Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

orangeloo

Citaat van: Heisenberg op 09-09-2018  09:41 uGoed idee om daar het bazookafilter voor te gebruiken. Ook eens proberen. Heb je de bovenste filterplaat er ook in liggen? Is dat gewoon het bijgeleverde bazookafilter dat je gebruikt?
Bovenste filterplaat ligt er niet in. En het is inderdaad de bijgeleverde bazookafilter.

Citaat van: Mark GA op 09-09-2018  09:51 uStroomt toch gewoon door die gaatjes van het omhooghaalstangetje zo? En wat doe je als dat filter toch dichtslibt? Dan heb je geen overloop meer. En als je onderste plaat dichtslibt (grote kans met zo'n grote stort) kookt de boel droog onderin...
voor die 3 liter kies ik eieren voor m'n geld hoor.

Ik heb inderdaad 1 liter terug afgetapt zodat ik 1 cm onder de gaatjes zit.
En ik zoek graag de grenzen op  ^-^ :brouwen:

Als de filterplaat onderin dicht slipt zie je dit omdat dan het oppervlakte niveau stijgt. Mocht het bazookafilter dan ook dicht slippen heb ja altijd nog 1 cm overloop. De binnenpan zit namelijk 1 cm lager als de buitenketel.  8)

Het is vandaag mijn 150ste brouwdag, dus je moet het wel een beetje spannend houden...   ;D

Mark GA

Citaat van: Orangeloo op 09-09-2018  10:02 uHet is vandaag mijn 150ste brouwdag
FELI'S!

orangeloo

Citaat van: Mark GA op 09-09-2018  09:51 u(grote kans met zo'n grote stort)

Het is inderdaad ook nog al een redelijk gewaagde stort voor dit experiment.


Mark GA

En dan ook nog een lading vlokken erbij... fingers crossed!
Btw: wat voor programma gebruik jij hier?

orangeloo

Citaat van: Mark GA op 09-09-2018  10:53 uEn dan ook nog een lading vlokken erbij... fingers crossed!
Btw: wat voor programma gebruik jij hier?

Komt helemaal goed, alle vertrouwen in  :nut:

BrouwVisie 2.31

Deze geeft trouwens aan dat ik na spoelen -0.7 onder de rand zit... dat is nog even een dingetje  8)
Toch maar iets minder spoelen dan  :brouwen:

Dirtbag

Tijdens het spoelen een deel aftappen en afzonderlijk koken en toevoegen zodra je ruimte hebt.

db

Erny

Citaat van: Heisenberg op 08-09-2018  17:27 u
Ik gebruik deze € 3,39 bij de Action.
Die gebruik ik ook. Werkt prima

ray81

Citaat van: Heisenberg op 08-09-2018  17:27 u
Ik gebruik deze € 3,39 bij de Action.

Wat bedoel je met 'filter', is dat de hele moutkorf incl natte mout?

Heisenberg

Citaat van: ray81 op 09-09-2018  21:52 uWat bedoel je met 'filter', is dat de hele moutkorf incl natte mout?
Inderdaad, de moutkorf in zijn geheel.

ray81

Citaat van: Heisenberg op 09-09-2018  21:53 uInderdaad, de moutkorf in zijn geheel.

Zoiets zocht ik nog. Maar even langs de Action voor de volgende brouwdag dan. Thanx voor de tip!

Heisenberg

Citaat van: ray81 op 10-09-2018  07:38 uZoiets zocht ik nog. Maar even langs de Action voor de volgende brouwdag dan. Thanx voor de tip!
Graag gedaan. https://www.action.com/nl-nl/p/wasemmer-diverse-kleuren/

Mark GA

Ik heb bij de bouwmarkt (aiajippiejippiejee) zo'n zwarte vierkante curverbox gehaald om de maischkorf in te doen. Past na het brouwen ook mooi je spiraalkoeler met alle slangen in om op te bergen.

