Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 440647 keer)

Offline jazon1963

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hydrateren kun je leren..!!
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2425 Gepost op: 15-09-2021 07:37 u »
Zo'n isolatie-hoes kun je vrij gemakkelijk zelf maken.
Al wat je nodig hebt is een stanleymes en een matje van Decathlon van inmiddels 5,99. Nog een spanband of iets dergelijks om 'm vast te zetten en je bent klaar. Zie hier wat ik er van gemaakt heb.

Mooi en handig gedaan... Goeie tip... Tnx.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #2426 Gepost op: 27-09-2021 08:44 u »
Het kookverlies van deze ketel blijft voor mij een lastig punt. Gisteren een quadrupel gebrouwen met een beoogd start SG van 1.095 maar uiteindelijk 15 punten te laag uit gekomen. Daarom de hopspider uit de ketel gehaald en nog een kwartier langer gekookt waarbij ik uiteindelijk op 1.087 ben geeindigd. Het kookverlies had ik in Brewfather op 2.5l per uur gezet maar dat blijkt toch nog te veel. Ik kook op 2.500 watt dus daar kan het niet aan liggen.

Meer mensen met dit probleem? Ik zal de volgende keer gaan testen met een kookverlies van 1.5 / 2 liter per uur.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2427 Gepost op: 27-09-2021 09:42 u »
Meer mensen met dit probleem? Ik zal de volgende keer gaan testen met een kookverlies van 1.5 / 2 liter per uur.
Meten is weten vul de Easybrew 30 met net zoveel water als waar je normaal mee begint je batch te koken. En dan aanzetten zoals je normaal ook doet en een uur later kijken hoeveel water je over hebt.
Dat is echt de beste manier om voor eens en altijd je kookverlies vast te stellen.

Zo kwam ik bij mijn ketel (Klarstein Brauheld 15) op 2,3 l/u.

Offline Theo Mol

• Vol lid
  • breng meer brouwerij in je leven
« Reactie #2428 Gepost op: 27-09-2021 10:23 u »
Meten is weten vul de Easybrew 30 met net zoveel water als waar je normaal mee begint je batch te koken. En dan aanzetten zoals je normaal ook doet en een uur later kijken hoeveel water je over hebt.
En als je dan toch bezig bent, meet je hoeveelheid water en zet een streepje op de goede hoogte naast de buis met schaalverdeling. Dan weet je hoeveel de schaal afwijkt, altijd handig.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2429 Gepost op: 27-09-2021 13:45 u »
Bovenstaande zijn goede tips, heb ik pas bij mijn 17de brouwsel uitgevogeld. Met name de schaalverdeling in je diverse gereedschappen is een openbaring. Die klopt zelden. Mijn verlies in een Hopfengott 15 (vergelijkbaar met de Klarstein van Jan) is 2,4 liter per uur.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #2430 Gepost op: 28-09-2021 08:25 u »
Bovenstaande zijn goede tips, heb ik pas bij mijn 17de brouwsel uitgevogeld. Met name de schaalverdeling in je diverse gereedschappen is een openbaring. Die klopt zelden. Mijn verlies in een Hopfengott 15 (vergelijkbaar met de Klarstein van Jan) is 2,4 liter per uur.

Kookverlies fluctueert altijd, het is nl ook afhankelijk van de buitentemperatuur en de luchtvochtigheid.
Met 100 ml meer of minder aflezen wens ik iedereen veel succes dus een halve liter verschil vind ik niet vreemd.

Offline Gest

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #2431 Gepost op: 04-10-2021 13:58 u »
Beginnersvraag: na het maischen en spoelen, haal ik maischkuip eruit en ga koken. In principe heb ik dan gewoon een lege pan met alleen nog een bazooka filter erin en het wort. Dan wil ik de spiraalkoeler in de pan zetten om af te koelen. Omdat de maischkuip dan al eruit is, zakt de wortkoeler tot op de bodem en hangt dan eigenlijk op mijn bazookafilter...Dat lijkt mij niet de bedoeling. Hoe hangen jullie de wortkoeler erin?

