Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 484906 keer)

hans100w en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2475 Gepost op: 29-11-2021 22:02 u »
Dus dead space oftewel dode ruimte. Nee dat begrijp ik niet.

Ik ook niet. De vloeistof buiten de moutkorf doet gewoon mee. Ook daar zitten (opgelost) zetmeel en enzymen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2476 Gepost op: 29-11-2021 22:35 u »
Ik ook niet. De vloeistof buiten de moutkorf doet gewoon mee. Ook daar zitten (opgelost) zetmeel en enzymen.
Ik heb iets over me afgeroepen en zal bij een volgend brouwsel gaan meten en geef gelijk toe als ik het mis heb. Nu zie ik het zo.
Stel mijn binnenketel is 40 cm hoog.
Er staat 30 cm wort in. De buitenkant staat het water vanaf start opwarmen op nagenoeg gelijke hoogte. Als ik ga pompen dan wordt het water onder de ketel en een paar cm van de zijkant afgezogen en rondgepompt. Dat water dat hoger staat tussen de binnen en buitenpan mengt toch niet? Ik schat een hoogte van 20 cm. Nogmaals een volgend brouwsel tap ik dit af en meet of er SG verschil is. Omdat ik de ketel niet leeg zuig is er volgens mij geen of weinig vermenging maar ik kan het mis hebben. Praktijk zegt mij altijd veel meer dan boeken of beweringen. Dus na meten zal ik het pas weten.

Offline Derp

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2477 Gepost op: 30-11-2021 15:43 u »
Dus dead space oftewel dode ruimte. Nee dat begrijp ik niet.

Dooie ruimte = geen mening van mij. Is slechts de term die overal op internet gebruikt wordt, inclusief de tools zoals BrewFather.

Feit is wel dat je minder mout onder water krijgt, wat een veelgeziene klacht is van brouwers van zware bieren. Daar zijn oplossingen voor, weet ik.

Offline ExPeteriment

• Super lid
« Reactie #2478 Gepost op: 30-11-2021 18:23 u »
Ik heb iets over me afgeroepen en zal bij een volgend brouwsel gaan meten en geef gelijk toe als ik het mis heb. Nu zie ik het zo.
Stel mijn binnenketel is 40 cm hoog.
Er staat 30 cm wort in. De buitenkant staat het water vanaf start opwarmen op nagenoeg gelijke hoogte. Als ik ga pompen dan wordt het water onder de ketel en een paar cm van de zijkant afgezogen en rondgepompt. Dat water dat hoger staat tussen de binnen en buitenpan mengt toch niet? Ik schat een hoogte van 20 cm. Nogmaals een volgend brouwsel tap ik dit af en meet of er SG verschil is. Omdat ik de ketel niet leeg zuig is er volgens mij geen of weinig vermenging maar ik kan het mis hebben. Praktijk zegt mij altijd veel meer dan boeken of beweringen. Dus na meten zal ik het pas weten.
Klopt, ik heb al eens monsters op diverse hoogtes uit die ruimte gezogen, is voor groot deel water. Ik haal de binnenkorf keer of 3 tijdens maischen cm of 10 omhoog , hou even vast en laat m weer rustig zakken. Dan gaat het water meedoen.

Online beermenke

• Super lid
« Reactie #2479 Gepost op: 30-11-2021 19:56 u »
Klopt, ik heb al eens monsters op diverse hoogtes uit die ruimte gezogen, is voor groot deel water. Ik haal de binnenkorf keer of 3 tijdens maischen cm of 10 omhoog , hou even vast en laat m weer rustig zakken. Dan gaat het water meedoen.
Ok duidelijk,bedankt, zoals beloofd zal ik ook meten.
Als ik wil dat alles meedoet dan leg ik de uitloop n minuutje of zo niet in de binnenpan maar tussen de binnenpan en buitenpan.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2480 Gepost op: 30-11-2021 21:24 u »
De aanzuiging van de pomp zit uit het midden en zuigt van de zijkant weg.
Wat betreft dat zware bier wat niet kan.
Ik heb er een pannepot mee gebrouwen 8 kilo mout en 20l in het gistvat met een sg van 1098
Zonder dubbel maischen en zo.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2481 Gepost op: 30-11-2021 22:39 u »
Feit is wel dat je minder mout onder water krijgt, wat een veelgeziene klacht is van brouwers van zware bieren. Daar zijn oplossingen voor, weet ik.

