Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

hobbybob



Citaat van: DavyDK op 09-05-2019  13:08 uHobbybob,

Ik heb zonet alles gelezen van de easybrew 50L, om te vergelijken met de 30. Maar daar zie ik problemen omtrent de dimensies van de ketel. Moeilijk doorlopen en zo. Dat schrikt me toch wat af.

Ik zou voornamelijk sterke blonde brouwen.

Ik heb totaal geen last met het doorlopen, ook geen last van aanbranden, tijdens maischen kan ik na 10 min de pomp volledig openzetten zonder dat het wort door de overloop gaat.
Die (evtentuele) problemen die je leest hebben hoofdzakelijk te maken met te fijn schroten en zul je ook tegenkomen met de 30ltr versie, 1 a 1,2 mm is echt te fijn, hier staat mijn molen op 1,5 mm.
Daarmee schroot ik zowel gerst als tarwe, als ik gemoute haver gebruik in een recept moet ik mijn molen fijner zetten dus dat schroot ik dan apart.
Met haver en tarwe in een recept gebruik ik altijd rijsthulzen.

Het beste bier brouw jezelf


Staple

Als ik mijn molen op 1.1 zet, dan komen er vaak nog hele korrels doorheen. Wat doe ik dan fout?  :weetniet:

Snotje

Citaat van: Staple op 09-05-2019  14:00 uAls ik mijn molen op 1.1 zet, dan komen er vaak nog hele korrels doorheen. Wat doe ik dan fout?  :weetniet:

niks. Dat gebeurd gewoon als je zo grof schroot. Je zou kunnen proberen of klam schroten helpt. Of de molen op 1.0 zetten.

Maar af en toe een hele korrel kan geen kwaad.

Snotje

Citaat van: DavyDK op 09-05-2019  12:25 uIk heb de vraag daarjuist al ergens anders gesteld. Maar zal het hier nog eens doen. Dit is dan ook een topic erover. Hoeveel liter heb je uiteindelijk over na het brouwen om te vergisten/bottelen bij een arsegan 30. Er zei iemand 24 liter.
Maar ik vind over gelijkaardige brouwketels deze info: capaciteit: 30 liter (totaal volume = 40 liter) Dus dacht ik 30 liter dan ?

Ik heb eerst gewerkt met moutextract siroop en wil binnen aanzienbare tijd toch overschakelen naar dit.

met je spoelwater vul je je ketel weer aan tot je hebt waar je mee begon. Ik zou zeggen dat 24 liter wel redelijk max is wat je kan brouwen. Dit heb ik de laatste keer gedaan (wel met een grote stort omdat het een Weizen was) en dan zat die ketel echt tjokvol. Met bepaalde recepten zou het misschien mogelijk zijn om meer te brouwen maar ik denk niet zoveel meer.

Ik was in het begin ook aan het twijfelen tussen een 50 en een 30. Ik dacht ik neem een 30 kan later altijd voor een 50 gaan. En wat ik merk is dat ik juist behoefte heb aan nog kleiner, zodat ik met kleinere batches recepten kan testen, deze makkelijk met meerdere gistemmers in mijn vergistingskast kwijt kan, en niet eindeloos bezig ben met bottelen. Tis maar een idee.

hobbybob

Bovenstaande snap ik niet? Ik kan prima 10 a 15 ltr brouwen met de 50ltr versie? Als ik wil waarom niet met de 30?

Het beste bier brouw jezelf


DavyDK

Dat wou ik juist vragen. Is er een minimum ? Anders zou ik zeggen. Je gaat voor de 50L en maakt gewoon kleinere hoeveelheden om te testen en grotere als het nodig is. Maar als 10 liter gaat is het duidelijk voor me.

Staple

Citaat van: Snotje op 09-05-2019  14:08 uniks. Dat gebeurd gewoon als je zo grof schroot. Je zou kunnen proberen of klam schroten helpt. Of de molen op 1.0 zetten.

Maar af en toe een hele korrel kan geen kwaad.

