Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 401927 keer)

Offline wvdbroek

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2300 Gepost op: 11-05-2021 21:20 u »
In ieder geval staat vast dat je veel te grof hebt geschroot. 1.2 mm of net iets minder is de juiste globale maat.
Ook het maish schema is ouderwets. Eerste stap 64 of 65 graden.
Roeren is aardig maar zorg er voor dat je het laatste halfuur niet meer roert om een goede filterbodem te hebben.
De rest is wennen aan de ketel en het proces. Pitchen bij 25 graden is niet erg als je daarna terugkoeld.
Brouw ze.

ik had ergens gelezen dat 2 pinpas dik (ongeacht hoeveel geld er nog op de pas stond  ;D) de juiste maat was voor dit soort ketels ivm aanbrandings gevaar van te klein schrootsel. Volgende keer ga ik fijner schroten !! En maish schema is van debrouwkeuken dus die heb ik gewoon aangehouden. Ach bier word het toch wel alleen zal dit niet volgens recept zijn  :o Dat roeren zal ik de volgende keer om denken !! :groots:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline thepsych

• Junior lid
  • **
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
« Reactie #2301 Gepost op: 11-05-2021 21:36 u »
ik heb ook een walsenmolen en een grainfather. Ik heb heel wat lopen prutsen met de de maalgraad. Eerst met een handmolen die ik jaren geleden gebruikte voor maischen in een ketel maar  nu met de grainfather telkens slecht spoelen en betrekkelijk laag rendement. Denk aan 60%.  De MattMill molen had ik toen op 1.2 mm staan, met voelermaten bepaald. Pas nu ik enkele keren gebrouwen heb met een maat van 1.45mm gaat het stukken  beter, spoelen is een plezier. En de laatste keer een maischrendement van 88% en een brouwhuisrendement van 72% al denk ik dat je de berekening niet te precies moet zien. De korrels zijn bij deze stand allemaal geraakt en geen enkele moutkorrel is nog heel. Ik heb ergens op het net ook gezien dat voor de grainfather 1,4 mm wordt geadviseerd. Vermoedelijk ga ik daar wel naar terug maar geniet nu eerst even van mijnhogere rendement voordat ik verander. Dus, ik zou echt niet naar 1,2 mm gaan maar misschien verschillen die walsenmolens onderling ook wel.

Offline wvdbroek

• Senior lid
« Reactie #2302 Gepost op: 12-05-2021 09:28 u »
ik heb ook een walsenmolen en een grainfather. Ik heb heel wat lopen prutsen met de de maalgraad. Eerst met een handmolen die ik jaren geleden gebruikte voor maischen in een ketel maar  nu met de grainfather telkens slecht spoelen en betrekkelijk laag rendement. Denk aan 60%.  De MattMill molen had ik toen op 1.2 mm staan, met voelermaten bepaald. Pas nu ik enkele keren gebrouwen heb met een maat van 1.45mm gaat het stukken  beter, spoelen is een plezier. En de laatste keer een maischrendement van 88% en een brouwhuisrendement van 72% al denk ik dat je de berekening niet te precies moet zien. De korrels zijn bij deze stand allemaal geraakt en geen enkele moutkorrel is nog heel. Ik heb ergens op het net ook gezien dat voor de grainfather 1,4 mm wordt geadviseerd. Vermoedelijk ga ik daar wel naar terug maar geniet nu eerst even van mijnhogere rendement voordat ik verander. Dus, ik zou echt niet naar 1,2 mm gaan maar misschien verschillen die walsenmolens onderling ook wel.

Ttsja ik vind sowieso het spoelen met deze automaten wel een dingetje, je ziet toch slecht hoe het bed erbij ligt met die plaat erop !

Offline bravebunny

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ik wens iedereen veel plezier en smakelijk bier!
« Reactie #2303 Gepost op: 12-05-2021 10:23 u »
Ik heb ergens op het net ook gezien dat voor de grainfather 1,4 mm wordt geadviseerd. Vermoedelijk ga ik daar wel naar terug maar geniet nu eerst even van mijnhogere rendement voordat ik verander.

