Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Scorpionrose

Citaat van: Kokkebil op 22-01-2019  13:55 uOh jee!!
Aliexpress!!!!!!

Heb zojuist mijn zoveelste behoorlijk " pissed" mailtje gestuurd!
Ik lig al vanaf oktober met die fa. in de clinch over terugstorten van mijn poen, van een pakketje dat onderweg is zoekgeraakt!

Dit krijg ik steeds als antwoord!
Helemaal gierend gek word ik ervan!
Quote;
You have a new message from AliExpress supplier daisy cai. 
daisy cai: Friend, I ask you to apply for a refund, you have not applied. How can I return the money to you?

Als je geen dispute opent en daarin vraagt om een refund dan kan aliexpress inderdaad het geld niet terugstarten.

Gossi

Erg bang voor infectie hoef je niet te zijn. Huishoudschoon is voldoende. Tijdens het koken worden alle bacteriën gedood.

hobbybob

Citaat van: Erny op 22-01-2019  10:42 uMaischen op 1800 Watt en koken op 2400 Watt




Hoeveel liter brouw jij en heb jij dan de deksel eraf?

Ik brouw meestal rond de 20 liter op 2000 watt en ben dan altijd een beetje aan het stoeien met de deksel. Soms de deksel erop en soms er weer af om overkoken tegen te gaan.
Ik stond in de koude schuur graadje of 5 zonder isolatie om de ketel.

Het was 22 liter (26 liter voor het koke) had met 2400 Watt een rollende kook zonder deksel, wel even tot aan het koken de deksel erop gehad.

Let wel dit was met een Easybrew 50.

Guido

Citaat van: ray81 op 22-01-2019  00:07 uOp facebook zag ik een goede tip langskomen om een kijkglas toe te voegen, om te zien hoeveel liter er in je Easybrew 30 zit.
https://nl.aliexpress.com/item/Weldless-Sight-Gauge-16-High-Temp-Food-Grade-Silicone-Washers-and-Tubing-homebrew-sight-gauge/32236262412.html
Je kan de kraan dus hiermee ook nog gewoon gebruiken; iets dat ik ook van plan ben.
Ik heb hem in ieder geval besteld, zal jullie op de hoogte houden of het ook een succes is. Hopelijk komt hij zonder extra kosten langs de douane :-).


Ziet er goed uit, het overwegen waard! Kan alleen niet direct ontdekken of er een schaalverdeling op zit voor het aantal liters, is dat makkelijk zelf te doen door water liter voor liter in de Easybrew te gieten en dan aanstrepen?

Wildor

Dat lijkt mij de bedoeling. Want de een rekent met liters vanaf de bodem en de ander rekent vanaf het niveau vanaf de kraan.

Het glas zit in een metalen opengewerkte buis, na het afgemeten vullen en afstrepen kun je tape plakken, graveren, etsen wat je maar wilt.

William

ray81

Citaat van: Guido op 22-01-2019  19:42 uZiet er goed uit, het overwegen waard! Kan alleen niet direct ontdekken of er een schaalverdeling op zit voor het aantal liters, is dat makkelijk zelf te doen door water liter voor liter in de Easybrew te gieten en dan aanstrepen?

Dat is inderdaad het idee ja!

lordsjors81

Inderdaad, er zit een reserveknietje bij de ketel. Bedankt voor de tip. Die heb ik teruggevonden nadat ik zelf een verbinding heb gemaakt met twee stukjes slang, een koperen knie en tiewraps/buisklemmen. Hij pompt weer op volle kracht en dit zal niet zo snel scheuren.
Tegen de pomprichting doorspoelen tijdens het schoonmaken is trouwens ook een goede tip. Dat ga ik in het vervolg doen.

Voor het brouwen had ik overigens een stuk hittebestendige tuinslang gebruikt als verbinding, maar die haalt de bocht niet en knikt (was wel even lekvrij in ieder geval). Ondanks dat toch nog 75% rendement met lang maïschen en handmatig spoelen.

Bedankt voor de reacties.

