Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

PieterStorm

Citaat van: jeroenvk op 12-01-2019  21:07 uWij zijn telefonisch te bereiken op werkdagen van 9:00 tot 17:30 uur.

U kunt onze producten ook komen bekijken in onze SHOWROOM. Het adres van de showroom is:
Goodtimegifts V.O.F.
Oceaniƫ 8A
6014DB Ittervoort
De openingstijden van de showroom zijn van ma t/m vr van 09:00 - 17:00 uur
Verhip, inderdaad. Weer niet verder gekeken dan mijn neus lang is. Bedankt!

Kokkebil

Ik heb afgelopen vrijdag mijn Brewmaster voor het eerst gebruikt.
Hierbij heb ik ook voor het eerst de hop in een " hopzak" gedaan, welke ik heb gemaakt van kaasdoek.
Heeft dit invloed op de afgifte van de aroma's?
Misschien een domme vraag, maar ik heb het idee dat ik tijdens het koken minder hop rook.

Erny

Beste mensen,
Hoeveel tijd nemen jullie om het bierbostel te laten indikken om vervolgens te spoelen en uit te laten lekken?

Ik heb eigelijk geen idee

Erny

Erny

Citaat van: Kokkebil op 13-01-2019  14:44 uIk heb afgelopen vrijdag mijn Brewmaster voor het eerst gebruikt.
Hierbij heb ik ook voor het eerst de hop in een " hopzak" gedaan, welke ik heb gemaakt van kaasdoek.
Heeft dit invloed op de afgifte van de aroma's?
Misschien een domme vraag, maar ik heb het idee dat ik tijdens het koken minder hop rook.
Zou niets uit mogen maken. Goed laten uitlekken en nooit uitknijpen is mij geleerd.

beermenke

Citaat van: Erny op 13-01-2019  17:16 uBeste mensen,
Hoeveel tijd nemen jullie om het bierbostel te laten indikken om vervolgens te spoelen en uit te laten lekken?

Ik heb eigelijk geen idee

Erny
Eerst wort laten aflopen en vlak voordat je bed droogvalt spoelwater opgieten.
De eerste afloop kan redelijk snel maar zodra spoelwater er bij komt wat rustiger zodat t de tijd krijgt om de suikers op te nemen. Het opgevangen wort kan al door naar koken.
Of bedoel met een 1panssysteem?

lier

Laatste beetje uit laten lekken in een emmer en dan alsnog in je kokende wort mikken.

Erny

Citaat van: beermenke op 13-01-2019  20:03 uEerst wort laten aflopen en vlak voordat je bed droogvalt spoelwater opgieten.
De eerste afloop kan redelijk snel maar zodra spoelwater er bij komt wat rustiger zodat t de tijd krijgt om de suikers op te nemen. Het opgevangen wort kan al door naar koken.
Of bedoel met een 1panssysteem?
Ik bedoel de maischketel bij de easybrew/binnenpan. Het is de bedoeling om na het maischen deze op de daarvoor bedoelde pootjes te zetten. Van een rustige afloop is dan geen sprake of begrijp ik jou verkeerd.

Hay

Citaat van: Erny op 13-01-2019  22:58 uIk bedoel de maischketel bij de easybrew/binnenpan. Het is de bedoeling om na het maischen deze op de daarvoor bedoelde pootjes te zetten. Van een rustige afloop is dan geen sprake of begrijp ik jou verkeerd.

Het lijkt me dat beermenke een ander systeem bedoelt als jij maar aangezien we hier in het easybrewtopic zitten lijkt het me logisch dat het daarover gaat.
Inderdaad het nadeel van deze systemen is dat je als je een filterbed hebt wat goed doorloopt je niet rustig kunt spoelen.
Maar mijn ervaring is dat je dat niet nodig hebt om een goed rendement te halen.

Erny

Citaat van: Hay op 13-01-2019  23:38 uHet lijkt me dat beermenke een ander systeem bedoelt als jij maar aangezien we hier in het easybrewtopic zitten lijkt het me logisch dat het daarover gaat.
Inderdaad het nadeel van deze systemen is dat je als je een filterbed hebt wat goed doorloopt je niet rustig kunt spoelen.
Maar mijn ervaring is dat je dat niet nodig hebt om een goed rendement te halen.

Het gaat mij inderdaad om de Easybrew. Ik ben nog opzoek naar hoe ik het beste rendement kan krijgen. En zit dus met de vraag wat is de beste manier van spoelen.Op dit moment takel ik de maischkorf tot de helft eruit. Wacht vervolgens even en takel dan door tot ik de maischkorf er helemaal uit heb en zet de korf met de voetjes op de ring van de ketel. Vervolgens ga ik spoelen. Tussentijds verwarm ik door naar de kooktemperatuur.  Wat ik ook doe, net als Beermenk,e is een eventueel  restanten van het nalekken terug gooien bij het wort.
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en of er een betere manier is.