Ik heb toen klam geschroot ook. Ik zal het eens klam en op 1.0mm proberen.
Nu haal ik namelijk maar een rendement van hooguit 65%  :huilen:

Citaat van: DavyDK op 09-05-2019  14:42 uDat wou ik juist vragen. Is er een minimum ? Anders zou ik zeggen. Je gaat voor de 50L en maakt gewoon kleinere hoeveelheden om te testen en grotere als het nodig is. Maar als 10 liter gaat is het duidelijk voor me.

Ik had bij een stort van 2.3 Kg, 13 liter water nodig omdat het mout anders droog staat.

Snotje

Citaat van: hobbybob op 09-05-2019  14:38 uBovenstaande snap ik niet? Ik kan prima 10 a 15 ltr brouwen met de 50ltr versie? Als ik wil waarom niet met de 30?

Het beste bier brouw jezelf

ik zeg niet dat het niet kan, ik bedoel dat ik behoefte heb de andere kant op: liever kleiner dan groter. Dit omdat hij twijfelde tussen een 30 of een 50.  Ik dacht ook dat ik heel veel wilde brouwen, maar nu ben ik tot de conclusie gekomen dat kleiner voor mij beter is.  Als er een nog kleinere ketel zou zijn had ik die gekocht. Ja die is er wel, maar ik bedoel in de Brewmonk/Easybrew prijsklasse.

Citaat van: Staple op 09-05-2019  14:48 uIk heb toen klam geschroot ook. Ik zal het eens klam en op 1.0mm proberen.
Nu haal ik namelijk maar een rendement van hooguit 65%  :huilen:

Ik had bij een stort van 2.3 Kg, 13 liter water nodig omdat het mout anders droog staat.

Ik zou denken dat er dan wat anders mis gaat, misschien moet je een jodium proef doen om te kijken of maischen wel goed gaat.  Spoel je wel goed met de juiste temperatuur?

hobbybob

Citaat van: Staple op 09-05-2019  14:48 uIk heb toen klam geschroot ook. Ik zal het eens klam en op 1.0mm proberen.
Nu haal ik namelijk maar een rendement van hooguit 65%  :huilen:

Ik had bij een stort van 2.3 Kg, 13 liter water nodig omdat het mout anders droog staat.
13 ltr min 2,3 (verlies na maischen) is 11,7 nu nog kookverlies dan zit je bij mij op 9,5 ltr.

Al zou je komen op 13 ltr? Dan 75 min koken en na 15 min 3ltr aftappen en heet in fles heb je gelijk 3ltr starterwort.

Het beste bier brouw jezelf


knifeman

Citaat van: DavyDK op 09-05-2019  12:25 uIk heb de vraag daarjuist al ergens anders gesteld. Maar zal het hier nog eens doen. Dit is dan ook een topic erover. Hoeveel liter heb je uiteindelijk over na het brouwen om te vergisten/bottelen bij een arsegan 30. Er zei iemand 24 liter.
Maar ik vind over gelijkaardige brouwketels deze info: capaciteit: 30 liter (totaal volume = 40 liter) Dus dacht ik 30 liter dan ?

Ik heb eerst gewerkt met moutextract siroop en wil binnen aanzienbare tijd toch overschakelen naar dit.


easybrew 30 heeft 33 liter max inhoud. Om 23 a 24 liter bier over te houden moet je met 30 liter kook beginnen en schiet er na dat en een litertje verlies ongeveer 23 a 24 liter over. Dat is comfortable brouwen. Je kan 30 liter overhouden (al meermaals gedaan) maar moet je stort verhogen en tijdens koken water bijven toeveogen en meten. Kan maar minder comfortable brouwen. Dus... reken op 23 liter ongeveer, wil je op een goede manier meer brouwen gan dan voor de 50 liter versie
HOU OOK REKENING MET JE MINIMUM CAPACITEIT met den 30 liter moet je niet proberen mindern dan 15l te brouwen en met de 50 liter ook niet minder dna 25 liter of je krijg problemen met spoelen, verbranden en andere...

