Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CeesM

Citaat van: Heisenberg op 13-10-2018  15:22 uMisschien kun je de uitloop van het kraantje omhoog draaien en er iets op fiksen.
Of het kraantje vervangen voor een knietje. Ik gebruik het praktisch toch niet. Overpompen naar gistvat. ;)

Heisenberg

Citaat van: CeesM op 13-10-2018  16:08 uOf het kraantje vervangen voor een knietje. Ik gebruik het praktisch toch niet. Overpompen naar gistvat. ;)
Dat kan natuurlijk ook.

Hay

Nog beter kraantje vervangen door tstuk heb je beide. :)

Chilobrachys

Citaat van: Heisenberg op 13-10-2018  15:38 uYoutube filmpje. Het filmpje begint bij het vullen van zijn vergistingsemmer.

Wat wil je daarmee zeggen? ???

Heisenberg

Citaat van: Chilobrachys op 13-10-2018  17:12 uWat wil je daarmee zeggen? ???
Die koelt ook niet... Hij laat het wort gewoon een nachtje staan zonder te koelen.

Heisenberg

Citaat van: Hay op 13-10-2018  17:00 uNog beter kraantje vervangen door tstuk heb je beide. :)

Hahahaaaaaa, inderdaad dat is nog beter. Maar hoe bepaal jij hoeveel water je als spoelwater moet gebruiken? Ik denk dat jij meet?

Hay

Dat rekent mijn brouwprogramma voor me uit.
En dan geef ik in met hoeveel l/kg ik in wil maischen is zoveel l. en de rest is spoelwater.
Ik meet pas na het spoelen voor koken en dat klopt altijd, en als ik geen gekke dingen doe dan kloppen de liters in mijn gistvat ook altijd.
En mijn sg nagenoeg ook altijd.   

Heisenberg

Citaat van: Hay op 13-10-2018  18:40 uDat rekent mijn brouwprogramma voor me uit.
En dan geef ik in met hoeveel l/kg ik in wil maischen is zoveel l. en de rest is spoelwater.
Ik meet pas na het spoelen voor koken en dat klopt altijd, en als ik geen gekke dingen doe dan kloppen de liters in mijn gistvat ook altijd.
En mijn sg nagenoeg ook altijd.

Ik heb ook BrouwHulp maar heb me er nog niet echt in verdiept. Toch gauw eens gaan doen!

El Duderino

Citaat van: Heisenberg op 13-10-2018  18:21 uHahahaaaaaa, inderdaad dat is nog beter. Maar hoe bepaal jij hoeveel water je als spoelwater moet gebruiken? Ik denk dat jij meet?

De Australische no chill methode... In een jerrycan tot de nok toe vol. Nachtje laten staan afkoelen.


BLUB

Citaat van: Hay op 13-10-2018  18:40 uDat rekent mijn brouwprogramma voor me uit.
En dan geef ik in met hoeveel l/kg ik in wil maischen is zoveel l. en de rest is spoelwater.
Ik meet pas na het spoelen voor koken en dat klopt altijd, en als ik geen gekke dingen doe dan kloppen de liters in mijn gistvat ook altijd.
En mijn sg nagenoeg ook altijd.

Hier idem, klopt eigenlijk altijd  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

CeesM

Citaat van: BLUB op 13-10-2018  22:57 uHier idem, klopt eigenlijk altijd  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB
Is ook afhankelijk van het brouwzaalrendement.

Chilobrachys

Citaat van: Heisenberg op 13-10-2018  18:16 uDie koelt ook niet... Hij laat het wort gewoon een nachtje staan zonder te koelen.

Ja maar wat wil je er mee zeggen dat een willekeurige Australische youtuber niet koelt...
Er wordt daar heel anders gekeken naar verspilling van schoon drinkwater.

BLUB

Citaat van: CeesM op 14-10-2018  00:21 uIs ook afhankelijk van het brouwzaalrendement.

Voor een gemiddeld recept altijd net boven de 80%  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

Heisenberg

Citaat van: Chilobrachys op 14-10-2018  00:38 uJa maar wat wil je er mee zeggen dat een willekeurige Australische youtuber niet koelt...
Er wordt daar heel anders gekeken naar verspilling van schoon drinkwater.

Zou men hier ook moeten doen eigenlijk. Als ik koel jaag ik er een hoop (drink) water doorheen. Eigenlijk zonde. Daarom vroeg ik me af of dat een optie is. Mijn laatste brouwsel heb ik ook niet gekoeld. Staat te vergisten. Ga ik van de week bottelen. Ben benieuwd.

CeesM

Citaat van: Heisenberg op 14-10-2018  10:34 uZou men hier ook moeten doen eigenlijk. Als ik koel jaag ik er een hoop (drink) water doorheen. Eigenlijk zonde. Daarom vroeg ik me af of dat een optie is. Mijn laatste brouwsel heb ik ook niet gekoeld. Staat te vergisten. Ga ik van de week bottelen. Ben benieuwd.
Een heel groot deel van mijn koelwater vang ik op in 2 vaten. Met dat warme water maak ik mijn ketel en alles mee schoon. Daarna gaat het in de tuin om de zo veel te droge grond te bewateren.

Heisenberg

Citaat van: CeesM op 14-10-2018  10:46 uEen heel groot deel van mijn koelwater vang ik op in 2 vaten. Met dat warme water maak ik mijn ketel en alles mee schoon. Daarna gaat het in de tuin om de zo veel te droge grond te bewateren.
Ik ben klein behuisd, heb geen tuin, dus is eigenlijk ook geen optie. Hoe krijg je dat water uit die vaten? Met een pompje of zo?

