Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Mark GA

Citaat van: ray81 op 11-09-2018  08:39 uIk vind dat het topic inmiddels zo lang is geworden, dat we ergens een samenvatting van tips moeten maken. Voor iemand die dit topic moet gaan lezen is het gewoon erg veel. We zitten al op blz 43 met 25 berichten per blz. Dat zijn zo'n 1060 berichten. Dan moeten we dit topic gewoon aanhouden als discussietopic en het andere topic vrij statisch houden...
Wellicht dat een van de beheerders een wiki-pagina kan aanmaken voor machines?
Ik zou zelf bijvoorbeeld graag de technische specs van deze machine in brouwprogramma's invullen maar die gegevens zijn zo uiteenlopend dat ik niet weet wat de juiste zijn.
De een heeft een Easybrew 30, de ander een Grainfather... een overzicht van machines met feiten, aangevuld met bewezen tips (knietje voor de extra 2 liter als voorbeeld) zou tof zijn.

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 11-09-2018  10:53 uWellicht dat een van de beheerders een wiki-pagina kan aanmaken voor machines?
Ik zou zelf bijvoorbeeld graag de technische specs van deze machine in brouwprogramma's invullen maar die gegevens zijn zo uiteenlopend dat ik niet weet wat de juiste zijn.
De een heeft een Easybrew30, de ander een Grainfather... een overzicht van machines met feiten, aangevuld met bewezen tips (knietje voor de extra 2 liter als voorbeeld) zou tof zijn.
Helemaal mee eens. Mede door dit topic ben ik overgegaan op een BrewMonk. Ook de voor en tegens tegen elkaar afzetten is misschien wel handig voor geïnteresseerden.

Trapkast

Citaat van: Mark GA op 11-09-2018  10:53 uWellicht dat een van de beheerders een wiki-pagina kan aanmaken voor machines?
Ik zou zelf bijvoorbeeld graag de technische specs van deze machine in brouwprogramma's invullen maar die gegevens zijn zo uiteenlopend dat ik niet weet wat de juiste zijn.
De een heeft een EB30, de ander een Grainfather... een overzicht van machines met feiten, aangevuld met bewezen tips (knietje voor de extra 2 liter als voorbeeld) zou tof zijn.

Helemaal eens, wat mij betreft mag de EB50 dan ook mee in de vergelijking  8)

bramheus

Hallo.

Ook ik heb de Easybrew 30 aangeschaft. Ik heb net alle pagina's gelezen( was een flinke klus ja) en heb daar alle relevante tips voor mij uit gehaald..
Wellicht is het interressant om een soort stappen plan/ best of both worlds plan te maken: aangezien er een hoop gediscussieerd wordt.
Klam of droog
1,2 of 0,8
slang op uitloop of vol eroverheen butsen
knietje of bazooka
etc etc

Ik ga voor mijzelf testen wat voor mij het beste werkt.., maar om iedereen hierdoor heen te laten gaan?:
Er zijn hier veel ervaren hobbybrouwers die vast wel een hufterproof how-to kunnen maken?

Ik ga er zondag weer een biertje uit persen met mijn EB30
Leuke hobby wij met zijn allen wel in ieder geval!

Jacques

Citaat van: Mark GA op 11-09-2018  10:53 uWellicht dat een van de beheerders een wiki-pagina kan aanmaken voor machines?
Ik zou zelf bijvoorbeeld graag de technische specs van deze machine in brouwprogramma's invullen maar die gegevens zijn zo uiteenlopend dat ik niet weet wat de juiste zijn.
De een heeft een Easybrew 30, de ander een Grainfather... een overzicht van machines met feiten, aangevuld met bewezen tips (knietje voor de extra 2 liter als voorbeeld) zou tof zijn.

Waarom één van de beheerders? Het staat iedereen vrij om een dergelijk artikel te schrijven.
Het in de wiki zetten wil ik wel voor mijn rekening nemen.


ray81

Ik zag dat Mark GA nog een profiel zocht (in het 50-topic). Ik gebruik deze, heb hem ergens van Facebook vandaan:

Kwam overigens deze ook nog tegen:


Weet niet of het goed is trouwens...Dat hoor ik graag van jullie haha. Ik snap dit soort dingen nog niet helemaal...

