De vraag naar Amarillo/Cascade hop

Gestart door Hopink, 27-10-2017 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopink

Beste hobbybrouwers,

Ik en mijn vader denken er nu ongeveer een jaar over na een hopplantage te beginnen in Peize (noord-Drenthe). Peize staat bekend om de verbouw van hop, de laatste plantage is echter honderden jaren geleden al verdwenen. Hop groeit hier als onkruid (overal hopplanten); de grond is er perfect voor. Alle mannelijke planten verwijderen is dus ook een hell of a job . Omdat we een kleine plantage willen beginnen (0,6 hectare) is leveren aan grotere brouwerijen erg lastig (geen vaste kwaliteit). We zijn van plan amarillo en Cascade hop te verbouwen. Onze vraag die we dus aan het forum stellen: hoe erg is de vraag van hobbybrouwers naar hop die, wellicht, uit de regio komt?

Alvast bedankt!

De Hopinks

Hay


JanEric


Jeukstaardt

Als je aan Amarillo kunt komen denk ik dat je die makkelijk kwijt raakt. Ik denk dat je niet aan rhizomen kunt komen van Amarillo.
Ik persoonlijk zou niet snel wat afnemen aangezien ik zelf wat hopplanten heb die me ruim voorzien van voldoende hop.
Desalniettemin vind ik het wel een geweldig plan.

Tjardo

Hij (zij?) zal wel Annabel bedoelen ;-)


Amarillo is een beschermd ras, die mag (en kan) je niet zomaar verbouwen

Neetje

Citaat van: Hopink op 27-10-2017  21:12 u......een hopplantage te beginnen in Peize (noord-Drenthe)......

......hoe erg is de vraag van hobbybrouwers naar hop die, wellicht, uit de regio komt?


Weet je hoeveel werk het is voor de hop gedroogd en afgewogen in zakken zit.

Er zijn meestal wel brouwerijen zijn die streekhop willen afnemen.
Als je aan hobbybrouwers wilt leveren, heb je dan ook de technische fiche.

Hopink

Een enorm concreet plan is het nog niet, wie weet zal het nog 6 jaar duren voordat het werkelijkheid wordt (als het dat überhaupt wordt). Een dergelijk plan is inderdaad niet wat je zomaar doet of uitvoert, eerst verdere verdieping!

Dank voor de reacties.

pim1980

Denk dat er zat microbrouwerijen zijn die interesse kunnen hebben, zeker uit de regio. Maar zorg dan wel voor hop waarvan op zijn minst het percentage alfazuur bekend is, en het liefst ook nog het percentage olie. Monstertje laten testen zal ook de wereld niet kosten lijkt mij...

Sowieso een topplan lijkt mij met de wereldwijd groeiende vraag naar hop en opkopen van hopoogsten door de megareuzen.

Over de typen die je kweekt is misschien een andere discussie, maar idee is top wat mij betreft. Klein beginnen en wie weet groeit het uit zodat je ook groothandels kunt benaderen zoals SBI. Succes!

joenedu

Volgens mij zit er nog wel een hoptuin in Peize, daar is in september ook nog geoogst. Misschien kunnen jullie iets voor elkaar betekenen. Ik zou er in ieder geval wel interesse in hebben, ik woon zelf in Nieuw-Roden  8)

HuygenMeester

Tip van mijn kant, in geval je niet op de hoogte bent van dit boek.
Laura Ten Eyck   &    Dietrich Gehring
 
The Hop Grower's Handbook

The Essential Guide for Sustainable, Small-Scale Production for Home and Market
| Engelstalig
| 2016

Een erg leerzaam boekwerk. :degroeten:
Huygenmeester

Serge VL

Je moet toch opletten met je te focussen op de huidige zogenaamde hop tekorten op de markt!!
In de US liggen de rekken vol met all soorten hop zowel EU als US als AU, niks te kort daar, het toppunt is nog dat de EU hoppen er 50% goedkoper zijn dan hier en de US hoppen maar 20% goedkoper (begrijpen wie begrijpen kan)

Als je dan bijvoorbeeld het Baart Haas market leader report van dit jaar eens doorneemt zie je dat er in de komende jaren er mogelijk zelfs een overschot gaat zijn door de vele nieuwe aanplanting de laatste jaren (vooral in de US en AU).
Als je de contactueel vastgelegde verkopen (voorspellingen) bekijkt dan is er tegen 2020 buiten Tsjechische en Engelse hop er toch al een groot deel niet meer contactueel wordt vastgelegd (eigenlijk vrij beschikbaar) wat de prijzen zeker gaat doen dalen voor de desbetreffende hoppen uit die landen.
Je kan beter de (nieuwe) Engelse of Tsjechische soorten soorten aanplanten ipv de US soorten, zo speel je op zijn minst in op de markt en heb je en gezonder business model voor een nieuw Nederlandse hopplantage  :proost:


http://www.barthhaasgroup.com/images/mediacenter/downloads/pdfs/412/barthbericht20162017en.pdf

RienP

Bovendien Amerikaanse hopsoorten verbouwen in Nederland gaat je nooit hetzelfde aroma profiel geven. (Klimaat verschillen)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.