Wlp 515 giststarter

Gestart door Jaap van der Meer, 29-10-2017 21:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jaap van der Meer

Hallo,

Binnenkort ga ik voor het eerst 35 liter bier brouwen met een vloebare gist Wlp 515.
De vorige brouwsels gebruikte ik droge gist.
Moet ik een getrapte giststarter maken en deze wanneer deze goed aan de gang is in de koelkast zetten en daarna afgieten en het
bezinksel bij het wort doen of kan deze starter er in zijn geheel bij?
Ook weet ik dat ik het wort moet beluchten en de giststarter ook. Ik heb niet een magneetroerder.
Alvast bedankt voor de goede raad.

Jaap van der Meer

Jacques

Citaat van: Jaap van der Meer op 29-10-2017  21:58 uHallo,

Binnenkort ga ik voor het eerst 35 liter bier brouwen met een vloebare gist Wlp 515.
De vorige brouwsels gebruikte ik droge gist.
Moet ik een getrapte giststarter maken en deze wanneer deze goed aan de gang is in de koelkast zetten en daarna afgieten en het
bezinksel bij het wort doen of kan deze starter er in zijn geheel bij?
Ook weet ik dat ik het wort moet beluchten en de giststarter ook. Ik heb niet een magneetroerder.
Alvast bedankt voor de goede raad.

Jaap van der Meer

Over het maken van giststarters is al heel veel geschreven op dit forum.
Kijk eens bij de tags gistmanagement/gist opkweken en giststarter

Beluchten kan door een fles voor de helft te vullen en er goed mee te schudden. Gist toevoegen en opnieuw intensief schudden. Herhaal dit na 10 minuten.

Afgieten of niet is een keuze. Omdat een intensief beluchte starter een onaangename smaak heeft geef ik de voorkeur aan afgieten.

brouwerwaldonk

Ik brouw al sinds 1985 bier en vanaf het eerste moutbrouwsel maak ik voor elk brouwsel een nieuwe starter vertrekkende van een oogje gist uit de schuine buis.



Als grondstof voor de starter gebruik ik wort van een vorig brouwsel wat ik na 30 minuten koken uit de kokende ketel schep en in flessen bewaar.
De flessen vul ik tot boven de rand over een inox trechter met een zeefje om geen hopblaadjes in de fles te krijgen. Na afkoelen de buitenkant van de fles afspoelen en bewaren in de kelder.



Ik begin met 10 ml steriel gemaakt wort van SG 1040 in een klein transparant flesje van 30 ml, en doe er met een entnaald een oogje gist bij en plaats dit op een temperatuur van 25°C.
Na 24 uur heb ik dan op de bodem van het flesje een laagje gist op de bodem.



Elke 24 uur schaal ik op met als eerste stap 50ml steriel wort van 1040, daarna zonder te verdunnen tot ik 1,6L starter heb, die ik nog nooit heb afgegoten.

De starter wordt integraal aan het afgekoelde wort van het brouwsel toegevoegd tijdens het vullen van het gistvat. De starter belucht ik via een aquariumluchtpompje via een heel dun slangetje.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.