Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Test hoeveelheid gist, hydrateren en pH  (gelezen 11163 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Test hoeveelheid gist, hydrateren en pH
« Reactie #50 Gepost op: 05-11-2017 16:32 u »
Wanneer je alleen naar de SG waarde uit de Brix waarde kijkt zijn ze allemaal gelijk op 1 na (C1N).
Daaruit blijkt de kracht van deze methode. De vorm van de curve bepaal je door wegen en achteraf corrigeer je die evt (offset en helling) met de gemeten Brix of SG waarde, althans dat is denk ik waar het naar toe zal gaan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 05-11-2017 22:16 u »
Ik denk dat we deze conclusie pas over een maand of 2 kunnen trekken, als het bier op fles zit en wat gerijpt heeft.

Het is nu zwanger van de gist, en het zit vol nevenproducten. De finesses in smaak worden daardoor wellicht fors overschaduwd. Pas op dat het geen selffulfilling prophecy wordt.

In het verleden heb ik meer van dit soort testen gedaan. Daarbij was ook na bottelen en rijping nagenoeg geen verschil.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 05-11-2017 22:23 u »
Daaruit blijkt de kracht van deze methode. De vorm van de curve bepaal je door wegen en achteraf corrigeer je die evt (offset en helling) met de gemeten Brix of SG waarde, althans dat is denk ik waar het naar toe zal gaan.

Mee eens. De methode staat nog in de kinderschoenen, vergelijkbaar met het gebruik van een refractometer zo'n 20 jaar terug. Toen waren er maar weinig mensen er van overtuigd dat je met een refractometer op een betrouwbare wijze het SG kun bepalen wanneer er alcohol gevormd is. Dankzij de ontwikkeling van de juiste formules wordt daar nu anders over gedacht.
In wezen is het uiterst eenvoudig. Je hebt alleen een geschikte weegschaal nodig en software die het een en ander uitrekent.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 11-11-2017 17:24 u »
Zoals beloofd heb ik vandaag weer een meting gedaan.

Allereerst heb ik de flessen gewogen. De vorige week heb ik dat ook gedaan nadat ik de monsters genomen had voor de pH meting en bepaling van de Brix-waarde.

De resultaten zijn als volgt.

Ik de gewichten van deze middag vergeleken met die van vorige week. Bij C1N is de grootste daling qua gewicht te zien. Niet verwonderlijk want bij dat bier was anders dan bij de andere flessen het waterslot nog (beperkt) actief. Overigens is er ook bij de andere flessen een daling maar dat is heel beperkt.

De Brix-waarde die ik heb gemeten is bij alle flessen gelijk. Bij deze test zijn er dus geen verschillen in eind SG door de enthoeveelheid. Ook is er geen verschil tussen hydrateren en niet-hydrateren. Iets wat ik bij vorige tests ook gezien heb.

Qua pH zijn er wel verschillen. Net als bij de vorige test hebben de flessen waarbij de meeste gist gent is de laagste pH-waarde. Hydrateren of niet-hydrateren maakt niet zo veel uit voor de pH.

Hoewel het weer om kleine monsters ging die ik heb genomen heb ik toch de bieren qua smaak met elkaar vergeleken. De onderlinge verschillen zijn uiterst klein maar voor een geoefende proever wel waarneembaar.

C1N   fruitig, heel licht appelachtig
C1H   fruitig (minder dan C1N)
C2N   fruitig, licht citruachtig
C2H   fruitig, licht zurig
C3N   neutraal, heel licht zwavelachtig
C3H   neutraal

Voor de goede orde wijs ik er op dat het hier gaat om ongehopte wort. Bij gehopte wort zullen de zeer subtiele verschillen waarschijnlijk minder goed vast te stellen zijn. Verder is niet uit te sluiten dat bij een andere gist een ander smaakeffect is.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Tarwe voor beter schuim
« Reactie #54 Gepost op: 19-11-2017 09:42 u »
Kan zijn. Ik kijk naar de praktijk en dan zie ik niet zo veel verschil. Veel minder dan sommigen ons willen laten geloven. Hydrateren is geen tovermiddel en maakt niet het verschil tussen een goed en een slecht bier.

