Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 402747 keer)

Offline LAM

• Senior lid
  • Land: nl
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #2225 Gepost op: 16-03-2021 15:24 u »
Nog even over die whirlpool hè,
ik heb zo'n bazooka filter in mijn brouwketel en ik ga werken met hopzakjes. Zit zo'n bazooka filter dan niet alleen maar in de weg bij het whirlpoolen en zuigt hij dan niet ook je mooie hoopje trub op de bodem mee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #2226 Gepost op: 16-03-2021 16:47 u »
Nog even over die whirlpool hè,
ik heb zo'n bazooka filter in mijn brouwketel en ik ga werken met hopzakjes. Zit zo'n bazooka filter dan niet alleen maar in de weg bij het whirlpoolen en zuigt hij dan niet ook je mooie hoopje trub op de bodem mee?

Dat bazookafilter kun je beter niet gebruiken. Als je een goede whirlpool draait dan is dat filter nergens voor nodig.

Dat heb ik overigens niet zelf verzonnen. Een jaar of twee geleden heb ik bij Braumarkt een workshop/cursus gedaan, in een groep met ik dacht zeven EasyBrew 30's, en guess what: geen filters in die EB's! De (professionele) brouwer die die workshop/cursus gaf adviseerde ook om dat filter niet te gebruiken.

Overigens zou ik iedereen die in dit draadje aangeeft de nodige problemen te hebben met de EasyBrew/BrewMonk en hoe ze nog meer heten, willen aanraden om zo'n workshop te volgen. Gewoon een keer het hele proces doorlopen met iemand erbij die van de hoed en de rand weet en alles goed uitlegt is heel verhelderend. (Helaas nog even onmogelijk i.v.m. Corona waarschijnlijk, maar wellicht dat Braumarkt die draad straks weer oppakt als iedereen een prik heeft gehad.)

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2227 Gepost op: 16-03-2021 17:19 u »
Inderdaad  precies zoals middelaersch schrijft, dan was dit topic maar enkele pagina's groot geweest.
Als voorbeeld neem ik ff wat Mark T schrijft dat het met hopbloemen niet te doen is.
Hopbloemen zijn juist ideaal want na de whirlpool gebruik ik de bloemen als een filterbed om de laatste eiwitten eruit te filteren.
Het is heel vaak onwetendheid.

Ps bazookafilter kun je inderdaad beter niet gebruiken.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #2228 Gepost op: 16-03-2021 17:45 u »
Dat bazookafilter kun je beter niet gebruiken.
Daar kijk ik anders tegen aan.
Ik heb liever geen vaste deeltjes in mijn MP15r pomp.
Als ik zie hoeveel deeltjes in het bazookafilter zitten na het maischen.
(Helaas nog even onmogelijk i.v.m. Corona waarschijnlijk, maar wellicht dat Braumarkt die draad straks weer oppakt als iedereen een prik heeft gehad.)
Ik zie deze zin als politiek geneuzel en propaganda.
Die prik mogen ze bij zichzelf steken waar de zon niet schijnt, maar niet in mijn lijf.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #2229 Gepost op: 16-03-2021 18:44 u »
Ik heb liever geen vaste deeltjes in mijn MP15r pomp.
Als ik zie hoeveel deeltjes in het bazookafilter zitten na het maischen.

Het bazookafilter is niet bedoeld voor de pompingang, maar voor het aftapkraantje.
Het voorkomt dus niet dat er troep in de pomp komt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2230 Gepost op: 16-03-2021 20:24 u »
Ik zie deze zin als politiek geneuzel en propaganda.
Die prik mogen ze bij zichzelf steken waar de zon niet schijnt, maar niet in mijn lijf.

Graag dit soort reacties niet plaatsen. Dit forum is niet de plek om te discussiëren over de maatregelen ter beteugeling van de Corona pandemie.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #2231 Gepost op: 16-03-2021 20:28 u »
Bij de Hophengot 30 zit de bazookafilter echt wel voor de pompingang.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #2232 Gepost op: 16-03-2021 21:33 u »
Bij de Hophengot 30 zit de bazookafilter echt wel voor de pompingang.

Dit draadje gaat over de Arsegan Easybrew 30 toch, of vergis ik me?

Offline Hop meneer

• Junior lid
  • **
  • Hop meneer
    • Hop Meneer IoT brouwerij
« Reactie #2233 Gepost op: 25-03-2021 21:12 u »
Ik ben sinds een maandje de eigenaar van een Klarstein Mundschenk (im angebot fur 299,- gekauft :)) om mijn brouwhobby weer op te pakken. Na 2 brouwsels ben ik er zeker niet ontevreden over.  Het vergelijkingsmateriaal wat ik heb is een stuk of 20 brouwsels bij kennissen met een Speidel 50 en een stuk of 5 keer aanklooien in een pan op het vuur. De prijs kwaliteit verhgouding van de klarstein is echt top dus hier ga ik nog veel mooie brouwsels in maken.

