Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Thamerdal

Ik gebruik een normale hopspider, maar ik loop er tegen aan dat ik deze te klein vind, meer mensen hier last van? De hop kan niet 'vrij bewegen'. Dus ik op zoek, kom ik dit tegen:

https://www.alibaba.com/product-detail/300-400-800-micron-home-brew_60611421473.html

ik heb een aanbieding liggen van een hele aardige Chinese dame (Cassie Li)



300 micron
breedte 30 cm
hoogte 40 cm

Voor 10 stuks dus. Zijn er mensen geïnteresseerd om mee te doen? Stuur even een PB dan.


joenedu

Ik ben ook op zoek naar een dergelijk iets, maar deze lijkt me wel weer heel er groot. Ik koel met een koelspiraal, dus zou de hop er uit moeten voor einde kook (ik hang mijn koelspiraal altijd 10 minuten voor einde kook in de ketel, maar dat past hier niet bij lijkt me). Of zie ik dat verkeerd?

Thamerdal

Citaat van: joenedu op 27-09-2018  10:58 uIk ben ook op zoek naar een dergelijk iets, maar deze lijkt me wel weer heel er groot. Ik koel met een koelspiraal, dus zou de hop er uit moeten voor einde kook (ik hang mijn koelspiraal altijd 10 minuten voor einde kook in de ketel, maar dat past hier niet bij lijkt me). Of zie ik dat verkeerd?
Ik weet de diameter van je dompelkoeler niet. De Easybrew heeft een diameter van 36 cm, deze hopspider XL heeft een diameter van 30 cm.

joenedu

Citaat van: Thamerdal op 27-09-2018  11:01 uIk weet de diameter van je dompelkoeler niet. De Easybrew heeft een diameter van 36 cm, deze hopspider XL heeft een diameter van 30 cm.
Ik zal vanavond eens meten, bedankt. Hij past er sowieso niet naast volgens mij, maar zal eens kijken.

Ernesto

Citaat van: Thamerdal op 27-09-2018  10:48 uIk gebruik een normale hopspider, maar ik loop er tegen aan dat ik deze te klein vind, meer mensen hier last van? De hop kan niet 'vrij bewegen'. Dus ik op zoek, kom ik dit tegen:

https://www.alibaba.com/product-detail/300-400-800-micron-home-brew_60611421473.html

Ik heb hetzelfde probleem, maar eigenlijk alleen als ik hopbellen gebruik. De hopspider is groot genoeg voor pellets. In het geval van een grote hoeveelheid hopbellen kan je toch gewoon je moutkorf schoonmaken na het maischen en deze in de ketel hangen als hop(bloemen)filter? Met de moutkorf (+ onderplaat) erin krijg je op 2300 watt een prima rollende kook.  :brouwen:

Ik heb helaas alleen een foto met de vlamuit hopgift. Maar je snapt dat dit niet in een hopspider past ;)

bramheus

Je kan toch dan veel beter een grote nylon zak gebruiken om je hop in te doen en mee te koken?
En als je klaar bent, wring je hem uit, om extra verlies te verminderen!

El Duderino

Gisteren voor de tweede keer gebrouwen met mijn Easybrew 30. N.a.v. de eerste brouwsessie een Lauterhexe 1000 en de Whirlpoolarm aangeschaft. De Whirlpoolarm is een aanrader. Vanaf 80 graden ben ik gaan pompen en het koelen ging een heel stuk sneller dan de vorige keer. De Lauterhexe vond ik niet aan de verwachtingen voldoen. Wel beter dan de bazookafilter maar nog steeds niet goed. Heb het uiteindelijk maar ouderwets geheveld.

Ook was de bodem aangebrand, dat had ik de vorige keer niet. Je zag precies de afdruk van de Lauterhexe. Mocht iemand suggesties / ideeën hebben hoor ik ze graag. Er gaat dan toch rommel tussen de lauterhexe en bodem zitten wat aanbrandt tijdens het koken denk ik.

Wat me verder opviel was dat de temperatuur tijdens het maischen af en toe doorschoot. Bijvoorbeeld richttemperatuur was dan 73° maar schoot door naar 78°. Ook dat was de eerste keer niet het geval. Iemand soortgelijke ervaring of oorzaak?

Enfin... vergistingsvat staat goed te pruttelen nu. Dus ben benieuwd...

Mark GA

Citaat van: El Duderino op 30-09-2018  13:08 uWat me verder opviel was dat de temperatuur tijdens het maischen af en toe doorschoot. Bijvoorbeeld richttemperatuur was dan 73° maar schoot door naar 78°. Ook dat was de eerste keer niet het geval. Iemand soortgelijke ervaring of oorzaak?

Dat m.i. kunnen komen door de filterhex, het is een metaal dat op een verwarmingselement ligt. Misschien hindert dat de sensor of juist andersom, dat de sensor denkt dat de temperatuur nog niet bereikt is?

El Duderino

Citaat van: Mark GA op 30-09-2018  13:55 uDat m.i. kunnen komen door de filterhex, het is een metaal dat op een verwarmingselement ligt. Misschien hindert dat de sensor of juist andersom, dat de sensor denkt dat de temperatuur nog niet bereikt is?

