Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 02-01-2020  17:06 uIk ben benieuwd wat jullie ervaring is met deze ketel.

Heb jarenlang op de ouderwetse manier gebrouwen: Gasbrander, grote pan, grote pollepel etc.
Biertjes waren met enkele uitzondering altijd prima.
Toch maar een Easybrew aangeschaft, ik ben er niet kapot van!
Ik doe waarschijnlijk iets verkeer ik zit steeds te klooien en heb hem ook al een keer ter reparatie aan moeten bieden (beveiliging schakelde steeds in tijdens het brouwen).
Duurt uren voort ie op temperatuur is (vooral bij koken).

Biertjes zijn niet wat ik altijd gewend was. Vaak weinig of geen schuim.

Ik heb het al zo vaak geschreven: met een automaat brouw je geen beter bier!
Je moet echt leren omgaan met zo'n apparaat. Maar dan nog brouw je er niet beter mee...

Slecht schuim ligt niet aan je brouwketel tenzij je nog steeds een eiwitrust hanteert. Sla die gewoon over. Het heeft vele voordelen waaronder kortere maischtijd en het vermindert de kans op het ontstaan van oxidatiesmaakjes omdat de temperaturen waarbij zogenaamde LOX-enzymen actief zijn overslaat.

Hay

Hier ook nergens last van, durf zelfs te beweren dat mijn bieren veel beter zijn geworden.
Maar je moet alleen zorgen met zo'n apparaat dat je weet wat je doet en zorgen dat je daar naar handelt.
Je verliezen en je weg kook percentage en zo moet kloppen. Ook je verhoudingen maisch/spoelwater moet kloppen.
En ik kan onderweg meer bij sturen als vroeger toen ik in een koelbox maischte. En in mijn ogen net zoveel als bij traditioneel brouwen.
Met als resultaat heerlijke frisse heldere biertjes met prachtige schuimkraag.

IPA

Binnenkort weer brouwen met de Easybrew en de tips die door jullie gegeven zijn gebruiken. Dank jullie wel!

Eigenlijk is het heel apart dat er met één ketel zoveel verschillende werkwijzen zijn, en zoveel reacties in één topic. Ieder heeft zo zijn eigen manier en aanpassingen. Soms een beetje verwarrend maar wel leuk.

Croch

Citaat van: Mattijs op 07-11-2019  12:32 uNog meer maischwater om het kletteren in begin op te vangen is niet echt een optie, ik heb al relatief weinig spoelwater vanwege de dode ruimte onder de moutkorf.

Ik heb ook een Brew Monk 30 liter en ik zat er laatst aan aan te denken om het bovenste randje van de moutkorf (niet de steunpunten aan de zijkant), waarmee hij in de ketel hangt, af te slijpen. De moutkorf zal dan aan een takel te komen hangen, zodat die lager in de ketel hangt en de dode ruimte onderin verkleind wordt. (niet te dicht op de ingang van de pomp, natuurlijk). Het spoelen zal zo ook makkelijker gaan.
Zijn er mensen die dit al gedaan hebben, of is het juist af te raden?   


Nick H.

Citaat van: Croch op 05-01-2020  10:24 uIk heb ook een Brew Monk 30 liter en ik zat er laatst aan aan te denken om het bovenste randje van de moutkorf (niet de steunpunten aan de zijkant), waarmee hij in de ketel hangt, af te slijpen. De moutkorf zal dan aan een takel te komen hangen, zodat die lager in de ketel hangt en de dode ruimte onderin verkleind wordt. (niet te dicht op de ingang van de pomp, natuurlijk). Het spoelen zal zo ook makkelijker gaan.
Zijn er mensen die dit al gedaan hebben, of is het juist af te raden?

