Mangrove Jack's M41

Gestart door orangeloo, 31-10-2017 22:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Ik ga zaterdag een tripel brouwen, en nu was ik van plan om een keer de Mangrove Jack's M41 te gebruiken.
Ik heb geen ervaring met de Mangrove Jack's gisten, dus een mooie gelegenheid om daar eens verandering in te brengen. Nu lees ik daar weinig tot geen ervaringen over hier op het forum.

Dus bij deze de vraag, wie heeft deze gist al eens gebruikt in een tripel, wat zijn de ervaringen, waar moet ik op letten, wat zijn de tips over vergistingstemperatuur... enz.

Thom

Ik heb laatst een gist experiment gedaan met alleen maar pilsmout (sterke blonde) en de gisten S33, Fermentis Abbeye en de M41. Ik was het meest te spreken over de M41. Lekker kruidig en heeft ook wat weg van het gistprofiel in de La Trappe tripel.

Hij ging van mijn van 1.068 naar 1.004 (volmout). Hij gist dus erg ver door! Ik heb hem op 22 graden vergist en dat ging prima. Had misschien iets lager nog beter geweest.

springerke

Op 12 oktober heb ik een tripel gebrouwen en vergist met de M41 op 20°
20 oktober overgeheveld naar lager vat , was van 1066 naar 1006 gegaan
30 oktober gemeten en dry hop bij gedaan SG was 1003 gemeten met hydrometer
Was eerste maal voor mij met de M41 en vind het een goede gister

Serge VL

De M41 leunt heel sterk aan bij de Wyeast Belgium Strong ale (Duvel),
We hebben ooit al hetzelfde wort met de Wyeast 1388 waar na 3 dagen nog BRY97 (smaak neutraal) was toegevoegd om een lager eind SG te halen en de M41 vergist,
Het smaakverschil was niet waarneembaar tussen beide door onze ongetrainde smaakpapillen.

Fractus

Iemand die deze gist eerder heeft gebruikt en aan kan geven of hij heel erg schuimt tijdens de vergisting? De Westmalle gist is er berucht om weet ik, daar heb je wel 2x je volume jongbier aan gistvat nodig. Hoe zit dat met deze gist? Ik heb liever wat minder kopruimte als het niet nodig is (25-35%)

BertusBeensteen

Ik heb er ca. 10 liter bier mee vergist in een 12 liter brouwemmer.
Er was de eerste paar dagen wel een constante stroom CO2 uit het waterslot, maar er zat amper gist tegen het deksel, en kwam zeker niet door het waterslot.

M41 gist ver door zijn we achter. Mijn brouwsel had een SVG van 95.5%
Hou daar rekening mee.

HermanH

Citaat van: Serge VL op 01-11-2017  11:13 uDe M41 leunt heel sterk aan bij de Wyeast Belgium Strong ale (Duvel),
We hebben ooit al hetzelfde wort met de Wyeast 1388 waar na 3 dagen nog BRY97 (smaak neutraal) was toegevoegd om een lager eind SG te halen en de M41 vergist,
Het smaakverschil was niet waarneembaar tussen beide door onze ongetrainde smaakpapillen.
Ah, kom kom Serge, wees niet zo bescheiden over onze smaakpapillen (:biersmile:), onze (Duvel)kloon was er 99% op, zelfs nóg lekkerder (>:D), en onze tong is wel meer geoefend dan de doorsnee roddelaar, dus..., haha..  ;D Nu, ik heb daarna ons receptje een ietsiepietsie aangepast met rijstvlokken en vergist met de M41 welke ik onder 1 Bar druk vergist heb en onder tegendruk gebotteld met een gedeeltelijke bottelsuikergift, de zogenaamde "Drukkop". Die had zoals je zelf al kon proeven waarschijnlijk ook een zeer groot Duvel-gehalte, dus zou ik volgende keer identiek hetzelfde recept met de M41 eens willen uitproberen. Volgens mij zal het bijna idem zijn aan de door ons gebrouwen Duvelkloon... Zoniet trakteer ik u op een etentje op 29/9/2018, haha...  :D :brouwen:

Fractus

Citaat van: BertusBeensteen op 31-08-2018  17:54 uIk heb er ca. 10 liter bier mee vergist in een 12 liter brouwemmer.
Er was de eerste paar dagen wel een constante stroom CO2 uit het waterslot, maar er zat amper gist tegen het deksel, en kwam zeker niet door het waterslot.

M41 gist ver door zijn we achter. Mijn brouwsel had een SVG van 95.5%
Hou daar rekening mee.

