Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Hay

Citaat van: Noffel op 17-02-2019  14:31 uVandaag voor het eerste de Arsegan Easybrew 30 uitgeprobeert. De brandmelder ging af tijdens de eerste maischstap, en duidelijk een aangebrande lucht. We hebben de hoeveelheid maischwater in dezelfde verhouding gehouden als voorheen, dus 15 liter water op ongeveer 6,5 kilo mout. De verwachting is dat de pan is droog gekookt tijdens het maischen. Weet iemand hoe dit komt? Te klein geschroot, te weinig maischwater of het wattage te hoog staan (heb gelezen dat 2000W wel aan de hoge kant was, maar omdat het standaard op 2500 staan dacht ik dat het geen kwaad kon). De handleiding is verder ook niet heel nuttig.

En inderdaad een halve maan vormige aangebrande plek aangetroffen onder in de ketel.

Je hebt veel te dik ingemaischt, met andere woorden te weinig water gebruikt om in te maischen.
Je verhouding moet minimaal 3 l/kg zijn maar dat vind ik persoonlijk nog te weinig en zou zeker voor 3.5 l/kg gaan.

Staple

Van het weekend gebrouwen met de Easybrew. Zelfs op 1300 W maischen schiet de temperatuur flink door. Ipv 68 graden, schoot hij door naar 73, en heb er toch maar een flink deel van mijn spoelwater bij moeten doen om het terug te koelen.

Wat doe ik fout?  :weetniet:

CeesM

Citaat van: Staple op 18-02-2019  17:09 uVan het weekend gebrouwen met de Easybrew. Zelfs op 1300 W maischen schiet de temperatuur flink door. Ipv 68 graden, schoot hij door naar 73, en heb er toch maar een flink deel van mijn spoelwater bij moeten doen om het terug te koelen.

Wat doe ik fout?  :weetniet:
Kan zijn dat er i.p.v. 6 liter onder de moutkorf veel minder wort aanwezig was dan dat het hoort. Pomp een beetje knijpen en/of af en toe je mout roeren.

Gossi

Waarschijnlijk trek je hem toch gedeeltelijk leeg onder de korf.
Overigens wil het niet zeggen dat de maisch in de korf die temp heeft. Dat duurt aanzienlijk langer. Je zal zien dat de temp ook weer snel zakt!

Staple

Citaat van: CeesM op 18-02-2019  17:39 uKan zijn dat er i.p.v. 6 liter onder de moutkorf veel minder wort aanwezig was dan dat het hoort. Pomp een beetje knijpen en/of af en toe je mout roeren.
Ik heb de pomp tot een klein straaltje geknepen, zodat het enkel door het moutbed liep en ook om de 15 minuten geroerd.
Ik denk daarom dat ik te weinig maischwater heb gebruikt.
Voor een recept met nog geen 2,5 kg mout, heb ik tijdens de eerste stap zo'n 14 liter water gebruikt.

Weet iemand uit z'n hoofd hoeveel liter loze ruimte er onder de onderste filterplaat zit?

Kokkebil

Citaat van: Staple op 18-02-2019  18:03 uWeet iemand uit z'n hoofd hoeveel liter loze ruimte er onder de onderste filterplaat zit?

Duimstok ter hand nemen, binnenkant ketel meten, hoogte moutkorf meten en dit van elkaar aftrekken.
Voila en klaar is Klara!
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

CeesM

Citaat van: Staple op 18-02-2019  18:03 uWeet iemand uit z'n hoofd hoeveel liter loze ruimte er onder de onderste filterplaat zit?
6 liter. ;)

Joop van den Hoek

CiteerWeet iemand uit z'n hoofd hoeveel liter loze ruimte er onder de onderste filterplaat zit?

Vullen met water tot je tegen de plaat aan zit? :weetniet: :huilen:

Joop van den Hoek

Citaat van: CeesM op 18-02-2019  23:12 u6 liter. ;)

Ligt er aan hoe iemand de filterplaat monteert, bolling naar boven of naar beneden = een groot verschil!

