Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wort op 20 graden?  (gelezen 2420 keer)

Offline 0xygen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wort op 20 graden?
« Gepost op: 27-10-2017 02:20 u »
Hallo iedereen,

Het leek mij leuk om hobbymatig bier te brouwen. Ik heb hiervoor een filmpje op gezocht van de brouwbroeders. In dit filmpje laten ze zien hoe je gemakkelijk bier kan brouwen. Als ze bij het afkoelen van het wort aangekomen zijn en dit 20 graden heeft bereikt, dan zetten ze het gewoon in een keukenkastje om daar te gisten. Nu vraag ik mij af, als mijn keukenkastje niet 20, maar 15 graden is, is dit dan funest voor het gisten of zou ik hier ook nog prima bier van kunnen krijgen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord :)

Groet,

0xygne

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
Re: Wordt op 20 graden?
« Reactie #1 Gepost op: 27-10-2017 03:39 u »
Hallo iedereen,

Het leek mij leuk om hobbymatig bier te brouwen. Ik heb hiervoor een filmpje op gezocht van de brouwbroeders. In dit filmpje laten ze zien hoe je gemakkelijk bier kan brouwen. Als ze bij het afkoelen van het wort aangekomen zijn en dit 20 graden heeft bereikt, dan zetten ze het gewoon in een keukenkastje om daar te gisten. Nu vraag ik mij af, als mijn keukenkastje niet 20, maar 15 graden is, is dit dan funest voor het gisten of zou ik hier ook nog prima bier van kunnen krijgen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord :)

Groet,

0xygne

Dat ligt er aan welk (korrel?) gist je gaat gebruiken, hier vind je de adviestemperatuur van de meest gebruikelijke; http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:gegevens_gedroogde_gist

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 27-10-2017 09:50 u »
Dat ligt inderdaad aan de soort gist. Gist produceert niet alleen alcohol en koolzuur, maar ook esters. Dit zijn "kort door de bocht gezegd" smaakjes. Daarom hebben sommige bieren hun eigen kenmerkende smaak. Wanneer je vergist op een hogere temperatuur zal de gist meer esters aanmaken, wanneer je koeler vergist dus minder. En elke gistsoort produceert zijn eigen esters, dus je kan heel veel kanten op met elke gistsoort. Elke gist heeft wel zijn onder en bovengrens qua temperatuur, zoals Easywoods al aangaf.

Offline 0xygen

• *
« Reactie #3 Gepost op: 27-10-2017 11:47 u »
Dat ligt er aan welk (korrel?) gist je gaat gebruiken, hier vindt je de advies temperatuur van de meest gebruikelijke; http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:gegevens_gedroogde_gist

Bedankt voor je linkje, het valt me op dat er bij sommige  er wel 15 graden zit tussen de boven en onder temperatuur. Eentje is deze:
Mangrove Jack's M10 Workhorse   Neutraal, clean, zwavel bij ondergistende temperaturen   van lichte ondergister tot een Baltische porter   15-32 C      75
Is het  zo dat hogere temperatuur meer smaak oplevert?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 27-10-2017 11:57 u »

Bij een hogere temperatuur krijg je meer smaken die door de gist zijn aangemaakt in je bier. Bij sommige bieren zoals veel Belgische bieren is dit gewenst en bij andere bieren absoluut niet.
De hoeveelheid gistingsnevenproducten die aangemaakt worden zijn van gistras tot gistras verschillend. Vandaar dat de adviezen voor vergistingstemperaturen gekoppeld zijn aan de gist die je gebruikt.

Met sommige gistrassen kun je verschillende bierstijlen brouwen. Afhankelijk van het soort bier dat je wilt hebben laat je de gist zijn werk doen bij een bepaalde temperatuur.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 27-10-2017 11:57 u »
Bedankt voor je linkje, het valt me op dat er bij sommige  er wel 15 graden zit tussen de boven en onder temperatuur. Eentje is deze:
Mangrove Jack's M10 Workhorse   Neutraal, clean, zwavel bij ondergistende temperaturen   van lichte ondergister tot een Baltische porter   15-32 C      75

Hogere temperaturen leveren meer esters op. Dit hoeft niet altijd positief te zijn. Er zijn gisten die vrij breed ingezet kunnen worden, de M10 is er blijkbaar 1 van.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 27-10-2017 13:12 u »
Hogere temperaturen leveren meer esters op. Dit hoeft niet altijd positief te zijn.