(Wow word ik na al een tijdje meelezen getriggerd tot het reageren voor de allereerste keer! Hoera! Hoera! Hoera!)

Dit vind ik toch wel een gekke redenatie. Je moet toch doen wat werkt mien jong? Als jij met deze schrootgrootte zo’n keurig hoog rendement haalt, dan ga je toch niet terug puur omdat dat in het boekje staat?

Ik kwam er met mijn Klarstein ook achter dat lekker grof schroten het allerbeste resultaat oplevert. Ik schaamde me een beetje toen ik dit vertelde aan een gelauwerde thuisbrouwer, totdat hij ook zei “jonge, doen wat werkt!”.

Ook weet ik nu dat, ondanks die circulatiepijp, ik de eerste 30 minuten echt regelmatig alles nog eens lekker doorroer, en daarna het filterbed lekker laat settelen in aanloop naar het spoelen. Roer ik niet eerst even regelmatig door, dan slaat mijn beslag steeds dicht en loopt het niet door, ondanks die schrove groting. Grove schroting. Ahum.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #2304 Gepost op: 12-05-2021 10:47 u »
Lijkt mij ook een prima insteek, gewoon doen wat jou het beste past en wat de beste resultaten oplevert. Ik heb ook wat gespeeld met de grofheid van het schrootsel, en klam of droog schroten, en dan vind je vanzelf uit wat voor jou werkt. Er zijn er hier genoeg die de topplaat helemaal niet gebruiken, de circulatiepijp afdichten, en als een soort BIAB blijven roeren. Perfect toch? Wat mij opvalt is dat de bodemplaat van de moutkorf erg grofmazig is. Hoe grof ik ook schroot, ik blijf aanbrandsel op de bodem hebben bij het element. Terugschroeven van het wattage helpt niet omdat ik merk dat de ketel (een Hopfengott 15L in mijn geval) dan moeite heeft de kook te houden. Wellicht eens een stuk spatlap op maat knippen en er op leggen, kijken of dat helpt.

Offline thepsych

• Junior lid
  • **
  • bierbrouwen: al mijn hobbies komen hier bijeen.
« Reactie #2305 Gepost op: 12-05-2021 12:38 u »
Lijkt mij ook een prima insteek, gewoon doen wat jou het beste past en wat de beste resultaten oplevert. Ik heb ook wat gespeeld met de grofheid van het schrootsel, en klam of droog schroten, en dan vind je vanzelf uit wat voor jou werkt. Er zijn er hier genoeg die de topplaat helemaal niet gebruiken, de circulatiepijp afdichten, en als een soort BIAB blijven roeren. Perfect toch? Wat mij opvalt is dat de bodemplaat van de moutkorf erg grofmazig is. Hoe grof ik ook schroot, ik blijf aanbrandsel op de bodem hebben bij het element. Terugschroeven van het wattage helpt niet omdat ik merk dat de ketel (een Hopfengott 15L in mijn geval) dan moeite heeft de kook te houden. Wellicht eens een stuk spatlap op maat knippen en er op leggen, kijken of dat helpt.

Sinds ik grof schroot, wel roeren aan de start van het maischen, 15' om ook het filterbed wat open te houden, zorg ik ook dat er voldoende doorstroming is van beneden naar boven. Want met dit systeem is het onvermijdelijk dat de fijnere deeltjes toch op de bodem terecht komen. Door goed te laten circuleren en misschien ook eens een keer te schudden met de ketel en gewoon het overloopje te gebruiken gebruik je het filterbed om die kleine deeltjes meel om te zetten en te filtreren. Ik zie ook duidelijk dat de doorstroming in het filterbed na een half uurtje veel beter is. En het wort is aan het einde van het proces nagenoeg helder in tegenstelling tot vroeger. Volgens mij een bewijs dat het filterbed zijn werk doet.

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2306 Gepost op: 12-05-2021 12:45 u »
En het wort is aan het einde van het proces nagenoeg helder in tegenstelling tot vroeger. Volgens mij een bewijs dat het filterbed zijn werk doet.