CeesM

Citaat van: Joop van den Hoek op 20-02-2019  18:32 uLigt er aan hoe iemand de filterplaat monteert, bolling naar boven of naar beneden = een groot verschil!
Hoe zou iemand die logisch denkt de onderfilter monteren?

Eric111

Citaat van: CeesM op 20-02-2019  20:32 uHoe zou iemand die logisch denkt de onderfilter monteren?

Met de bolling naar beneden  :D

Wildor

Logisch gezien bolle kant boven. Door het gewicht van de mout zet de plaat wat uit en sluit beter af ipv dat ie kromt en meer ruimte creëert om mout door te laten.

Maar bolle kant onder ziet er beter uit :)

Noffel

Citaat van: lier op 17-02-2019  16:53 uLoopt het maischwater wel door je moutbed? Anders kookt je pan droog en als er dan wat mout onder in je pan ligt kan dat aanbranden.

Ik denk dat wat grover schroten, evt klam en een mout/water verhouding nemen van 3 ltr water per kilo mout beter zal gaan. Tijdens het maischen hoeft het vermogen niet zo hoog, bij een lager vermogen zal de temperatuur constanter zijn binnen de magisch stap, het hoge vermogen kan je gebruiken om op te warmen naar een volgende maischstap (ca 1 ºC/min schijnt ideaal te zijn, dat hoeft dus niet altijd vol vermogen te zijn) en koken.

Succes met je volgende brouwsel.

Citaat van: Hay op 17-02-2019  22:01 uJe hebt veel te dik ingemaischt, met andere woorden te weinig water gebruikt om in te maischen.
Je verhouding moet minimaal 3 l/kg zijn maar dat vind ik persoonlijk nog te weinig en zou zeker voor 3.5 l/kg gaan.

Een combinatie van alles dus. De volgende keer meer water, evt. grover schroten en geen 2000 W meer dus. Bedankt!

Joop van den Hoek

Citaat van: CeesM op 20-02-2019  20:32 uHoe zou iemand die logisch denkt de onderfilter monteren?
Zo te lezen verschillen daar de meningen over, maar jij weet ongetwijfeld het goede antwoord gezien je belerende reactie...

Chilobrachys

Citaat van: Joop van den Hoek op 23-02-2019  16:22 uZo te lezen verschillen daar de meningen over, maar jij weet ongetwijfeld het goede antwoord gezien je belerende reactie...

De bolle kant hoor je aan de onderkant te monteren.

ray81

Mijn deksel is helaas gister gesneuveld. Had na het schoonmaken de schroef van het handsvat te hard dicht gedraaid.
Nu wil ik dus een nieuwe kopen, maar Brouwmarkt/Braumarkt heeft hem niet op voorraad en verder wordt hij zelfs helemaal nergens verkocht...voor zover ik kan vinden dan.
Heeft iemand nog een gouden tip?

Rob Q

Zelf zagen en frezen van beukenhout (slagersblok of meubelpaneel Gamma/Praxis) of uit de keuken een metalen stoofpandeksel pikken.

Kokkebil

Citaat van: ray81 op 24-02-2019  08:17 uMijn deksel is helaas gister gesneuveld. Had na het schoonmaken de schroef van het handsvat te hard dicht gedraaid.
Nu wil ik dus een nieuwe kopen, maar Brouwmarkt/Braumarkt heeft hem niet op voorraad en verder wordt hij zelfs helemaal nergens verkocht...voor zover ik kan vinden dan.
Heeft iemand nog een gouden tip?

Even googelen waar de fabrikant zit en contact opnemen?

CeesM

Citaat van: ray81 op 24-02-2019  08:17 uMijn deksel is helaas gister gesneuveld. Had na het schoonmaken de schroef van het handsvat te hard dicht gedraaid.
Nu wil ik dus een nieuwe kopen, maar Brouwmarkt/Braumarkt heeft hem niet op voorraad en verder wordt hij zelfs helemaal nergens verkocht...voor zover ik kan vinden dan.
Heeft iemand nog een gouden tip?
Contact opnemen met Braumarkt. Een beetje servicegericht bedrijf zorgt op een of ander manier wel dat je verder kan brouwen. Desnoods halen ze een deksel uit een Easybrew doos dat ze weer compleet kunnen maken als de deksels binnen zijn.