Maar ik moet toegeven dat wel een klein voordeel is bij het hydrateren op voorwaarde dat goed gehydateerd wordt.
Uit jouw proefjes bleek niet dat hydrateren enig effect had op de vergistingsgraad. Enige effect was dat de gisting iets eerder startte, maar dat was waarschijnlijk niet zo geweest als je het moment waarop gist in contact komt met vloeistof (water of wort) als startmoment neemt. Dus het activeren van de gist door water of wort maakt waarschijnlijk weinig uit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Re: Tarwe voor beter schuim
« Reactie #55 Gepost op: 19-11-2017 12:24 u »
Uit jouw proefjes bleek niet dat hydrateren enig effect had op de vergistingsgraad. Enige effect was dat de gisting iets eerder startte, maar dat was waarschijnlijk niet zo geweest als je het moment waarop gist in contact komt met vloeistof (water of wort) als startmoment neemt. Dus het activeren van de gist door water of wort maakt waarschijnlijk weinig uit.

Het verschil in de start van de activiteit was meer dan het verschil in tijd van toevoegen van de gist aan het wort. Dit betekent dat hydrateren echt zorgt voor een snellere start van de vergisting. Dat is een voordeel want hoe sneller de vergisting start hoe beter het is.
Maar het is ook zo dat de enthoeveelheid veel uitmaakt voor de start van je vergisting. Die invloed is groter dan wel of niet hydrateren.

Offline davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
« Reactie #56 Gepost op: 19-11-2017 12:30 u »
Het verschil in de start van de activiteit was meer dan het verschil in tijd van toevoegen van de gist aan het wort. Dit betekent dat hydrateren echt zorgt voor een snellere start van de vergisting. Dat is een voordeel want hoe sneller de vergisting start hoe beter het is.
Maar het is ook zo dat de enthoeveelheid veel uitmaakt voor de start van je vergisting. Die invloed is groter dan wel of niet hydrateren.
Dat is niet logisch. Wanneer je niet hydrateert sterft de helft van de gistcellen af, dus je ent in de praktijk maar de helft.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 19-11-2017 13:48 u »
Dat is niet logisch. Wanneer je niet hydrateert sterft de helft van de gistcellen af, dus je ent in de praktijk maar de helft.

Dat wordt inderdaad steeds beweerd. De praktijk wijst iets anders uit.
Mijn vermoeden is dat veel cellen die na kleuring onder de microscoop er levend uit zien (geen verkleuring) na hydrateren minder vitaal zijn. Als je daadwerkelijk door het hydrateren twee keer zo veel actieve gistcellen zou hebben heeft dit meer gevolgen voor het verloop van de gisting. Buiten een snellere start is er als de vergisting volgt geen verschil. De snelheid van daling van het SG is bij hydrateren en niet-hydrateren gelijk. Je ziet wel verschillen in daling door meer of minder gist te enten.

Offline davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
« Reactie #58 Gepost op: 19-11-2017 14:03 u »
Voor wie een iets minder speculatieve uitleg wil: https://www.google.be/amp/s/bkyeast.wordpress.com/2013/03/13/more-on-yeast-rehydration/amp/

Mij maakt het niks uit, want ik gebruik geen droge gist bij het brouwen van bier. Wat ik wel weet is dat ik wil dat een vergisting zo snel mogelijk op gang komt. Ik wil CO2 productie na vier uur.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Tarwe voor beter schuim
« Reactie #59 Gepost op: 19-11-2017 14:31 u »
Dat wordt inderdaad steeds beweerd. De praktijk wijst iets anders uit.
Mijn vermoeden is dat veel cellen die na kleuring onder de microscoop er levend uit zien (geen verkleuring) na hydrateren minder vitaal zijn. Als je daadwerkelijk door het hydrateren twee keer zo veel actieve gistcellen zou hebben heeft dit meer gevolgen voor het verloop van de gisting. Buiten een snellere start is er als de vergisting volgt geen verschil. De snelheid van daling van het SG is bij hydrateren en niet-hydrateren gelijk. Je ziet wel verschillen in daling door meer of minder gist te enten.
Wat ook nog een rol kan spelen is dat gist gewoon doorgroeit aan het begin van de gisting tot er een tekort aan voeding ontstaat. Minder gist enten betekent dan gewoon dat de cellen wat langer kunnen doordelen en uiteindelijk toch nog vrijwel dezelfde hoeveelheid gist ontstaat. Ik kon eea mooi zien met een proef die ik onlangs heb gedaan met alcotec wijngist en suiker. hoewel de korrelgist afgestemd is op de te maken hoeveelheid zie je dat de troebeling gedurende de 1e  en 2e dag nog behoorlijk toeneemt dus moet er nog veel gist ontstaan om die grotere troebeling te kunnen verklaren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 19-11-2017 14:46 u »
Wat ook nog een rol kan spelen is dat gist gewoon doorgroeit aan het begin van de gisting tot er een tekort aan voeding ontstaat. Minder gist enten betekent dan gewoon dat de cellen wat langer kunnen doordelen en uiteindelijk toch nog vrijwel dezelfde hoeveelheid gist ontstaat. Ik kon eea mooi zien met een proef die ik onlangs heb gedaan met alcotec wijngist en suiker. hoewel de korrelgist afgestemd is op de te maken hoeveelheid zie je dat de troebeling gedurende de 1e  en 2e dag nog behoorlijk toeneemt dus moet er nog veel gist ontstaan om die grotere troebeling te kunnen verklaren.

