Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Robke1689

Heeft iemand de installatie gegevens welke in "BrouwHulp" ingevoerd moeten worden van een Easybrew 30l/Brew Monk 30l?

Nick H.

Citaat van: Robke1689 op 20-03-2019  10:40 uHeeft iemand de installatie gegevens welke in "BrouwHulp" ingevoerd moeten worden van een Easybrew 30l/Brew Monk 30l?

Ik heb dit ingevoerd... (volume is 0,96 liter per centimeter hoogte)  :degroeten:


Wildor

Citaat van: ray81 op 19-03-2019  21:56 uVandaag heb ik ook het kijkglas even op de ketel geschroefd en zoals Wildor al zei, het lekte inderdaad. Bij mij volgens mij wat meer dan bij hem. Ik ga nu ook de rubber ringen vervangen. Vandeweek dus even naar de bouwmarkt.
@Wildor ik heb jouw verhaal aandachtig gelezen, maar het is toch nog niet helemaal duidelijk welke ringen je vervangen en/of toegevoegd heb.
Volgens mij heb je de beide rubberen ringen van de grote schroefdraad vervangen. De binnenste voor een dikkere(?) ronde ring en de buitenste voor een platte ring. Verder heb je op de schroefdraad van het kijkglas ook een dikke ring gezet. Klopt dat een beetje? De ringen in de buis heb je alledrie hetzelfde gelaten toch?
Oja en bij mij gaat de kraan niet zo diep in het tussenstuk van het kijkglas, had jij dat ook? Zou ik dat met wat kracht kunnen forceren of is dat beter van niet?

Ik heb aan de binnenkant de meegeleverde rode siliconen ring geplaatst, aan de buitenkant tegen de ketel, over het schroefdraad van het T-stuk een nieuw wat dikkere platte rubberen ring. Dit lekt niet, en vervormt niet bij het aandraaien van het T-stuk. Op het schroefdraad van het kijkglas heb ik inderdaad een dikkere rubberen ring geplaatst, hierdoor schroeft ie niet te strak, en sluit toch goed af, het schroefdraad wilt er niet tever in zonder risico dat het muurvast komt te zitten. Alles in de buis is exact hetzelfde gebleven.

Dus aan de hele installatie in totaal 2 rubber ringen toegevoegd zoals jij beschrijft.

William

ray81

Citaat van: Wildor op 21-03-2019  13:25 uIk heb aan de binnenkant de meegeleverde rode siliconen ring geplaatst, aan de buitenkant tegen de ketel, over het schroefdraad van het T-stuk een nieuw wat dikkere platte rubberen ring. Dit lekt niet, en vervormt niet bij het aandraaien van het T-stuk. Op het schroefdraad van het kijkglas heb ik inderdaad een dikkere rubberen ring geplaatst, hierdoor schroeft ie niet te strak, en sluit toch goed af, het schroefdraad wilt er niet tever in zonder risico dat het muurvast komt te zitten. Alles in de buis is exact hetzelfde gebleven.

Dus aan de hele installatie in totaal 2 rubber ringen toegevoegd zoals jij beschrijft.

William

Oke top, dan ga ik dat ook doen.

Heb jij nog iets met de kraan gedaan? Het dopje draait er verder in dan de kraan bij mij namelijk. Blijft best een stukje schroefdraad over. Had het gevoel dat het daar ook lekte...

Wildor

Citaat van: ray81 op 21-03-2019  14:47 uOke top, dan ga ik dat ook doen.

Heb jij nog iets met de kraan gedaan? Het dopje draait er verder in dan de kraan bij mij namelijk. Blijft best een stukje schroefdraad over. Had het gevoel dat het daar ook lekte...

Ik heb daar, uit gewoonte een plukje vezelhennep op gedraaid. Gewoon voor de zekerheid.

William

3,14t

Vanmorgen heb ik de transparante circulatiepijp binnen gekregen en gelijk gemonteerd.
Ziet er goed uit.  Tevens heb ik het snoer vervangen door een iets langere versie.


Weggeman

Dat ziet er goed uit, was het makkelijk te monteren? Waar heb je die gekocht?
Zie dat deze zonder litergradering is?
Zelf zit ik er ook over na te denken stijgbuis te vervangen voor wat jij hebt.

3,14t

Ik heb hem bij Brouwmaatje besteld.
Er zit wel een literschaal op, maar ik heb die eigenlijk nog niet vergeleken met de schaal in de ketel zelf.
Ik ga er vanuit dat dit wel goed zit.

beermenke

Wie kan me vertellen hoe het stuk dat vanuit de pomp naar de stijgbuis vastzit? Is dit schroefdraad?