Even inhaken op dit stukje specifiek: Ik heb vaak dat mijn wort kraakhelder is aan het eind van het maischen, maar na het spoelen erg troebel is. Zou het kunnen dat het opstillen van de binnenketel het filterbed zo verstoort dat het wort weer troebel wordt, of is er een andere reden?

Offline Willem Broekema

• Junior lid
  • **
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #2307 Gepost op: 12-05-2021 14:56 u »
Citaat
Even inhaken op dit stukje specifiek: Ik heb vaak dat mijn wort kraakhelder is aan het eind van het maischen, maar na het spoelen erg troebel is. Zou het kunnen dat het opstillen van de binnenketel het filterbed zo verstoort dat het wort weer troebel wordt, of is er een andere reden?
Citaat

Zou het kunnen komen doordat je de binnenketel na het spoelen misschien te snel optilt?!? :weetniet:

Ik roer veel tijdens het maischen, en laat na het maischen het wort nog even door het filterbed lopen, alvorens met spoelen te beginnen, totdat het wort (weer) helder over het filterbed loopt. Dan til ik de binnenpan met een katrol centimeter voor centimeter voorzichtig op, terwijl ik begin met spoelen, zonder het filterbed droog te laten vallen.
Ik heb één keer het filterbed droog laten vallen in het allereerste begin, en dat leverde nou ook niet echt een heldere wort op .. >:(
Uiteindelijk leverde dat na de gisting nog wel een helder bier op; het kwam tijdens de hoofdgisting uiteindelijk weer goed... ^-^

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #2308 Gepost op: 12-05-2021 20:54 u »
Wellicht eens een stuk spatlap op maat knippen en er op leggen, kijken of dat helpt.
Zou je het resultaat willen delen? Ik heb hetzelfde probleem...

de circulatiepijp afdichten
Ik heb de bazookafilter uit mijn Klarstein door midden geknipt, bij elkaar gebonden en hem dus zegmaar ingekort. De filter heeft dezelfde schroefdraad als bovenop de circulatiepijp, dus zorgt 'ie er bij mij nu voor dat wanneer de pomp te hard gaat, de overloop gefilterd wordt en er geen kafjes in het wort komen.

Ps. volgens mij haal ik nu de overloop en circulatiepijp door elkaar... (?)

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #2309 Gepost op: 12-05-2021 21:37 u »
Ik heb vaak dat mijn wort kraakhelder is aan het eind van het maischen, maar na het spoelen erg troebel is.
Ik til de moutkorf niet op, maar laat mijn wort zou uit de ketel lopen.
Zou het kunnen dat het opstillen van de binnenketel het filterbed zo verstoort dat het wort weer troebel wordt, of is er een andere reden?
Het is mij met troebele wort al eens overkomen dat de ketel uit viel door een aangebrande laag.
Hoe grof ik ook schroot, ik blijf aanbrandsel op de bodem hebben bij het element.
Ik herken het verschijnsel!
Vandaar dat ik graag in een andere elektrische ketel kook.

Offline Freggel

• Junior lid
  • **
« Reactie #2310 Gepost op: 17-05-2021 11:32 u »
Na dit draadje een tijdje gevolgd te hebben en van alles gelezen te hebben toch maar een bestelling geplaatst.
Eind deze week komt mijn Brew Monk 30 dan eindelijk binnen, samen met een rvs vergistingsvat, schrootmolen en wat andere zaken. Ik kan niet wachten om te gaan brouwen, voor de eerste keer met deze installatie heb ik maar een pakket mee besteld van Brew Monk voor 20 liter tripel.

Ik ben nog wel op zoek naar mooie recepten voor een beginner met deze brouwketel. voorkeur gaat uit naar NEIPA, Tripel en Russian Imperial Souts.