Wanneer je minder gist ent krijg je inderdaad meer groei. Maar ook een vergistingssnelheid die lager is. Bij mijn tests heb ik gezien dat er in wezen geen verschil is in vergistingssnelheid door wel of niet te hydrateren.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #61 Gepost op: 19-11-2017 15:40 u »
Voor wie een iets minder speculatieve uitleg wil: https://www.google.be/amp/s/bkyeast.wordpress.com/2013/03/13/more-on-yeast-rehydration/amp/

Mij maakt het niks uit, want ik gebruik geen droge gist bij het brouwen van bier. Wat ik wel weet is dat ik wil dat een vergisting zo snel mogelijk op gang komt. Ik wil CO2 productie na vier uur.

Interessante link met een relevante test.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 19-11-2017 17:03 u »
Dat het van belang is dat je als je hydrateert je dat met water moet doen van 35 C is bekend.

Kijkend naar de resultaten van mijn tests (ook die in het verleden heb uitgevoerd) heb ik twijfels bij de juistheid van het verschil in vitaliteit door het rechtstreeks in het wort te strooien. Zo veel langzamer start de vergisting niet als je niet hydrateert en ook in de snelheid van vergisting is geen verschil. Het een en ander is te zien in de grafieken die Hans gemaakt heeft aan de hand van mijn data.
Dat de vergisting sneller aan de gang gaat als je hydrateert staat vast. Dat dit gunstig is ook (minder kans op ontwikkeling van infecties). Maar het niet zo dat het voor het verdere verloop van de vergisting veel uitmaakt. Ook dat blijkt uit de data van deze test.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #63 Gepost op: 19-11-2017 18:13 u »
De metingen die je gedaan hebt zijn indirecte metingen die, hoe interessant ook, slechts de gevolgen aangeven. Die BKYeast heeft de levende cellen geteld in de verschillende situaties (hydrateren in water, starter wort van 1040 en wort met een SG van 1068). Lijkt me erg relevant in dit topic om hier inzicht in te krijgen. Voor mij is het in ieder geval een eyeopener. Zojuist ook maar eens het boek Yeast erbij genomen en die ondersteunt op pagina 147 dit resultaat. Wel gaat dit boek uit van een nog hogere temperatuur van 41 C.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #64 Gepost op: 19-11-2017 18:37 u »
Hydrateren maakt uit. Punt aan de lijn.
Maar ieder doet wat hij wil.

Een beginner adviseer ik te strooien.
Een gevorderde hydrateert beter.

Het verschil in vergistingsactiviteit tussen strooien en hydrateren is echt enorm. Vergisting klaar in 4 dagen of in 6 dagen. En dan klaar=klaar, en niet nog doorpruttelen.

Het verschil in smaak zit achter de komma, dus pas zodra je achter de komma kunt brouwen, kan je er profijt van hebben.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #65 Gepost op: 19-11-2017 18:40 u »
Dat het van belang is dat je als je hydrateert je dat met water moet doen van 35 C is bekend.

Dat geldt voor bovengist, ondergist vereist een lagere temperatuur.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #66 Gepost op: 19-11-2017 19:25 u »
Hydrateren maakt uit. Punt aan de lijn.
Maar ieder doet wat hij wil.

Een beginner adviseer ik te strooien.
Een gevorderde hydrateert beter.

Het verschil in vergistingsactiviteit tussen strooien en hydrateren is echt enorm. Vergisting klaar in 4 dagen of in 6 dagen. En dan klaar=klaar, en niet nog doorpruttelen.

Het verschil in smaak zit achter de komma, dus pas zodra je achter de komma kunt brouwen, kan je er profijt van hebben.

Toch zie je hier dat het verschil tussen wel en niet hydrateren hooguit een halve dag is en geen 6 dagen. (van alle s is ook de brix gemeten op het eind en die waren allemaal vrijwel gelijk)
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/a411b385d4e08fc7203e1b47fb27d836.gif

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #67 Gepost op: 19-11-2017 19:39 u »
toch zie je hier dat het verschil tussen wel en niet hydrateren hooguit een halve dag is en geen 6 dagen. (van alle s is ook de brix gemeten op het eind en die waren allemaal vrijwel gelijk)
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/a411b385d4e08fc7203e1b47fb27d836.gif

Ik heb maar 2 dagen genoemd.
Sinds wanneer is de kwaliteit van bier uitgedrukt in eind SG?

