Grondstoffen eerste brouwsel

Gestart door HarryL, 26-10-2017 08:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HarryL

Ik vroeg mij af, hoe bepalen jullie welke grondstoffen jullie gebruiken voor je bier?
Ik zie wel recepten e.d. staan, maar hoe bepaal je nou welke mout, gist etc... je wil/gaat gebruiken?
Er zijn zoveel soorten... Nadat je een soort hebt "gekozen", hoe bepaal je dan de hoeveelheid?

Fruitbiertje

Als je net begint, ga je vaak gewoon het recept volgen.
Dit is immers al een beproefde methode.
Je kan later zelf de uiteindelijke kleur van je bier bepalen doordat er bij de mouten een kleurcode staat.( srm of ebc).
Ook staat er bij veel mouten tot hoeveel je kan gebruiken in de stort.

De gist is eigenlijk ook al een beetje voorgekauwd, en zegt ook wel type bier het best past.
Tuurlijk kan je experimenteren, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. Daarom moet je denk eerst een basis hebben, welke je opbouwt met simpele en beproefde recepten imo.
De kans dat je een slechter bier maakt door maar lukraak wat bij elkaar te gooien is groter, wat volgens mij dan ook weer teleurstelling opleveren.

Jukkie

Ervaring, eerdere recepten die je hebt gebruikt, veel lezen op dit forum.
Of je kan natuurlijk inspiratie halen uit de Bewezen Recepten afdeling van dit forum ;)

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,5.0.html

HarryL

Ahh super, dank jullie.
Dan ga ik daar eerst eens mee beginnen :)

Nog tips waar je het beste de grondstoffen kan bestellen?


HarryL

Ah fijn :)
Wat is nou handiger voor een beginner?
Een pakket met moutextract of met echt mout etc?
En Moutextract, stel ik koop een pakket voor 10 liter, moet ik dat dan in 1x brouwen of zou het ook in 2 batches van 5 liter kunnen?
Kortom, kan je het extract bewaren als het geopend is?

pippakillinova

Ik zou beginnen met moutextract. Wel vochtvrij bewaren want het absorbeert vocht uit de lucht.

breda82

Moutextract in poedervorm geen ervaring mee, wel vloeibaar in blik en dat vond ik niks. Het was drinkbaar maar daar was alles mee gezegd, met volledig mout had ik echt een giga smaakverbetering, bier is gewoon echt heerlijk.

HarryL

Citaat van: breda82 op 26-10-2017  11:47 uMoutextract in poedervorm geen ervaring mee, wel vloeibaar in blik en dat vond ik niks. Het was drinkbaar maar daar was alles mee gezegd, met volledig mout had ik echt een giga smaakverbetering, bier is gewoon echt heerlijk.

Okee, is de smaak met het extract te vlak of zo?

pippakillinova

Met vloeibaar extract is het ook lastiger de batch op te delen. Het wordt dan een plakkerige bende...
Ik zou voor poeder gaan. Mijn ervaring was prima. Er worden zelfs internationaal prijzen mee gewonnen.
En als dat bevalt kun je overwegen meer spullen aan te schaffen die je nodig zult hebben bij het brouwen met mout.

Jacques

Citaat van: pippakillinova op 26-10-2017  11:02 uBrouwmarkt.nl
Brouwland.nl
Vanderkooyjubbega.nl

Er zijn nog veel meer leveranciers.

Ik noem
Brouwmout.nl
Brouwstore.nl
Hobbybrouwshop.nl

En er zijn nog wel meer...

breda82

Citaat van: HarryL op 26-10-2017  11:51 uOkee, is de smaak met het extract te vlak of zo?

Ja maar wat ik vergeet te vermelden dat het om blikken ging met al gehopt moutextract, dusja weinig meer mee te doen, vlakke smaak, miste karakter/versheid.

Jacques

Citaat van: HarryL op 26-10-2017  08:32 uIk vroeg mij af, hoe bepalen jullie welke grondstoffen jullie gebruiken voor je bier?
Ik zie wel recepten e.d. staan, maar hoe bepaal je nou welke mout, gist etc... je wil/gaat gebruiken?
Er zijn zoveel soorten... Nadat je een soort hebt "gekozen", hoe bepaal je dan de hoeveelheid?