Offline Gurrr

• Boven 10 berichten
  • *
  • Mooi gaan!
« Reactie #2432 Gepost op: 04-10-2021 15:03 u »
Beginnersvraag: na het maischen en spoelen, haal ik maischkuip eruit en ga koken. In principe heb ik dan gewoon een lege pan met alleen nog een bazooka filter erin en het wort. Dan wil ik de spiraalkoeler in de pan zetten om af te koelen. Omdat de maischkuip dan al eruit is, zakt de wortkoeler tot op de bodem en hangt dan eigenlijk op mijn bazookafilter...Dat lijkt mij niet de bedoeling. Hoe hangen jullie de wortkoeler erin?
Geen bazooka filter gebruiken.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2433 Gepost op: 04-10-2021 17:27 u »
Precies! Het bazookafilter is een bron van ellende. Als ie vastloopt moet je allemaal toeren uithalen om 'm weer te laten doorlopen. En dan blijft ie ook continu dichtslaan. Het is een heel slecht idee geweest, zo'n bazookafilter op die plek. Je kunt er niet bij, als je eenmaal aan het brouwen bent. Niet gebruiken is de beste optie. Er zijn zat andere mogelijkheden als je wilt filteren, maar vaak is het niet eens nodig.

Offline ray81

• Senior lid
  • Proost!
« Reactie #2434 Gepost op: 04-10-2021 17:47 u »

In tegenstelling tot voorgaande 2 berichten, gebruik ik het bazooka filter juist wel altijd. Heb er ook nog nooit problemen mee gehad. Heb 1 keer met bloemen gebrouwen en gebruik verder pellets. Doe de pellets wel altijd in een hopzakje.
De koeler hangt bij mij niet op het bazooka filter, voor zover ik weet. Mocht dat wel zo zijn, dan heb ik daar in ieder geval ook nooit problemen mee gehad.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2435 Gepost op: 04-10-2021 19:42 u »
In tegenstelling tot voorgaande 2 berichten, gebruik ik het bazooka filter juist wel altijd. Heb er ook nog nooit problemen mee gehad. Heb 1 keer met bloemen gebrouwen en gebruik verder pellets. Doe de pellets wel altijd in een hopzakje.
De koeler hangt bij mij niet op het bazooka filter, voor zover ik weet. Mocht dat wel zo zijn, dan heb ik daar in ieder geval ook nooit problemen mee gehad.
Ik heb gewoon om de opgaande buis van de koeler een slang klem gedraaid en het uiteinde van de klem iets verbogen zodat t n haakje is. Ik hang m dus aan de rand van de ketel en komt niet aan de bodem. Net zo afgesteld dat ie er helemaal inhangt tijdens koelen.

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #2436 Gepost op: 05-10-2021 08:30 u »

Hier hetzelfde, ook nog nooit problemen mee gehad. Ach gebruik hem als je hem wil gebruiken, wil je dat niet, dan niet.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #2437 Gepost op: 05-10-2021 17:06 u »
Idem!

Offline Erny

• Vol lid
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
« Reactie #2438 Gepost op: 05-10-2021 20:20 u »
ik gebruik ook geen bazooka filter. Naast de redenen die reeds genoemd zijn om deze niet te gebruiken zit de filter  mij ook in de weg wanneer ik wil roeren om bijvoorbeeld te whirlpolen (is hier een goed Nederlands woord voor?)

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #2439 Gepost op: 09-10-2021 13:30 u »
Ik heb dat filter er al heeeeel snel uitgesloopt!
Ik filter nu door kaasdoek en dan weer terug in de ketel en koken!
Werkt perfect!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2440 Gepost op: 09-10-2021 23:28 u »
Ik heb dat filter er al heeeeel snel uitgesloopt!
Ik filter nu door kaasdoek en dan weer terug in de ketel en koken!
Werkt perfect!