De dingen die mij (als engineer) opvallen is oa de grote ruimte onder de moutpijp, een liter of 14 moet er al zeker in om een kilo of 3 mout onder water te krijgen.
Heeft iemand daar in de afgelopen 90 bladzijdes (sorry, ik heb ze niet allemaal gelezen ;)) weleens over nagedacht om de moutpijp aan te passen en die ruimte kleiner te maken? Ik zou graag weleens wat kleine brouwsels maken maar toch een fatsoenlijke hoeveelheid mout gebruiken. Ik zal al te denken aan de moutpijp rand aan te passen dat die dieper kan zakken. Dan er een paar pootjes aan lassen of een soort frame op de bodem te zetten.

En aan de andere kant, krijgt het water niet de tijd om door het filter/mout te zakken en verdwijnt dus door de pijp, een RVS 316 lassok past er mooi op om de inlaat nog wat op te hogen, ter illustratie:

https://photos.app.goo.gl/ADSEJToqVjEZbNgq7

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2234 Gepost op: 25-03-2021 22:54 u »
Bij mij ging niks door die pijp.
Dus na een tip van iemand hier heb ik die pijp er af gedraaid en dat gat onderin afgedopt.
Nu moet en gaat alles door de filter.
Als het allemaal door de pijp stroomt doe je iets niet goed.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2235 Gepost op: 25-03-2021 22:57 u »
Oh ja die ruimte onder je moutkorf heb je nodig.
Daar moet vloeistof blijven anders valt je element droog en schakelt de beveiliging je ketel uit.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #2236 Gepost op: 26-03-2021 16:52 u »
Dit draadje gaat over de Arsegan Easybrew 30 toch, of vergis ik me?
En het zelfde systeem met verschillende namen. ;)

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #2237 Gepost op: 26-03-2021 16:58 u »
En aan de andere kant, krijgt het water niet de tijd om door het filter/mout te zakken en verdwijnt dus door de pijp, een RVS 316 lassok past er mooi op om de inlaat nog wat op te hogen, ter illustratie:

https://photos.app.goo.gl/ADSEJToqVjEZbNgq7
Als je wort niet de tijd heeft om door je mout te stromen kan je het kraantje iets dichter draaien. Krijgt het toch de neiging om door de overlooppijp te stromen, kan je het best je mout even roeren.
Dit zorgt er ook voor dat je beslag op de gewenste maischtemperatuur blijft.

Offline Mattijs

• Junior lid
  • **
« Reactie #2238 Gepost op: 09-04-2021 08:26 u »
Vraagje over de transfer van Wort van Easybrew naar Gistvat:

Na het koelen van het wort laat ik het wort via de bolkraan van de Brewmonk (=Easybrew) met een siliconenslang rechtstreeks in mijn gistvat lopen (ss brewbucket). Slang heeft uiteraard in de starsan gelegen.

De bolkraan van de Brewmonk krijg ik niet volledig uit elkaar dus ben niet 100% zeker dat deze helemaal steriel is.
Aan het einde van de kooktijd laat ik altijd een paar liter kokend water door de kraan lopen in een poging deze te steriliseren.
Echter daarna zit die kraan dus vol met zoetigheid en moet ik nog koelen, whirlpoolhoppen etc.
Er zit dan zeker 40-60 minuten tussen het "steriliseren" van de bolkraan en het vullen van het vat.
In die tijd koelt die kraan natuurlijk af.
Mijn vraag: Is die tijd genoeg om alsnog een infectie in die kraan te krijgen?

Kortom: is het veilig om gekoelde wort via de bolkraan van de easybrew / brewmonk in het gistvat te laten lopen?

Ik ken de methode met de pomp en whirlpoolarm, zo krijg ik de ketel ook leeg natuurlijk,
maar dat doe ik liever niet omdat dat een open transfer is. Via de bolkraan en slang kan het rechtstreeks naar mijn vat...

Heb lacto infectie gehad in enkele batches, vandaar de paranoia  :nut:

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #2239 Gepost op: 09-04-2021 08:48 u »

Ik ken de methode met de pomp en whirlpoolarm, zo krijg ik de ketel ook leeg natuurlijk,
maar dat doe ik liever niet omdat dat een open transfer is. Via de bolkraan en slang kan het rechtstreeks naar mijn vat...

Ik schuif een siliconen slang aan mijn whirpool pijp, en deze gaat mijn gistvat in ...

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #2240 Gepost op: 09-04-2021 09:08 u »
Ik schuif een siliconen slang aan mijn whirpool pijp, en deze gaat mijn gistvat in ...
Zo doe ik het ook. Om zo veel mogelijk zuurstofinslag te hebben hang ik de slang dan helemaal bovenin door het gat in de deksel en laat ik het in het vat kletteren. Nog even goed schudden en klaar is Kees.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2241 Gepost op: 09-04-2021 09:10 u »
Nu hevel ik af maar voorheen deed ik soms  einde koken een paar liter aftappen en weer terug. Einde slang stopte ik een RVS schroef in ter afsluiting. Eigenlijk best overbodig als je spullen na gebruik schoongemaakt zijn is het allemaal niet zo,n probleem. De kraan wordt best heet tijdens het koken. Ik hevel af om bezinksel in ketel achter te laten. Niks met filters of zo. Koelen, beetje gist op oppervlakte, goed afgedekt uurtje laten bezinken en afhevelen. Gemak en eenvoud dient de mens. Het beste bier maak je met plezier!😅

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #2242 Gepost op: 09-04-2021 09:32 u »
En dan inderdaad via mijn klaringsemmer het gist vat in :

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2243 Gepost op: 09-04-2021 17:56 u »

Na het koelen van het wort laat ik het wort via de bolkraan van de Brewmonk (=Easybrew) met een siliconenslang rechtstreeks in mijn gistvat lopen (ss brewbucket). Slang heeft uiteraard in de starsan gelegen.

