Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Scorpionrose

Citaat van: Op de Fles op 09-05-2019  18:41 uGewoon rustig roeren geeft geen problemen qua smaak.
Brouwers zonder automaat roeren constant om de stort gelijkmatig te verwarmen.
Je moet er natuurlijk geen mixer inhangen  ;D

Zat anders net aan zo'n betonmixer te denken ;) ;)

Op de Fles

Citaat van: Scorpionrose op 09-05-2019  18:58 uZat anders net aan zo'n betonmixer te denken ;) ;)
Die heb ik ook  ;D Alleen heb ik daar een stevige haak aan gelast, en daar drijf in mijn schrootmolen mee aan  ;)

John

Citaat van: DavyDK op 09-05-2019  17:22 uMet te heet water spoelen (+77graden) zou een negatief effect hebben op je bier vind ik terug na wat opzoekwerk. Iemand die dat kan beamen ?
Als je zorgt dat zuurgraad van je spoelwater goed is, is spoelen met +90 gr. geen probleem. Daarnaast koelt spoelwater in de moutkorf ERG snel af (ben Grainfather gebruiker).

bsmpower

Ik lees vaak dat men een filterkuip gebruikt om helder wort te krijgen. Als ik er op zoek zie ik dat dit niet veel meer is dan een fijnmazig rooster dat je in een emmer kan doen, en eventuele 'rotzooi' achter blijft? Maar waarom werkt dit beter dan de filterplaten van de Easybrew? Zijn deze minder fijnmazig?

CommissarBas

Bijna eind mei, en dan komt het vakantiegeld weer. Weet iemand of deze brouwautomaten (Easybrew, maar misschien ook de Brewmonk bij Brouwmaatje) dan wellicht in de uitverkoop gaan?

hobbybob

Citaat van: CommissarBas op 11-05-2019  00:47 uBijna eind mei, en dan komt het vakantiegeld weer. Weet iemand of deze brouwautomaten (Easybrew, maar misschien ook de Brewmonk bij Brouwmaatje) dan wellicht in de uitverkoop gaan?
Ook de Klarstein in de gaten houden. Die is regelmatig in de aanbieding.



Snotje

Citaat van: bsmpower op 10-05-2019  08:44 uIk lees vaak dat men een filterkuip gebruikt om helder wort te krijgen. Als ik er op zoek zie ik dat dit niet veel meer is dan een fijnmazig rooster dat je in een emmer kan doen, en eventuele 'rotzooi' achter blijft? Maar waarom werkt dit beter dan de filterplaten van de Easybrew? Zijn deze minder fijnmazig?

Ik ken niemand die zijn wort nog extra filtert met een Easybrew/Brewmonk/Klarstein volgens mij is dat ook helemaal niet nodig.

Snotje

Citaat van: CommissarBas op 11-05-2019  00:47 uBijna eind mei, en dan komt het vakantiegeld weer. Weet iemand of deze brouwautomaten (Easybrew, maar misschien ook de Brewmonk bij Brouwmaatje) dan wellicht in de uitverkoop gaan?

Ik zou sowieso de nieuwe versie zoeken al is het alleen al om de transparante circulatiepijp:
https://www.brouwstore.nl/brew-monk-alles-in-een-brouwsysteem

Dat is namelijk een upgrade die ik erg graag wil voor mijn Easybrew:

https://www.brouwstore.nl/transparante-circulatiepijp-met-litergradering-voor-brew-monk-magnus?___SID=U

Als iemand weet of dit nog ergens goedkoper te kopen is ? Anders ga ik dat toch doen voor de prijs want het scheelt een hoop gedoe met aflezen, dat is namelijk onmogelijk als de maischkuip erin zit.

middelaersch

Citaat van: Snotje op 11-05-2019  12:21 uIk zou sowieso de nieuwe versie zoeken al is het alleen al om de transparante circulatiepijp

En de extra nokken op de moutpijp, waardoor die rare constructies met takels en zo niet meer nodig zijn. Lijkt mij ook een hele goede verbetering.

Ik vind het vreemd dat Braumarkt die verbeteringen (nog?) niet heeft.

CommissarBas

Ja, er niet heel erg gestunt wordt, ga ik de Brew Monk bij brouwmaatje ophalen. Die heeft alle laatste snufjes geloof ik.

https://www.brouwmaatje.nl/elektrisch/902-brouwmaatjenl-alles-in-1-brouwketel-van-brewmonk-online-5420069825638.html

Heuvinger brouwerij

Citaat van: CommissarBas op 11-05-2019  17:27 uJa, er niet heel erg gestunt wordt,  blah blah blah
Eind van de maand wordt de vakantie toeslag uit gekeerd.
Meestal komen er tegen die tijd wat "aanbiedingen".
Met iets meer geduld, soms valt de omzet tegen, dan komt er zo 1/2 juni begin juli nog een betere aanbieding.

CommissarBas

Ik verwachtte het al, maar bedankt voor de bevestiging. Ik ga nog even wachten met het aanschaffen.

Staple

Nou, het heeft gewerkt.
Klam schroten op 1.05, uitmaischen op 78, een aantal keer roeren en met nagenoeg kokend water spoelen hebben met tot bijna 85% getild.

Dank voor de hulp.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 11-05-2019  14:02 uEn de extra nokken op de moutpijp, waardoor die rare constructies met takels en zo niet meer nodig zijn. Lijkt mij ook een hele goede verbetering.