Joop van den Hoek

Citaat van: beermenke op 22-01-2019  12:10 uKijkglas is een mooi ding doch kan een infectiebron worden. Steeds goed doorspoelen

Ooit er wel eens aan gedacht dat je standpijp van je ketel precies net zo'n grote bron van infectie kan zijn?
Denk het allemaal wel los loopt, na het brouwen uit elkaar en ontsmetten, net als al je andere spullen die je tijdens het brouwen heb gebruikt. :biersmile:

JoepH

Bij de nieuwe Brewmonk is de standpijp doorzichtig met verdeling. Dus meteen peilglas. Omdat je tijdens het reinigen hier doorheen circuleert met Enzybrew 10 bijvoorbeeld, wordt alles brandschoon. Eén potentiële infectiebron minder. Die doorzichtige standpijp zouden ze als los onderdeel moeten verkopen.

Rayke

Dat gaat ook op de markt komen binnenkort.
De versie als op de nieuwe Brew Monk zal eind februari als upgrade in de verkoop gaan.

JoepH

Daar wordt een mens blij van. Ik heb vandaag bij Unibrew een Brewster Beacon van binnen en van buiten mogen bekijken. Er zat een ander bodemfilter bij dan die we een tijdje geleden via Brouwstore uit Denemarken hebben laten komen. Ra ra ra, het leek een minder fijn, wat maaswijdte betreft, filter. Als hier iemand in de toekomst ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag.

Erny

Citaat van: hobbybob op 22-01-2019  17:07 uIk stond in de koude schuur graadje of 5 zonder isolatie om de ketel.

Het was 22 liter (26 liter voor het koke) had met 2400 Watt een rollende kook zonder deksel, wel even tot aan het koken de deksel erop gehad.

Let wel dit was met een Easybrew 50.

Oké dank voor je antwoord

Kokkebil

Citaat van: Erny op 22-01-2019  10:42 uMaischen op 1800 Watt en koken op 2400 Watt




Hoeveel liter brouw jij en heb jij dan de deksel eraf?

Ik brouw meestal rond de 20 liter op 2000 Watt en ben dan altijd een beetje aan het stoeien met de deksel. Soms de deksel erop en soms er weer af om overkoken tegen te gaan.

Maischen 1800 watt
Aan de kook brengen op 2500 Watt daarna teruggebracht naar 1100 Watt.
Werkt prima. Kookt lekker door en niet zo onbenullig hard!
25 liter.

Kokkebil

Ik wil een zware Barley wine brouwen, zo eentje waarvan je achteruit gaat lopen.
 :nut: :nut: :nut:  ;D ;D ;D

Nu heb ik in totaal 10 kg mout geschroot voor 25 liter.
Maischwater wil ik 25 liter aanhouden.
Nu staat er in de gebruiksaanwijzing dat de maximale moutstort 8 kg is.

Is dit echt de "limit"? Of  zijn een paar kilootjes meer geen probleem?
Heeft iemand daar ervaring mee?

Of moet ik 2x de helft maischen en daarna samen alles koken (bijv.de volgende dag)?

Chilobrachys

Citaat van: Kokkebil op 06-02-2019  16:19 uIk wil een zware Barley wine brouwen, zo eentje waarvan je achteruit gaat lopen.
 :nut: :nut: :nut:  ;D ;D ;D

Nu heb ik in totaal 10 kg mout geschroot voor 25 liter.
Maischwater wil ik 25 liter aanhouden.
Nu staat er in de gebruiksaanwijzing dat de maximale moutstort 8 kg is.

Is dit echt de "limit"? Of  zijn een paar kilootjes meer geen probleem?
Heeft iemand daar ervaring mee?

Of moet ik 2x de helft maischen en daarna samen alles koken (bijv.de volgende dag)?

Ik zou voor een dubbele maisch gaan of een deel suiker gebruiken. 10 kilo is 25% meer dan de handleiding van de ketel als max aangeeft, nu zal er ongetwijfeld iets marge in zitten maar ik vraag me af of het überhaupt tussen de filterplaten gaat passen.