Het probleem is dat de mout geconcentreerd is in de moutkorf. Er is veel minder beweging dan bij een traditionele ketel waarin je zeer regelmatig roert. Het extractieproces verloopt hierdoor minder goed.

Bij mijn Braumeister heb ik ook ruimte tussen de moutkorf en de buitenwand van de ketel. Het wort wordt van beneden naar boven gepompt en loopt over de rand naar de "dode ruimte". In het wort zitten enzymen en zetmeel. Het afbraakproces gaat daar gewoon door. Desondanks heb ook ik een veel lager rendement dan bij een traditionele ketel.
Binnenkort hoop ik een Grainfather G40 aanschaffen. Ik ben benieuwd of daar een hoger rendement mee te behalen is doordat je bij die ketel wel heel regelmatig kunt roeren en ook omdat de "dode ruimte" veel kleiner is. De mout heeft hierdoor veel meer ruimte.

Offline ExPeteriment

• Super lid
« Reactie #2482 Gepost op: 30-11-2021 22:51 u »
Ok duidelijk,bedankt, zoals beloofd zal ik ook meten.
Als ik wil dat alles meedoet dan leg ik de uitloop n minuutje of zo niet in de binnenpan maar tussen de binnenpan en buitenpan.
Ik ben benieuwd naar jouw meetresultaten. Oplossing van uitloop tijdje tussen binnen en buitenpan te leggen zal het "probleem" ook verhelpen.

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2483 Gepost op: 01-12-2021 09:44 u »
Ik heb er een pannepot mee gebrouwen 8 kilo mout en 20l in het gistvat met een sg van 1098

Dat is best wel indrukwekkend. Heb je geroerd tussendoor of alleen tijdens het storten? Hoeveel maischwater gebruik je? Meestal als ik zo'n zwaar bier probeer te brouwen komt mijn rendement onder druk te staan.

Trouwens, we hebben de 100ste pagina van deze superthread over de Easybrew gehaald!  :bijdrage_forum:

Offline edensan

• Senior lid
  • vake buij te bange
« Reactie #2484 Gepost op: 01-12-2021 10:34 u »

Je bedoeld dat het bij jou wel kon?
En zou het beter zijn de afzuiging in het midden te hebben?

groet Ed

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2485 Gepost op: 01-12-2021 21:17 u »
Nee zou niet beter zijn om in het midden weg te zuigen.
Maar er wordt hier geopperd dat het wort langs de moutkorf niet mee doet.
Maar de pomp zuigt het wort aan de zijkant weg zodoende is er ook stroming langs de moutkorf.
Er wordt hier ook heel vaak gesuggereerd dat je er geen zware bieren mee kunt brouwen en dat is niet zo.
Ja mij lukt het wel en er zijn er meer die dat kunnen hoor!
Ik spoel niet tot een bepaald sg maar mijn brouwprogramma rekent uit hoeveel maisch en spoelwater ik moet gebruiken om tot een bepaald volume voor koken te komen.
Bij de pannepot heb ik met 3 liter meer gespoeld en na het spoelen heb ik 4 l apart in een ketel weggekookt tot 1 liter.
Heb is gelezen dat ze dat bij sommige Engelse brouwerijen dit ook doen om een bepaalde smaak te krijgen.
Is een naam voor maar ben ik kwijt.

Online beermenke

• Super lid
« Reactie #2486 Gepost op: 01-12-2021 21:49 u »
Ik suggereer dat inderdaad en had eerst moeten meten ipv de discussiŽren maar ik vat het allemaal op als goed bedoeld. Zelf begrijp ik niet dat water aan de zijkant boven de uitstroom van de bodem binnenpan toch meedoet maar als dat toch zo is dan is dat alleen maar fijn. Ik ga het in de toekomst meten. Desnoods dmv meten het wort dat ik rondpomp en dan de binnenketel uitneem zonder te spoelen. Zo mengt alles en zou er dus wel of geen verschil in sg moeten zijn. Al met al minimaal maar het ging mij meer om de gedachte. De praktijk zal het in de toekomst uitwijzen.  Ik heb in ieder geval via dit forum veel ideeŽn opgedaan die wel of niet bruikbaar zijn en brouw bieren die ik met veel plezier drink en dat is toch wat we allemaal willen. Wor(d)t vervolgd 😀

Offline ExPeteriment

• Super lid
« Reactie #2487 Gepost op: 01-12-2021 22:36 u »
Maar er wordt hier geopperd dat het wort langs de moutkorf niet mee doet.
Maar de pomp zuigt het wort aan de zijkant weg zodoende is er ook stroming langs de moutkorf.
Er wordt hier ook heel vaak gesuggereerd dat je er geen zware bieren mee kunt brouwen en dat is niet zo.
Ja mij lukt het wel en er zijn er meer die dat kunnen hoor!
Qua afzuigen heb jij een boeiend andere Easybrew dan ik, die van mij zuigt niets van de zijkant. Ik heb de eerste generatie. Zwaar bier ermee brouwen lukt inderdaad. Mede door die ca 2 liter (ik zal wat gaan rekenen) van de zijkant mee te nemen.