De bolkraan van de Brewmonk krijg ik niet volledig uit elkaar dus ben niet 100% zeker dat deze helemaal steriel is.
Aan het einde van de kooktijd laat ik altijd een paar liter kokend water door de kraan lopen in een poging deze te steriliseren.
Echter daarna zit die kraan dus vol met zoetigheid en moet ik nog koelen, whirlpoolhoppen etc.
Er zit dan zeker 40-60 minuten tussen het "steriliseren" van de bolkraan en het vullen van het vat.
In die tijd koelt die kraan natuurlijk af.
Mijn vraag: Is die tijd genoeg om alsnog een infectie in die kraan te krijgen?

Kortom: is het veilig om gekoelde wort via de bolkraan van de easybrew / brewmonk in het gistvat te laten lopen?

Heb lacto infectie gehad in enkele batches, vandaar de paranoia  :nut:

Bij mij (Klarstein) kan de kraan wel helemaal uit mekaar. Het is een bolkraan en kan helemaal uit mekaar, binnenin zit dus een bol en daar blijft inderdaad troep achter.
Goed schoonmaken en opletten met in mekaar zetten anders lekt ie.
Er zitten ringetjes in die moet je er dus weer goed inzetten.

Offline Mattijs

• Junior lid
  • **
« Reactie #2244 Gepost op: 09-04-2021 21:07 u »
Bij mij (Klarstein) kan de kraan wel helemaal uit mekaar . Het is een bolkraan en kan helemaal uit mekaar ,binnenin zit dus een bol en daar blijft inderdaad troep achter.
Goed schoonmaken en opletten met in mekaar zetten anders lekt ie.
Er zitten ringetjes in die moet je er dus weer goed inzetten.
Volgens mij dezelfde kraan is maar ik zou niet weten hoe ik deze kraan uit elkaar krijg. Binnenste deel kom ik niet bij...?

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2245 Gepost op: 09-04-2021 22:56 u »
Heel makkelijk aan de buitenkant zit een 6 kantige moer.
Sleutel erop en de kraan naar links draaien en je draait hem zo los.
Dan zie je de kogel al zitten.
Bovenop het moertje bij de hendel losdraaien en die zit in een gleufje in de kogel.
En alles is uit mekaar.
Let op de witte ringen dat die weer goed zitten.
Had ik de eerste keer niet goed gedaan en bij de eerst volgende keer brouwen de ketel met 
water gevuld en toen lekte het daar.
Succes en ja daar blijft wel stroperig spul zitten.
Of het kwaad kan weet ik niet omdat je ook kookt maar maak het liever schoon.

Offline Mattijs

• Junior lid
  • **
« Reactie #2246 Gepost op: 10-04-2021 08:20 u »
Heel makkelijk aan de buitenkant zit een 6 kantige moer.
Sleutel erop en de kraan naar links draaien en je draait hem zo los.
Dan zie je de kogel al zitten.
Bovenop het moertje bij de hendel losdraaien en die zit in een gleufje in de kogel.
En alles is uit mekaar.
Let op de witte ringen dat die weer goed zitten.
Had ik de eerste keer niet goed gedaan en bij de eerst volgende keer brouwen de ketel met 
water gevuld en toen lekte het daar.
Succes en ja daar blijft wel stroperig spul zitten.
Of het kwaad kan weet ik niet omdat je ook kookt maar maak het liever schoon.
Hebbes! tnx!

Offline jhazenberg

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #2247 Gepost op: 14-04-2021 20:33 u »
Ik ook heb de Easybrew 30 besteld op 17 maart. Had de hoop snel een biertje te kunnen gaan brouwen.
1 keer gebeld met Braumarkt en vandaag weer een mailtje gestuurd. Ik hoop dat ik snel aan de gang kan met mijn ketel.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #2248 Gepost op: 15-04-2021 10:51 u »
Ik ook heb de Easybrew 30 besteld op 17 maart. Had de hoop snel een biertje te kunnen gaan brouwen.
1 keer gebeld met Braumarkt en vandaag weer een mailtje gestuurd. Ik hoop dat ik snel aan de gang kan met mijn ketel.
Pfoe dat duurt lang... Ik bestel haast niet meer via ze. De levertijden zijn ontzettend lang en heel vaak zijn er producten niet op voorraad...

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #2249 Gepost op: 16-04-2021 10:27 u »

Komt allemaal uit China!
Vast gezeten in het Suezkanaal! ;D ;D ;D