Er zijn meer stoffen die meer aangemaakt worden.
Ook hogere alcoholen, acethaldehyde en diacetyl worden bijvoorbeeld meer aangemaakt.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 27-10-2017 13:41 u »
Er zijn meer stoffen die meer aangemaakt worden.
Ook hogere alcoholen, acethaldehyde en diacetyl worden bijvoorbeeld meer aangemaakt.

Inderdaad, ik denk echter niet dat de topicstarter zich hier helemaal nog niet in verdiept heeft. ;)

Offline 0xygen

• *
« Reactie #8 Gepost op: 27-10-2017 14:15 u »
Inderdaad, ik denk echter niet dat de topicstarter zich hier helemaal nog niet in verdiept heeft. ;)
Ik ben inderdaad nog een aardige leek  ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 27-10-2017 15:51 u »

Er zijn altijd meer mensen dan allen de degene die een topic start die een topic lezen.
Wat ik duidelijk wilde maken is dat esters slechts een stukje is van het verhaal.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 27-10-2017 17:56 u »
Er zijn altijd meer mensen dan allen de degene die een topic start die een topic lezen.
Wat ik duidelijk wilde maken is dat esters slechts een stukje is van het verhaal.

Snap ik, is ook je goed recht!

Ik ben inderdaad nog een aardige leek  ;D

Wanneer je nog niet gecontroleerd kunt vergisten, probeer het in ieder geval op een zo stabiel mogelijke temperatuur te doen. Wellicht heb je een trapkast, of badkamer waar het +/- 20 graden is? Eventueel kun je het gistvat inpakken met een dekentje of iets dergelijks?

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
Re: Wort op 20 graden?
« Reactie #11 Gepost op: 27-10-2017 18:04 u »
Een beetje afhankelijk van de hoeveelheid die je vergist en de ventilatie in je keukenkastje zal tijdens de vergisting de temperatuur best wel op kunnen lopen tot een graag of twintig of meer. Naar mate de vergisting rustiger wordt zal de temperatuur dan ook weer dalen.

Wat je kan doen is alvast een STC-1000 of iets vergelijkbaars kopen en een laag vermogen warmte matje. Dat kan je voor een paar tientjes redden. Op die manier kan je de hele vergisting mogelijk wel op een constante temperatuur van rond de twintig graden houden. Eventueel tijdens de nagisting nog een fleece deken er om heen doen als extra isolatie.

Scoor je later nog eens een koelkast dan kan je dit setje gewoon hergebruiken.

Als ik sneller wil brouwen dan mijn gistkast toelaat doe ik het ook op deze wijze, wel kijk ik dan meerdere keren per dag hoe het temperatuurverloop  is. Vooral in het begin erg opletten dat de temperatuur niet te ver oploopt. Zou dat wel gebeuren dan moet ik een koelere ruimte zoeken en daar word ik niet blij van. Later in de vergisting steeds meer het vat isoleren met een of twee budget fleecedekentjes. Ik gebruik warmtematjes van slechts 7 watt in een omgevingstemperatuur van rond de vijftien graden en dat is meer dan voldoende.

Offline 0xygen

• *
« Reactie #12 Gepost op: 27-10-2017 20:14 u »
Een beetje afhankelijk van de hoeveelheid die je vergist en de ventilatie in je keukenkastje zal tijdens de vergisting de temperatuur best wel op kunnen lopen tot een graag of twintig of meer. Naar mate de vergisting rustiger wordt zal de temperatuur dan ook weer dalen.

Wat je kan doen is alvast een STC-1000 of iets vergelijkbaars kopen en een laag vermogen warmte matje. Dat kan je voor een paar tientjes redden. Op die manier kan je de hele vergisting mogelijk wel op een constante temperatuur van rond de twintig graden houden. Eventueel tijdens de nagisting nog een fleece deken er om heen doen als extra isolatie.

Scoor je later nog eens een koelkast dan kan je dit setje gewoon hergebruiken.

Als ik sneller wil brouwen dan mijn gistkast toelaat doe ik het ook op deze wijze, wel kijk ik dan meerdere keren per dag hoe het temperatuurverloop  is. Vooral in het begin erg opletten dat de temperatuur niet te ver oploopt. Zou dat wel gebeuren dan moet ik een koelere ruimte zoeken en daar word ik niet blij van. Later in de vergisting steeds meer het vat isoleren met een of twee budget fleecedekentjes. Ik gebruik warmtematjes van slechts 7 watt in een omgevingstemperatuur van rond de vijftien graden en dat is meer dan voldoende.

Het pakket waar ik naar keek deed het wort in een emmer met een waterslot bovenop, hoe meet ik dan de temperatuur of bedoel je de omgevingstemperatuur?