Een belangrijke reden van de gefelste (rondgebogen) rand is dat de korf daardoor zijn vorm behoud. Als je die wegneemt en via de twee gaten gaat takelen of tillen, zal de korf vervormen in minder of meer ernstige mate. En waarschijnlijk gaan schuren bovenin de ketel. Die krassen op hun beurt zullen een prachtige leefomgeving vormen voor bacteriën.


Biertjebrouwen

Morgen ook weer brouwen, nu een walsmolen gekocht om de mout nauwkeurig te kunnen schroten! Hopelijk bevordert dat het brouwzaalrendement!

Biertjebrouwen

Citaat van: middelaersch op 09-12-2019  20:06 uMisschien kun je iets meer informatie geven: wat is je moutstort, hoeveel maischwater, maischschema, hoeveel spoelwater, wat is je verwacht en gemeten sg, etc. En hoe heb je het rendement berekend, met BrouwHulp of anders?
Als we niet weten wat je precies doet, wordt het lastig om te zeggen wat er verkeerd aan is. Je moet met die ketel een duidelijk hoger rendement kunnen halen.


Moutstort: 10 kg
Maischwater: 33.6 L
Spoelwater: 13,6
Volume na koken: 32,0 L
Verwachte SG: 1088 gemeten SG 1074
Eind SG: 1018

Begin SG berekent met BrouwHulp. SG gemeten met hydrometer.

maischschema 57 - 62 - 72 -78 graden
Minuten 5 - 40 - 40 - 5.


Kokkebil

Ben nu een Karmeliet kloon aan het brouwen met de Arsegan.
Ben benieuwd hoe het uitpakt, anders gaat ie op Marktplaats.

hobbybob

Citaat van: Kokkebil op 10-01-2020  11:30 uBen nu een Karmeliet kloon aan het brouwen met de Arsegan.
Ben benieuwd hoe het uitpakt, anders gaat ie op Marktplaats.
77% pils, 22% tarwe, 11% haver?

Wel rijsthulsen erin?

Kokkebil

Citaat van: hobbybob op 10-01-2020  12:20 u77% pils, 22% tarwe, 11% haver?

Wel rijsthulsen erin?

110%????  ;D ;D ;D

hobbybob

Hahaha ja was uit de losse pols, 67% pils natuurlijk

f ceelen

Yep hij is binnen het feest kan beginnen.

Biertjebrouwen

Meer gebruikers die last hebben van de bazooka filter die dichtslipt als het wort in het vat gaat? En zo nee, wat zijn de oplossingen?

lier

Citaat van: Biertjebrouwen op 23-01-2020  11:02 uMeer gebruikers die last hebben van de bazooka filter die dichtslipt als het wort in het vat gaat? En zo nee, wat zijn de oplossingen?

Vervangen door filterheks of lauterheks

MartijnNOP


Kokkebil

Citaat van: Biertjebrouwen op 23-01-2020  11:02 uMeer gebruikers die last hebben van de bazooka filter die dichtslipt als het wort in het vat gaat? En zo nee, wat zijn de oplossingen?

Inderdaad een waardeloos filter (veel te klein).
Ik gebruik micon RVS gaas.
Ben trouwens helemaal niet zo stuk van deze ketel.
Of ik doe alles verkeerd, maar ik heb er steeds ruzie mee!

3,14t

Ik gebruik geen bazooka filter (na de cursus van Sam bij Brouwmarkt).
Ik schroot op 1.2 mm tussen de walsen (heb er een apart voelermaatje voor, dan hoef ik die van de motor niet te gebruiken), en kom aardig op de begin SG uit.
Spoelen gaat prima, en ik heb nog nooit vast gezeten met mijn pomp.
Na afloop zet ik nog wel een slang op de overstoortpijp zodat ik met de kraan daar een minuutje heet water uit de kraan doorheen jaag.
Heb dus eigenlijk geen probleem met deze automaat.
Koelen doe ik ook nog met de standaard spiraal, maar daar gaat dan weer grondwater doorheen die van 12 m diep wordt opgepompt.
Ik vind het een beetje zonde om daar drinkwater voor te verspillen. En met 16 zonnepaneeltjes klinkt het bijna duurzaam 8)

CeesM

Citaat van: Biertjebrouwen op 23-01-2020  11:02 uMeer gebruikers die last hebben van de bazooka filter die dichtslipt als het wort in het vat gaat? En zo nee, wat zijn de oplossingen?
Geen filterdingen gebruiken, na het koelen een whirpool maken, even laten staan en dan overpompen naar het gistvat.