Zodra alles binnen is zullen er vast nog wel wat vragen komen :)

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #2311 Gepost op: 17-05-2021 12:52 u »
Zou je het resultaat willen delen? Ik heb hetzelfde probleem...
Ik heb de bazookafilter uit mijn Klarstein door midden geknipt, bij elkaar gebonden en hem dus zegmaar ingekort. De filter heeft dezelfde schroefdraad als bovenop de circulatiepijp, dus zorgt 'ie er bij mij nu voor dat wanneer de pomp te hard gaat, de overloop gefilterd wordt en er geen kafjes in het wort komen.

Ps. volgens mij haal ik nu de overloop en circulatiepijp door elkaar... (?)

Zal ik doen, gaat nog wel even duren voor ik weer ga brouwen. De voorraadkast staat vol...
Prima idee om de bazooka als afdichting op de circulatiepijp/overloop te gebruiken, was inkorten nodig? Helemaal er opschroeven had ook gekund? Het idee is eigenlijk dat je de bovenste filterplaat niet gebruikt, pas bij spoelen, en daarvoor net als bij BIAB blijft roeren.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #2312 Gepost op: 17-05-2021 12:58 u »
De YouTuber “David Heath Homebrew” legt simpelweg een filtertje op het pijpje. Bijvoorbeeld zo’n thee ei zou werken.

Offline jhazenberg

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2313 Gepost op: 17-05-2021 19:27 u »
Ik heb vandaag bericht gekregen dat mijn ketel op de boot staat en rond 11 juni verwacht wordt in Rotterdam  :dansen:. En dat de verzending rond 18 juni zal plaatsvinden. Voor het lange wachten kreeg ik een gratis moutpakket van Arsegan.  :groots:
Nog eventjes wachten dus.

Offline Freggel

• Junior lid
  • **
« Reactie #2314 Gepost op: 18-05-2021 08:36 u »
Ik heb vandaag bericht gekregen dat mijn ketel op de boot staat en rond 11 juni verwacht wordt in Rotterdam  :dansen:. En dat de verzending rond 18 juni zal plaatsvinden. Voor het lange wachten kreeg ik een gratis moutpakket van Arsegan.  :groots:
Nog eventjes wachten dus.

Fijn!! ik heb gisteren dus besteld en kreeg net bericht in mijn mail dat vandaag alles binnen komt, terwijl het ook minimaal een week zou duren :) weliswaar niet de Arsegan versie, maar de Brew Monk :) nu eens op zoek naar een leuk recept en ik denk vrijdag maar een dag vrij nemen :)

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2315 Gepost op: 18-05-2021 09:57 u »
Ik ben nog wel op zoek naar mooie recepten voor een beginner met deze brouwketel. voorkeur gaat uit naar NEIPA, Tripel en Russian Imperial Souts.
Dan zou ik beginnen met de tripel; dat is voor een beginner met een nagelnieuwe automaat het beste recept.

Een NEIPA – lees maar op het forum – is een stuk lastiger ivm oxidatie. Daar moet je wel wat ervaring voor hebben om dat goed te doen. In ieder geval je ketel goed kennen hoort daar bij.
Een RIS is vaak sterk (>8% ABV) en vereist dus ook enige aanpassing aan de manier van brouwen.

Om je ketel te leren kennen is een blond of een tripel een prima eerste recept. Die zijn ook makkelijk te vinden.
Succes!

Offline Freggel

• Junior lid
  • **
« Reactie #2316 Gepost op: 18-05-2021 10:03 u »
Dan zou ik beginnen met de tripel; dat is voor een beginner met een nagelnieuwe automaat het beste recept.

Een NEIPA – lees maar op het forum – is een stuk lastiger ivm oxidatie. Daar moet je wel wat ervaring voor hebben om dat goed te doen. In ieder geval je ketel goed kennen hoort daar bij.
Een RIS is vaak sterk (>8% ABV) en vereist dus ook enige aanpassing aan de manier van brouwen.

Om je ketel te leren kennen is een blond of een tripel een prima eerste recept. Die zijn ook makkelijk te vinden.
Succes!