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #2488 Gepost op: 02-12-2021 17:47 u »

Bij de pannepot heb ik met 3 liter meer gespoeld en na het spoelen heb ik 4 l apart in een ketel weggekookt tot 1 liter.
Heb is gelezen dat ze dat bij sommige Engelse brouwerijen dit ook doen om een bepaalde smaak te krijgen.
Is een naam voor maar ben ik kwijt.

Hoi,
je bedoelt Wee Heavy?

groet, broeder Willem

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2489 Gepost op: 03-12-2021 22:08 u »
Qua afzuigen heb jij een boeiend andere Easybrew dan ik, die van mij zuigt niets van de zijkant. Ik heb de eerste generatie. Zwaar bier ermee brouwen lukt inderdaad. Mede door die ca 2 liter (ik zal wat gaan rekenen) van de zijkant mee te nemen.

Ik heb een klarstein en dat is echt de allereerste die er waren.
En ik bedoel het gat waardoor de pomp het wort aanzuigt zit niet centraal in het midden maar aan de zijkant naast de moutkorf.

Ps aan de zijkant van de bodem bedoel ik dan.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2490 Gepost op: 03-12-2021 22:10 u »
Hoi,
je bedoelt Wee Heavy?

groet, broeder Willem

Nee pannepot https://nl.wikipedia.org/wiki/Pannepot

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #2491 Gepost op: 04-12-2021 10:21 u »
Nee pannepot https://nl.wikipedia.org/wiki/Pannepot

Die van Hay (Eskil en mij) komt het best in de buurt van de Pannepot Reserva (bruin bier met een alcoholpercentage van 10%. Pannepot die 14 maanden is gelagerd op wijnvaten.)
Onze Pannepot heeft een jaar in een eiken wijnvat vertoeft. Volgens mij valt de Pannepot in de categorie Belgian Dark Ale. Een Wee Heavy is een Scotch Ale. Maar kijkend naar de ingrediŽnten en eigenschappen, dan zou de gist het onderscheidende ingrediŽnt zijn.

Offline hb-lot

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2492 Gepost op: 13-01-2022 23:16 u »
Na voorheen een aantal keer met kleine pakketten gebrouwen te hebben en elke keer een stapje meer gedaan te hebben, besloten dat ik het best leuk vond, maar wel minder troep in de keuken wou.
Dus nu maar geÔnvesteerd in een Brew Monk 30 (en wat accessoires, waaronder een hydrometer). Zelf schroten en recepten gaan uitproberen nog maar gelaten als volgende stap, dus bij broumout een geschrote tripel besteld.

Omdat ik bij navraag te horen heb gekregen, en dit stond ook de handleiding van de ketel, dat 10L het minimum was, dacht ik dat 15L, met een beetje marge dus, een mooie hoeveelheid zou zijn.

Eerste probleem waar ik tegenaan liep, de mout (4,35kg) kwam niet geheel onder water te staan. Na dit draadje doorgewerkt te hebben (phew, 100 pagina's, 2400+ berichten) denk ik dat de oplossing had moeten zijn om extra water toe te voegen en dit van het spoelwater af te trekken. Maar destijds besloot ik om gewoon veel te roeren. Ik heb om de 8-10 minuten geroerd, elke keer het programma gepauzeerd (waarschijnlijk achteraf ook geen goed idee). En iets te kort op het spoelen, waardoor het spoelwater vrijwel direct door het bed heenliep.

Daarnaast was ook, zoals eerder genoemd, de telescopische overloop pijp, ook in laagste stand veel te lang en hing de bovenste plaat dus een stuk boven het moutbed. Hoe doet men dit bij kleinere batches / bieren met minder mout?