Dat klinkt als veel oxidatie...

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #2441 Gepost op: 10-10-2021 13:15 u »
Niks filteren  :brouwen:

Na het koken koelen met een dompelkoeler, dan een whirlpool draaien en de trub rustig laten bezinken.
Daarna via het kraantje zo het gistvat in.

NB: het wort hoeft niet kraakhelder te zijn om uiteindelijk toch helder bier te krijgen!

Niet moeilijker maken dan nodig is.  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2442 Gepost op: 10-10-2021 22:32 u »
NB: het wort hoeft niet kraakhelder te zijn om uiteindelijk toch helder bier te krijgen!

Klopt helemaal!

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #2443 Gepost op: 13-10-2021 13:55 u »
Dat klinkt als veel oxidatie...

Hoe filter je de trub er anders uit?

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #2444 Gepost op: 13-10-2021 13:57 u »
Niet denk ik. Ik filter door een fijne zeef op het moment dat het wort het gistvat in klettert. Maar tussen maisch en kook doe ik dat niet, dat kan later ook nog wel. Na koelen een whirlpool en halfuurtje laten staan, en alle trub ligt onderin.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #2445 Gepost op: 13-10-2021 14:31 u »
Ik filter helemaal niet na het koken en afkoelen.
Ik schep de heldere wort uit het kookvat na afkoeling, de rest, wort met trub, gaat in een aparte gistingfles en wordt na de vergisting gebotteld met een ander kleur dopje.
Eigenlijk zit er amper smaakverschil tussen de partijen.
Ik laat het bier ook geen weken op de trub staan, maar misschien 6 dagen.
Ik pleeg de laatste tijden ook om 2 dagen achter elkaar te brouwen, voornamelijk om het 60L gistingsvat vol te krijgen, op die manier vergist ik ook in een 10L gistingsfles wort met trub.

Offline Phoef

• Junior lid
  • **
« Reactie #2446 Gepost op: 13-10-2021 15:16 u »
Zaterdag weer even een test doen, maar denk dat na 2x brouwen wat mis is met de Easybrew 30.
De heater blijft aan staan en overschiet dus ruim de beoogde maish temperatuur.

Mijn inziens moet de heater DIRECT uitslaan als het 65 graden is bereikt, dat het een element is en hij wat doorwarmt is inherent aan het type systeem.
Maar bij mij blijft de -H- knipperen, dus hij is effectief nog aan het verwarmen terwijl de sensor al 68 aangeeft.

Iemand dit ook?

Ik knijp de pomp, hij valt zover ik kan merken niet droog, hij "bakt" niet aan.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #2447 Gepost op: 13-10-2021 15:23 u »
Niet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2448 Gepost op: 13-10-2021 22:21 u »

Zoals anderen ook aangeven: niet!

Het wort hoeft niet kraakhelder te zijn voorafgaande aan het koken (en ook niet na het koken) om een goed smakend helder bier te krijgen.
Wel is het belangrijk dat je na het koken het trub, dat tijdens het koken gevormd wordt, voor het grootste gedeelte niet in je gistvat komt. Trub bevat vrij veel vetzuren. Gist heeft vetzuren nodig voor de aanmaak van celmembranen. Wat trub bij je wort is daarom allesbehalve schadelijk. Het bevordert de vergisting.
Te veel vetzuren echter kan zorgen voor oxidatiesmaakjes, een minder frisse smaak en een verminderde schuimhoudbaarheid.
Kortom: een beetje troebel is goed en veel trub bij je wort weer niet.

Offline LAM

• Super lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #2449 Gepost op: 14-10-2021 11:04 u »
voor het grootste gedeelte niet in je gistvat komt...
Oh... Ik heb toevallig laatst alles gewoon in het gistvat gegooid met het idee dat ik dat er met het lageren en overhevelen wel uit krijg. Volgende keer toch maar weer whrilpoolen dus!