CeesM

Citaat van: Kokkebil op 06-02-2019  16:19 uOf moet ik 2x de helft maischen en daarna samen alles koken (bijv.de volgende dag)?
Ja, en samen koken tot de volgende dag. ;)

hobbybob

Citaat van: CeesM op 06-02-2019  17:33 uJa, en samen koken tot de volgende dag. ;)

Ik kan je vertellen dat het niet past, dus dubbelmaisch/suiker of minder liters brouwen.

Dit is nou precies de reden waarom ik een 50 liter versie heb gekocht (nadat ik had ervaren dat 9 kg moutstort niet gaat in de Easybrew 30) en met de 50 liter versie kan ik ook prima 20 liter bier brouwen. :proost:

Robert1968

Of moutextract toevoegen tijdens koken.

Kokkebil

Citaat van: hobbybob op 06-02-2019  21:28 uIk kan je vertellen dat het niet past, dus dubbelmaisch/suiker of minder liters brouwen.

Dit is nou precies de reden waarom ik een 50 liter versie heb gekocht (nadat ik had ervaren dat 9 kg moutstort niet gaat in de Easybrew 30) en met de 50 liter versie kan ik ook prima 20 liter bier brouwen. :proost:

Is een keuze die je maakt!
Ik brouw eigenlijk altijd ca. 25 ltr. Dubbel,triple,IPA,Ale etc. en dit gaat uitstekend in de 30.

Om nu 100 euri meer uit te geven voor die enkele keer dat ik dit 50 nodig heb, vind ik zonde van het geld ( is toch 4 zakken mout van 25 kg)

Ik ga gewoon 2x maischen, is tenslotte ook zo gebeurd en gaat ook sneller met filteren.

Barmosa

Ik heb eeen vraag over het instellen van de pomp snelheid mbt maischen. Ik hou het maischen om de 10 minuten in de gaten, telkens als het wort niet te hoog staat zet ik de pomp harder, meestal laatste 20 minuten loopt die op volle snelheid zonder dat het overstroom pijpje gebruikt wordt.

Is op het snelst gaan altijd beter dan wat langzamer of loop je juist risico op minder rendement?

Kokkebil

Citaat van: Barmosa op 07-02-2019  11:37 uIk heb eeen vraag over het instellen van de pomp snelheid mbt maischen. Ik hou het maischen om de 10 minuten in de gaten, telkens als het wort niet te hoog staat zet ik de pomp harder, meestal laatste 20 minuten loopt die op volle snelheid zonder dat het overstroom pijpje gebruikt wordt.

Is op het snelst gaan altijd beter dan wat langzamer of loop je juist risico op minder rendement?

Huh? Mis ik iets?
Is de pompsnelheid regelbaar dan?

Wildor

Je kunt het debiet regelen met het blauwe kraantje, niet met de pomp zelf.

William

Kokkebil

Aftappen (filteren) wort is moeilijk.
Filterkous zit snel dicht.

Nu overweeg ik om een rond filterdoek (diameter van de ketel met een ring) onder in de ketel te plaatsen.

Is dit een goede oplossing of heeft iemand het " ei van Columbus" gevonden om dit probleem te "tackelen"?

Kokkebil

Citaat van: Wildor op 07-02-2019  12:13 uJe kunt het debiet regelen met het blauwe kraantje, niet met de pomp zelf.

William

Och ja natuurlijk, maar dit vind ik geen goede oplossing, aangezien de pomp met dezelfde snelheid blijft draaien en je eigenlijk de afvoer " dichtknijp",met beschadiging ( verbranding) van de pomp als risico!
Misschien een beetje vergezocht, maar dat heb je nu eenmaal met iemand met een elektrotechnische achtergrond! :D :D :D

Wildor

Dit geen probleem voor een magneetpomp, en is zelfs zo dat de flow altijd op de 'pers' kant wordt gelimiteerd.

Als de pomp altijd op vol vermogen het wort rondpompt dan heb je al snel dat het wort via de overloop weer onderin de ketel terecht komt, en alles was via de overloop circuleert komt dus niet in contact met je mout.

William


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.