Bulldog gisten

Gestart door Barreltje, 31-10-2017 00:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Barreltje

Ik zag zojuist dat bij Brouwmarkt nu ook Bulldog gisten te koop zijn.
Iemand ervaring hiermee en zo ja hoe zijn deze ervaringen?

Sinds kort een magneetroerder aangeschaft en wil overstappen op vloeibare gisten, en zelf gist opkweken, echter toch erg benieuwd naar deze gisten.
De prijs ziet er zeer gunstig uit, dat zeker.

daniel_oud

Leuk! Ik ga denk ik een paar gisten naast Fermentis/ Mangrove Jack's testen(vooral saison, vind tot nu toe alle poedergisten niet smaken als een echte saison).

https://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/bulldog-biergisten.html

Eric v B

Citaat van: daniel_oud op 31-10-2017  15:00 uLeuk! Ik ga denk ik een paar gisten naast fermentis/mangrove testen(vooral saison, vind tot nu toe alle poedergisten niet smaken als een echte saison).

https://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/bulldog-biergisten.html
Hoe smaakt een echte Saison? Wat is je referentie?

Twan84

Saison Dupont en Oedipus Mannenliefde worden bij mijn opleiding als referentie gebruikt.

Gerald

Citaat van: Twan84 op 31-10-2017  21:32 uSaison Dupont en Oedipus Mannenliefde worden bij mijn opleiding als referentie gebruikt.
Welke opleiding?

Twan84

StiBON Biersommelier.

daniel_oud

Citaat van: Eric v B op 31-10-2017  17:19 uHoe smaakt een echte Saison? Wat is je referentie?

Dupont, Saison 1858 van du Bocq. Frisse, doordrinkbare bieren die niet die weeïge zoete smaak hebben die ik bij veel Nederlandse saisons/ lallemand French Saison ervaar.

Marcel_k

Citaat van: Barreltje op 31-10-2017  00:17 uIk zag zojuist dat bij Brouwmarkt nu ook Bulldog gisten te koop zijn.
Iemand ervaring hiermee en zo ja hoe zijn deze ervaringen?

Sinds kort een magneetroerder aangeschaft en wil overstappen op vloeibare gisten, en zelf gist opkweken, echter toch erg benieuwd naar deze gisten.
De prijs ziet er zeer gunstig uit, dat zeker.
Goeie tip. Ik ga er ook eens wat aanschaffen. met name de B23 Steam Lager (wat is steam lager? maakt me wel erg nieuwsgierig :-)

Eric v B

Citaat van: Marcel_k op 10-11-2017  12:09 uGoeie tip. Ik ga er ook eens wat aanschaffen. met name de B23 Steam Lager (wat is steam lager? maakt me wel erg nieuwsgierig :-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_beer

Ventus

Citaat van: Marcel_k op 10-11-2017  12:09 uB23 Steam Lager (wat is steam lager?)

Steam lager is een USA west coast stijl bier welke je krijgt door lager gisten te gebruiken bij ale temperaturen (15+ graden).
Wat je krijgt is een soort middenweg tussen een lager en een ale. Anchor maakt het schoolvoorbeeld hiervan.

Marcel_k

Citaat van: Ventus op 10-11-2017  12:22 uAnchor maakt het schoolvoorbeeld hiervan.
Ach ja, Anchor, California Common, natuurlijk.
Nou, nog meer reden om deze gist eens te proberen. Wel meteen 2 zakjes per keer (voor de zekerheid) omdat het lager is  :)

WouterD

Iemand inmiddels al ervaring met de bulldog gisten? Ik wil ze ook gaan proberen, de Belgian trapix voor een spit batch.

Thom


Jeukstaardt

Citaat van: Eric v B op 10-11-2017  12:19 uhttps://en.wikipedia.org/wiki/Steam_beer

Weer wat geleerd; Dampfbier. :biersmile:

WouterD

Citaat van: Thom op 03-12-2017  14:07 uJa: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35238.0.html

Zag het direct na het posten  ;)

CeesM

Citaat van: WouterD op 03-12-2017  09:42 uIemand inmiddels al ervaring met de bulldog gisten? Ik wil ze ook gaan proberen, de Belgian trapix voor een spit batch.
Ik heb een Belgian Saison gegist met de B-16. Gistte goed door bij 20 ºC en geen estersmaakjes. Ben er zeer tevreden over.

Marcel_k

Bij mij staat nu (heeeeel rustugggg) een bier te vergisten met Bulldog B34 German Lager.
Was voor 20 L dus ik heb eerst een starter gemaakt van 2 liter.

**edit**
eind SG 1012, binnen 3 weken. prima dus voor een ondergister.

WouterD

Nu net een bier gebrouwen, split badge met de steam lager en de Belgian trapix. Steam staat in de garage, daar is het een stuk koeler. Ik ben benieuwd, eerste split badge voor mij.

Hydrometer helaas kapot uit het kokertje gehaald. Begin Sg van mijn brouwsel dus nog onbekend. Heb wel wat wort apart gehouden.

WouterD

De Steam Lager staat op ongeveer 13 graden, na 5 dagen SG 1045 en na 11 dagen gisten SG nog 1031 (start 1061). Gist nog heeel rustig door. Nog een week wachten en dan overhevelen.

De Trapix, SG na 6 dagen 1020, en is inmiddels overgeheveld.

Na 3 wkn beide op 1014. De trapix smaakt nu al echt als een Belg. De Steam Lager is vrij neutraal. Ben tot nu toe zeer tevreden!

Etn82

Citaat van: Marcel_k op 06-12-2017  18:36 uBij mij staat nu (heeeeel rustugggg) een bier te vergisten met Bulldog B34 German Lager.
Was voor 20 L dus ik heb eerst een starter gemaakt van 2 liter.

**edit**
eind SG 1012, binnen 3 weken. prima dus voor een ondergister.

Hoe was de geur en smaak van deze batch?


Marcel_k

Citaat van: Etn82 op 25-04-2018  09:26 uHoe was de geur en smaak van deze batch?
Moeilijk te zeggen omdat ik ook nogal wat kruiden en bloesems in dat bier heb zitten. Ik denk toch wel lekker cleane gist, zodat juist die kruiden en bloesems goed naar voren komen (aangezien het bier behoorlijk kruidig en bloemig is).
Bier is prima verder (dus ook de gist).

Heb ook een ipa gemaakt met Bulldog West Coast, die is ook prrrrimmaaa.

WouterD

De Steam Lager en Trapix zijn mij beiden ook goed bevallen (Y)

Thom

Voor het eerste pils gemaakt met 5% cara-pils. Start SG was 1.048

Fermentis W34/70     : 5,8 brix = 1.008 = 5,1%  = SVG 83,3%
Bulldog german lager; 5,4 brix = 1.006= 5,4%   = SVG 88,4%

De fermentis lijkt wat cleaner. Ik kom erop terug na een paar weken.

Jacques

Bij het forumtreffen waren deze gisten beschikbaar voor de bezoekers.

Mocht je op dit manier een Bulldog gist bemachtigd hebben dan is dit topic de plek waar je je ervaringen hiermee kunt delen.


Thom

Toch alvast een German lager open getrokken en er zit al genoeg druk op. Een wat fruitige pils (fruitiger dan de W34/70). In de achtergrond iets van peer te proeven (op 12-14 graden gefermenteerd).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.