Dat was mijn vermoeden ook. Toch heb ik verschillende reviews gelezen en filmpjes gezien van mensen die de filterheks gebruiken met een Easybrew en daar erg lovend over waren.

Iemand op het forum ervaring met deze combi?

Mark GA

Hoe hoog is je wattage trouwens?
En is het niet zo dat de maischkorf de filterhex tegen de bodem aandrukt (plet dus)?

El Duderino

Citaat van: Mark GA op 30-09-2018  14:34 uHoe hoog is je wattage trouwens?
En is het niet zo dat de maischkorf de filterhex tegen de bodem aandrukt (plet dus)?

Heb niet met het hoogste wattage gebrouwen. Niet hoger dan 1800 Watt geweest.

Heisenberg

Citaat van: El Duderino op 30-09-2018  14:47 uHeb niet met het hoogste wattage gebrouwen. Niet hoger dan 1800 Watt geweest.
Ik heb nu een keer of zes gebrouwen met de Brewmonk en heb er totaal geen last van. En op maximaal vermogen opgewarmd tussen de stappen. Al hoeft dat niet heb ik begrepen...

JoepH

Citaat van: El Duderino op 30-09-2018  14:04 uDat was mijn vermoeden ook. Toch heb ik verschillende reviews gelezen en filmpjes gezien van mensen die de filterheks gebruiken met een Easybrew en daar erg lovend over waren.

Iemand op het forum ervaring met deze combi?

Ik heb met de filterhex gebrouwen en daar op 2 kleine dingetjes na goede ervaringen mee.
1: Naar mijn gevoel blijft er teveel in de ketel achter.
2: Een lichte vorm van aanbranding tussen de filterhex en de bodem. Een echte aanbranding is het niet want ik poetste het met een zachte spons in nog geen minuutje weg.
ADVIES: Probeer eens een knietje. Van het doorschieten van de temperatuur heb ik nog nooit last gehad. Zorg dat er niks of bijna niks door de overlooppijp gaat. Zet langere pootjes op de bovenplaat, roer elk kwartier tijdens het maischen en ga met je roerstok elk kwartier een keer over de bodem tijdens het koken. Dat gaat zonder filterhex ook eenvoudiger.
Begrijp goed, de filterhex werkt prima en een knietje ook. Net waar je voorkeur naar uitgaat.

Snotje

Heeft iemand een suggestie hoe ik die wortkoeler spiraal kan aansluiten? Ik zie door de bomen het bos niet meer ook niet met wat hier allemaal is gezegd in deze thread, omdat iedereen een andere oplossing heeft en andere oplossingen heeft.

Wat ik zoek is iets met een knelkoppeling en verloop waar een Gardena koppeling oppast zonder slang er tussen. Als dat niet kan dan moet ik voor een andere oplossing gaan natuurlijk.

Ergens in de thread heeft Ray81 het over een 10mm knelkoppeling en een 1/2inch schroefdraad met een 1/2 inch Gardena koppeling.  Ik zou die graag willen kopen maar die kan ik niet vinden online en het lijkt me niet wat de gamma standaard verkoopt...

Is het zoiets? https://www.hornbach.nl/shop/Knel-draad-puntstuk-10-mm-x-1-2-BU/7884995/artikel.html

Wildor

Ik heb een RVS gardenakoppeling met slangaansluiting, siliconenslang en slangklemmen gekregen bij de Easybrew 30.



Snotje

Ik kreeg er niks bij... dus ik moet zelf knutselen.

Dat zou ook een optie zijn ..een 10mm siliconen slang met een verloop naar Gardena maar knelfitting heeft mijn voorkeur.

milanket

Citaat van: Snotje op 01-10-2018  20:46 uHeeft iemand een suggestie hoe ik die wortkoeler spiraal kan aansluiten? Ik zie door de bomen het bos niet meer ook niet met wat hier allemaal is gezegd in deze thread, omdat iedereen een andere oplossing heeft en andere oplossingen heeft.

Wat ik zoek is iets met een knelkoppeling en verloop waar een Gardena koppeling oppast zonder slang er tussen. Als dat niet kan dan moet ik voor een andere oplossing gaan natuurlijk.

Ergens in de thread heeft Ray81 het over een 10mm knelkoppeling en een 1/2inch schroefdraad met een 1/2 inch Gardena koppeling.  Ik zou die graag willen kopen maar die kan ik niet vinden online en het lijkt me niet wat de gamma standaard verkoopt...

Is het zoiets? https://www.hornbach.nl/shop/Knel-draad-puntstuk-10-mm-x-1-2-BU/7884995/artikel.html

Ik heb ook deze koeler aangesloten met de 10 mm knel _ 1/2" schroefdraad. werkt prima.

De knelfittingen bij de lokale bouwmarkt gehaald (enorm). Gamma Praxis ed hebben deze spullen ook gewoon liggen, geen probleem.

Succes!