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #13 Gepost op: 27-10-2017 20:18 u »
Het pakket waar ik naar keek deed het wort in een emmer met een waterslot bovenop, hoe meet ik dan de temperatuur of bedoel je de omgevingstemperatuur?
Je wilt de temperatuur weten van je jong bier, die van de omgeving is feitelijk niet zo van belang. Dat doe je door de temperatuursensor tegen de emmer te 'plakken' met een sponsje er boven op om de sensor te isoleren van de omgevingstemperatuur. Zorg dat de verwarming en de sensor wel vlak bij elkaar zitten maar niet tegen elkaar. Een paar cm er tussen dus. Dan reageert het systeem redelijk vlot zonder door te schieten of juist veel te snel te reageren waardoor het niet warm genoeg kan worden.

Offline 0xygen

• *
« Reactie #14 Gepost op: 27-10-2017 20:48 u »
Je wilt de temperatuur weten van je jong bier, die van de omgeving is feitelijk niet zo van belang. Dat doe je door de temperatuursensor tegen de emmer te 'plakken' met een sponsje er boven op om de sensor te isoleren van de omgevingstemperatuur. Zorg dat de verwarming en de sensor wel vlak bij elkaar zitten maar niet tegen elkaar. Een paar cm er tussen dus. Dan reageert het systeem redelijk vlot zonder door te schieten of juist veel te snel te reageren waardoor het niet warm genoeg kan worden.
Kan je dat zo goed meten door een stuk plastic heen?

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #15 Gepost op: 27-10-2017 20:55 u »
Kan je dat zo goed meten door een stuk plastic heen?

Ja dat werkt goed genoeg, je kan eventueel ook een Thermowell plaatsen.

Offline 0xygen

• *
« Reactie #16 Gepost op: 27-10-2017 21:10 u »
ja dat werkt goed genoeg, je kan eventueel ook een Thermowell plaatsen

Is dat gewoon een extra gat in mijn tank boren en dan deze erin schroeven?

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #17 Gepost op: 27-10-2017 21:38 u »
Ja, daar stop je dan de temperatuursensor in.

Offline 0xygen

• *
« Reactie #18 Gepost op: 27-10-2017 22:39 u »
Ja, daar stop je dan de temperatuursensor in.

Dus als ik het goed begrijp, gat in deksel van 27 mm. Ding in het gat, ringetje boven, twee ringetjes onder en dan het moertje.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 27-10-2017 22:49 u »
Jan je dat zo goed meten door een stuk plastic heen?
Nee het idee is dat je sensor tegen je vat aanzit dus de temperatuur van je vat aanneemt. de isolatie daaromheen zorgt ervoor dat je juist weinig invloed krijgt van de omgevingstemperatuur omdat die juist geen effect heeft door de isolatielaag. 

Gecontroleerde vergisting is een van de beste investeringen die kunt doen.

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #20 Gepost op: 28-10-2017 16:28 u »
Dus als ik het goed begrijp, gat in deksel van 27 mm. Ding in het gat, ringetje boven, twee ringetjes onder en dan het moertje.
In je deksel dan blijft ie meestal boven de vloeistof uit. Dat werkt dan weer veel minder goed. Het idee is dat je een gat in je tank maakt onder vloeistofniveau. Het buisje met de sensor er in moet je wel ter isolatie dicht stoppen met watten of zo anders gaat het tochten in dat buisje.

Het nadeel van dit systeem is dat je weer wat extra hoekjes en gaatjes hebt waar je lastig kan schoonmaken. Elke keer uit elkaar schroeven om te reinigen gaat vrij vlot slijtage aan je gat geven met risico op lekken. Persoonlijk  doe ik liever de truck met het sponsje. Werk eigenlijk net zo goed.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #21 Gepost op: 28-10-2017 16:33 u »
.....

Het nadeel van dit systeem is dat je weer wat extra hoekjes en gaatjes hebt waar je lastig kan schoonmaken. Elke keer uit elkaar schroeven om te reinigen gaat vrij vlot slijtage aan je gat geven met risico op lekken. Persoonlijk  doe ik liever de truck met het sponsje. Werk eigenlijk net zo goed.

....

Dat ben ik totaal met je eens, werkt prima. Volgens mijn doet bijna iedereen dit icm een STC-1000 of Inkbird maar indien gewenst werkt een Thermowell ook prima natuurlijk, ik heb de moeite niet genomen om er een te installeren in het verleden. Tegenwoordig gebruik ik een SS Brewtech Chronical CCT met originele temperatuur metertje in de thermowell en daarnaast Inkbird tempsensor onder een sponsje geplakt, ik zie slechts 0,1 graden verschil tussen de beide.

Tags: