland
10,00 lGedemineraliseerd water
3,00 gCaSO4
2,30 mlFosforzuur
16,50 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
58 mg/l6 mg/l31 mg/l92 mg/l37 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,63 kgPale moutWeyermann6 EBC94,1 %
0,48 kgChâteau Crystal 150Castle Malting150 EBC5,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.2,5 l/kg
Beta-amylase63,0 °C7 min.30 min.2,5 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C7 min.30 min.2,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C6 min.5 min.2,5 l/kg

[/tabular]


Twan84

Ik ga me eens verdiepen in een temperatuurlogger. Ben benieuwd wat mijn gist qua temperatuur doet. Ik heb wel een koelkast met stc-1000 met de sensor tegen de gisttank aan. Nog helemaal geen ervaring met arduino maar lijkt me en leuk projectje. Volgens mij is dat het enige dat eventueel fout kan gaan. Producten waren allemaal vers en net binnen via de post. Geloof me, ik werk steriel (smetvrees, gewerkt op OK's en werkgroep infectiepreventie.)

Twan84

De vorige keer dat ik met mijn hydrometer gemeten heb had ik het idee dat deze duidelijker op een waarde bleef dobberen. Nu was dat niet het geval (zie youtube) en heb ik even nagemeten met mijn refractometer. De berekening begrijp ik niet helemaal. Maar ik kom uit op een Brix van 12. Omgerekend zou dat dan een SG van 1026 zijn, maar als iemand dat nog voor me wil narekenen?



Jeukstaardt

Via de refractometertool van brewersfriend kom ik op een SG van 1.030 inderdaad uitgaande van een startBrix van 20.

https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/


Easywoods

Citaat van: Twan84 op 03-11-2017  12:44 uDe vorige keer dat ik met mijn hydrometer gemeten heb had ik het idee dat deze duidelijker op een waarde bleef dobberen. Nu was dat niet het geval (zie youtube) en heb ik even nagemeten met mijn refractometer. De berekening begrijp ik niet helemaal. Maar ik kom uit op een Brix van 12. Omgerekend zou dat dan een SG van 1026 zijn, maar als iemand dat nog voor me wil narekenen?

Mogelijk doe ik het fout maar Brewer's Friend komt op een SG van 1.031  :weetniet:




Easywoods

Citaat van: Easywoods op 03-11-2017  13:40 uMogelijk doe ik het fout maar Brewer's Friend komt op een SG van 1.031  :weetniet:



EDIT: Jeukstaardt was me net voor... ik ben uitgegaan van een start SG 1.081 (19.5 Brix)  :nut:

Jeukstaardt

Citaat van: Easywoods op 03-11-2017  13:47 uEDIT: Jeukstaardt was me net voor... ik ben uitgegaan van een start SG 1.081 (19.5 Brix)  :nut:

 :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.