Bedankt voor de info. Ik wist al van die hoge SVG, daar heb ik hem juist voor gekozen ;)

BrouwMark

Citaat van: Serge VL op 01-11-2017  11:13 uDe M41 leunt heel sterk aan bij de Wyeast Belgium Strong ale (Duvel),
We hebben ooit al hetzelfde wort met de Wyeast 1388 waar na 3 dagen nog BRY97 (smaak neutraal) was toegevoegd om een lager eind SG te halen en de M41 vergist,
Het smaakverschil was niet waarneembaar tussen beide door onze ongetrainde smaakpapillen.

Zeg je nu dat er eindelijk een korrelgist is waarmee je een niet van het origineel te onderscheiden duvelkloon kunt vergisten? Zeer interessant!

Ronnie

Citaat van: BrouwMark op 01-09-2018  14:37 uZeg je nu dat er eindelijk een korrelgist is waarmee je een niet van het origineel te onderscheiden duvelkloon kunt vergisten? Zeer interessant!

Klopt

chthon

Ik heb met de M44 US West Coast ook iets Duvelachtigs gebrouwen, en een kennis die een liefhebber is van Duvel was onder de indruk.

BrouwMark

Mooi! Sinds ie op de markt is ben ik al bezig met de tripel hop citra nabrouwen. Eigenlijk lukte ie alleen goed met de echte 1338, maar ik ga de m41 zeker een keer een kans geven.

Was de m44 niet te neutraal dan, chthon? Het lijkt me een gist als de US-05, en die vind ik toch echt te neutraal voor een Duvel. Het wordt wel een strak droog bier, maar de perenesterstjes mis je toch wel denk ik?

chthon

Het zou een neutrale gist moeten zijn, maar misschien proef ik zelf het peren-estertje niet echt. Ik heb niet echt ervaring met smaken onderscheiden, het onderscheid lijkt voor mij te subtiel. Aanvullend heb ik deze M44 ook gebruikt om een witbier te brouwen, en daar was ik ook heel tevreden van. Misschien is deze gist minder neutraal dan voorgesteld wordt? Ik weet het niet.

En het bier was zeker niet droog. Minder droog dan iets dat ik voor de zomer met M41 vergist had.

En de enige reden dat ik die gist had, was omdat de Homebrewshop (eerder Brouwmarkt waarschijnlijk) een fout had gemaakt in een bestelling, anders had ik die waarschijnlijk zelf nooit besteld.

hans_nwk

Mijn vrouw vindt het hoog tijd dat ik eens een duvel-achtig bier brouw en ik wil een poging wagen met de MJ-41.

Ik krijg de indruk dat deze verder doorgist dan de WY1388 (ik heb beiden nog nooit gebruikt). Bij de deuvel kloon recepten met de WY1388 wordt vaak ongeveer 20% suiker gebruikt.

Is de ervaring met MJ-41 zo dat de verhouding mout/suiker nders zou moeten zijn bij gebruik van MJ-41? Of de zelfde verhouding en een ander start-SG?

Groet,
Hans

Thom

De M41 gist erg ver door. Zelfs zonder suiker haal je een SVG van >90%. Als je er al suiker in doet, zou ik niet meer dan 5% in doen. :brouwen:

hans_nwk


brouwmus

Verandert dan niet het hele karakter van het 'Duvel-achtige'? Minder suiker = automatisch wat voller/minder doordrinkbaar bier?

Dat vind ik juist een van de kenmerken van een echte Duvel; behoorlijk zwaar qua alcoholgehalte maar toch erg doordrinkbaar (en goed droog).

(Heerlijk bij gekookte mosselen!)

Ronnie

Citaat van: brouwmus op 08-11-2018  12:08 u...Dat vind ik juist een van de kenmerken van een echte Duvel; behoorlijk zwaar qua alcoholgehalte maar toch erg doordrinkbaar (en goed droog).
(Heerlijk bij gekookte mosselen!)

Klopt ook!
Hoogtijd om eens mosselen te gaan kopen, jammer dat ze dit jaar zo klein zijn.

Jacques

Citaat van: brouwmus op 08-11-2018  12:08 uVerandert dan niet het hele karakter van het 'Duvel-achtige'? Minder suiker = automatisch wat voller/minder doordrinkbaar bier?

Een bier met een hoge vergistingsgraad is beter doordrinkbaar. Bij een gist die hoge vergistingsgraad kent is de noodzaak om suiker toe te voegen minder groot, maar het kan natuurlijk wel. Je komt dan op een SG-waarde uit onder de 1000. Met andere woorden: het bier is dan lichter dan water...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.