Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

CeesM

Citaat van: Kokkebil op 14-01-2019  19:30 uHoe krijg je dat voor elkaar, als ie helemaal vol zit met mout?
Als je 30 ltr. wil brouwen zit ie helemaal vol!
Daarom brouw ik nooit meer dan 25 liter. ;)

ray81

Weet iemand wat voor maat silicone slang je over de bocht van het stuk bij de pomp moet doen?
Ik wil met een slang terug kunnen blazen mocht hij verstopt zitten... En hoe lang is het stuk dat jullie gebruiken om dit te doen?
En kan het er zo overheen of heb ik nog een slangenklem of zo nodig?

Chilobrachys

Heb de pomp nog niet verstopt gehad maar blaas hem altijd even uit door een stuk tuinslang van de koeler erover heen te schuiven. Deze knijp ik dan iets dicht en dat gaat prima.

PieterStorm

Citaat van: Chilobrachys op 19-01-2019  14:24 uHeb de pomp nog niet verstopt gehad maar blaas hem altijd even uit door een stuk tuinslang van de koeler erover heen te schuiven. Deze knijp ik dan iets dicht en dat gaat prima.

Ik heb bij mijn ketel meteen een stukje siliconenslang gekocht dat om het pijpje past. Op een filmpje had ik dat gezien. Dat slangetje zit er de hele tijd op, ook tijdens het maischen. Daarmee voorkom je dat de boel gaat kletteren.

ray81

Citaat van: PieterStorm op 20-01-2019  08:17 uIk heb bij mijn ketel meteen een stukje siliconenslang gekocht dat om het pijpje past. Op een filmpje had ik dat gezien. Dat slangetje zit er de hele tijd op, ook tijdens het maischen. Daarmee voorkom je dat de boel gaat kletteren.

En welke diameter slang (binnen&buiten) gebruik je daarvoor?
En hoe lang?

PieterStorm

Citaat van: ray81 op 20-01-2019  09:10 uEn welke diameter slang (binnen&buiten) gebruik je daarvoor?
En hoe lang?
Diameter? Ik heb geen idee. We hebben hem gewoon gepast op het pijpje. Ik heb een meter gepakt. Ik heb de ketel nog niet gebruikt. Ik kan hem altijd afknippen.

Joop van den Hoek

Citaat van: ray81 op 18-01-2019  21:29 uWeet iemand wat voor maat silicone slang je over de bocht van het stuk bij de pomp moet doen?
Ik wil met een slang terug kunnen blazen mocht hij verstopt zitten... En hoe lang is het stuk dat jullie gebruiken om dit te doen?
En kan het er zo overheen of heb ik nog een slangenklem of zo nodig?

PVC slang 12 x 16 mm past er zo overheen.
https://www.braumarkt.com/catalogsearch/result/?cat=0&q=PVC+slang+12+x+16+mm+

PieterStorm

Citaat van: Joop van den Hoek op 20-01-2019  10:04 uPVC slang 12 x 16 mm past er zo overheen.
https://www.braumarkt.com/catalogsearch/result/?cat=0&q=PVC+slang+12+x+16+mm+
Ik zou toch liever silicone nemen.

ray81

Citaat van: Joop van den Hoek op 20-01-2019  10:04 uPVC slang 12 x 16 mm past er zo overheen.
https://www.braumarkt.com/catalogsearch/result/?cat=0&q=PVC+slang+12+x+16+mm+

Bedankt Joop, dat is het antwoord dat ik zocht!

Citaat van: PieterStorm op 20-01-2019  10:09 uIk zou toch liever silicone nemen.

Bedankt voor de tip!

hobbybob

Vandaag ook een rendement van 78% met 1x roeren na 15 min maischen.

Ik vind dat hoog zat, hier geen last van aanslag op de bodem, mijn walsmolen staat op 1,6 mm.

