Ik wil spoelen niet volledig verwijderen uit het proces, maar wel aanzienlijk beperken. In zoverre dat ik het spoelwater gewoon kan klaarzetten in een simpele soeppan (vandaar 6 - 8 liter).
Als ik dan even simpel 'andersom' reken, kom ik uit op het volgende:
Voor batches van 20 liter effectief in de fles, heb ik in totaal ongeveer 31 liter brouwwater nodig. Spoelen met 6-8 liter betekent dan 23-25 liter maischwater. Uitgaande van een beslagdikte van 4,25 l/kg, volgt dan een stort van 5,4-5,8 kg. Op 20 liter effectief in de fles betekent dit een pittig biertje. Die zal ik vast wel eens maken, maar niet heel vaak, denk ik zo.
Mijn geplande brouw heeft bijvoorbeeld een stort van 'slechts' 4,6 kg. Met verder dezelfde uitgangspunten kom je dan op een beslagdikte van 5-5,4 l/kg. Behoorlijk dun dus.
Je weet pas wat het doet met je rendement als je zo'n ketel in huis hebt en een paar keer gebrouwen hebt. Ik kan het zelf dus nog niet testen en daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen. Wat hanteren jullie als dikte en is 5-5,4 l/kg oké? Of is dat killing voor het rendement / andere bezwaren?
Bedankt alvast!