Even voorstellen, Steve @ brewbrain :)

Gestart door brewbrain, 25-10-2017 18:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brewbrain

Hoi Allemaal,

Mijn naam is Steve, ik ben 31 jaar en woon in Utrecht.

Sinds begin 2016 brouw ik af en toe bier, vooral met vrienden, en vooral om zelf op te drinken :). In het dagelijks leven ben ik ingenieur en werk ik aan sensoren, en aan de lunchtafel op werk onstond al snel het idee om een digitale hydrometer te maken. Met twee anderen knutsel ik daar regelmatig aan gecombineerd met een wifi-dataloggertje waarmee je je vergistingsdata en brouwdata online kunt gooien. We hebben nu een aantal iteraties gedaan en zijn nu ook met andere brouwers aan het testen. We doen alles open source en willen de API helemaal opengooien zodat mensen ook hun eigen sensoren kunnen koppelen. Ik ben erg benieuwd naar wat de anderen al voor oplossingen hebben, en zie zo lezend op het forum al een hoop mooie opstellingen :D.

William

Welkom Steve.

Leuk die combinaties van hobby en werk!

Wat voor principe / sensor gebruik je om de dichtheid te volgen? Een brekingsindexmeting zou ideaal zijn maar zijn daar betaalbare sensoren voor die niet gevoelig zijn troebeling en gasbellen?

brewbrain

Hoi William!

Voor de dichtheid hebben we een aantal prototypes, 1 werkt met een vlotter en een load cell, 1 met een tilt sensor en 1 met een stemvork. Deze zijn allemaal vrij lastig in de uitvoering omdat je je hele sensor in het wort wilt hebben maar geen besmetting wilt krijgen :)
We hebben nu een sensor gemaakt met een druksensor die bubbels in je waterslot telt. Daardoor kun je wel de vergistingsactiviteit zien toenemen/afnemen, maar kun je geen berekeningen maken omdat je het soortelijk gewicht niet weet. We zijn bezig om de bouwmanuals en tekeningen online te zetten maar kost veel tijd :) Mocht je nieuwsgierig zijn naar de halfbakken versie: brewbrain.nl :)

William

Dank voor de uitleg. Ik ga eens kijken.

Ik ben al verschillende tellers getest: lichtsluis rond waterslot, omgekeerde regenmeter, ballonbellenteller en de tiltmeter. Ze worden steeds beter maar ik blijf nu nog even bij de ballonbellenteller.

Henielma

Citaat van: brewbrain op 25-10-2017  18:11 uIk ben erg benieuwd naar wat de anderen al voor oplossingen hebben, en zie zo lezend op het forum al een hoop mooie opstellingen :D.

Hallo Steve, welkom op Hobbybrouwen.nl

Zelf ben ik al een tijd bezig met elektronisch gecontroleerde vergisting inclusief continue meting van het SG tijdens de vergisting. Hiervoor heb ik een aantal oplossingen ontworpen en gemaakt. Met name de ballon koolzuurproductie sensor werkt robuust en nauwkeurig. In de onderstaande handleiding kan je er meer informatie over vinden.
Handleiding Tcontrol

Verder is de iSpindel ook een interessante sensor om het SG tijdens de vergisting te meten. De iSpindel stuurt berichten via Wifi naar onder andere de cloud of naar Tcontrol.

TymonK

Hey Steve - mooi bericht en leuke technieken waar je mee werkt!

Mocht je het leuk vinden - in Utrecht zijn meer brouwers (duh ;-) die een paar keer per jaar samen komen. IBU! (Ik Brouw in Utrecht)
We organiseren een lezing, een bierbrouw wedstrijd etc. Zien elkaar bij de Kromme Haring (die doen sowieso cheers to the homebrewers elke 1e woensdag van de maand).

Het is geen vereniging of club, maar we hebben wel een whatsapp groep. Mocht je interesse hebben - laat maar weten!

brewbrain

Citaat van: Henielma op 29-10-2017  11:21 uHallo Steve, welkom op Hobbybrouwen.nl

Zelf ben ik al een tijd bezig met elektronisch gecontroleerde vergisting inclusief continue meting van het SG tijdens de vergisting. Hiervoor heb ik een aantal oplossingen ontworpen en gemaakt


Hoi Henielma, heb je ballonblaasmeter bekeken, zag er heel gaaf uit. En je hebt ook flink wat werk gestoken in PCB's zie ik! Ben je in het dagelijks leven electronicus? Wij hebben in ieder geval genoeg problemen met de electronica  :'(

We hebben onze HTTP rest API zo opgezet dat allerlei sensoren erop kunnen loggen. Als je het leuk vind kan ik je de details doorsture, dan kun je grafieken online bekijken. Zouden we erg gaaf vinden, want tot nu toe is de publieke API nog ongetest  >:D Je zou dus de eerste zijn!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.