Maischen op 1800 Watt en koken op 2400 Watt


Het beste bier brouw jezelf


lordsjors81

Gisteren wilde ik weer brouwen met de Easybrew. Ik vul de ketel met water en het lekte eronder weer uit.
Wat nu? 3 jaar garantie okay (ik heb hem 4 maanden), maar toch eerst maar even zelf kijken. De bodemplaat heb ik eraf gedraaid en kwam erachter dat het siliconen-knietje tussen de pomp en het pompgat geperforeerd was.  :huilen: (en mijn zoontje zeuren dat hij nog niet kon beginnen met schroten).

Uiteindelijk eigen schuld natuurlijk.
Ik heb na het brouwen vanaf het begin al dat de pomp niet meer doorstroomt bij het schoonmaken. Ik gebruik de pomp niet tijdens het koken, maar omdat het pompgat onbeschermd is, komt er toch altijd hopprut in (ook als je een hopspider gebruikt met pellets). Daarom heb ik de laatste keer een smal borsteltje (met metalen steel) gebruikt om de pomp-opening te ruimen en de pomp weer op gang te brengen. Hierbij heb ik blijkbaar het zachte rubber van deze verbinding stuk gemaakt.
Dat rubbertje zit overigens vast met simpele tiewraps.

Tijdelijk had ik de pomp weer op gang met een stuk geïsoleerde tuinslang met slangenklemmen, maar als het wort heet wordt, knikt de slang natuurlijk dicht (deze moet een krappe 90 graden hoek maken), dus het was niet echt fantastisch. Nu ga ik eens nadenken over een robuustere oplossing met een koperen knie en twee stukjes slang bijvoorbeeld.

De moraal is dus vooral dat je bij een dichtgelopen pomp niet te ruw de pomp-opening te lijf moet gaan, omdat het rubber hieronder kwetsbaar is. Ik heb een paar foto's op mijn telefoon staan, mocht er interesse zijn voor illustratie van dit avontuur.



Hay

Gewoon elke keer bij het schoonmaken de pomp in tegengestelde richting ff doorblazen of de slang er op de bovenkant opzetten.
Schoon en klaar.

CeesM

Citaat van: lordsjors81 op 20-01-2019  21:46 uDe bodemplaat heb ik eraf gedraaid en kwam erachter dat het siliconen-knietje tussen de pomp en het pompgat geperforeerd was. 
Je hebt toch een reserve knietje met 2 tiewraps erbij gehad?

Wildor

Bij de Arsegan Easybrew wordt toch standaard een siliconenknietje meegeleverd?
Zodoende kun je deze eenvoudig vervangen.

William

Op de Fles

Heb gelukkig nog geen verstoppingen gehad.
Het is wel belangrijk om direct na het brouwen de pomp goed door te spoelen (ook in tegengestelde richting), en daarna goed met een reinigingsmiddel door te pompen.

ray81

Op facebook zag ik een goede tip langskomen om een kijkglas toe te voegen, om te zien hoeveel liter er in je Easybrew 30 zit.
https://nl.aliexpress.com/item/Weldless-Sight-Gauge-16-High-Temp-Food-Grade-Silicone-Washers-and-Tubing-homebrew-sight-gauge/32236262412.html
Je kan de kraan dus hiermee ook nog gewoon gebruiken; iets dat ik ook van plan ben.
Ik heb hem in ieder geval besteld, zal jullie op de hoogte houden of het ook een succes is. Hopelijk komt hij zonder extra kosten langs de douane :-).

Wildor

Ik heb hem zojuist ook besteld.
Benieuwd hoe het uitpakt.

Bedankt voor het delen.

William

Erny


Maischen op 1800 Watt en koken op 2400 Watt



[/quote]
Hoeveel liter brouw jij en heb jij dan de deksel eraf?

Ik brouw meestal rond de 20 liter op 2000 Watt en ben dan altijd een beetje aan het stoeien met de deksel. Soms de deksel erop en soms er weer af om overkoken tegen te gaan.

 

Wildor

Citaat van: ray81 op 22-01-2019  00:07 u[...]
Hopelijk komt hij zonder extra kosten langs de douane :-).
[...]