ExPeteriment

Citaat van: Erny op 14-01-2019  00:25 uHet gaat mij inderdaad om de Easybrew. Ik ben nog opzoek naar hoe ik het beste rendement kan krijgen. En zit dus met de vraag wat is de beste manier van spoelen.Op dit moment takel ik de maischkorf tot de helft eruit. Wacht vervolgens even en takel dan door tot ik de maischkorf er helemaal uit heb en zet de korf met de voetjes op de ring van de ketel. Vervolgens ga ik spoelen. Tussentijds verwarm ik door naar de kooktemperatuur.  Wat ik ook doe, net als Beermenk,e is een eventueel  restanten van het nalekken terug gooien bij het wort.
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en of er een betere manier is.
Volgens mijn kun je beter onder het geleidelijk takelen al spoelwater toevoegen en ervoor zorgen dat de bovenkant nat blijft. Als je spoelwater op is, dan langzaam verder omhoog takelen en op nokjes uit laten lekken.

beermenke

Ja het systeem blijft hetzelfde. Zo lang mogelijk het spoelwater in contact met je bostel en dus eerst een beetje takelen voordat je bed droogvalt en dan direct spoelwater toevoegen tijdens t takelen. Zo doe ik het ook. Eerst loopt het wort er uit en dan loopt t spoelwater door de bostel. Vlak voor koken haal ik de binnenpan weg en laat t uitdruppen. Tot 1/2 uur voor koken mag het uitleksel er nog bij. Ik stop bij 3 Brix

Erny

Bedankt voor de reacties.
Ik ga er eens mee aan de slag.


CeesM

Citaat van: Erny op 14-01-2019  00:25 uHet gaat mij inderdaad om de Easybrew. Ik ben nog opzoek naar hoe ik het beste rendement kan krijgen.
Om de 5 - 10 minuten je mout roeren. Of deed je dat al?

beermenke

Citaat van: CeesM op 14-01-2019  19:02 uOm de 5 - 10 minuten je mout roeren. Of deed je dat al?
huuh? Automatische ketel?

CeesM

Citaat van: beermenke op 14-01-2019  19:08 uhuuh? Automatische ketel?
Ja. Het stuurt de temperatuur en de wortflow geautomatiseerd zodat je je handen vrij hebt om te roeren. ;)

Kokkebil

Citaat van: CeesM op 14-01-2019  19:02 uOm de 5 - 10 minuten je mout roeren. Of deed je dat al?

Hoe krijg je dat voor elkaar, als ie helemaal vol zit met mout?
Als je 30 ltr. wil brouwen zit ie helemaal vol!

beermenke

Je hebt me tuk Cees, dit soort gevatheid hou ik wel van.
Tevens ga ik nu ook eens roeren😉

Scorpionrose

Citaat van: CeesM op 14-01-2019  19:11 uJa. Het stuurt de temperatuur en de wortflow geautomatiseerd zodat je je handen vrij hebt om te roeren. ;)

Oh dacht dat je dan je handen vrij had om te  :proost: :proost:

Erny

Ik moet denk ik ook meer roeren :brouwen:

Joop van den Hoek

Citaat van: Erny op 14-01-2019  20:26 uIk moet denk ik ook meer roeren :brouwen:
Ik denk dat roeren het nieuwe maischen wordt... (ik vanaf nu dus ook) :brouwen:

EdwinWest

Citaat van: Erny op 14-01-2019  20:26 uIk moet denk ik ook meer roeren :brouwen:

Dat roeren helpt voor geen meter..... Of had ik dan toch die bovenste filterplaat eraf moeten laten tijdens het maischen.. 🤣🤣🤣

hobbybob

Roeren om de 5 of 10 min?

Hmm lijkt me nogal overdreven, tijdens totaal 70 min maischen 3x geroerd, dat gaf hetzelfde rendement als met mijn pannenset.
Het recept was gelijk het rendement was ook 78%.

Het beste bier brouw jezelf


lier

Ik roer om het kwartier.

Erny

Citaat van: EdwinWest op 15-01-2019  07:54 uDat roeren helpt voor geen meter..... Of had ik dan toch die bovenste filterplaat eraf moeten laten tijdens het maischen.. 🤣🤣🤣
^-^

Richard3

Citaat van: EdwinWest op 15-01-2019  07:54 uDat roeren helpt voor geen meter..... Of had ik dan toch die bovenste filterplaat eraf moeten laten tijdens het maischen.. 🤣🤣🤣
Je kunt ook de moutkorf ronddraaien als dit niet werkt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.