Kokkebil

Citaat van: CeesM op 24-02-2019  10:54 uContact opnemen met Braumarkt. Een beetje servicegericht bedrijf zorgt op een of ander manier wel dat je verder kan brouwen. Desnoods halen ze een deksel uit een Easybrew doos dat ze weer compleet kunnen maken als de deksels binnen zijn.

Dat ligt er maar helemaal aan hoever of de automatisering in het bedrijf is doorgevoerd, Cees

Zolang je met handen aan voeten aan automatisering zit gebonden, kan er niks meer " buiten het boekje" om en gaat de klantgerichtheid naar de klote!
Ik spreek uit ervaring als technisch ex-commercieel medewerker  in-en verkoop)


Dirtbag

Ze ontvangen waarschijnlijk genoeg garantiegevallen terug dat er wel eens een dekseltje over blijft. Beste lijkt mij bellen of zelfs langsgaan. Email zal waarschijnlijk te sloom gaan.

db

NoLimits

Citaat van: ray81 op 24-02-2019  08:17 uMijn deksel is helaas gister gesneuveld. Had na het schoonmaken de schroef van het handsvat te hard dicht gedraaid.
Nu wil ik dus een nieuwe kopen, maar Brouwmarkt/Braumarkt heeft hem niet op voorraad en verder wordt hij zelfs helemaal nergens verkocht...voor zover ik kan vinden dan.
Heeft iemand nog een gouden tip?

https://www.brouwmaatje.nl/elektrisch/1442-deksel-voor-de-brewmonk.html
Indien op voorraad bij leverancier max. 7 dagen levertijd!

ray81

Citaat van: CeesM op 24-02-2019  10:54 uContact opnemen met Braumarkt. Een beetje servicegericht bedrijf zorgt op een of ander manier wel dat je verder kan brouwen. Desnoods halen ze een deksel uit een Easybrew doos dat ze weer compleet kunnen maken als de deksels binnen zijn.

Heb ze net een mailtje gestuurd. Goed idee :-). Hopelijk kunnen ze helpen, maar anders is er nog plan B.

Citaat van: Dirtbag op 24-02-2019  15:43 uEmail zal waarschijnlijk te sloom gaan.

Heb nog geen volgende brouwdag gepland, dus heb niet super veel haast. Binnen een maand is op zich al prima. Bovendien een mooi moment om eens te testen hoeveel ze inmiddels verbeterd zijn.

Citaat van: NoLimits op 24-02-2019  19:53 uhttps://www.brouwmaatje.nl/elektrisch/1442-deksel-voor-de-brewmonk.html
Indien op voorraad bij leverancier max. 7 dagen levertijd!

Goede tip! Helaas is hij hier wel 9 euro duurder dan Braumarkt. Ik wacht dus nog even het antwoord van Braumarkt af. Mochten ze niet zeker weten of ze het op redelijke termijn binnenkrijgen, dan bestel ik hem hier.

ExPeteriment

Citaat van: ray81 op 24-02-2019  08:17 uMijn deksel is helaas gister gesneuveld. Had na het schoonmaken de schroef van het handsvat te hard dicht gedraaid.
Nu wil ik dus een nieuwe kopen, maar Brouwmarkt/Braumarkt heeft hem niet op voorraad en verder wordt hij zelfs helemaal nergens verkocht...voor zover ik kan vinden dan.
Heeft iemand nog een gouden tip?
Zonder deksel zal het brouwen ook niet mislukken lijkt me, dus even zonder is niet zo'n ramp.

Pimmels

Ik brouw binnen, maar ik gebruik de deksel alleen om hem stofvrij op te bergen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.