Bierbrouwen is niet anders dan koken van eten.

Een kwestie van recepten, ervaring, beschikbaarheid van grondstoffen en creativiteit.

Jacques

Citaat van: pippakillinova op 26-10-2017  11:29 uIk zou beginnen met moutextract. Wel vochtvrij bewaren want het absorbeert vocht uit de lucht.

Dat is vergelijkbaar is beginnen met koken waarbij in het kookboek staat: men neme een blik...
Handig, kan niet makkelijk fout.

Echter met verse groenten wordt het wel een stuk lekkerder... Maar je moet dan wel bijvoorbeeld weten wanneer de groenten gaar zijn. Na een paar keer koken weet je dat.

dirk

Citaat van: Jacques op 26-10-2017  22:10 uBierbrouwen is niet anders dan koken van eten.

Een kwestie van recepten, ervaring, beschikbaarheid van grondstoffen en creativiteit.


Hou het simpel: begin eerst met leren een ei te koken alvorens je begint aan een Chinees buffet ;) Ik kan je aanraden een Westmalle Extra te brouwen, supersimpel maar toch bijzonder!

HarryL

Dank voor alle reacties.
Een beetje koken, dat kan ik wel, koken is mijn hobby ;)

Ik zal eens bij de leveranciers kijken en naar het Westmalle recept.
Ik had al gezien dat de recepten voor ca. 25 liter zijn, die capaciteit heb ik nog niet.
Is het makkelijk om de recepten te "delen" tot max 10 liter?
Dat zou ik net kunnen brouwen.

Jacques

Ja hoor het is geen probleem om recepten om te zetten naar de hoeveelheid die jij wilt brouwen.

HarryL

Citaat van: Jacques op 27-10-2017  13:04 uJa hoor het is geen probleem om recepten om te zetten naar de hoeveelheid die jij wilt brouwen.

Gezien met koken is het dan gewoon delen door x?
Dan moet het goed komen :)

joenedu

Citaat van: HarryL op 27-10-2017  13:29 uGezien met koken is het dan gewoon delen door x?
Dan moet het goed komen :)

Als je brouwsoftware gebruikt zoals BrouwHulp, kun je schalen met %. Als je dan het originele recept invoert, kan je je volume omlaag brengen tot het gewenste niveau en berekent de software hoeveel ingrediënten je nodig hebt.

HarryL

Citaat van: joenedu op 27-10-2017  13:40 uAls je brouwsoftware gebruikt zoals BrouwHulp, kun je schalen met %. Als je dan het originele recept invoert, kan je je volume omlaag brengen tot het gewenste niveau en berekent de software hoeveel ingrediënten je nodig hebt.

Ik had BrouwHulp inmiddels al geinstalleerd inderdaad.
Moet hier alleen even mee gaan spelen hoe het precies werkt :)

xaos

Citaat van: Jacques op 26-10-2017  22:15 uDat is vergelijkbaar is beginnen met koken waarbij in het kookboek staat: men neme een blik...
Handig, kan niet makkelijk fout.

Echter met verse groenten wordt het wel een stuk lekkerder... Maar je moet dan wel bijvoorbeeld weten wanneer de groenten gaar zijn. Na een paar keer koken weet je dat.

Klopt helemaal, maar meteen beginnen met moutbrouwen kan wat overweldigend zijn. Ik vond het zelf wel prettig om eerst eens met een vloeibaar extract te beginnen, om zo het vergisten en bottelen onder de knie te krijgen. Voordeel: je hoeft alleen maar een vergistingsemmer en kroonkurk apparaat aan te schaffen. Gaat dat goed en vind je het leuk, kun je de overstap maken naar moutbrouwen. Ik had trouwens prima ervaringen met vloeibaar extract.

Edwin brouwt

En lees het boek van Adrie, "Verander water in bier". Begint heel simpel, goede uitleg. En op een derde van het boek gaat het langzaam de diepte in.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.