Ik vind het vreemd dat Braumarkt die verbeteringen (nog?) niet heeft.

Met de extra nokken heb je één extra hoogte. Bij het gebruik van een takel zijn er dat heel wat meer...

Het voordeel van het langzaam omhoog halen van de moutkorf is dat je veel langzamer kunt spoelen waardoor je en hoger rendement kunt halen. Door de extra nokken heb je weliswaar wat minder kletteren maar kun je de spoelsnelheid nog steeds niet regelen.

bsmpower

Citaat van: Staple op 12-05-2019  11:34 uNou, het heeft gewerkt.
Klam schroten op 1.05, uitmaischen op 78, een aantal keer roeren en met nagenoeg kokend water spoelen hebben met tot bijna 85% getild.

Dank voor de hulp.
Wat bedoel je met 1.05? Uitmaischen op 78 bedoel je graden?

Op de Fles

Citaat van: Jacques op 12-05-2019  20:50 uMet de extra nokken heb je één extra hoogte. Bij het gebruik van een takel zijn er dat heel wat meer...

Het voordeel van het langzaam omhoog halen van de moutkorf is dat je veel langzamer kunt spoelen waardoor je en hoger rendement kunt halen. Door de extra nokken heb je weliswaar wat minder kletteren maar kun je de spoelsnelheid nog steeds niet regelen.
En vergeet het gemak van de takel niet bij het omhoog halen van de moutkorf, want bij een 50 liter versie weegt zo'n ding toch best zwaar  ;)

Koepie

 Met 1.05 bedoelt hij de ruimte tussen de walsen van de schrootmolen.
78 staat inderdaad voor graden.


;)
Citaat van: bsmpower op 22-05-2019  10:12 uWat bedoel je met 1.05? Uitmaischen op 78 bedoel je graden?

Staple

Inderdaad. Ik heb verschillende groottes geprobeerd, van 0.9 tot 1.25 (met steeds 0.5 mm verschil), zowel klam als droog. 1.05 klam (een paar handen water, doorroeren met de hand en 10 minuten laten staan) werkte het beste (zo min mogelijk kapotte kafjes met zo veel mogelijk gebroken inhoud).
Ik merkte ook bij het uitmaischen op 78 graden dat het beslag een stuk dunner was.

DavyDK

Ik heb van Braumarkt een mail gekregen dat de Easybrew 30 plus in pre order 80 euro goedkoper is met een code die je moet ingeven.

Er staat bij dat deze een gegradueerd liter peilglas, verbeterde contoller positie en verbeterde filterplaat heeft. Staat de plus voor het nieuwe 2019 model dan? Zoals de brewmonk model 2019? Waarschijnlijk juist dezelfde updates gekregen.

Voor de mensen die interesse hebben. Voor € 319. Wel pas in augustus te leveren.

DavyDK

Met nog eens goed na te kijken heb ik wel gezien dat er toch verschillen zijn. Bij het nieuwe model brew monk zit het peilglas om de terugvoer van de pomp. En bij de easybrew bovenop de kraan. Dus toch niet hetzelfde die nieuwe modellen dan.

middelaersch

Citaat van: DavyDK op 24-05-2019  23:07 uMet nog eens goed na te kijken heb ik wel gezien dat er toch verschillen zijn. Bij het nieuwe model brew monk zit het peilglas om de terugvoer van de pomp. En bij de easybrew bovenop de kraan. Dus toch niet hetzelfde die nieuwe modellen dan.

Ook over de extra nokken op de moutpijp die de brewmonk heeft, zie en lees ik niks. Ik vermoed dus dat die er ook niet op zitten.
Hoe belangrijk dat is?  :weetniet:

BertusBeensteen

Ik zag net ook de mail inderdaad. Had alleen gisteren de Brew Monk 2019 al besteld. Persoonlijk denk ik dat het peilglas op de circulatiepijp handiger is wat betreft reinigen. De Brew Monk mist de filterplaat wel, maar de easybrew mist de extra nokken voor zo ver ik kan achterhalen.

Verbeterde positie van de controller: hij zit gekanteld schijnbaar, dus wellicht iets handiger te bedienen.

Ik laat de Brew Monk gewoon leveren ondanks dat deze duurder is, want wil er binnenkort al mee gaan brouwen, half augustus is me te ver weg.

DavyDK

Betreft het reinigen vond ik dat ook makkelijker bij de brew monk.

Maar daar zitten toch ook 2 filterschijven bij ?

BertusBeensteen

Beiden voor de moutpijp inderdaad. Verder zit er een bazooka filter bij, waar de easybrew plus waarschijnlijk een filterplaat heeft in plaats van het bazooka filter. Er loopt ergens een topic over de Brewster Beacon, waar ook een dergelijk plaat bij zit.

Als de boel binnen is kan ik wel even vermelden wat er allemaal precies in zit.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 25-05-2019  01:07 uOok over de extra nokken op de moutpijp die de brewmonk heeft, zie en lees ik niks. Ik vermoed dus dat die er ook niet op zitten.
Hoe belangrijk dat is?  :weetniet:

Dat los je op met een automatische spanband aan een haak. Gisteren weer gebruik van gemaakt en elke keer verbaas ik mij er over dat de fabrikanten van brouwautomaten dit niet aanbieden. Het heeft zo veel voordelen...


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.