Gisteren wilde ik weer brouwen met de Easybrew. Ik vul de ketel met water en het lekte eronder weer uit.
Wat nu? 3 jaar garantie okay (ik heb hem 4 maanden), maar toch eerst maar even zelf kijken. De bodemplaat heb ik eraf gedraaid en kwam erachter dat het siliconen-knietje tussen de pomp en het pompgat geperforeerd was.

(en mijn zoontje zeuren dat hij nog niet kon beginnen met schroten).
Uiteindelijk eigen schuld natuurlijk.
Ik heb na het brouwen vanaf het begin al dat de pomp niet meer doorstroomt bij het schoonmaken. Ik gebruik de pomp niet tijdens het koken, maar omdat het pompgat onbeschermd is, komt er toch altijd hopprut in (ook als je een hopspider gebruikt met pellets). Daarom heb ik de laatste keer een smal borsteltje (met metalen steel) gebruikt om de pomp-opening te ruimen en de pomp weer op gang te brengen. Hierbij heb ik blijkbaar het zachte rubber van deze verbinding stuk gemaakt.
Dat rubbertje zit overigens vast met simpele tiewraps.
Tijdelijk had ik de pomp weer op gang met een stuk geïsoleerde tuinslang met slangenklemmen, maar als het wort heet wordt, knikt de slang natuurlijk dicht (deze moet een krappe 90 graden hoek maken), dus het was niet echt fantastisch. Nu ga ik eens nadenken over een robuustere oplossing met een koperen knie en twee stukjes slang bijvoorbeeld.
De moraal is dus vooral dat je bij een dichtgelopen pomp niet te ruw de pomp-opening te lijf moet gaan, omdat het rubber hieronder kwetsbaar is. Ik heb een paar foto's op mijn telefoon staan, mocht er interesse zijn voor illustratie van dit avontuur.