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 10-09-2018  07:48 uIk heb bij de bouwmarkt (aiajippiejippiejee) zo'n zwarte vierkante curverbox gehaald om de maischkorf in te doen. Past na het brouwen ook mooi je spiraalkoeler met alle slangen in om op te bergen.
Aiajippiejippiejee ligt hier niet Mark. In heel Limburg ligt er maar 1. Actions daarentegen in overvloed. En voor dat geld... Ik heb hier alles in twee stellingkasten staan. De spiraalkoeler bovenop. De ketels passen mooi onderin naast mekaar. Sommige spullen heb ik in zo´n curverbox, De rest zo voor het grijpen. Wel zo handig.

petjez

CiteerBazooka filter niet gebruikt vanwege de vele waarschuwingen in dit topic. Met dank aan Blub een 15 mm knietje met twee stukjes koperbuis gesoldeerd. Vastgezet met een 1/2" knelkoppeling. Werkte uitstekend. Zoals in eerder berichten gemeld scheelt het 2 liter. Bij de litermarkeringen in de ketel kun je dan ook 2 liter optellen: 20 liter = 22 liter etc.

Hoe filter je dan wel? Ik wil ook zo'n keteltje kopen, maar snap nietzo goed hoe een knietje het bazooka filter kan vervangen?

Groet, Patrick

Heisenberg

Citaat van: petjez op 10-09-2018  08:36 uHoe filter je dan wel? Ik wil ook zo'n keteltje kopen, maar snal nietzo goed hoe een knietje het bazooka filter kan vervangen?

Groet, Patrick

De meesten gebruiken dat bazooka filtertje niet. Ik kan je aanraden om dit topic van begin tot hier een keer door te spitten, dan heb je een berg aan informatie over deze ketels. Het was voor mij de reden dat ik er 1 heb aangeschaft. De Easybrew van Arsegan is exact hetzelfde als de BrewMonk, Klarstein, ACE. Ik kan hem je in ieder geval aanraden. Ben er blij mee!

Dirtbag

In mijn Easybrew 50 bewaar ik de spiraalkoeler in de Easybrew 50 zelf. Geen optie bij de 30?

Ik leg de beide filterplaten onderin, daarna de lege korf, daar gaat de koeler in met de slang er omheen en vervolgens zet ik een 5 liter maatbeker daar weer in met alle kleine delen. Het deksel past er dan nog net op.

db

Heisenberg

Citaat van: Dirtbag op 10-09-2018  11:10 uIn mijn Easybrew 50 bewaar ik de spiraalkoeler in de Easybrew 50 zelf. Geen optie bij de 30?

Ik leg de beide filterplaten onderin, daarna de lege korf, daar gaat de koeler in met de slang er omheen en vervolgens zet ik een 5 liter maatbeker daar weer in met alle kleine delen. Het deksel past er dan nog net op.

db
Ik heb het geprobeerd maar dat lukt in de 30 liter versie niet.
Hij staat op de bodem van de ketel en komt dan een stuk boven de ketel uit.
Ik heb deze:

https://www.brouwstore.nl/Brewferm-chill-in-20-rvs-wortkoeler

CeesM

Citaat van: petjez op 10-09-2018  08:36 uHoe filter je dan wel? Ik wil ook zo'n keteltje kopen, maar snal nietzo goed hoe een knietje het bazooka filter kan vervangen?

Groet, Patrick
Ik heb een bazooka filter, een Mattmill lauterhexe 1000 geprobeerd, maar slipte beiden dicht door de eiwitten.
Na het koelen roer ik in het wort zodat je een soort whirlpool krijgt. Laat een half uurtje bezinken en dan pomp ik het wort over naar mijn gistvat/CCT.
Het aftapkraantje gebruik ik enkel om een monster te nemen.

Mark T


Ik kwam er gisteren achter dat de liter-aanduiding die je kunt aflezen aan de binnenkant van de ketel niet klopt. Als je de ketel vult tot de 10 liter markering heb je namelijk zo'n 12.5 liter in je ketel zitten. Ik lees in deze topic veel berichten van mensen die telkens een laag rendement behalen met de Easybrew. Ik had dit probleem ook maar in mijn geval was dit dus de reden. Ik vulde de ketel af door te kijken naar de maataanduiding maar daardoor had ik dus telkens 2.5 liter meer dan de bedoeling was.

Misschien dat dit al ergens vermeld is hierboven maar de topic is me net iets te lang geworden om helemaal door te lezen  ;D

JoepH

Citaat van: Mark T op 10-09-2018  21:57 uIk kwam er gisteren achter dat de liter-aanduiding die je kunt aflezen aan de binnenkant van de ketel niet klopt. Als je de ketel vult tot de 10 liter markering heb je namelijk zo'n 12.5 liter in je ketel zitten. Ik lees in deze topic veel berichten van mensen die telkens een laag rendement behalen met de Easybrew. Ik had dit probleem ook maar in mijn geval was dit dus de reden. Ik vulde de ketel af door te kijken naar de maataanduiding maar daardoor had ik dus telkens 2.5 liter meer dan de bedoeling was.

