Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tarwe voor beter schuim  (gelezen 6937 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Tarwe voor beter schuim
« Reactie #25 Gepost op: 18-11-2017 22:34 u »
Hmm, het beschadigen van de kiempjes heb ik inderdaad over het hoofd gezien.

Of niet hydrateren tot stress leidt is de vraag. Er is zeer weinig verschil tussen hydrateren en niet hydrateren. Al heel wat keren heb ik gezien dat er geen enkel verschil is in de vergistingsgraad tussen wel en niet hydrateren. Wel gaat de vergisting eerder aan de gang.
Zo er al een effect is op de schuimhoudbaarheid dan is dat uiterst minimaal.

Tja dan zal je je eigen wiki toch moeten aanpassen.
Die wiki is correct, maar kan je nu natuurlijk veranderen ... 

Laat je stokpaard los Jacques, en volg de adviezen van de fabrikanten, die weten heus wat goed is. Hun experimenten zijn veel wetenschappelijker dan de jouwe.

Overigens heb je bij zware bieren vaak een mindere schuimhoudbaarheid door de vorming van meer hogere alcoholen en esters.
En dat is dan weer voornamelijk de verhoogde gistingstemperatuur.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 18-11-2017 22:55 u »
Laat je stokpaard los Jacques, en volg de adviezen van de fabrikanten, die weten heus wat goed is. Hun experimenten zijn veel wetenschappelijker dan de jouwe.

Kan zijn. Ik kijk naar de praktijk en dan zie ik niet zo veel verschil. Veel minder dan sommigen ons willen laten geloven. Hydrateren is geen tovermiddel en maakt niet het verschil tussen een goed en een slecht bier.

Maar ik moet toegeven dat wel een klein voordeel is bij het hydrateren op voorwaarde dat goed gehydateerd wordt. Dat wil zegen bij de juist aanbevolen temperatuur (die hoger is dan vaak gedacht wordt) en met de juiste hoeveelheid water (zeker niet te weinig). En verder dat men geen gist achterlaat in het glas waarin je gehydrateerd hebt, want dan komt niet alle gist bij het bier. De hoeveelheid gist heeft namelijk een grotere invloed op het verloop van de vergisting dan wel of niet hydrateren.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #27 Gepost op: 18-11-2017 23:08 u »
Kan zijn. Ik kijk naar de praktijk en dan zie ik niet zo veel verschil.

Fijn dat je wat toegeving doet.
Gist achterlaten in een glas speelt overigens bij starters ook ... en ik denk niet dat brouwers gist zullen achterlaten.

Naar het verschil in schuimhoudbaarheid had je toch niet gekeken, maar het is er wel   ;)

En ik kan nog een verschil noemen waar je niet naar gekeken hebt, maar dat bespreken we wanneer het eens ter sprake komt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 18-11-2017 23:14 u »
Gist achterlaten in een glas speelt overigens bij starters ook ... en ik denk niet dat brouwers gist zullen achterlaten.

Ik denk niet dat iedereen het glas waarin gehydrateerd is naspoelt om te zorgen dat alle gist bij het bier komt.

Overigens hydateer ik gedroogde gist al vele jaren niet en heb geen mindere schuimvorming dan bij het gebruik van vloeibare gist.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 18-11-2017 23:16 u »
Laat je stokpaard los Jacques, en volg de adviezen van de fabrikanten, die weten heus wat goed is.

Nou daar ben ik het nu even niet helemaal mee eens!  Ze denken dat ze het weten, maar echte praktijkervaring met hun product hebben ze niet.... ;)  Ik merk dat aan diverse parameters die opgegeven zijn door de fabrikant 

Dus dat is niet echt een goed advies  EBC  ;)

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #30 Gepost op: 18-11-2017 23:37 u »
Ik heb een beetje de gekke gewoonte om aan ieder bier dat we brouwen 2 grote handen tarwe & 2 grote handen havermout-vlokken toe te voegen... mijn bijgeloof verteld me dat dit stevig schuim en een wat zachter bier oplevert (en ik meen echt dat het werkt  :) )

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 19-11-2017 00:02 u »
Ik heb een beetje de gekke gewoonte om aan ieder bier dat we brouwen 2 grote handen tarwe & 2 grote handen havermout-vlokken toe te voegen...

STOP DAARMEE !!!  :brouwen:

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #32 Gepost op: 19-11-2017 00:06 u »
STOP DAARMEE !!!  :brouwen:
Hoezo ?
Ik heb het gevoel dat het werkt, en zie geen vervelende bij-effecten?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 19-11-2017 00:13 u »
Hoezo ?
Ik heb het gevoel dat het werkt, en zie geen vervelende bij-effecten?

Laat het achterwege en kijk objectief naar het effect.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #34 Gepost op: 19-11-2017 00:33 u »
Laat het achterwege en kijk objectief naar het effect.
Misschien zijn we beter gaan brouwen hoor... maar ons schuim is veel beter dan voorheen 😳

Offline Ansius

• Super lid
  • Domme vragen bestaan.
« Reactie #35 Gepost op: 19-11-2017 09:20 u »
Nou daar ben ik het nu even niet helemaal mee eens!  Ze denken dat ze het weten, maar echte praktijkervaring met hun product hebben ze niet.... ;)  Ik merk dat aan diverse parameters die opgegeven zijn door de fabrikant 

Ik denk dat de fabrikant er meer van weet dan u.

Veel meer.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #36 Gepost op: 19-11-2017 09:38 u »
Naar het verschil in schuimhoudbaarheid had je toch niet gekeken, maar het is er wel   ;)

Waaruit kun je dat concluderen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #37 Gepost op: 19-11-2017 14:09 u »
Ik denk dat de fabrikant er meer van weet dan u.

Veel meer.

Technische kennis zeker wel, maar praktijkervaring dat betwijfel ik. De huidige brouwers willen nog wel eens buiten de specs om het product gebruiken... en met goede resultaten.

Een voorbeeld: een mouterij geeft als advies bij roost mout (900 EBC) een gebruik tot max 5% in de stort... ;).
En sommige ondergisten zijn ook prima te gebruiken bij bovengistende temperaturen...

Voor een fabrikant is het onmogelijk om je product in alle mogelijke manieren te testen... :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 19-11-2017 14:52 u »
Het laatste gedeelte van deze discussie is afgesplitst en samengevoegd met het topic Test hoeveelheid gist, hydrateren en pH.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 19-11-2017 16:56 u »

Voor een fabrikant is het onmogelijk om je product in alle mogelijke manieren te testen...

Lijkt me sterk. En ze kunnen het ook nog altijd uitbesteden (aan een hobbybrouwer?).

Hopbier

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #40 Gepost op: 19-11-2017 20:53 u »

Ik denk dat je verwijst naar de standaard wort vergistingsgraden. Maar die zijn internationaal gestandaardiseerd. En nee niet gelijk aan wat wij als brouwers ervaren, maar wel juist met gestandaardiseerd wort.

Je vergist je heus, je dacht dat Fermentis en Lallemand geen contacten hadden met de grote brouwerijen? Doe niet naief. Wat die mannen meegeven, doen wij beter ook. Maar soit ieder voor zich.

Tags: