Verse eikenhoutsnippers en -krullen

Gestart door Alexander Bier, 27-10-2017 17:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander Bier

Bij mij voor de deur is een Hollandse eik gekapt. Bij het zagen kwamen mooie dunne eikenhoutkrullen en -snippers vrij die ik heb ingezameld. Iemand een idee hoe ik die zou kunnen behandelen voor een bijzonder bier? Ze liggen nu te drogen.

Ze zijn schoon (geen olie van de machines e.d.).

Zelf dacht ik aan roosteren (hoe en hoe ver kan ik gaan?) of laten weken in sherry, port, whiskey, of wijn...?!




FrankOD

Als het zaagsel is van een kettingzaag zal er altijd olie in zitten! Ketting word automatisch gesmeerd door de zaagmachine.

Biertje1985

Ik denk dat het gehalte aan olie extreem laag is. Ik zou het wel aandurven.

Eric v B

Citaat van: Biertje1985 op 29-10-2017  17:12 uIk denk dat het gehalte aan olie extreem laag is. Ik zou het wel aandurven.
Ook al is het gehalte aan olie extreem laag ik zou het niet in mijn bier willen. Zelf heb ik ook een kettingzaag en de ketting is altijd vettig. Dit komt ook in het zaagmeel en op de krullen terecht. Voor mij een no go!

Jeukstaardt

Die olie is dodelijk voor je schuimhoudbaarheid ;)

FrankOD

Gooi eens een handvol in een bakje water, denk dat je op gegeven moment wel een oliefilm op het water ziet drijven.

lier

Pak gewoon een blok eiken schaaf er zelf van alle zijde een paar mm af en je hebt schoon hout.
Gooi het dan in een bakje met  whiskey en dan je bier lageren met de snippers, dat zou mijn stappenplan zo'n beetje zijn

Alexander Bier

Hartelijk dank voor jullie bijdragen aan dit topic. Ik weeg het risico af tegenover het resultaat en concludeer dat ik dit hout beter niet kan gebruiken bij bierbereiding. Misschien nog wel te gebruiken in de rookoven :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.