Even voorstellen: Harry

Gestart door HarryL, 25-10-2017 12:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HarryL

Hallo!

Ik wilde mijn even voorstellen :)
Ik ben Harry, kom uit Assen en ben onlangs begonnen met het brouwen van bier.
In een bierwinkel zag ik een pakket van Brouwbroeders, hiermee begonnen en vond het toch erg leuk om te doen.
Mijn eerste brouwsel zit inmiddels in flesjes en staat te rijpen.

Via dit forum hoop ik meer te begrijpen van het brouwproces, dingen te leren en uiteindelijk mijn eigen brouwsel samen te stellen.
Maar ik denk dat ik hiervoor nog wel een redelijk lange weg te gaan heb :)

Tips over wat je nou het beste kan gebruiken etc... zijn welkom!

pippakillinova

Welkom Harry.
Succes en vraag maar raak!

 :brouwen:

HarryL

Haha, dank je!
Ik heb sowieso 1 vraag wat mij te binnen schiet.
Op dit moment heb ik een 5 liter gistingsemmer, maar zit te denken om het in een glazen gistingsfles te doen (die heb ik nog van het wijnmaakavontuur (wat niks is geworden)).

Maakt dat nog verschil, of moet dat gewoon kunnen?

pippakillinova

Glas is zelf nog beter (minder kans op oxidatie en een mansfles is beter af te dichten).
Zorg wel dat je voldoende  kopruimte hebt na het vullen, i.v.m. gisting. Dat wil nog wel eens gaan schuimen e.d.

HarryL

Okee! Duidelijk :)
Ik heb ze in verschillende maten, 5 liter, 10 liter, 20 en 25 geloof ik.

De volgende batch ga ik eens proberen in een glazen fles :)

HarryL

Misschien wel een heel stomme vraag, maar hoe moet ik dit lezen?

Temperatuur Duur pauze
65 ºC 60 min.
78 ºC 1 min.

Betekent dit verwarmen naar 65 graden en dan een uur op die temperatuur laten?

Knobby

Citaat van: HarryL op 25-10-2017  14:21 uMisschien wel een heel stomme vraag, maar hoe moet ik dit lezen?

Temperatuur Duur pauze
65 ºC 60 min.
78 ºC 1 min.

Betekent dit verwarmen naar 65 graden en dan een uur op die temperatuur laten?
Ja. Eerst verwarmen naar 65, dan mout storten en een beetje bij verwarmen om de temperatuurdaling door de mout goed te maken. Dan 60 min op die temperatuur houden.
Als je brouwsoftware gebruikt kan die voor je uitrekenen hoe heet het water moet zijn om na storten precies 65 graden te zijn.

pippakillinova

Citaat van: HarryL op 25-10-2017  14:21 uBetekent dit verwarmen naar 65 graden en dan een uur op die temperatuur laten?

inderdaad. 60 min op 65 ºC en dan een laatste stap van 1min op 78 ºC (uitmaischen om viscositeit verhogen zodat de filtering beter verloopt).

HarryL

Top! Dan had ik dat dus wel goed :)
Fijn! Ben mij al behoorlijk aan het inlezen op de site, wat een boel tekst, maar wat interessant.
Ik heb wel door dat ik het kleinschalig moet houden, heb niet super veel ruimte en mogelijkheid om te koelen.
Maar dat maakt het niet minder leuk!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.