Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Citaat van: André de Laat op 15-07-2020  23:20 uHij is blijkbaar niet blij met zijn apparaat. Ik heb een Brewmonk gehad. Zelfde ellende. Na twee brouwsels gauw verkocht en terug naar ketels. Dus ik geef hem het advies terug te gaan naar ketels, niks mis mee, en als jij vindt van wel, het zij dan zo. Dat mag jij vinden hoor! :) ;)

Ik heb de automaat aangeschaft omdat ik "doodmoe" werd van het continu roeren en de temperatuur een beetje constant te houden ( aanbranden etc.).

Kokkebil

Citaat van: HansSchwirtz op 15-07-2020  23:15 uMijn ervaring met de EB30 is dat 8kg mout zo'n beetje het maximum is wat de moutpijp aankan, en dan is mijn ervaring dat je rond een SG van 1.08+ uitkomt (mijn barley wine b.v.: 8.26kg mout, 23liter maischwater, SG=1.087, vol=20liter). Je hebt dan een dikke pap in je korf en ik roer elke 15 minuten het eerste uur, maisch in totaal zo'n 90 minuten in verschillende stappen. De EB30 heeft een "sweet spot" rendement bij zo'n 5-6kg moutstort op 22-23liter maischwater, voor 20 liter opbrengst met SG van 1.060-1.070.

Bij een hoge moutstort wordt de beslagdikte vrij laag en dit lijkt een grote invloed op het rendement te hebben. Ook zorg ik altijd dat het kraantje in de pompbuis zo afgeknepen wordt dat er net een laagje wort op de bovenste filterplaat blijft staan, zonder dat het overlooppijpje overloopt.

Als ik een hoger eind SG wil hebben dan maisch ik dubbel, en hiermee heb ik met 9.8kg mout een SG van rond de 1.1 gehaald op 20liter.

Ik heb vroeger met een weckpan en aparte filter-emmer gewerkt en had hiermee ook een iets hoger rendement, maar was wel langer bezig (met name het spoelen), en deze tijd stop ik nu in iets langer maischen. Ook stond ik bijna continue te roeren, al was het maar om de temperatuur in de weckpan zo constant mogelijk te houden. De EB30 is in dit opzicht een stuk makkelijker, maar misschien ten koste van een beetje rendement bij de meer extremere bieren.

8 kg mout is echt de max.
Bij "zware jongens" is dat dus teveel,toch?
Ik probeer altijd een batch van 25 liter te brouwen, meestal komt dat wat lager uit.

Hay

Citaat van: Kokkebil op 16-07-2020  11:44 u8 kg mout is echt de max.
Bij "zware jongens" is dat dus teveel,toch?
Ik probeer altijd een batch van 25 liter te brouwen, meestal komt dat wat lager uit.

8 kg mout is zeker de max.
Ik denk dat je die 25 l in het gistvat los moet laten en max 20 l gistvat moet brouwen.
Denk dat je dan beter uitkomt.
Wat is je rendement?
Moet toch zeker op 72% of hoger uitkomen.

stephansteef

Helaas de leverdatum van de pre-order actie bij Braumarkt is flink naar achter geschoven.

De verwachte levertijd van de Easybrew-30 Plus is nu dan ook verzet naar november.

jacob b

Citaat van: stephansteef op 03-08-2020  10:44 uHelaas de leverdatum van de pre-order actie bij Braumarkt is flink naar achter geschoven.

De verwachte levertijd van de Easybrew-30 Plus is nu dan ook verzet naar november.

Werd al voor gewaarschuwd hier op het forum, als je ze belt (heb ik meerdere keren gedaan) dan zeggen ze steeds: levering is augustus, terwijl nu in de mail staat dat er te weinig pre-orders waren om de ketels te bestellen. Nu maar afwachten of ze de ketels in november wel geleverd zullen krijgen.

stephansteef

Bij mij hetzelfde ik zou gegarandeerd bij de levering van augustus zitten.
En nu wordt dit inderdaad november.