Dank je, ik heb ook al een tripel pakket bijbesteld van Brew Monk, inderdaad om het niet te moeilijk te maken :)
Hoger dan 8% is goed mogelijk toch met dit apparaat? ik begreep alleen dat 30 liter (was ik niet van plan) wat lastig te realiseren is gezien de hoeveelheid moutstort. Ik wil overigens gewoon 20 liter batches gaan brouwen hoor, en misschien zelfs wel minder om te starten.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2317 Gepost op: 18-05-2021 10:10 u »
Hoger dan 8% is goed mogelijk toch met dit apparaat?
Tuurlijk, alles kan. Je kunt er zelfs snert in maken. Je moet alleen een ander recept gebruiken en de manier van werken aanpassen aan wat je wilt gaan maken.

Daarom is het inderdaad verstandig eerst wat eenvoudigere recepten te brouwen om de automaat te leren kennen. Dan kun je makkelijker je manier van werken aanpassen op een nieuw recept en in het geval van eventuele onverwachte situaties sneller anticiperen of oplossen. Een blond of tripel is daar goed voor: relatief eenvoudig en erg lekker bier. Kun je als je dat onder de knie hebt wat exotischer gaan brouwen.

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #2318 Gepost op: 18-05-2021 10:40 u »
Je moet alleen een ander recept gebruiken en de manier van werken aanpassen
Spliterwten, bouillon, riblappen, Groningse worst, prei, knolselderij, wortel etc.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #2319 Gepost op: 18-05-2021 13:36 u »
Dank je, ik heb ook al een tripel pakket bijbesteld van Brew Monk, inderdaad om het niet te moeilijk te maken :)
Hoger dan 8% is goed mogelijk toch met dit apparaat? ik begreep alleen dat 30 liter (was ik niet van plan) wat lastig te realiseren is gezien de hoeveelheid moutstort. Ik wil overigens gewoon 20 liter batches gaan maken hoor, en misschien zelfs wel minder om te starten.
8% is goed te halen hoor. Tot een SG van 1.090 kan je wel in één maisch halen, hoewel ik toen wel een extra pijpje op de overloop moest zetten om meer volume te maken met al dat mout. :D

Als je echt bruut zware biertjes wilt brouwen kan je eventueel ook dubbel maisschen. Zelf nog nooit gedaan maar stuitte toevallig laatst op dit filmpje en vond het wel intrigerend. Misschien van de zomer eens proberen.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #2320 Gepost op: 18-05-2021 13:48 u »
Met mijn Hopfengott laatst een 1078 tripel gebrouwen. Dat ging nog net, iets hoger en het wort loopt door de gaten waar het hengsel van de moutkorf in gaat weer weg. Maar dat is wel met een water/mout verhouding van 4-1. Als ik die verlaag naar 3,5-1 of zelfs 3-1 moet zwaarder nog wel lukken. Alternatief is 9 liter maken in plaats van 10, dan past het wel. Concessies...net het leven.

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #2321 Gepost op: 18-05-2021 15:52 u »
Voor mijn laatste Cookie Monster had ik zelfs 1.108 gehaald met net geen 17 liter na het koken met een 3:1 verhouding water/mout. Gewoon mee gaan spelen dus, komt vast wat lekkers uit  :biersmile:

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #2322 Gepost op: 18-05-2021 17:03 u »
Ik heb mijn Brewmonk 30L nu een week binnen. Maandag ga ik er voor het eerst mee brouwen.

Een verbeterpunt ten opzichte van de vorige versie: deze heeft een telescopische overlooppijp, die je dus kan aanpassen op je volume.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #2323 Gepost op: 18-05-2021 18:16 u »
Een verbeterpunt ten opzichte van de vorige versie: deze heeft een telescopische overlooppijp, die je dus kan aanpassen op je volume.

Oh?
Mijn Oneconcept hg30 van een tijdje terug, had al zo'n telescopische overloop pijp.
Spannend!

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #2324 Gepost op: 18-05-2021 18:33 u »

Oh?
Mijn Oneconcept hg30 van een tijdje terug, had al zo'n telescopische overloop pijp.
Spannend!

Ah, ik dacht de de Brewmonks tot voorkort alleen het lange en korte overlooppijpje hadden, maar heb het ook niet heel erg gevolgd moet ik bekennen.