LabekeRudy

Hoi,
Vandaag een Easybrew 30 aangekocht.
Is er iemand die me een overzicht kan geven hoe ik er het best mee kan werken zoals ik hem standaard heb aangekocht.
Ik heb al veel items op de forum gelezen maar toch zijn er veel tegenstrijdige dingen. Ik weet dat het zelf wel experimenteren en leren word maar toch deze vraag.
Bedankt bij voorbaat,
Rudy

hopjesvla

Citaat van: LabekeRudy op 23-01-2020  20:32 uHoi,
Vandaag een Easybrew 30 aangekocht.
Is er iemand die me een overzicht kan geven hoe ik er het best mee kan werken zoals ik hem standaard heb aangekocht.
Ik heb al veel items op de forum gelezen maar toch zijn er veel tegenstrijdige dingen. Ik weet dat het zelf wel experimenteren en leren word maar toch deze vraag.
Bedankt bij voorbaat,
Rudy

Misschien handig om de tegenstrijdigheden die je hebt gevonden te vermelden.

Johan123

Hallo,

Ik ben nog aan het wachten op mijn bestelling van afgelopen september.
Begrijp ik het goed dat jij de ketel laatst gekocht hebt en deze ook al in huis?

Groetjes Johan

rlandzaat

Citaat van: Johan123 op 24-01-2020  09:47 uHallo,

Ik ben nog aan het wachten op mijn bestelling van afgelopen september.
Begrijp ik het goed dat jij de ketel laatst gekocht hebt en deze ook al in huis?

Groetjes Johan

Ik heb mijn bestelling in augustus gedaan en deze is dinsdag j.l. geleverd. Vermoedelijk zul je niet lang meer op die van jou hoeven te wachten.


Johan123

Oke, helemaal duidelijk.
Ik wens je veel brouwplezier :proost:

Groetjes Johan

ChrisH1986

Misschien is deze vraag al eens eerder gesteld maar ik kon hem niet terugvinden dus plaats ik dit bericht toch maar ff.

Enige tijd geleden dacht ik slim te zijn om een langere bazooka filter aan te schaffen (het meegeleverde filter die bij de pan zat raakt al vrij snel verstopt).
Eenmaal thuis geleverd zag ik dat het bevestigd kan worden met zo'n fitting met schroefdraad.
Echter zit dit ook aan de binnenkant van de pan waarbij je je bier uit de pan kan laten lopen.
Er moet daar toch een koppelstuk voor zijn zou je zeggen...

Braumarkt gemaild... geen antwoord.
Unibrew gemaild... ook geen antwoord.

Weet iemand hier op het forum waar ik dit koppelstuk kan bestellen?

Het gaat om dit filter:

https://www.braumarkt.com/hopfilter-bazooka-rvs-30-cm

CeesM

Citaat van: ChrisH1986 op 01-02-2020  21:30 uEnige tijd geleden dacht ik slim te zijn om een langere bazooka filter aan te schaffen (het meegeleverde filter die bij de pan zat raakt al vrij snel verstopt).
Dacht je dat een langere bazookafilter niet verstopt raakt? Oké, iets minder snel. ;) Jammer dat je dat gekocht hebt, want je hebt er niks aan. Gewoon zonder filter, maar na het koelen een whirlpool/draaikolk maken, even laten rusten tot het niet meer beweegt, en dan je wort aftappen of overpompen naar je gistvat.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.