Hopelijk komen ze dit wel na, anders ook niet heel handig voor de geloofwaardigheid voor toekomstige acties.
Je zou zeggen bestel ze gewoon want het komt toch wel op.
Nu hebben ze dus helaas gewacht doordat er te weinig pre-order waren.
En dit komt dus het vertrouwen bij toekomstige pre-order acties niet ten goedde.


Maar goed doen we niets aan, ik laat mijn order nog wel staan en heb gewoon nog een paar maandjes geduld.



ray81

Die recirculation-manifold kende ik nog niet. Op zich wel interessant, maar ik denk dat het voor mij niet veel uit gaat maken. Ik probeer mijn mout altijd onder water te houden tijdens het maischen, dus het water verdeelt zichzelf dan automatisch.
Zoiets zou volgens mij handiger zijn voor het spoelwater, dat ik nu met een maatkan zachtjes uitschenk over de mout. Maar dan heb je ook een pomp nodig.

Derp

Heeft iemand de pomp van de EB30 al eens vervangen voor een model dat wel kokend wort mag verpompen? Lijkt me interessant omdat dan het werken met platenwisselaar mogelijk wordt: laatste 10 min kokend wort rondpompen om te ontsmetten en dan met relatief weinig koelwater snel terugkoelen terwijl je het wort het vat in pompt.

DaneNij

Heeft iemand al een update gevraagd over de verwachte leverdatum van Braumarkt?

Andere vraag:
Welke manier van hop toevoegen heeft jullie voorkeur op deze machine?
- Hopspider: https://www.braumarkt.com/easybrew-hop-spider
- Whirlpool-arm: https://www.braumarkt.com/whirlpoolarm-voor-easybrew-30-l
- Hopzakjes: x

Ben benieuwd naar jullie ervaringen, heb wel e.e.a. terug gelezen maar zie het niet echt terug :)

Marco Aal

Spider en als ik bloemen gebruik toch wel de kookzakjes

Derp

Citaat van: DaneNij op 11-08-2020  13:00 uHeeft iemand al een update gevraagd over de verwachte leverdatum van Braumarkt?

Andere vraag:
Welke manier van hop toevoegen heeft jullie voorkeur op deze machine?
- Hopspider: https://www.braumarkt.com/easybrew-hop-spider
- Whirlpool-arm: https://www.braumarkt.com/whirlpoolarm-voor-easybrew-30-l
- Hopzakjes: x

Ben benieuwd naar jullie ervaringen, heb wel e.e.a. terug gelezen maar zie het niet echt terug :)
Ik gebruik de spider en dat bevalt echt super voor zowel bloemen als pellets.

Snelbier

Citaat van: DaneNij op 11-08-2020  13:00 uWelke manier van hop toevoegen heeft jullie voorkeur op deze machine?
- Hopspider: https://www.braumarkt.com/easybrew-hop-spider
- Whirlpool-arm: https://www.braumarkt.com/whirlpoolarm-voor-easybrew-30-l
- Hopzakjes: x
Ben benieuwd naar jullie ervaringen, heb wel e.e.a. terug gelezen maar zie het niet echt terug :)
Hop filtratie-probleem speelt in elke installatie, niét specifiek in Easybrew etc.. Mijn Brewmonk-ervaringen:
- Hop bloemen filteren zichzelf, ideaal. Elke extra cent waard, maar soms ben je aangewezen op pellets  :huilen:
- Whirlpool-arm (zelf gebogen pijpje) heb ik wat mee gespeeld.  Werkt niet altijd met pellets, dus valt voor mij af, onzin-apparaat.
- Pellets laten zich soms lastig filteren. Sommige soorten (ik krijg er geen vat op) slaan slecht neer en verstoppen ELK filter.
- Pellets dus bij mij NIET los in de ketel.  Hopspider, of liever hop-zakjes als alternatief.
Voor mijn gevoel bewegen de hop-zakjes vrijer in de ketel, lijkt me beter dan een massieve prop in een spider.
Beter alternatief voor de hop-spider lijkt me een grote filterzak of biab-zak.
Proost,  Snelbier.
Toevoeging: Pompen naar gistvat ben ik ( na wat experimenteersels) vanaf gestapt, gebruik lekker de aftapkraan.  Of een hevel.
Pompje kan niét tegen hopblaadjes, dus onbruikbaar met bellen.
Met pellets trekt de pomp te veel drek mee.  Rondpompen via hopspider mislukt meestal omdat eiwitten het filter dichtslaan.
Tapkraantje in combinatie met bloemen werkt perfect, zónder filter.

