Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

BertusBeensteen

Citaat van: Jacques op 25-05-2019  12:15 uDat los je op met een automatische spanband aan een haak. Gisteren weer gebruik van gemaakt en elke keer verbaas ik mij er over dat de fabrikanten van brouwautomaten dit niet aanbieden. Het heeft zo veel voordelen...

Moeten ze er dan ook een haak bij leveren voor in het plafond?
Op het moment heb ik geen mogelijkheid om een spanband aan op te hangen waar ik brouw, dus ik ben blij met de extra nokken.
Ik geloof best dat het ideaal is zo'n spanband of takel, maar niet iedereen heeft er direct de mogelijkheid voor.

Er zit geen filterplaat bij de Brew Monk trouwens, voor de geïnteresseerden.

Jacques

Citaat van: BertusBeensteen op 25-05-2019  21:16 uMoeten ze er dan ook een haak bij leveren voor in het plafond?
Op het moment heb ik geen mogelijkheid om een spanband aan op te hangen waar ik brouw, dus ik ben blij met de extra nokken.
Ik geloof best dat het ideaal is zo'n spanband of takel, maar niet iedereen heeft er direct de mogelijkheid voor.

Als je haak in het plafond kunt maken is dat het goedkoopst en handigst. Maar het klopt dat niet iedereen die mogelijkheid heeft.

De fabrikanten zouden aan de ketels een beugel kunnen construeren die je als je gaat filteren bevestigt. Dat verhoogt de kostprijs van een automaat maar daar staat tegenover dat het gebruiksgemak aanzienlijk toeneemt, naast de kwaliteitsverbetering van je bier...

Maar er zijn meer mogelijkheden. In het topic Een kledingrek voor de bevestiging van een takel zijn verschillende mogelijkheden besproken.

ExPeteriment

Het plafond in mijn brouwerij is niet sterk genoeg voor een haak. Ik gebruik een tuinscharnier vanaf de muur. Deze stelt zich mooi vanzelf recht boven de ketel.

Als takel/ratel gebruik ik een spanband voor laminaat.



DJF3

2x heb ik nu met de Easybrew 50 gebrouwen.
Beide keren verliep het maischen langzaam en hoorde ik de ketel onderin 'drooglopen' omdat de vloeistof niet snel genoeg beneden kwam.
Na het maischen (spoelen) leek het dicht te slaan. Veel vloeistof boven maar zeer weinig onder in de ketel (of erg langzaam)

Zou ik iets verkeerd doen? Grover schroten? Meer rijstvlieshulzen toevoegen?

Tnx!
DJ

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 30-05-2019  14:07 uHet plafond in mijn brouwerij is niet sterk genoeg voor een haak. Ik gebruik een tuinscharnier vanaf de muur. Deze stelt zich mooi vanzelf recht boven de ketel.

Als takel/ratel gebruik ik een spanband voor laminaat.

Zou je deze oplossing ook willen posten in het topic =https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36774.0.htmlEen kledingrek voor de bevestiging van een takel

SVB

Sorry.. maar vind dit echt twijfelachtig, het hefboom-effect is echt hoog, in mijn ogen hoor je dit niet te promoten. Ieder zijn ding hoor, maar dit komt er bij mij niet in.

Jacques

Citaat van: SVB op 30-05-2019  22:35 uSorry.. maar vind dit echt twijfelachtig, het hefboom-effect is echt hoog, in mijn ogen hoor je dit niet te promoten. Ieder zijn ding hoor, maar dit komt er bij mij niet in.

Als het een solide scharnier is en de bouten stevig in de muur zitten is er niet zo veel aan de hand.

middelaersch

Citaat van: SVB op 30-05-2019  22:35 uSorry.. maar vind dit echt twijfelachtig, het hefboom-effect is echt hoog, in mijn ogen hoor je dit niet te promoten. Ieder zijn ding hoor, maar dit komt er bij mij niet in.

Ik vind dit er ook griezelig uitzien. Komt toch een aardig gewicht  aan te hangen, al helemaal bij een Easybrew 50.