Staple

Citaat van: Snotje op 09-05-2019  15:08 uIk zou denken dat er dan wat anders mis gaat, misschien moet je een jodium proef doen om te kijken of maischen wel goed gaat.  Spoel je wel goed met de juiste temperatuur?

Ik spoel met 65 graden water. Ik zal eens kijken of ik daar nog punten rendement kan winnen.

hobbybob

Citaat van: knifeman op 09-05-2019  15:20 ueasybrew 30 heeft 33 liter max inhoud. Om 23 a 24 liter bier over te houden moet je met 30 liter kook beginnen en schiet er na dat en een litertje verlies ongeveer 23 a 24 liter over. Dat is comfortable brouwen. Je kan 30 liter overhouden (al meermaals gedaan) maar moet je stort verhogen en tijdens koken water bijven toeveogen en meten. Kan maar minder comfortable brouwen. Dus... reken op 23 liter ongeveer, wil je op een goede manier meer brouwen gan dan voor de 50 liter versie
HOU OOK REKENING MET JE MINIMUM CAPACITEIT met den 30 liter moet je niet proberen mindern dan 15l te brouwen en met de 50 liter ook niet minder dna 25 liter of je krijg problemen met spoelen, verbranden en andere...
Met de 50 is 15 ltr geen probleem, gewoon niet spoelen.
Aanbranden is totaal geen probleem vermogen gewoon naar beneden.
10ltr zou evt ook kunnen maar dan de pomp niet gebruiken tijdens maischen dus gewoon constant roeren

Het beste bier brouw jezelf


Snotje

Citaat van: Staple op 09-05-2019  15:39 uIk spoel met 65 graden water. Ik zal eens kijken of ik daar nog punten rendement kan winnen.

Moet dat niet 78-80 zijn?

DavyDK

Als jullie spreken over 10, 15 en 25 liter. Is dat dan het eindresultaat ? Of het begin met de mout ingestort ?

Scorpionrose

Citaat van: Snotje op 09-05-2019  15:46 uMoet dat niet 78-80 zijn?

Ja.
Ik spoel zelfs met water van 90+ want hoe heter het water des te meer het suikers het oplost

Snotje

Citaat van: DavyDK op 09-05-2019  15:48 uAls jullie spreken over 10, 15 en 25 liter. Is dat dan het eindresultaat ? Of het begin met de mout ingestort ?

Het idee is dat dit het zelfde is. Alles wat je verdampt vul je weer aan. Je kan ongeveer berekenen hoeveel je gaat verdampen. Liters gaan altijd over de liters water waar je mee begint, niet de combinatie water en mout samen.

Staple

Citaat van: Scorpionrose op 09-05-2019  15:51 uJa.
Ik spoel zelfs met water van 90+ want hoe heter het water des te meer het suikers het oplost

Zou dat echt 10-15% rendement schelen? Ik kan het me niet voorstellen dat heter spoelen zo'n enorme impact heeft.
Ik roer al, heb al flink wat uitgeprobeerd met afstand van de walsen, maisch langer, knijp het kraantje goed af, schroot klam.
Van het weekend ga ik weer brouwen en zal verslag doen.

Ook heb ik melkzuur. Zuren jullie je spoelwater aan?

Scorpionrose

Citaat van: Staple op 09-05-2019  16:31 uZou dat echt 10-15% rendement schelen? Ik kan het me niet voorstellen dat heter spoelen zo'n enorme impact heeft.
Ik roer al, heb al flink wat uitgeprobeerd met afstand van de walsen, maisch langer, knijp het kraantje goed af, schroot klam.
Van het weekend ga ik weer brouwen en zal verslag doen.

Ook heb ik melkzuur. Zuren jullie je spoelwater aan?

