Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 30  (gelezen 231515 keer)

Offline Scorpionrose

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Arsegan Easybrew 30
« Reactie #1650 Gepost op: 09-05-2019 18:58 u »
Gewoon rustig roeren geeft geen problemen qua smaak.
Brouwers zonder automaat roeren constant om de stort gelijkmatig te verwarmen.
Je moet er natuurlijk geen mixer inhangen  ;D

Zat anders net aan zo'n betonmixer te denken ;) ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Op de Fles

• Vol lid
  • Proost !
« Reactie #1651 Gepost op: 09-05-2019 23:24 u »
Zat anders net aan zo'n betonmixer te denken ;) ;)
Die heb ik ook  ;D Alleen heb ik daar een stevige haak aan gelast, en daar drijf in mijn schrootmolen mee aan  ;)

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #1652 Gepost op: 10-05-2019 08:27 u »
Met te heet water spoelen (+77graden) zou een negatief effect hebben op je bier vind ik terug na wat opzoekwerk. Iemand die dat kan beamen ?
Als je zorgt dat zuurgraad van je spoelwater goed is, is spoelen met +90 gr. geen probleem. Daarnaast koelt spoelwater in de moutkorf ERG snel af (ben Grainfather gebruiker).

Offline bsmpower

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #1653 Gepost op: 10-05-2019 08:44 u »
Ik lees vaak dat men een filterkuip gebruikt om helder wort te krijgen. Als ik er op zoek zie ik dat dit niet veel meer is dan een fijnmazig rooster dat je in een emmer kan doen, en eventuele 'rotzooi' achter blijft? Maar waarom werkt dit beter dan de filterplaten van de Easybrew? Zijn deze minder fijnmazig?

Offline CommissarBas

• Boven 10 berichten
  • *
  • De Sleutelkrab
« Reactie #1654 Gepost op: 11-05-2019 00:47 u »
Bijna eind mei, en dan komt het vakantiegeld weer. Weet iemand of deze brouwautomaten (Easybrew, maar misschien ook de Brewmonk bij Brouwmaatje) dan wellicht in de uitverkoop gaan?

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #1655 Gepost op: 11-05-2019 01:38 u »
Bijna eind mei, en dan komt het vakantiegeld weer. Weet iemand of deze brouwautomaten (Easybrew, maar misschien ook de Brewmonk bij Brouwmaatje) dan wellicht in de uitverkoop gaan?
Ook de Klarstein in de gaten houden. Die is regelmatig in de aanbieding.

Offline Snotje

• Senior lid
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #1656 Gepost op: 11-05-2019 12:18 u »
Ik lees vaak dat men een filterkuip gebruikt om helder wort te krijgen. Als ik er op zoek zie ik dat dit niet veel meer is dan een fijnmazig rooster dat je in een emmer kan doen, en eventuele 'rotzooi' achter blijft? Maar waarom werkt dit beter dan de filterplaten van de Easybrew? Zijn deze minder fijnmazig?

Ik ken niemand die zijn wort nog extra filtert met een Easybrew/Brewmonk/Klarstein volgens mij is dat ook helemaal niet nodig.

Offline Snotje

• Senior lid
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #1657 Gepost op: 11-05-2019 12:21 u »

Ik zou sowieso de nieuwe versie zoeken al is het alleen al om de transparante circulatiepijp:
https://www.brouwstore.nl/brew-monk-alles-in-een-brouwsysteem

Dat is namelijk een upgrade die ik erg graag wil voor mijn Easybrew:

https://www.brouwstore.nl/transparante-circulatiepijp-met-litergradering-voor-brew-monk-magnus?___SID=U

Als iemand weet of dit nog ergens goedkoper te kopen is ? Anders ga ik dat toch doen voor de prijs want het scheelt een hoop gedoe met aflezen, dat is namelijk onmogelijk als de maischkuip erin zit.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #1658 Gepost op: 11-05-2019 14:02 u »
Ik zou sowieso de nieuwe versie zoeken al is het alleen al om de transparante circulatiepijp

En de extra nokken op de moutpijp, waardoor die rare constructies met takels en zo niet meer nodig zijn. Lijkt mij ook een hele goede verbetering.