Ik laat me verrassen hoe dat bier zal smaken. Proberen waard vind ik. Daarom is het ook maar een simpel SMaSH brouwsel, iets van 15 liter. Is het niks, kan ik het altijd nog weggooien.


Chilobrachys

Citaat van: Heisenberg op 14-10-2018  10:34 uZou men hier ook moeten doen eigenlijk. Als ik koel jaag ik er een hoop (drink) water doorheen. Eigenlijk zonde. Daarom vroeg ik me af of dat een optie is. Mijn laatste brouwsel heb ik ook niet gekoeld. Staat te vergisten. Ga ik van de week bottelen. Ben benieuwd.

Net als CeesM hergebruik ik het water om te schoonmaken en de tuin.

In o.a dit topic staat uitgelegd waarom het toch verstandig is om wel snel te koelen.

Snotje

Al die mods om het water niveau aan te geven zijn alleen maar omdat het nu waardeloos gestanst in het RVS is. Het moet toch makkelijk zijn om een RVS staafje met laser engraving erin te maken zodat het wel goed te zien is? Die maak je dan in de binnenkant van je ketel vast evt tijdelijk. Desnoods maak je het zo dat je het op rand hangt

Super simpele mod lijkt me en zo hou je je kraan ook intact.



De discussie over het bepalen van de inhoud van een brouwautomaat is afgesplitst.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37763.msg571177.html

Jacques

Citaat van: Chilobrachys op 14-10-2018  00:38 uJa maar wat wil je er mee zeggen dat een willekeurige Australische youtuber niet koelt...
Er wordt daar heel anders gekeken naar verspilling van schoon drinkwater.

Nog even een off topic reactie.

Inderdaad, de omstandigheden in Australiƫ zijn anders dan hier.
Snel het wort koelen heeft grote voordelen. Je hebt minder kans op het ontstaan van DMS in je bier en ook minder vorming van Mailardproducten. Hierdoor is je bier frisser van smaak.
Zie ook https://byo.com/article/wort-chilling-techniques/

Hay

Omdat mijn opmerking niet over een lineaal ging maar over de easybrew enwel hoe je makkelijk kunt meten hoeveel liter je hebt.
Plaats ik het nog een keer.
De ketel is 42 cm hoog en een cm is gelijk aan 0.96 liter.
Meet je van bovenkant 12 cm dan is het 30 X 0.96 = 28.8 liter.

Tip: kijk alleen eens op deze pagina hoeveel shit er staat die er niet thuis hoort. 

Jacques

Citaat van: Hay op 18-10-2018  22:14 uTip: kijk alleen eens op deze pagina hoeveel shit er staat die er niet thuis hoort.

In dit topic staan inderdaad veel berichten die niet specifiek betrekking hebben op de Arsegan Easybrew 30. Het jammer genoeg niet mogelijk steeds deze berichten af te splitsen zonder er een dagtaak aan te hebben. Nu al besteed ik elke dag zo'n 2 tot 3 uur per dag aan het forum...

Mark GA

Citaat van: Hay op 18-10-2018  22:14 uOmdat mijn opmerking niet over een lineaal ging maar over de easybrew enwel hoe je makkelijk kunt meten hoeveel liter je hebt.
Plaats ik het nog een keer.
De ketel is 42 cm hoog en een cm is gelijk aan 0.96 liter.
Meet je van bovenkant 12 cm dan is het 30 X 0.96 = 28.8 liter.

Tip: kijk alleen eens op deze pagina hoeveel shit er staat die er niet thuis hoort.
Superzinvolle post dit.
Hierbij moet je dan nog wel de 2,2 liter verlies rekenen die onder de kraan zit?

El Duderino

Citaat van: Hay op 18-10-2018  22:14 uOmdat mijn opmerking niet over een lineaal ging maar over de easybrew enwel hoe je makkelijk kunt meten hoeveel liter je hebt.
Plaats ik het nog een keer.
De ketel is 42 cm hoog en een cm is gelijk aan 0.96 liter.
Meet je van bovenkant 12 cm dan is het 30 X 0.96 = 28.8 liter.

Tip: kijk alleen eens op deze pagina hoeveel shit er staat die er niet thuis hoort.

Ja deze heb ik ook genoteerd. Bedankt!

Nick H.

Citaat van: Mark GA op 19-10-2018  06:23 uSuperzinvolle post dit.
Hierbij moet je dan nog wel de 2,2 liter verlies rekenen die onder de kraan zit?

Dat ligt er dus aan of je via de kraan of via de pomp ledigt. Ik gebruik zelf de pomp en op de kraan heb ik aan de binnenkant een knietje gemonteerd dat ik gebruik om te draaikolken oftewel whirlpoolen.

Dus als je via de kraan ledigt, meet even van de bodem tot onderzijde bazookafilter (dus jouw 2,2 liter) en trek dat dus ook af.

 :biersmile:


Hay

Citaat van: Mark GA op 19-10-2018  06:23 uSuperzinvolle post dit.
Hierbij moet je dan nog wel de 2,2 liter verlies rekenen die onder de kraan zit?

Nou dat valt mee en is zeker geen 2.2 liter.
In principe trek ik de ketel helemaal leeg en is het enige verlies wat ik heb wat er achter blijft in de hopbloemen.
Nou gebruik ik bij voorkeur bloemen en het verlies is daar natuurlijk groter dan bij pellets.

ps
ik trek de ketel leeg via hevelwerking, dus binnenkant koperenfilter en aan de kraan een slang die onder het vloeistofniveau zit.
Heb is uitgeprobeerd met water en dan bleef er een 0.25l over.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.