Het maakt natuurlijk wel uit van welk materiaal de muur is gemaakt, en hoe je e.e.a. vast schroeft, maar je wilt niet meemaken dat zo'n bevestiging het begeeft.. Zou mijn keuze niet zijn. Better safe than sorry....

hobbybob

Citaat van: DJF3 op 30-05-2019  21:37 u2x heb ik nu met de Easybrew 50 gebrouwen.
Beide keren verliep het maischen langzaam en hoorde ik de ketel onderin 'drooglopen' omdat de vloeistof niet snel genoeg beneden kwam.
Na het maischen (spoelen) leek het dicht te slaan. Veel vloeistof boven maar zeer weinig onder in de ketel (of erg langzaam)

Zou ik iets verkeerd doen? Grover schroten? Meer rijstvlieshulzen toevoegen?

Tnx!
DJ
Ik heb inmiddels 6x met de Easybrew 50 gebrouwen en herken jou probleem totaal niet.

Grover schroten en klam gaat helpen, rijsthulzen ook.

Rijsthulzen gebruik ik alleen als ik tarwe en/of haver in mijn stort heb anders niet.

Mijn schrootmolen staat op 1,4 mm bij gerst en tarwe.
Met gemoute haver op 1 mm.


ExPeteriment

Citaat van: SVB op 30-05-2019  22:35 uSorry.. maar vind dit echt twijfelachtig, het hefboom-effect is echt hoog, in mijn ogen hoor je dit niet te promoten. Ieder zijn ding hoor, maar dit komt er bij mij niet in.
Zonder het te willen promoten: de muur is van steen, de haken kunnen zware schuurdeuren aan, bij spoelen takel je steeds een beetje, dan valt het gewicht wel mee. Al ca 10 keer mee gebrouwen, geen spoortje van twijfel gehad.

ExPeteriment

Citaat van: middelaersch op 31-05-2019  00:34 uIk vind dit er ook griezelig uitzien. Komt toch een aardig gewicht  aan te hangen, al helemaal bij een Easybrew 50.

Het maakt natuurlijk wel uit van welk materiaal de muur is gemaakt, en hoe je e.e.a. vast schroeft, maar je wilt niet meemaken dat zo'n bevestiging het begeeft.. Zou mijn keuze niet zijn. Better safe than sorry....
In:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36774.msg596762.html#msg596762:
heb ik het voor de Easybrew 30 doorgerekend.

MO

DJF3 ik herken je probleem zeker wel. Hoeveel stort je maximaal en hoeveel maischwater gebruikt je.
Grover schroten moet zeker helpen!

Probleem met de Arsegan 50 is dat het filterbed veel te hoog is (en de diameter van de ketel te klein) zodat circulereren heel nauw komt.

Mijn advies is grof schroten (maar ik haal toch 80-82% rendement) en niet meer storten dan 10 kg op 31-32 liter maischwater.
Meer kan het apparaat in mijn ervaring niet aan.

piotr

Citaat van: ExPeteriment op 24-06-2019  16:51 uIn:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36774.msg596762.html#msg596762:
heb ik het voor de Easybrew 30 doorgerekend.

Je verdeelt in die berekening de last over de 5 pluggen maar de volledige belasting komt op het draaipunt van de scharnier. Je garagedeur hangt niet aan 1 scharnier maar aan minstens 2 en waarschijnlijk 3. De pluggen zijn niet geschikt om op deze manier te belasten, daar komt vroeg of laat speling op. Ik zou de pluggen vervangen door draadeind icm een spuitanker/chemisch-anker (80mm de muur in) en een arm laten lassen van vierkante buis.

Scorpionrose

Citaat van: piotr op 26-06-2019  13:30 uJe verdeelt in die berekening de last over de 5 pluggen maar de volledige belasting komt op het draaipunt van de scharnier. Je garagedeur hangt niet aan 1 scharnier maar aan minstens 2 en waarschijnlijk 3. De pluggen zijn niet geschikt om op deze manier te belasten, daar komt vroeg of laat speling op. Ik zou de pluggen vervangen door draadeind icm een spuitanker/chemisch-anker (80mm de muur in) en een arm laten lassen van vierkante buis.

Al die takel systemen is werkelijk om te lachen.
Ik zie goedkope gamma bokjes verlengt met panlatten op het aanrechtblad en velen vinden dit een superoplossing en veilig(levensgevaarlijk en hoe bedenk je het)
Nu maakt iemand een scharnier aan de wand die er over 50 jaar waarschijnlijk nog hangt en dan is het niet veilig en moet het met chemische pluggen en gelast van dik koker aan de muur. Moet er een moutkorf aanhangen of een compleet motorblok van 1 of andere amerikaanse auto?