Mark GA

Citaat van: ray81 op 11-09-2018  23:12 uIk zag dat Mark GA nog een profiel zocht (in het 50-topic). Ik gebruik deze, heb hem ergens van Facebook vandaan:

Kwam overigens deze ook nog tegen:


Weet niet of het goed is trouwens...Dat hoor ik graag van jullie haha. Ik snap dit soort dingen nog niet helemaal...
Klasse! Die bovenste is volgens mij niet goed voor de Easybrew 30; die onderste lijkt me aardig overeen te komen...
Iemand opmerkingen of aanvullingen?

billiebob

Citaat van: ray81 op 11-09-2018  08:39 uIk vind dat het topic inmiddels zo lang is geworden, dat we ergens een samenvatting van tips moeten maken. Voor iemand die dit topic moet gaan lezen is het gewoon erg veel. We zitten al op blz 43 met 25 berichten per blz. Dat zijn zo'n 1060 berichten. Dan moeten we dit topic gewoon aanhouden als discussietopic en het andere topic vrij statisch houden...
Dat zou misschien handig zijn voor houvast, maar ik heb het idee dat er ook verschillen zijn in de apparaten onderling. Zo is bij mij het verschil tussen de 10 liter marker en daadwerkelijk 10 liter water ongeveer 1,6 l. Terwijl anderen het steevast over 2 of 2,5 liter hebben. Best een afwijking! wie heeft gelijk? Dat weet je door je apparaat zelf te 'kalibreren'.
Zo ook met schrootafstand: sommigen halen perfecte resultaten met 0,8 mm, anderen zweren bij >1,2 mm...

Ieder zijn ding, ieder zijn methode ;)


billiebob

Citaat van: Mark GA op 12-09-2018  06:46 uKlasse! Die bovenste is volgens mij niet goed voor de Easybrew 30; die onderste lijkt me aardig overeen te komen...
Iemand opmerkingen of aanvullingen?
Zat! Ik heb er pas één keer mee gebrouwen, maar bij mij is het rendement hoger (83%).
Er is natuurlijk geen 'dode ruimte' in de filterkuip.
Het gewicht van de maischkuip zou ik op 5 kg zetten (de hele ketel is best zwaar, maar het gaat met name om de wanden. 10 is te hoog, 3 te laag, denk ik).
2 l/uur kookverlies.
1,0-1,5 l verlies in de kookketel.

Maar dit is allemaal natuurlijk weer grotendeels afhankelijk van je werkwijze.

Jacques

Citaat van: billiebob op 12-09-2018  08:29 uHet gewicht van de maischkuip zou ik op 5 kg zetten (de hele ketel is best zwaar, maar het gaat met name om de wanden. 10 is te hoog, 3 te laag, denk ik).

Meten is weten. Wegen is eenvoudig uit te voeren.

petjez

Is het bij iemand bekend of de Klarstein 50 L voorzien is van de laatste controller update? Kortom is deze identiek (minus de koeler) aan de Easybrew 50? Het ding is wat goedkoper en een koeler heb ik al.

https://www.electronic-star.nl/Home-Living/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertapinstallatie/Mundschenk-XXL-maischketel-bierbrouwinstallatie-3000W-50L-304-rvs.html?gclid=EAIaIQobChMIgN2ewrqu3QIVyqoYCh1dHw7vEAkYASABEgL_zfD_BwE

Ik het dit hele topic doorgelezen en ben enorm veel te weten gekomen, goed gedaan mensen  :D

Patrick

CeesM

Citaat van: billiebob op 12-09-2018  08:29 uHet gewicht van de maischkuip zou ik op 5 kg zetten (de hele ketel is best zwaar, maar het gaat met name om de wanden. 10 is te hoog, 3 te laag,
De Easybrew 30 weegt toch echt 10 kilo.

billiebob

Citaat van: CeesM op 12-09-2018  21:44 uDe Easybrew 30 weegt toch echt 10 kilo.
Ja maar het totale gewicht is niet relevant. het gaat om de wanden. Als je een blok beton van 100 kilo onder het apparaat plakt, moet je niet opeens 100+ kilo in gaan voeren in de app ;)

CeesM

Citaat van: billiebob op 12-09-2018  22:36 uJa maar het totale gewicht is niet relevant. het gaat om de wanden. Als je een blok beton van 100 kilo onder het apparaat plakt, moet je niet opeens 100+ kilo in gaan voeren in de app ;)
Ik snap sowieso al niet waarom je het gewicht van je ketel in BrouwHulp moet voeren.

Jacques

Citaat van: CeesM op 13-09-2018  10:00 uIk snap sowieso al niet waarom je het gewicht van je ketel in BrouwHulp moet voeren.

Warmtecapaciteit?

Heisenberg

Citaat van: CeesM op 10-09-2018  16:05 uIk heb een bazooka filter, een Mattmill lauterhexe 1000 geprobeerd, maar slipte beiden dicht door de eiwitten.
Na het koelen roer ik in het wort zodat je een soort whirlpool krijgt. Laat een half uurtje bezinken en dan pomp ik het wort over naar mijn gistvat/CCT.
Het aftapkraantje gebruik ik enkel om een monster te nemen.

Ik doe het precies zo. Pomp verstopt niet (ik gebruik een hopspider). Gaat prima! Volgende batch ga ik niet koelen. Wanneer de temperatuur gezakt is naar ongeveer 40 graden pomp ik over naar mijn gistvat. Gistvat daarna terug koelen naar een graad of 22. Gist erbij, klaar!