Ik vind het vreemd dat Braumarkt die verbeteringen (nog?) niet heeft.

Offline CommissarBas

• Boven 10 berichten
  • *
  • De Sleutelkrab
« Reactie #1659 Gepost op: 11-05-2019 17:27 u »
Ja, er niet heel erg gestunt wordt, ga ik de Brew Monk bij brouwmaatje ophalen. Die heeft alle laatste snufjes geloof ik.

https://www.brouwmaatje.nl/elektrisch/902-brouwmaatjenl-alles-in-1-brouwketel-van-brewmonk-online-5420069825638.html

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #1660 Gepost op: 11-05-2019 21:23 u »
Ja, er niet heel erg gestunt wordt,  blah blah blah
Eind van de maand wordt de vakantie toeslag uit gekeerd.
Meestal komen er tegen die tijd wat "aanbiedingen".
Met iets meer geduld, soms valt de omzet tegen, dan komt er zo 1/2 juni begin juli nog een betere aanbieding.

Offline CommissarBas

• Boven 10 berichten
  • *
  • De Sleutelkrab
« Reactie #1661 Gepost op: 11-05-2019 22:25 u »
Ik verwachtte het al, maar bedankt voor de bevestiging. Ik ga nog even wachten met het aanschaffen.

Offline Staple

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #1662 Gepost op: 12-05-2019 11:34 u »
Nou, het heeft gewerkt.
Klam schroten op 1.05, uitmaischen op 78, een aantal keer roeren en met nagenoeg kokend water spoelen hebben met tot bijna 85% getild.

Dank voor de hulp.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #1663 Gepost op: 12-05-2019 20:50 u »
En de extra nokken op de moutpijp, waardoor die rare constructies met takels en zo niet meer nodig zijn. Lijkt mij ook een hele goede verbetering.

Ik vind het vreemd dat Braumarkt die verbeteringen (nog?) niet heeft.

Met de extra nokken heb je één extra hoogte. Bij het gebruik van een takel zijn er dat heel wat meer...

Het voordeel van het langzaam omhoog halen van de moutkorf is dat je veel langzamer kunt spoelen waardoor je en hoger rendement kunt halen. Door de extra nokken heb je weliswaar wat minder kletteren maar kun je de spoelsnelheid nog steeds niet regelen.

Offline bsmpower

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1664 Gepost op: 22-05-2019 10:12 u »
Nou, het heeft gewerkt.
Klam schroten op 1.05, uitmaischen op 78, een aantal keer roeren en met nagenoeg kokend water spoelen hebben met tot bijna 85% getild.

Dank voor de hulp.
Wat bedoel je met 1.05? Uitmaischen op 78 bedoel je graden?

Offline Op de Fles

• Vol lid
  • Proost !
« Reactie #1665 Gepost op: 22-05-2019 11:14 u »
Met de extra nokken heb je één extra hoogte. Bij het gebruik van een takel zijn er dat heel wat meer...

Het voordeel van het langzaam omhoog halen van de moutkorf is dat je veel langzamer kunt spoelen waardoor je en hoger rendement kunt halen. Door de extra nokken heb je weliswaar wat minder kletteren maar kun je de spoelsnelheid nog steeds niet regelen.
En vergeet het gemak van de takel niet bij het omhoog halen van de moutkorf, want bij een 50 liter versie weegt zo'n ding toch best zwaar  ;)

Offline Koepie

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwerij 't Beerpenske
« Reactie #1666 Gepost op: 23-05-2019 09:36 u »
 Met 1.05 bedoelt hij de ruimte tussen de walsen van de schrootmolen.
78 staat inderdaad voor graden.

;)
Wat bedoel je met 1.05? Uitmaischen op 78 bedoel je graden?