Dit systeem met het garage scharnier mooi zo laten want als de pluggen juist gemonteerd zijn houden die het makkelijk vol.
Heb in de bouw wel eens spullen gemonteerd op een slechtere manier en die gebouwen staan er na 30 jaar nog.

SVB

Het feit dat je er trots op bent dat je nog slechtere dingen hebt gedaan doet je hele betoog verder geen goed ben ik bang. Verder verbaas ik mij vaker over constructies hier.

Idee zijn feestje hoor, Persoonlijk zou ik voor een ophang iets als onderstaande gaan (voor bokszakken), gewicht mooi verdeeld, het is gemaakt om een gewicht op een bepaalde manier te dragen.

https://www.decathlon.nl/p/muurbevestiging-voor-bokszak/_/R-p-303856?mc=8518807&gclid=EAIaIQobChMIiI312JiH4wIVR-N3Ch0gCAsPEAQYASABEgLE8PD_BwE

Scorpionrose

Citaat van: SVB op 26-06-2019  14:57 uHet feit dat je er trots op bent dat je nog slechtere dingen hebt gedaan doet je hele betoog verder geen goed ben ik bang. Verder verbaas ik mij vaker over constructies hier.

Idee zijn feestje hoor, Persoonlijk zou ik voor een ophang iets als onderstaande gaan (voor bokszakken), gewicht mooi verdeeld, het is gemaakt om een gewicht op een bepaalde manier te dragen.

https://www.decathlon.nl/p/muurbevestiging-voor-bokszak/_/R-p-303856?mc=8518807&gclid=EAIaIQobChMIiI312JiH4wIVR-N3Ch0gCAsPEAQYASABEgLE8PD_BwE

Wat ik ermee bedoel is dat de dingen die ik op een slechtere manier heb gemonteerd volledig voldoen aan het Bouwbesluit. Dus niet dat het slecht gemonteerd is. Dit systeem voor het takelen van de korf voldoet prima en zal dan ook niets mee gebeuren

En een vergelijking met een bokszak is 1 van de categorie appels met peren.
Bereken eens hoeveel krachten erop komen als je 1x tegen zo'n bokszak aanslaat.

SVB

Aanzienlijk meer... vandaar ook mijn voorstel om dat te doen, dan weet je zeker dat de troep niet naar beneden komt zetten omdat je scharnier of je schroeven het begeven. Ik heb er geen last van als het naar beneden komt zetten hoor, ik zeg alleen dat ik dit persoonlijk een prut oplossing vind. Wat een ander doet in zijn huis moet hij weten.  :proost:

EBC

Natte bostel weegt ongeveer evenveel als de gebruikte hoeveelheid droge mout. Die moutpijp weegt bijna niks, dat is maar heel dun staal.
Er kan maximaal 12 kg mout in een easybrew 50, dus meer dan 15 kg zal er nooit aanhangen zolang je langzaam takelt.

Ik denk dat een volwassen man aan dat scharnier kan hangen ...

ExPeteriment

Citaat van: piotr op 26-06-2019  13:30 uJe verdeelt in die berekening de last over de 5 pluggen maar de volledige belasting komt op het draaipunt van de scharnier. Je garagedeur hangt niet aan 1 scharnier maar aan minstens 2 en waarschijnlijk 3. De pluggen zijn niet geschikt om op deze manier te belasten, daar komt vroeg of laat speling op. Ik zou de pluggen vervangen door draadeind icm een spuitanker/chemisch-anker (80mm de muur in) en een arm laten lassen van vierkante buis.
Uhhhhh. Je begint over het scharnier draaipunt ipv de pluggen. Daarna ga je over vervanging voor de pluggen verder. Wat is nu volgens jou de zwakste schakel? Aan pluggen mag je toch wel iets hangen hoop ik? Anders wordt het kaaal in huis.

TV scharnier bijvoorbeeld, geeft toch op zijn minst vergelijkbare belasting, al ga ik er niet aan rekenen:



I rest my case. Toch wel mooi hoor zo'n forum waar een ieder de zaken uit eigen invalshoek benadert.

middelaersch

Citaat van: middelaersch op 31-05-2019  00:34 uIk vind dit er ook griezelig uitzien. Komt toch een aardig gewicht  aan te hangen, al helemaal bij een Easybrew 50.

