Water waardes BrouwHulp

Gestart door AudieK, 11-11-2017 14:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AudieK

In BrouwHulp wordt voor SO4/Cl verhouding het tegenovergestelde beweerd als in een artikel op internet. Welke is nu juist?
Leuk artikel overigens.

http://www.homebrewtalk.com/importance-brewing-water.html

Helaas kunnen er geen foto's (schermafdrukken) geupload worden.
Kijk bij BrouwHulp, Waterprofielen, boveng. medium zwaar, licht gekleurd. Vergelijk dit met de waardes in de link hierboven. (Kölsch en Cream Ale)





Knobby

Zijn dit niet simpelweg afwijkende biertypen wat betreft waterprofiel?

AudieK

Het verschil is dat bij BrouwHulp SO4 en Cl verhouden 2 tot 1 en bij
"A comprehensive guide for brewers (John Palmer & Colin Kaminski)" het net andersom is.
SO4 1 en Cl 2. Een van deze twee is dus niet juist.
Als BrouwHulp, Adrie, het foute heeft zou de correctie met zouten niet correct zijn!
Daar ik een Kolsch ga brouwen wil ik weten wat nu het juiste verhouding is. Dit om mijn water juist te corrigeren.

Knobby

Citaat van: AudieK op 11-11-2017  18:27 uHet verschil is dat bij BrouwHulp SO4 en Cl verhouden 2 tot 1 en bij
"A comprehensive guide for brewers (John Palmer & Colin Kaminski)" het net andersom is.
SO4 1 en Cl 2. Een van deze twee is dus niet juist.
Als BrouwHulp, Adrie, het foute heeft zou de correctie met zouten niet correct zijn!
Daar ik een Kolsch ga brouwen wil ik weten wat nu het juiste verhouding is. Dit om mijn water juist te corrigeren.
Ik ken dat boek niet, maar ik weet dat de verhouding SO4 en Cl verschilt per biertype.
BrouwHulp gebruikt de bitterheidsindex (verhouding SG en IBU) om de verhouding SO4 en Cl te bepalen. Dit verschilt dus per recept.

davyd

Voor Kolsch heb je heel zacht water nodig met weinig sulfaat en wat meer chloride. Bv: http://www.homebrewtalk.com/showpost.php?p=3891560&postcount=5

Koen S

Citaat van: AudieK op 11-11-2017  14:02 uIn BrouwHulp wordt voor SO4/Cl verhouding het tegenovergestelde beweerd als in een artikel op internet. Welke is nu juist?
Leuk artikel overigens.

http://www.homebrewtalk.com/importance-brewing-water.html

Helaas kunnen er geen foto's (schermafdrukken) geupload worden.
Kijk bij BrouwHulp, Waterprofielen, boveng. medium zwaar, licht gekleurd. Vergelijk dit met de waardes in de link hierboven. (Kölsch en Cream Ale)

BrouwHulp baseert zich op de verhouding Cl/SO4, de Amerikanen doen het omgekeerd: ratio SO4/Cl.
Wanneer je dus 100 mg/l SO4 en 50 mg/l Cl hebt, berekent Brouwhhulp een ratio van 0.5, de Amerikanen komen op een ratio van 2.
Het resultaat bij de berekeningen van BrouwHulp voor de toevoegingen van brouwzouten is wel correct.

AudieK

Kijk bij BrouwHulp, Waterprofielen, boveng. medium zwaar, licht gekleurd. Wordt voor onder ander een Kölsch en Cream Ale toegepast bij BrouwHulp. Echter dit is niet juist.
Cl tussen 0 - 50 en SO4 tussen 0 - 100 volgens BrouwHulp. Volgens vele anderen op het web dient het SO4 tussen 0 - 50 en Cl tussen 0 - 100 te zitten.
Om het compleet te maken Ca 50 - 100, Mg 0 - 10, Na 0 - 20, HCO3 0 - 100.
Dus ik denk dat je beter in BrouwHulp deze getallen kunt veranderen voor een betere smaak en juiste correctie van je water.

Koen S

Citaat van: AudieK op 12-11-2017  12:17 uKijk bij BrouwHulp, Waterprofielen, boveng. medium zwaar, licht gekleurd. Wordt voor onder ander een Kölsch en Cream Ale toegepast bij BrouwHulp. Echter dit is niet juist.
Cl tussen 0 - 50 en SO4 tussen 0 - 100 volgens BrouwHulp. Volgens vele anderen op het web dient het SO4 tussen 0 - 50 en Cl tussen 0 - 100 te zitten.
Om het compleet te maken Ca 50 - 100, Mg 0 - 10, Na 0 - 20, HCO3 0 - 100.
Dus ik denk dat je beter in BrouwHulp deze getallen kunt veranderen voor een betere smaak en juiste correctie van je water.

Bij mij staat dat waterprofiel niet in BrouwHulp. Ik heb de waterprofielen van Brunwater erin gezet en baseer me daarop.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.