Zoals gezegd was ook de hydrometer een nieuwe aankoop, dus het SG na koken gemeten. Deze liep uit het bereik van mijn hydrometer (0-20 plato). Maar daar de schaal redelijk linear lijkt, durf ik deze wel te schatten op 21, dus 1.087 SG. Op zich prima voor een tripel denk ik. Na ruim een week leek het waterslot redelijk stilgevallen, dus hoopte ik dit weekend te bottelen. Nu had ik gelezen dat je het best controleert dat het drie dagen lang niet meer veranderd, dus nog maar een keer meten. 5 Plato, 1.020 SG, zou dus neerkomen op 9%.

Echter, hierbij wel een complicatie waar ik geen rekening mee gehouden heb. Bij het aftappen van de 80ml is er volgens mij wat water uit het waterslot het gistvat ingezogen. In hoeverre is dit een probleem, m.a.w. hoe groot is het infectiegevaar? Gewoon bottelen en hopen, of gelijk door de gootsteen?

En daarnaast hoe doe ik dat de volgende keer beter. Waterslot er even afhalen voor het aftappen?

Offline hb-lot

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2493 Gepost op: 14-01-2022 21:49 u »
Daarnaast was ook, zoals eerder genoemd, de telescopische overloop pijp, ook in laagste stand veel te lang en hing de bovenste plaat dus een stuk boven het moutbed. Hoe doet men dit bij kleinere batches / bieren met minder mout?
Dat is een hoogte van 163 mm, als ik dit zo snel doorreken, is dat dus 13 L, wat volgens een berekening die ik ergens vond 8.7 kg mout zou moeten zijn. Gelijk al boven de maximale hoeveelheid mout die gestort zou kunnen worden volgens een formule die ik ergens vond (0,668 kg/l). Waarom dus Łberhaupt nog telescopisch?

Denk dat we het gat van de bovenste plaat maar iets moeten vergroten zodat deze niet alleen over het bovenste, smalste, telescopische deel past.

Offline Theo Mol

• Vol lid
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #2494 Gepost op: 15-01-2022 10:24 u »
Ik voel me aangesproken want een paar van deze kwesties, hoewel dat een groot woord is, kwam ik onlangs ook tegen.

Na voorheen een aantal keer met kleine pakketten gebrouwen te hebben en elke keer een stapje meer gedaan te hebben, besloten dat ik het best leuk vond, maar wel minder troep in de keuken wou.
Dus nu maar geÔnvesteerd in een Brew Monk 30 (en wat accessoires, waaronder een hydrometer). Zelf schroten en recepten gaan uitproberen nog maar gelaten als volgende stap, dus bij broumout een geschrote tripel besteld.

Omdat ik bij navraag te horen heb gekregen, en dit stond ook de handleiding van de ketel, dat 10L het minimum was, dacht ik dat 15L, met een beetje marge dus, een mooie hoeveelheid zou zijn.

Eerste probleem waar ik tegenaan liep, de mout (4,35kg) kwam niet geheel onder water te staan. Na dit draadje doorgewerkt te hebben (phew, 100 pagina's, 2400+ berichten) denk ik dat de oplossing had moeten zijn om extra water toe te voegen en dit van het spoelwater af te trekken. Maar destijds besloot ik om gewoon veel te roeren. Ik heb om de 8-10 minuten geroerd, elke keer het programma gepauzeerd (waarschijnlijk achteraf ook geen goed idee). En iets te kort op het spoelen, waardoor het spoelwater vrijwel direct door het bed heenliep.

Wat je beschrijft heb ik ervaren als de groeipijntjes van de beginnende brouwer. Heel herkenbaar.

Meestal brouw ik 15 of 22 liter. Mijn logica: dat is twee of drie kratjes. 15 liter gaat uitstekend en 22 liter gaat nog uitstekender, bovendien is het maar een klein beetje meer moeite.

De laatste keer brouwde ik 15 liter en er was iets niet goed in mijn berekening, waardoor ik weinig maischwater en veel spoelwater had uitgerekend. Dat werd een dikke brinta tijdens het maischen  maar met goed roeren en bedachtzaam spoelen is het goed gekomen. Het spoelen ging bij mij die keer tamelijk traag. De moraal hiervan is dat het brouwen goed kan aflopen ook al gaat het wel eens moeilijk.

Bij een ketel als de brewmonk is er een vrij grote ruimte onder de onderste filterplaat. Hier gaat wel water zitten maar geen mout, dus er is meer water nodig om de mout helemaal onder water te zetten. Dat is van invloed op de hoeveelheid maischwater die nodig is en daarmee op de verhouding maischwater/spoelwater. De onderste ruimte, sommigen noemen het loze ruimte, is altijd gelijk en dat heeft op een klein brouwsel meer invloed dan op een groot. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit moet verrekenen.