3,14t

Je krijgt een setje met 2 tiewraps, en siliconen knietje, een moer+ring plus wat kunststof ringetjes.
Zo'n knietje wordt gebruikt tussen je pomp en de circulatiepijp, en deze zit met tiewraps verbonden.
Ik heb het oude knietje aan de pomp laten zitten en die aan de circulatiepijp verwijderd.
Om er goed bij te kunnen heb ik de pomp losgehaald (is makelijk te doen met een kruiskop schroevendraaier, tip: onderste boutje losdraaien mer er niet uitdraaien).
Zo kon ik de circulatiepijp vervangen en heb 1 tiewrap gebruikt om de pijp vast te maken aan het knietje.
Dus dat wat je zit op de foto is eigenlijk niet gebruikt.
Ik vraag me overigens nog steeds af waar die kunstofringetjes voor dienen.
Als je je een beetje kwaad maakt is het met een kwartiertje geklaard.

Weggeman

Thanks voor de info,  :) geen hele dikke ingreep dus.
Denk dat ik die dan ook maar ga bestellen. namelijk erg handig voor filteren van het mout. 
Ik zal de litergradering wel even keer testen. bij mij klopt de gradering in de Easybrew namelijk niet.
Als ik er bijv. 20 liter in heb (dus echt 20x 1 liter afgemeten er erin gegoten) zit in bijna een cm onder
de schaalverdeling van de Easybrew.

Wildor

Citaat van: Weggeman op 25-03-2019  10:22 uThanks voor de info,  :) geen hele dikke ingreep dus.
Denk dat ik die dan ook maar ga bestellen. namelijk erg handig voor filteren van het mout. 
Ik zal de litergradering wel even keer testen. bij mij klopt de gradering in de Easybrew namelijk niet.
Als ik er bijv. 20 liter in heb (dus echt 20x 1 liter afgemeten er erin gegoten) zit in bijna een cm onder
de schaalverdeling van de Easybrew.

De schaalverdeling in de Easybrew begint te rekenen vanaf het kraantje, niet vanaf de bodem.
Er worden verschillen gemeld van 1 tot 2 liter. Als je er nu 1 cm onder de Easybrew markering zit, dan is dat 0,96 liter verschil.
Of er verschillen zitten per ketel weet ik niet, maar er kan ook een hoop misgaan bij het afmeten met een niet erg nauwkeurig litermaatje.

Het is dan ook goed om te testen wat de litermarkering op de stijgbuis aangeeft.
Mijn eigen buis (op T-stuk tussen kraan en ketel) heb ik zelf litermarkeringen aangebracht, erg nauwkeurig afgemeten.
Ik ben niet bekend met de afwijking van mijn maatkan, maar het is na te meten als je het exact wilt weten. Een afwijking van een halve liter op een brouwsel is geen ramp.

William

Wildor

Zojuist nagemeten met een eenvoudige maatbeker voor de keuken en een goede maatkan. Hoeveelheid volume op 20 graden en precies 1 kg afgewogen.



Zoals je kan zien een behoorlijk verschil, dan kan aardig oplopen als je een kannetje of 20 in je ketel hebt zitten.

William

ray81

N.a.v. de tips van Wildor de nodige rubbers gekocht voor mijn kijkglas. Voor de kraan heb ik teflon gebruikt. Hierdoor zit hij een beetje schuin, maar is hij nog wel goed bruikbaar.
Heb er gister mee gebrouwen en voor mij was het zeker een aanvulling. Het spoelen tot een bepaald aantal liter was erg makkelijk.
Er was nog een ander pluspunt die me opviel. Een die je niet hebt met de transparante circulatiepijp.
Tijdens het maischen kon ik op het kijkglas goed zien of de bodem droog aan het vallen was. Als de pomp te hard staat zie je gewoon het niveau in het kijkglas dalen. Hiermee kon ik het kraantje op de pomp heel makkelijk instellen.
Het schoonmaken achteraf ging ook makkelijk. Ding is helemaal uit elkaar te halen. Wel even opletten dat je geen rubbertjes kwijtraakt; er zijn er veel en ze zijn klein haha.

KarmeFrank

Citaat van: ray81 op 31-03-2019  20:11 uN.a.v. de tips van Wildor de nodige rubbers gekocht voor mijn kijkglas. Voor de kraan heb ik teflon gebruikt. Hierdoor zit hij een beetje schuin, maar is hij nog wel goed bruikbaar.
Heb er gister mee gebrouwen en voor mij was het zeker een aanvulling. Het spoelen tot een bepaald aantal liter was erg makkelijk.
Er was nog een ander pluspunt die me opviel. Een die je niet hebt met de transparante circulatiepijp.
Tijdens het maischen kon ik op het kijkglas goed zien of de bodem droog aan het vallen was. Als de pomp te hard staat zie je gewoon het niveau in het kijkglas dalen. Hiermee kon ik het kraantje op de pomp heel makkelijk instellen.
Het schoonmaken achteraf ging ook makkelijk. Ding is helemaal uit elkaar te halen. Wel even opletten dat je geen rubbertjes kwijtraakt; er zijn er veel en ze zijn klein haha.