Mark GA

40 graden is de cruciale infectietemperatuur. Zou daar erg voorzichtig mee zijn...

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 15-09-2018  04:48 u40 graden is de cruciale infectietemperatuur. Zou daar erg voorzichtig mee zijn...
Of 60 graden...

JoepH

De laatste veranderingen die ik doorgevoerd heb in beeld. De mantel is van een gymmatje van de LIDL. De PE-schuim mantel is makkelijk te reinigen en laat geen spoortje op de ketel achter. Bij de ACTION vond ik de bagageband. Twee simpele spanbandjes voldoen ook prima.
De takel, naar het idee van Jacques, gemaakt van een spanband met haak en ratel is een openbaring. Heerlijk relaxed spoelen. Beetje bij beetje omhoog zonder geklater, dus met minder zuurstofinslag. Je kunt het tempo van het spoelen zelfs regelen. De spoelsnelheid regel je met het verschil in niveau tussen moutpijp en ketel. Hoe groter het verschil hoe hoger de spoelsnelheid. De zwaartekracht als hulpje dus. Mijn efficiëntie is door het rustig aan te doen hoger geworden.
ZEKER AANRADERTJES!


Easywoods

Citaat van: JoepH op 23-09-2018  15:00 uHet invoegen van een foto met een ipad blijft lastig. De link copiëren is lastig. Ik heb ook geen idee hoe je een geplaatste post kunt verwijderen. Deze wil ik dus eigenlijk weg hebben. Toch maar overgestapt op de laptop om de post te plaatsen.

Herkenbaar "probleem" de link is te lang en op één of andere manier is het onmogelijk de hele link te kopiëren in de post op een iPad  :( 

Jacques

Citaat van: JoepH op 23-09-2018  14:56 uDe takel, naar het idee van Jacques, gemaakt van een spanband met haak en ratel is een openbaring. Heerlijk relaxed spoelen. Beetje bij beetje omhoog zonder geklater, dus met minder zuurstofinslag. Je kunt het tempo van het spoelen zelfs regelen. De spoelsnelheid regel je met het verschil in niveau tussen moutpijp en ketel. Hoe groter het verschil hoe hoger de spoelsnelheid. De zwaartekracht als hulpje dus. Mijn efficiëntie is door het rustig aan te doen hoger geworden.

Leuk dat je het gemak van de ratelspanband ontdekt hebt. Ik heb er vorige week er ook met veel plezier gebruik van gemaakt. Ik ontdekte nog een ander voordeel. Mijn nylon hopzak die ik als hopspider gebruik kan ik er mee ophoog halen na het koelen van het wort waardoor hij langer kan uitlekken.
Ik kan nu ook het afgekoelde wort voor een groot deel ontdoen van de hete trub.

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 23-09-2018  21:50 uLeuk dat je het gemak van de ratelspanband ontdekt hebt. Ik heb er vorige week er ook met veel plezier gebruik van gemaakt. Ik ontdekte nog een ander voordeel. Mijn nylon hopzak die ik als hopspider gebruik kan ik er mee ophoog halen na het koelen van het wort waardoor hij langer kan uitlekken.
Ik kan nu ook het afgekoelde wort voor een groot deel ontdoen van de hete trub.
Misschien een domme vraag. Ik haal de hopspider meteen uit mijn ketel na het koken. Dus voordat ik ga koelen zeg maar. Jij niet? En laat je die nylonzak in je ketel bungelen tijdens het koken? Welke maasgrootte heeft dat filter? Ik kan er een paar van 200 micron op de kop tikken, nieuw nog. Ook van nylon.

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 24-09-2018  18:42 uMisschien een domme vraag. Ik haal de hopspider meteen uit mijn ketel na het koken. Dus voordat ik ga koelen zeg maar. Jij niet? En laat je die nylonzak in je ketel bungelen tijdens het koken? Welke maasgrootte heeft dat filter? Ik kan er een paar van 200 micron op de kop tikken, nieuw nog. Ook van nylon.

Dit is behoorlijk off topic...

Ik voer heel vaak een vlamuit hopgifte uit.
De filterzak is 100 micron.

JoepH

Ik heb een RVS hopspider Jacques. Weer een goede vondst. Ik moet alleen iets verzinnen om de Hopspider aan die haak te hangen. Nu zet ik hem op twee hardhouten latjes die ik na het koelen op de ketel leg om de hopspider uit te laten druipen. Ik zit te denken aan twee papierklemmen met een koordje of kettinkje ertussen die ik op de hopspider klem.

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 24-09-2018  21:53 uDit is behoorlijk off topic...

Ik voer heel vaak een vlamuit hopgifte uit.
De filterzak is 100 micron.
Hahahaaaaa... Je begint er toch zelf over? Dus zo off topic vind ik het nou ook weer niet.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.