De bovenste filterplaat past bij mij over het dikste deel van de pijp. Ik heb het gat een beetje uitgevijld zodat het past; voor zover ik me herinner hoefde ik maar een klein beetje te vijlen. Het werkt goed. Ik heb gemerkt dat het maischen beter gaat als ik niet meteen koffie ga drinken maar in het begin om de paar minuten blijf roeren. De bovenste plaat  gaat er dus niet meteen op.

Je vragen over hydrometer en waterslot kan ik niet beantwoorden, ik ben dit niet tegengekomen. Mijn hydrometer gaat tot ruim 1100 SG, niet waarschijnlijk dat die lastig wordt, en ik ben heel blij met de refractometer want die is snel en heeft maar een druppeltje nodig.

Offline hb-lot

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2495 Gepost op: 15-01-2022 18:26 u »
Bedankt voor de reactie. Vandaag gebotteld, jongbier lijkt in ieder geval prima. Ook helderder dan ik het ooit gehad heb. Alleen volgende keer beter het volume na koken in de gaten houden, heb uiteindelijk maar 31 flesjes kunnen afvullen, dus maar 10,2 L ipv 1 5L. Wel de hele conus gevuld met gistdrap, zat geen halve fles helder jongbier meer bij, dat is volgens mij 2.5 L, dus daar zit in ieder geval iets verlies in.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #2496 Gepost op: 16-01-2022 21:19 u »
Vandaag een zware stout gebrouwen met de Easybrew 30 en ik twijfel of ik hem weer verkoop en terug ga naar potten en pannen. Brouwautomaat en dubbele maisch zijn een uitstekend recept voor een dramatisch rendement. Heb inmiddels van alles geprobeerd, fijn schroten, grof schroten, veel roeren, weinig roeren. Het blijft behelpen bij >1.100 brouwsels. Uiteindelijk een half uur extra koken en een extra grote suiker stort maar door het extra koken wel een paar liter minder overgehouden.

Ik ben bang dat het niet mijn vriend gaat worden.

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #2497 Gepost op: 17-01-2022 16:25 u »
Vandaag een zware stout gebrouwen met de Easybrew 30 en ik twijfel of ik hem weer verkoop en terug ga naar potten en pannen. Brouwautomaat en dubbele maisch zijn een uitstekend recept voor een dramatisch rendement. Heb inmiddels van alles geprobeerd, fijn schroten, grof schroten, veel roeren, weinig roeren. Het blijft behelpen bij >1.100 brouwsels. Uiteindelijk een half uur extra koken en een extra grote suiker stort maar door het extra koken wel een paar liter minder overgehouden.

Ik ben bang dat het niet mijn vriend gaat worden.

Ik herken dit 100%!!!!
IK doe nu dubbel maischen maar 1100 is een utopie!
Ik heb momenteel een zware jongen staan te gisten, bijna 10 kg mout voor 25 ltr. en nog geen 1100 en heb ik suiter toegevoegd.
Fijn schroten ook geprobeerd, maar dan zit de hele handel dicht!
Veel roeren doe ik ook.
Het voordeel is dat je de temperstuur beter kont regelen dan met een brander en een pan.
Ik denk er ook nog over na!

Offline Murmillo

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #2498 Gepost op: 18-01-2022 12:40 u »
Vraag ff bij Warmteservice naar kunststof knelringen voor die maat. Dit is een bekend probleem in de verwarmingswereld bij imperial maar buizen vs metrische koppelingen.

Kost letterlijk een paar cent.
Vandaag bij 2 geweest. Welliswaar een top idee... echter warmteservice heeft niet kleiner dan 12 mm knelring van kunststof.

Offline hb-lot

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2499 Gepost op: 20-01-2022 10:42 u »
Zoals eerder al vermeld, was bij mijn laatste brouwsel (eerste in deze ketel), 15 L maischwater te weinig om 4.3 kg mout onder water te zetten. En lees ik hierboven ook dat het brouwen van (erg) zware bieren Łberhaupt niet mogelijk zou zijn.

Heeft er iemand toevallig al een tabel of formule opgesteld voor de minimale hoeveelheid maischwater per kg mout?

Ik heb zelf nooit het volume van (verzadigd) mout berekend, maar als we dat weten en we weten de afmetingen van de ketel is dit wel op te stellen.