Je hebt neem ik aan het kijkglas voor op je kraan en niet die voor op je circulatiepijp?

ray81

Citaat van: KarmeFrank op 01-04-2019  10:06 uJe hebt neem ik aan het kijkglas voor op je kraan en niet die voor op je circulatiepijp?

Klopt inderdaad. De link staat ergens in dit topic als je hem zoekt, inclusief foto.

DavyDK

Ik zie deze brouwketel wel zitten als beginner, raden jullie mij deze aan?

Op de Fles

Citaat van: DavyDK op 09-05-2019  00:15 uIk zie deze brouwketel wel zitten als beginner, raden jullie mij deze aan?
Heb de Brewmonk, da's precies de zelfde.
Goed tevreden mee.

Snotje

Citaat van: DavyDK op 09-05-2019  00:15 uIk zie deze brouwketel wel zitten als beginner, raden jullie mij deze aan?

Ik heb deze ketel en achteraf gezien was het beter geweest om te beginnen met BIAB in een oude elektrische weckketel omdat een Easybrew/Brewmonk etc veel meer variabelen met zich meebrengen waar je met BIAB nog geen last van hebt. Dus als je nog nooit hebt gebrouwen zou ik het eerst simpel houden, zeker omdat het ook wel een investering is.  Maar als je een per se een automatische ketel wil is dit een prima ding. Bouwkwaliteit is prima, voor het geld is er weinig beters.

knifeman

Citaat van: DavyDK op 09-05-2019  00:15 uIk zie deze brouwketel wel zitten als beginner, raden jullie mij deze aan?
Als je nu de investering al ziet zitten meteen voor gaan  rest is weggegooid geld. Uiteindelijk is zo een ketel bijna een grote biab... alleen een inox zak ipv nylon ;)

DavyDK

Ik heb de vraag daarjuist al ergens anders gesteld. Maar zal het hier nog eens doen. Dit is dan ook een topic erover. Hoeveel liter heb je uiteindelijk over na het brouwen om te vergisten/bottelen bij een arsegan 30. Er zei iemand 24 liter.
Maar ik vind over gelijkaardige brouwketels deze info: capaciteit: 30 liter (totaal volume = 40 liter) Dus dacht ik 30 liter dan?

Ik heb eerst gewerkt met moutextract siroop en wil binnen afzienbare tijd toch overschakelen naar dit.

hobbybob

Hangt van je stort af, dus hoeveel mout je nodig hebt voor een recept.

Max stort wordt beschreven als 8 kg.

Gemiddeld zal 20 ltr bier geen probleem zijn zolang je  recept niet boven 1080 ligt.

Daarboven wordt 20 ltr problematisch dat is de reden waarom ik de 50 ltr versie heb gekocht

Het beste bier brouw jezelf


Ernesto

Citaat van: hobbybob op 09-05-2019  12:54 uHangt van je stort af, dus hoeveel mout je nodig hebt voor een recept.

Precies dit. Ik heb vorige week 32 liter blond bier (SG 1.055) gebrouwen met een moutstort van zo'n 7,5 kg. Dat was wel op het randje  :nut:



DavyDK

Citaat van: hobbybob op 09-05-2019  12:54 uHangt van je stort af, dus hoeveel mout je nodig hebt voor een recept.

Max stort wordt beschreven als 8 kg.

Gemiddeld zal 20 ltr bier geen probleem zijn zolang je  recept niet boven 1080 ligt.

Daarboven wordt 20 ltr problematisch dat is de reden waarom ik de 50 ltr versie heb gekocht

Het beste bier brouw jezelf

Hobbybob,

Ik heb zonet alles gelezen van de easybrew 50L, om te vergelijken met de 30. Maar daar zie ik problemen omtrent de dimensies van de ketel. Moeilijk doorlopen en zo. Dat schrikt me toch wat af.

Ik zou voornamelijk sterke blonde brouwen.

Op de Fles

Citaat van: DavyDK op 09-05-2019  13:08 uHobbybob,

Ik heb zonet alles gelezen van de easybrew 50L, om te vergelijken met de 30. Maar daar zie ik problemen omtrent de dimensies van de ketel. Moeilijk doorlopen en zo. Dat schrikt me toch wat af.

Ik heb de 50 liter versie van Brewmonk, en zolang ik niet te fijn schroot heb ik geen problemen met dichtslaan.
Klam schroten scheelt ook al een hoop.
Ook roer ik bij elke maischstap even goed door de stort met een stevige roerstok.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.