Het gaat toch om de aromacomponenten die tijdens vergisting worden gevormd?

Stop toch met die absolute getallen te vergelijken en ontdek wat je tong en neus waarnemen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 19-11-2017 20:26 u »
Stop toch met die absolute getallen te vergelijken en ontdek wat je tong en neus waarnemen.

Daar heb ik ook naar gekeken. Heb ik  ook in het verleden gedaan. Het verschil is minimaal.
Er is een veel groter verschil bij het geven van meer of minder gist dan tussen hydrateren en niet-hydrateren. Een reden te meer waarom ik tot het oordeel dat het plaatje met de vitaliteit van de gistcellen een vertekend beeld geeft. Als je onder de microscoop kijkt klopt het overigens wel. Ook dat heb ik in het verleden gedaan. Dan zie je bij in water gehydrateerde gist veel meer ongekleurde cellen dan dan in wort. Toch zijn ongekleurde cellen niet allemaal echt levenskrachtig. Zou dat wel het geval zijn dan zou gehydrateerde gist veel beter presteren dan nu uit de tests blijkt.
Ik heb gent bij zo'n 19 C. Dat  zou volgens de grafiek betekenen dat slechts 15% vitale gistcellen zouden zijn tegen 85% bij de gehydrateerde gist. Dat zie je niet terug in de resultaten. Bij C1H gaat de vergisting langzamer dan bij C2N. Als daadwerkelijk er 5,6 keer meer vitale cellen zouden zijn door het hydrateren zou bij C1H de vergisting sneller aan de gang moeten gaan dan bij C2N en zou ook de vergisting sneller moeten verlopen. Dit is allemaal niet het geval. Dit is ook heel goed te zien aan de hand van de foto's aan het begin van dit topic.

Ook is er weinig verschil in pH tussen gehydrateerd en niet gehydrateerde gist terwijl de verschillen tussen C1, C2 en C3 bij de eerste pH-meting groter zijn. Ook dat is een indicatie dat hydrateren minder invloed heeft op het verloop van de vergisting dan wel eens gedacht wordt.

Dat hydrateren voordelen heeft ontken ik niet maar ik blijf er bij dat wel of niet hydrateren niet een wereld van verschil maakt. Daarvoor zijn de verschillen veel te klein.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #69 Gepost op: 19-11-2017 20:46 u »
Daar heb ik ook naar gekeken. Heb ik  ook in het verleden gedaan. Het verschil is minimaal.
Er is een veel groter verschil bij het geven van meer of minder gist dan tussen hydrateren en niet-hydrateren. Een reden te meer waarom ik tot het oordeel dat het plaatje met de vitaliteit van de gistcellen een vertekend beeld geeft. Als je onder de microscoop kijkt klopt het overigens wel. Ook dat heb ik in het verleden gedaan. Dan zie je bij in water gehydrateerde gist veel meer ongekleurde cellen dan dan in wort. Toch zijn ongekleurde cellen niet allemaal echt levenskrachtig. Zou dat wel het geval zijn dan zou gehydrateerde gist veel beter presteren dan nu uit de tests blijkt.
Ik heb gent bij zo'n 19 C. Dat  zou volgens de grafiek betekenen dat slechts 15% vitale gistcellen zouden zijn tegen 85% bij de gehydrateerde gist. Dat zie je niet terug in de resultaten. Bij C1H gaat de vergisting langzamer dan bij C2N. Als daadwerkelijk er 5,6 keer meer vitale cellen zouden zijn door het hydrateren zou bij C1H de vergisting sneller aan de gang moeten gaan dan bij C2N en zou ook de vergisting sneller moeten verlopen. Dit is allemaal niet het geval. Dit is ook heel goed te zien aan de hand van de foto's aan het begin van dit topic.

Ook is er weinig verschil in pH tussen gehydrateerd en niet gehydrateerde gist terwijl de verschillen tussen C1, C2 en C3 bij de eerste pH-meting groter zijn. Ook dat is een indicatie dat hydrateren minder invloed heeft op het verloop van de vergisting dan wel eens gedacht wordt.

Dat hydrateren voordelen heeft ontken ik niet maar ik blijf er bij dat wel of niet hydrateren niet een wereld van verschil maakt. Daarvoor zijn de verschillen veel te klein.

Smaak Jacques, het gaat om smaak. Daar brouwen we voor, niet voor de statistiek, niet voor het eind SG, niet voor de pH.