Offline Staple

• Vol lid
« Reactie #1667 Gepost op: 23-05-2019 13:05 u »
Inderdaad. Ik heb verschillende groottes geprobeerd, van 0.9 tot 1.25 (met steeds 0.5 mm verschil), zowel klam als droog. 1.05 klam (een paar handen water, doorroeren met de hand en 10 minuten laten staan) werkte het beste (zo min mogelijk kapotte kafjes met zo veel mogelijk gebroken inhoud).
Ik merkte ook bij het uitmaischen op 78 graden dat het beslag een stuk dunner was.

Offline DavyDK

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1668 Gepost op: 24-05-2019 22:51 u »
Ik heb van Braumarkt een mail gekregen dat de Easybrew 30 plus in pre order 80 euro goedkoper is met een code die je moet ingeven.

Er staat bij dat deze een gegradueerd liter peilglas, verbeterde contoller positie en verbeterde filterplaat heeft. Staat de plus voor het nieuwe 2019 model dan? Zoals de brewmonk model 2019? Waarschijnlijk juist dezelfde updates gekregen.

Voor de mensen die interesse hebben. Voor € 319. Wel pas in augustus te leveren.

Offline DavyDK

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1669 Gepost op: 24-05-2019 23:07 u »
Met nog eens goed na te kijken heb ik wel gezien dat er toch verschillen zijn. Bij het nieuwe model brew monk zit het peilglas om de terugvoer van de pomp. En bij de easybrew bovenop de kraan. Dus toch niet hetzelfde die nieuwe modellen dan.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #1670 Gepost op: 25-05-2019 01:07 u »
Met nog eens goed na te kijken heb ik wel gezien dat er toch verschillen zijn. Bij het nieuwe model brew monk zit het peilglas om de terugvoer van de pomp. En bij de easybrew bovenop de kraan. Dus toch niet hetzelfde die nieuwe modellen dan.

Ook over de extra nokken op de moutpijp die de brewmonk heeft, zie en lees ik niks. Ik vermoed dus dat die er ook niet op zitten.
Hoe belangrijk dat is?  :weetniet:

Offline BertusBeensteen

• Vol lid
« Reactie #1671 Gepost op: 25-05-2019 08:50 u »
Ik zag net ook de mail inderdaad. Had alleen gisteren de Brew Monk 2019 al besteld. Persoonlijk denk ik dat het peilglas op de circulatiepijp handiger is wat betreft reinigen. De Brew Monk mist de filterplaat wel, maar de easybrew mist de extra nokken voor zo ver ik kan achterhalen.

Verbeterde positie van de controller: hij zit gekanteld schijnbaar, dus wellicht iets handiger te bedienen.

Ik laat de Brew Monk gewoon leveren ondanks dat deze duurder is, want wil er binnenkort al mee gaan brouwen, half augustus is me te ver weg.

Offline DavyDK

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #1672 Gepost op: 25-05-2019 09:44 u »
Betreft het reinigen vond ik dat ook makkelijker bij de brew monk.

Maar daar zitten toch ook 2 filterschijven bij ?

Offline BertusBeensteen

• Vol lid
« Reactie #1673 Gepost op: 25-05-2019 10:07 u »
Beiden voor de moutpijp inderdaad. Verder zit er een bazooka filter bij, waar de easybrew plus waarschijnlijk een filterplaat heeft in plaats van het bazooka filter. Er loopt ergens een topic over de Brewster Beacon, waar ook een dergelijk plaat bij zit.

Als de boel binnen is kan ik wel even vermelden wat er allemaal precies in zit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #1674 Gepost op: 25-05-2019 12:15 u »
Ook over de extra nokken op de moutpijp die de brewmonk heeft, zie en lees ik niks. Ik vermoed dus dat die er ook niet op zitten.
Hoe belangrijk dat is?  :weetniet:

Dat los je op met een automatische spanband aan een haak. Gisteren weer gebruik van gemaakt en elke keer verbaas ik mij er over dat de fabrikanten van brouwautomaten dit niet aanbieden. Het heeft zo veel voordelen...