Misschien dat dit al ergens vermeld is hierboven maar de topic is me net iets te lang geworden om helemaal door te lezen  ;D
Zet in BrouwHulp je brouwzaalrendement op 75% en schroot met 1,25 mm en je kunt gewoon de maatverdeling op de binnenkant aanhouden. Wat je na overhevelen/pompen onder in de ketel achterlaat compenseert het geheel weer. Recept met een volume van 25 liter eindigt dan meestal met iets meer dan 25 liter in het vergistingsvat met een eind SG dat klopt.

Mark T

Citaat van: JoepH op 10-09-2018  22:14 uZet in BrouwHulp je brouwzaalrendement op 75% en schroot met 1,25 mm en je kunt gewoon de maatverdeling op de binnenkant aanhouden. Wat je na overhevelen/pompen onder in de ketel achterlaat compenseert het geheel weer. Recept met een volume van 25 liter eindigt dan meestal met iets meer dan 25 liter in het vergistingsvat met een eind SG dat klopt.

Nee bij mij gaat dit dus niet op..  bij een rendement van 75% en een verschil van 2.5 liter ten opzichte van je recept kom je mijns inziens nooit uit op je gewenste begin SG. Zoals jij het beschrijft zou alleen kunnen als je een rendement van 75% instelt en je behaald tijdens de brouw een rendement van 85% of zo. Mijn rendement zit sowieso altijd ergens tussen de 70 en 75%. Maar nu ik dus de precieze hoeveelheid water aanhoudt kom ik dus wel uit.

orangeloo

Citaat van: Heisenberg op 08-09-2018  17:27 u
Ik gebruik deze € 3,39 bij de Action.

 :groots:
Die mis ik inderdaad nog... Goede Tip.

Heisenberg

Citaat van: Mark T op 10-09-2018  21:57 uIk kwam er gisteren achter dat de liter-aanduiding die je kunt aflezen aan de binnenkant van de ketel niet klopt. Als je de ketel vult tot de 10 liter markering heb je namelijk zo'n 12.5 liter in je ketel zitten. Ik lees in deze topic veel berichten van mensen die telkens een laag rendement behalen met de Easybrew. Ik had dit probleem ook maar in mijn geval was dit dus de reden. Ik vulde de ketel af door te kijken naar de maataanduiding maar daardoor had ik dus telkens 2.5 liter meer dan de bedoeling was.

Misschien dat dit al ergens vermeld is hierboven maar de topic is me net iets te lang geworden om helemaal door te lezen  ;D
Wat ik heb gedaan... Ik heb langs de pijp die vanaf de pomp omhoog loopt schilderstape geplakt. Langs diezelfde pijp een stuk siliconenslang met een paar ty raps vastgezet. Deze slang zit aangesloten op het kraantje. Ik heb met een 5 liter maatkan telkens 5 liter in de ketel gekieperd en na elke 5 liter een streepje op de schilderstape gezet. Zo kun je aan de buitenkant zien hoeveel er in je ketel zit. Wel het kraantje open zetten natuurlijk.

PS: heb ik ook in dit topic gelezen  :) ;) Het topic is inmiddels behoorlijk lang geworden. Ik raad je aan alles eens vanaf het begin door te nemen. Er staan best veel handige tips in.

Heisenberg

Citaat van: Orangeloo op 10-09-2018  23:23 u:groots:
Die mis ik inderdaad nog... Goede Tip.

Ik had laatst een stuk of vier van die dingen meegenomen. Tijdens het brouwen vroeg ik me af waar ik de moutkorf moest laten. Zo kwam ik op het idee. Past prima, makkelijk te tillen...

ray81

Citaat van: Heisenberg op 11-09-2018  06:54 uHet topic is inmiddels behoorlijk lang geworden. Ik raad je aan alles eens vanaf het begin door te nemen. Er staan best veel handige tips in.

Ik vind dat het topic inmiddels zo lang is geworden, dat we ergens een samenvatting van tips moeten maken. Voor iemand die dit topic moet gaan lezen is het gewoon erg veel. We zitten al op blz 43 met 25 berichten per blz. Dat zijn zo'n 1060 berichten. Dan moeten we dit topic gewoon aanhouden als discussietopic en het andere topic vrij statisch houden...


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.