Ik heb ervaren dat de smaak wel degelijk beter wordt door hydrateren. Achter de komma, dat is waar, maar als je eenmaal beter gaat brouwen, dan ga je daarvoor.
Ik stop ermee, ik heb mijn punt gemaakt, het is aan de forummers om er zelf iets mee te gaan doen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #70 Gepost op: 19-11-2017 21:03 u »
Ik heb maar 2 dagen genoemd.
Sinds wanneer is de kwaliteit van bier uitgedrukt in eind SG?

Het gaat toch om de aromacomponenten die tijdens vergisting worden gevormd?

Die 1 of 2 dagen verschil lig ik eigenlijk totaal niet wakker van. Proeven doe ik wel degelijk. Maar hoe heb jij geconstateerd dat hydrateren beter bier oplevert. was dat door 1 batch in 2en te splitsen en de helft aan te enten met gehydrateerde gist en de andere helft niet? Dat is namelijk de enige methode die objectief is.

ps, ik gebruik zelf alleen gist opgekweekt van schuine buis omdat ik denk dat je daarmee nog betere bieren krijgt en reproduceerbaar.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #71 Gepost op: 19-11-2017 21:30 u »
Die 1 of 2 dagen verschil lig ik eigenlijk totaal niet wakker van. Proeven doe ik wel degelijk. Maar hoe heb jij geconstateerd dat hydrateren beter bier oplevert. was dat door 1 batch in 2en te splitsen en de helft aan te enten met gehydrateerde gist en de andere helft niet? Dat is namelijk de enige methode die objectief is.

ps, ik gebruik zelf alleen gist opgekweekt van schuine buis omdat ik denk dat je daarmee nog betere bieren krijgt en reproduceerbaar.
Nee, ik brouw (klein) professioneel, gemiddeld 1x per week en vergelijk brouwsels. Ik merk duidelijke verschillen. Mijn TILT sensoren tonen deze verschillen ook onomstotelijk aan. De grafieken zijn anders. Ik gebruik altijd droge gist.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #72 Gepost op: 19-11-2017 21:39 u »
Nee, ik brouw (klein) professioneel, gemiddeld 1x per week en vergelijk brouwsels. Ik merk duidelijke verschillen. Mijn TILT sensoren tonen deze verschillen ook onomstotelijk aan. De grafieken zijn anders. Ik gebruik altijd droge gist.
Dus ik begrijp dat je steeds hetzelfde brouwsel brouwt en de ene keer met en andere keer zonder hydrateren? Op basis van veel brouwsels kun je dan statistisch iets zeggen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #73 Gepost op: 19-11-2017 21:44 u »
Smaak Jacques, het gaat om smaak. Daar brouwen we voor, niet voor de statistiek, niet voor het eind SG, niet voor de pH.

Omdat smaak subjectief is en SG en pH objectief verwijs ik daarnaar.

Qua smaak heb ik in het verleden uitgebreide proeverijen georganiseerd. Onder andere eentje met leden van het BKG. Zij kregen de bieren volkomen blind en in willekeurige volgorde per keurmeester. Ik heb toen bieren laten proeven die vergist waren met 3 verschillende bieren. Wat bleek? Er was geen verschil in waardering tussen gehydrateerd en niet-gehydrateerd bij 2 van de 3 bieren. Bij het derde bier werd massaal de voorkeur gegeven aan de niet-gehydrateerde gist.

Ook nu heb ik geproefd. De verschillen zijn uiterst klein tussen gehydrateerd en niet-gehydrateerd. Destijds is dat ook geconstateerd door de leden van het BKG. De enthoeveelheden hebben veel meer invloed op de smaak. Ook dat is voor mij een  indicatie dat er veel minder verschil is in het aantal cellen die actief zijn dan je op grond van microscopisch onderzoek zou verwachten.

Natuurlijk maakt iedereen voor zich uit of hij/zij het extra werkt de moeite waard vindt. Waar het mij om te doen is te wijzen dat hydrateren minder invloed heeft op het eindresultaat dan vaak gedacht wordt. Ook qua smaak.
Maar ik sluit niet uit dat ik de komende tijd wat vaker ga hydrateren al is het alleen om te constateren dat het weinig uitmaakt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #74 Gepost op: 19-11-2017 21:49 u »
Overigens wil ik over een tijd deze tekst nogmaals uitvoeren met een andere gist en een zwaardere wort.

Ook in het kader van het forumtreffen zal er een test worden uitgevoerd door remolen. Aan de uitvoerders van de tests is gevraagd verslag te doen op het forum. Het eindresultaat kan geproefd worden tijdens het forumtreffen. Een reden te meer om naar dit evenement te komen.