Hoeveel het scheelt in rendement weet ik niet maar ik zit altijd tusen 80-90% en ik roer niet
En ja ik zuur het spoelwater aan

Robert1968

Inmiddels 20+ brouwsels met de Easybrew achter de rug. Mijn (spoel)rendement hangt sterk af van de snelheid waarmee het spoelwater door het filterbed stroomt. Bij fijn schroten is de contacttijd tussen spoelwater en filterbed langer en het overall rendement hoger is mijn ervaring. Ik spoel met 90-95C water en schroot klam.

Gerapporteerde rendementen van (dik) boven de 80% geloof ik niet zo, dat zou betekenen dat de SG van het laatste spoelwater na passage van het filterbed ver onder SG1010 dient te zijn. Meet maar eens of je dit haalt.

Staple

Citaat van: Robert1968 op 09-05-2019  16:58 uInmiddels 20+ brouwsels met de Easybrew achter de rug. Mijn (spoel)rendement hangt sterk af van de snelheid waarmee het spoelwater door het filterbed stroomt. Bij fijn schroten is de contacttijd tussen spoelwater en filterbed langer en het overall rendement hoger is mijn ervaring. Ik spoel met 90-95C water en schroot klam.

Gerapporteerde rendementen van (dik) boven de 80% geloof ik niet zo, dat zou betekenen dat de SG van het laatste spoelwater na passage van het filterbed ver onder SG1010 dient te zijn. Meet maar eens of je dit haalt.

Wat is de afstand waarop je je walsen hebt ingesteld? Takel je de binnenpan langzaam eruit, of haal je deze in één keer omhoog?

Bedankt voor de hulp allemaal!

Scorpionrose

Citaat van: Robert1968 op 09-05-2019  16:58 uInmiddels 20+ brouwsels met de Easybrew achter de rug. Mijn (spoel)rendement hangt sterk af van de snelheid waarmee het spoelwater door het filterbed stroomt. Bij fijn schroten is de contacttijd tussen spoelwater en filterbed langer en het overall rendement hoger is mijn ervaring. Ik spoel met 90-95C water en schroot klam.

Gerapporteerde rendementen van (dik) boven de 80% geloof ik niet zo, dat zou betekenen dat de SG van het laatste spoelwater na passage van het filterbed ver onder SG1010 dient te zijn. Meet maar eens of je dit haalt.

Jij wilt dus zeggen dat BrouwHulp als programma waardeloos is om te gebruiken. want alles wat ik meet voer ik netjes in in de software en die geeft mij na invoeren getallen terug. Vanaf begin brouwen tot dat het bier in de fles gaat klopt netjes. Maar om aan jouw niet geloven te voldoen zal ik dus met de cijfertjes moeten gaan klooien zodat ze aan jouw standaard voldoen?.
Of gaan we hier weer een standaard antwoord op krijgen van laat je meet apparatuur eens nakijken?

DavyDK

Met te heet water spoelen (+77graden) zou een negatief effect hebben op je bier vind ik terug na wat opzoekwerk. Iemand die dat kan beamen ?

CeesM

Citaat van: Robert1968 op 09-05-2019  16:58 uGerapporteerde rendementen van (dik) boven de 80% geloof ik niet zo, dat zou betekenen dat de SG van het laatste spoelwater na passage van het filterbed ver onder SG1010 dient te zijn. Meet maar eens of je dit haalt.

Roer eens geregeld door je mout tijdens het maischen, dan kan je ook een rendement van 80+% krijgen.

Snotje

Citaat van: CeesM op 09-05-2019  17:56 uRoer eens geregeld door je mout tijdens het maischen, dan kan je ook een rendement van 80+% krijgen.

Ja maar dat geeft lucht in je beslag wat weer een negatief effect heeft op de smaak

Op de Fles

Citaat van: Snotje op 09-05-2019  17:59 uJa maar dat geeft lucht in je beslag wat weer een negatief effect heeft op de smaak
Gewoon rustig roeren geeft geen problemen qua smaak.
Brouwers zonder automaat roeren constant om de stort gelijkmatig te verwarmen.
Je moet er natuurlijk geen mixer inhangen  ;D


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.