beermenke

Niet helemaal te vergelijken maar ik tap af via n knietje en gebruik zelfs de spider niet meer.
Los in de ketel bij mij, pellets

CeesM

Ik gebruik een hopspider. Na het koelen maak ik even een whirlpool, wacht een kwartiertje tot de eiwitten zijn gezakt en pomp het wort naar mijn CCT. Dat beetje drap dat meekomt zakt vanzelf in de CCT, dat ik met de gistdepot kan dumpen.

ray81

Ik gebruik eigenlijk alleen hopzakjes in combinatie met pellets. Pomp blijft dan gewoon werken en áls ik drap heb, dan pomp ik het door een hopspider naar het gistvat. Werkt voor mij altijd.

1x wel (verse) bloemen gebruikt. Dat in hopzakjes, hopspider en los in de ketel gedaan (had een beetje heel erg veel). Geen filterproblemen gehad toen.

Derp

Voor degenen die nog de eerdere versie hebben en de peilglas upgrade willen, die is nu met 50% korting te krijgen bij Braumarkt:
https://www.braumarkt.com/transparant-peilglas-voor-arsegan-easybrew-30

Heb hem zelf net besteld, denk dat het wel een heel handige toevoeging is. Vond hem normaal te duur, maar voor deze prijs wilde ik hem toch wel hebben. Wat makkelijker met vullen en ook met het checken van je verdamping etc. :)

jacob b

Citaat van: Derp op 03-09-2020  19:48 uVoor degenen die nog de eerdere versie hebben en de peilglas upgrade willen, die is nu met 50% korting te krijgen bij Braumarkt:
https://www.braumarkt.com/transparant-peilglas-voor-arsegan-easybrew-30

Heb hem zelf net besteld, denk dat het wel een heel handige toevoeging is. Vond hem normaal te duur, maar voor deze prijs wilde ik hem toch wel hebben. Wat makkelijker met vullen en ook met het checken van je verdamping etc. :)

Ik vraag me alleen af hoe het zit met de bacteriën, het wort in het peilglas komt immers nooit aan de kook.
Heeft iemand een idee?

Derp

Citaat van: jacob b op 04-09-2020  13:06 uIk vraag me alleen af hoe het zit met de bacteriën, het wort in het peilglas komt immers nooit aan de kook.
Heeft iemand een idee?
Men schijnt hier te vinden dat dit onzin is: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=39948.0

Ga het meemaken.. :) ik lees ook dat het pijlglas leegtrekt als je de kraan openzet, dat zou ook een kleine moeite zijn. Maar zeker aan de laatste reactie te lezen maak ik me geen zorgen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Derp op 04-09-2020  14:10 uGa het meemaken.. :) ik lees ook dat het pijlglas leegtrekt als je de kraan openzet, dat zou ook een kleine moeite zijn. Maar zeker aan de laatste reactie te lezen maak ik me geen zorgen.
Ik al helemaal niet, daar ik mijn wort ik een aparte elektrische ketel kook.
Ik kook in een aparte ketel, omdat ik al kan gaan koken tijdens het spoelen, dat scheelt tijd, ik voorkom dat de drap op de bodem van de ketel, welke ontstaat tijdens het maischen, mij op de bodem van de ketel aanbrandt.
Ik heb het pijlglas ook besteld! :degroeten:

Rob Q

Ik neem een paar keer tijdens het brouwen een monster, om de pH en SG te bepalen.
Als het wort dan uit het peilglas komt en niet is meegemaisht of -gekookt is dit toch wel een probleempje
Citaat van: Derp op 04-09-2020  14:10 uMen schijnt hier te vinden dat dit onzin is: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=39948.0

Ga het meemaken.. :) ik lees ook dat het pijlglas leegtrekt als je de kraan openzet, dat zou ook een kleine moeite zijn. Maar zeker aan de laatste reactie te lezen maak ik me geen zorgen.
, of niet?