Het maakt natuurlijk wel uit van welk materiaal de muur is gemaakt, en hoe je e.e.a. vast schroeft, maar je wilt niet meemaken dat zo'n bevestiging het begeeft.. Zou mijn keuze niet zijn. Better safe than sorry....

Ondanks de discussie welke hierover sinds 31-5 is gevoerd, en de gemaakte berekeningen ben ik niet van mening veranderd....  :brouwen:

Ik heb ooit bij natuurkunde geleerd dat 'moment = kracht × arm', en als ik die formule op deze scharnierconstructie  los laat, dan blijkt dat er een behoorlijk grote kracht op het scharnier en de bovenste twee schroeven komt in een richting waar deze niet op gemaakt zijn.


Scorpionrose

Citaat van: middelaersch op 26-06-2019  19:39 uOndanks de discussie welke hierover sinds 31-5 is gevoerd, en de gemaakte berekeningen ben ik niet van mening veranderd....  :brouwen:

Ik heb ooit bij natuurkunde geleerd dat 'moment = kracht × arm', en als ik die formule op deze scharnierconstructie  los laat, dan blijkt dat er een behoorlijk grote kracht op het scharnier en de bovenste twee schroeven komt in een richting waar deze niet op gemaakt zijn.

In een richting waar deze niet voor gemaakt is??? Welke richting is dit dan wel voor gemaakt?
Er komen exact dezelfde krachten op het scharnier en op de schroeven als bij een deur. Een deur heeft meestal 2 scharnieren en soms 3 en het gewicht per scharnier is dan ook nog meer dan nu met 1 moutkorf met mout.

CeesM

Citaat van: Scorpionrose op 26-06-2019  20:33 uIn een richting waar deze niet voor gemaakt is??? Welke richting is dit dan wel voor gemaakt?
Er komen exact dezelfde krachten op het scharnier en op de schroeven als bij een deur. Een deur heeft meestal 2 scharnieren en soms 3 en het gewicht per scharnier is dan ook nog meer dan nu met 1 moutkorf met mout.
Bij een deur is bij de bovenste scharnier de trekkracht het grootst, bij de onderste scharnier enkel drukkracht. Tevens hebben alle scharnieren nog een neerwaartse kracht te weerstaan. Door het uitzakken van de deur klemt het altijd aan de bovenkant.

ExPeteriment

Citaat van: CeesM op 26-06-2019  21:13 uBij een deur is bij de bovenste scharnier de trekkracht het grootst, bij de onderste scharnier enkel drukkracht. Tevens hebben alle scharnieren nog een neerwaartse kracht te weerstaan. Door het uitzakken van de deur klemt het altijd aan de bovenkant.
Zie het als het middelste scharnier in de deur open situatie. Oh ja ik zou dit laten rusten. Ik reageer pas weer als iemand mijn berekening met feiten weet te weerleggen.

Jacques

Citaat van: SVB op 26-06-2019  14:57 uHet feit dat je er trots op bent dat je nog slechtere dingen hebt gedaan doet je hele betoog verder geen goed ben ik bang. Verder verbaas ik mij vaker over constructies hier.

Idee zijn feestje hoor, Persoonlijk zou ik voor een ophang iets als onderstaande gaan (voor bokszakken), gewicht mooi verdeeld, het is gemaakt om een gewicht op een bepaalde manier te dragen.

https://www.decathlon.nl/p/muurbevestiging-voor-bokszak/_/R-p-303856?mc=8518807&gclid=EAIaIQobChMIiI312JiH4wIVR-N3Ch0gCAsPEAQYASABEgLE8PD_BwE

Bij normaal gebruik van een Easybrew rust de moutkorf op een aantal puntlassen. Wat is de maximale belasting daarvan?


middelaersch

Citaat van: Jacques op 26-06-2019  22:10 uBij normaal gebruik van een Easybrew rust de moutkorf op een aantal puntlassen. Wat is de maximale belasting daarvan?

Een goed uitgevoerde puntlas verbinding is enorm sterk. O.a. de carosserie van je auto is grotendeels gepuntlast.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.