Snotje

OK bedankt jongens ik ga morgen eens langs de bouwmarkt!

joenedu

Citaat van: milanket op 01-10-2018  21:20 uIk heb ook deze koeler aangesloten met de 10 mm knel _ 1/2" schroefdraad. werkt prima.

De knelfittingen bij de lokale bouwmarkt gehaald (enorm). Gamma Praxis ed hebben deze spullen ook gewoon liggen, geen probleem.

Succes!

Kan je eens een foto plaatsen? Ik ben benieuwd! Bedankt alvast.

ray81

Citaat van: Snotje op 01-10-2018  20:46 uErgens in de thread heeft Ray81 het over een 10mm knelkoppeling en een 1/2inch schroefdraad met een 1/2 inch Gardena koppeling.  Ik zou die graag willen kopen maar die kan ik niet vinden online en het lijkt me niet wat de gamma standaard verkoopt...

Is het zoiets? https://www.hornbach.nl/shop/Knel-draad-puntstuk-10-mm-x-1-2-BU/7884995/artikel.html

Dat is precies dezelfde als ik heb ja!
Een andere 10 mm naar ... inch zou ook goed zijn, als er een gardena koppeling is die ook precies zoveel inch is. Bij mijn bouwmarkt hadden ze alleen deze 10 mm.

Ik ben destijds met de spiraalkoeler naar de bouwmarkt (Bouwhof te Zoetermeer) gegaan en heb gewoon advies gevraagd. Omdat de Gardena koppeling er niet rechtstreeks op past (die maat hebben ze niet), raadden ze een knelkoppeling aan. Let er wel op dat je 2 knelkoppelingen en 2 Gardena koppelingen nodig hebt... Wellicht kan je ook je koeler meenemen en advies vragen?

Overigens werd mij op dit forum wel aangeraden messing Gardena koppelingen te nemen, omdat die van plastic door de warmte kunnen vervormen. Die zou ik dan het beste via aliexpress kunnen bestellen.

ErikV

Citaat van: ray81 op 02-10-2018  09:07 uDat is precies dezelfde als ik heb ja!
Een andere 10 mm naar ... inch zou ook goed zijn, als er een gardena koppeling is die ook precies zoveel inch is. Bij mijn bouwmarkt hadden ze alleen deze 10 mm.

Ik ben destijds met de spiraalkoeler naar de bouwmarkt (Bouwhof te Zoetermeer) gegaan en heb gewoon advies gevraagd. Omdat de Gardena koppeling er niet rechtstreeks op past (die maat hebben ze niet), raadden ze een knelkoppeling aan. Let er wel op dat je 2 knelkoppelingen en 2 Gardena koppelingen nodig hebt... Wellicht kan je ook je koeler meenemen en advies vragen?

Overigens werd mij op dit forum wel aangeraden messing Gardena koppelingen te nemen, omdat die van plastic door de warmte kunnen vervormen. Die zou ik dan het beste via aliexpress kunnen bestellen.
Na lekkende en sproeiende Gardena koppelingen ben ik overgestapt op messing koppelingen en kraanaansluiting van brouwmaatje.nl. Gewapende pvc slang voorkomt dichtslaan tgv de hitte van het water.
Wat een genot.

El Duderino

Citaat van: JoepH op 30-09-2018  18:51 uIk heb met de filterhex gebrouwen en daar op 2 kleine dingetjes na goede ervaringen mee.
1: Naar mijn gevoel blijft er teveel in de ketel achter.
2: Een lichte vorm van aanbranding tussen de filterhex en de bodem. Een echte aanbranding is het niet want ik poetste het met een zachte spons in nog geen minuutje weg.
ADVIES: Probeer eens een knietje. Van het doorschieten van de temperatuur heb ik nog nooit last gehad. Zorg dat er niks of bijna niks door de overlooppijp gaat. Zet langere pootjes op de bovenplaat, roer elk kwartier tijdens het maischen en ga met je roerstok elk kwartier een keer over de bodem tijdens het koken. Dat gaat zonder filterhex ook eenvoudiger.
Begrijp goed, de filterhex werkt prima en een knietje ook. Net waar je voorkeur naar uitgaat.

Probeer een knietje... :groots:
Dus hup naar de bouwmarkt. Had nog een koppeling voor een dubbele bazooka liggen en dus 2 messing knietjes gehaald. Dus als ik het goed gelezen en begrepen heb zou het zoals op de foto's ook moeten lukken? Er zit een paar mm tussen bodem en opening knie.

Heb ik het zo goed gedaan?






Staple

Wat zijn de maten van de schroefdraden die je hebt gebruikt voor de verdeler en de knietjes?

Snotje

Zou het werken om een knietje met een maat te nemen naar schroefdraad in de binnenkant waar je een uiteinde van een keukenkraan op kan draaien zodat er een metalen filter in zit?

Meen dat zo'n ding een perlator heet.. M28 deze :


El Duderino

Citaat van: Staple op 02-10-2018  16:07 uWat zijn de maten van de schroefdraden die je hebt gebruikt voor de verdeler en de knietjes?

Half duims 1/2" .. Dat is ook de maat van het draad van de kraan die bijgeleverd is.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.