Snelbier

Citaat van: Rob Q op 04-09-2020  16:02 uIk neem een paar keer tijdens het brouwen een monster, om de pH en SG te bepalen.
Als het wort dan uit het peilglas komt en niet is meegemaisht of -gekookt is dit toch wel een probleempje, of niet?
Budget-oplossing: Siliconeslang aan de tapkraan en bovenaan de ketel vastmaken. Zelf maatstreepjes zetten op de ketel..
Na brouwen slang eraf, alles brandschoon.  Veel mogelijke problemen opgelost.
Heb zelf dat plastic pijpje op de Brewmonk, maar blijf het een flubber-ding vinden, het is en blijft plastic.
Rvs-pijp en silicone-slang liggen klaar voor geval dat plastiekje de geest geeft.
Proost,  Snelbier

Rob Q

Ik gebruik geen peilglas of siliconenslang, Ik schijn met een zaklampje tussen de binnen- en buitenkant van de EB30, zodat ik de maatstreepjes (aan de binnenkant van de buitenketel) kan zien bij het spoelen. (Ook een budgetoplossing  8)

Derp

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 04-09-2020  14:59 uIk al helemaal niet, daar ik mijn wort ik een aparte elektrische ketel kook.
Ik kook in een aparte ketel, omdat ik al kan gaan koken tijdens het spoelen, dat scheelt tijd, ik voorkom dat de drap op de bodem van de ketel, welke ontstaat tijdens het maischen, mij op de bodem van de ketel aanbrandt.
Ik heb het pijlglas ook besteld! :degroeten:

Ik hang mijn moutkorf aan een katrolletje boven de pan, dan is ie aan het uitlekken en ik spoel dan ook, maar intussen zet ik de Easybrew 30 al gewoon aan het koken. Meestal ben ik klaar met spoelen en uitlekken voor ie 100 graden is. Ik verlies dus eigenlijk ook geen tijd aan het spoelen.

Weet niet of het zo hoort, maar het werkt tot nu toe prima. :) Aanbakken heb ik geen last van, ik maisch volgens mij op 1200 Watt en kook volgens mij op 1600-1800, dus lang niet op die 2500. Heb heel soms een klein waasje over het verwarmingselement, maar niets dat er niet binnen 10 sec vanaf is met een schuurspons. Toen ik hem overgekocht had van iemand zat er wat hardnekkiger spul op, dat was zo weg met wat schoonmaakazijn.

Derp

Citaat van: Rob Q op 04-09-2020  16:02 uIk neem een paar keer tijdens het brouwen een monster, om de pH en SG te bepalen.
Als het wort dan uit het peilglas komt en niet is meegemaisht of -gekookt is dit toch wel een probleempje, of niet?

Lijkt me zeker dat het monster dan niet representatief is. Even teruggooien en dan nog een monster trekken zou ik zeggen.

Snelbier

Citaat van: Derp op 04-09-2020  16:56 uLijkt me zeker dat het monster dan niet representatief is. Even teruggooien en dan nog een monster trekken zou ik zeggen.
Bij mijn Brew Monk zit het peillglas op de circulatie-leiding.  En zelfs dan krijg ik géén betrouwbare meting tijdens maischen.
Als het peilglas op de tapkraan zit zal je inderdaad het wort moeten verversen voor representatieve meting.
Zelfde geval als je een losse peilslang gebruikt.  Doorspoelen vóór meting.
Meten = weten, maar weet wat je meet.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.