Invoerrechten buiten de EU
Bestel je iets bij een internetwinkel van buiten de EU, dan hangt het van de waarde van de bestelling af of je belasting moet betalen. Tot 22 euro (exclusief verzekerings- en vervoerskosten) hoef je geen douanerechten of omzetbelasting af te dragen.

William

ray81

Citaat van: Wildor op 22-01-2019  11:39 uInvoerrechten buiten de EU
Bestel je iets bij een internetwinkel van buiten de EU, dan hangt het van de waarde van de bestelling af of je belasting moet betalen. Tot 22 euro (exclusief verzekerings- en vervoerskosten) hoef je geen douanerechten of omzetbelasting af te dragen.

William

Oh ik dacht dat de verzendkosten bij de 22 euro meegeteld werden, dan kwam je er wel bovenuit. Scheelt dan weer :-)
Bedankt Wildor!

beermenke

Kijkglas is een mooi ding doch kan een infectiebron worden. Steeds goed doorspoelen

ray81

Citaat van: beermenke op 22-01-2019  12:10 uKijkglas is een mooi ding doch kan een infectiebron worden. Steeds goed doorspoelen

Ik zal bij het eerste gebruik even kijken hoe warm hij wordt, misschien valt het wel mee.
Zal ook tijdens het koken de kraan even open gooien. Mocht hij dan niet leeglopen, even vanaf de bovenkant leegblazen. Dit evt herhalen.
Vooraf natuurlijk ook even goed schoonmaken.

Staat overigens niet bij wat voor temperatuur dit aan kan. Er staat alleen 'een hoge temperatuur', wat eigenlijk niet zoveel zegt...

Kokkebil

Citaat van: ray81 op 22-01-2019  00:07 uOp facebook zag ik een goede tip langskomen om een kijkglas toe te voegen, om te zien hoeveel liter er in je Easybrew 30 zit.
https://nl.aliexpress.com/item/Weldless-Sight-Gauge-16-High-Temp-Food-Grade-Silicone-Washers-and-Tubing-homebrew-sight-gauge/32236262412.html
Je kan de kraan dus hiermee ook nog gewoon gebruiken; iets dat ik ook van plan ben.
Ik heb hem in ieder geval besteld, zal jullie op de hoogte houden of het ook een succes is. Hopelijk komt hij zonder extra kosten langs de douane :-).


Oh jee!
Aliexpress!!!

Heb zojuist mijn zoveelste behoorlijk " pissed" mailtje gestuurd!
Ik lig al vanaf oktober met die fa. in de clinch over terugstorten van mijn poen, van een pakketje dat onderweg is zoekgeraakt!

Dit krijg ik steeds als antwoord!
Helemaal gierend gek word ik ervan!
Quote;
You have a new message from AliExpress supplier daisy cai. 
daisy cai: Friend, I ask you to apply for a refund, you have not applied. How can I return the money to you? 

Wildor

Citaat van: Kokkebil op 22-01-2019  13:55 uOh jee!
Aliexpress!!!

Heb zojuist mijn zoveelste behoorlijk " pissed" mailtje gestuurd!
Ik lig al vanaf oktober met die fa. in de clinch over terugstorten van mijn poen, van een pakketje dat onderweg is zoekgeraakt!

Dit is off-topic, dus zal het kort houden om dit topic niet teveel te vervuilen

Tot nu toe is het bij mij altijd goed gegaan. Ik betaal wel de toeslag voor mijn betaling via Paypal. Mocht ik toch een geschil hebben welke niet wordt opgelost, dan kan ik nog een beroep doen op de kopersbescherming van Paypal.

William

Kokkebil

Citaat van: Wildor op 22-01-2019  14:05 uDit is off-topic, dus zal het kort houden om dit topic niet teveel te vervuilen

Tot nu toe is het bij mij altijd goed gegaan. Ik betaal wel de toeslag voor mijn betaling via Paypal. Mocht ik toch een geschil hebben welke niet wordt opgelost, dan kan ik nog een beroep doen op de kopersbescherming van Paypal.

William

inderdaad off topic, maar soms leidt een discussie ongewild naar iets anders.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.